Bilars beteende med fjädrar, dämpare, krängningshämmare och luftfjädring är en mycket komplex vetenskap.
Det som åldras är dämparna, en del kan hålla i 20 år utan vidare, andra går hädan efter ett pr år, och 30 000 km.
Dämparna är som namnet antyder just dämpare, de dämpar inte stötar som andra delen av namnet antyder utan de dämpar svängningar, bilens egenresonans.
Bilen med sina fjädrar är ju en resonanskrets, en vikt som står på fjädrar, en sådan gungar lääänge. Med dämpare slutar svängningarna snabbare.
Olika bilar beter sig dock olika, dämparna fram på min DUCATO 1996 med Knaus husdel, fick 2:a på besiktning för dåliga dämpare fram, ingen skillnad i köregenskaper varken före bytet eller efter, de gamla hade ingen verkan som jag kände vid körning, men läckte olja.
Bak är nog en annan sak på en sådan bil. Men de har bara gått 170 000 km så de är ok.
Jag har även luftfjädring bak på dennna bil, och hade i början svårt att veta hur högt tryck det skulle vara i luftfjädringen.
Med för lågt tryck fick jag överstyrning, och vid för högt tryck blev bilen stötig.
Överstyrning beter sig så att vid en sväng, lite kraftigare sväng än normalt kanske, men blygsamt ändå jämfört med en personbil, så tenderar bilen att när den börjar kränga svänga lite mer än jag tänkte mig med rattutslaget. Med rätt tryck beter sig bilen neutralt i svängarna. Samma sak händer om det är för lågt tryck i bakhjulen. Överstyrning.
När man väl har upptäckt beteendet börjar man inse hur en bil beter sig.
Så kan man justera luftfjädring och lufttryck.
Jag har hamnat på omkring 1,5 - 2 Bar.
Man kan dock undersöka dämparna vid alla hjul som första åtgärd, är de oljekletiga så skall de bytas.
en dämpare till bilens fjädring skall gå trögt att dra ut och trycka in. Inget glapp när man vänder in ut.
Men då skall de ju vara urtagna. det går mycket trögt man får dra länge för hand, för att få ut dem.
Detta med överstyrning, sidvind kan ge den effekten, om man har fel däckstryck eller andra egenskaper bak.
Som sagt en vetenskap för sig.... Inte lätt att veta eller åtgärda en bils egenskaper.
Roysan