• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Gungig fjädring

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
När vi bytte husbil nyligen blev den en ny bil byggd på Mercedes. Komforten är ju kanon men det jag läst om gungig fjädring stämde bra.

Är det någon här som har erfarenhet av detta och har någon åtgärd som kan lösa problemet. Har läst om enklare åtgärder som byte av stötdämpare till större ingrepp som installation av luftfjädring. Sedan vill jag inte heller bygga bort den fina komfort som vi har nu
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Denna firma är bra och billigare. Går att ändra till engelska om du vill


Så här skrev trådskaparen i sitt första inlägg: När vi bytte husbil nyligen blev den en ny bil byggd på Mercedes.

Den sida du länkar till visar produkter för Ducato med syskon.

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Bilars beteende med fjädrar, dämpare, krängningshämmare och luftfjädring är en mycket komplex vetenskap.
Det som åldras är dämparna, en del kan hålla i 20 år utan vidare, andra går hädan efter ett pr år, och 30 000 km.
Dämparna är som namnet antyder just dämpare, de dämpar inte stötar som andra delen av namnet antyder utan de dämpar svängningar, bilens egenresonans.
Bilen med sina fjädrar är ju en resonanskrets, en vikt som står på fjädrar, en sådan gungar lääänge. Med dämpare slutar svängningarna snabbare.
Olika bilar beter sig dock olika, dämparna fram på min DUCATO 1996 med Knaus husdel, fick 2:a på besiktning för dåliga dämpare fram, ingen skillnad i köregenskaper varken före bytet eller efter, de gamla hade ingen verkan som jag kände vid körning, men läckte olja.
Bak är nog en annan sak på en sådan bil. Men de har bara gått 170 000 km så de är ok.

Jag har även luftfjädring bak på dennna bil, och hade i början svårt att veta hur högt tryck det skulle vara i luftfjädringen.
Med för lågt tryck fick jag överstyrning, och vid för högt tryck blev bilen stötig.
Överstyrning beter sig så att vid en sväng, lite kraftigare sväng än normalt kanske, men blygsamt ändå jämfört med en personbil, så tenderar bilen att när den börjar kränga svänga lite mer än jag tänkte mig med rattutslaget. Med rätt tryck beter sig bilen neutralt i svängarna. Samma sak händer om det är för lågt tryck i bakhjulen. Överstyrning.
När man väl har upptäckt beteendet börjar man inse hur en bil beter sig.
Så kan man justera luftfjädring och lufttryck.
Jag har hamnat på omkring 1,5 - 2 Bar.

Man kan dock undersöka dämparna vid alla hjul som första åtgärd, är de oljekletiga så skall de bytas.
en dämpare till bilens fjädring skall gå trögt att dra ut och trycka in. Inget glapp när man vänder in ut.
Men då skall de ju vara urtagna. det går mycket trögt man får dra länge för hand, för att få ut dem.

Detta med överstyrning, sidvind kan ge den effekten, om man har fel däckstryck eller andra egenskaper bak.

Som sagt en vetenskap för sig.... Inte lätt att veta eller åtgärda en bils egenskaper.

Roysan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Verkar inte som det finns något kit som passar vår bil här, blir inte riktigt klok på hur modellbeteckningen funkar. Jag har fått fram 416 CDI samt 907 på vår bil
Skicka ett mejl till företaget. De är mycket hjälpsamma.

De hade inte någon sats till vår framhjulsdrivna Transit från 2016, men med hjälp av några bilder och mått från mig plockade de ihop ett paket som de trodde skulle passa.

Allt passade men vad de inte hade informerat om var, att man måste plocka fram vinkelslipen och ta bort genomslagsgummitallriken på axelröret.

En sats motsvarande vårt "hopplock" finns numera i sortimentet, och det finns även en bild som visar den borttagna tallriken: Ford Transit 100 - 120 ruota SINGOLA, asse QUADRO, tampone tondo nero/giallo vite centrale - FORD - Catalogue - Sospensioni Aria easyTOP

Pålle
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Någon nämnde större hjul.
Det är knappast så att större hjul ger bättre fjädring, mindre gungning eller nån annan fördel på köregenskaperna.
Huvudprincipen är förhållandet mellan fjädrad och ofjädrad vikt.
Där ofjädrad vikt är hjulen axlarna dämpare etc, de saker som följer vägbanan, eller förhoppningsvis skall följa vägbanan och inte hoppa i luften vid gupp.
Fjädrad vikt är det vi åker i bilens chassi och kaross.
Med ett stort sådant förhållande går bilen mjukt och hjulen följer vägbanans gupp gropar och potthål.

Vi kan se exempel på bilar med väldigt små hjul, dvs lätt ofjädrad vikt, på flyttbilar ,dvs stora lastbilr för flyttgods, som har små hjul.
Avsikten är att skona flyttgodset.

Aluminiumfälgar bidar till mindre ofjädrad vikt, dvs bilen blir bättre.

Dagens mode med större hjul ser visst häftigt ut, däcken kanske håller längre, och den tar sig fram i terräng, kanske tar sig lös på leriga gräsmattor..
De stora hjulen kompensera till tor del av lättare al-fälgar då.

Det är således svårare att få en bra fjädring med stora hjul.

Vi kan se på rallybularna som har sin geometri till fullo optimerad för att hålla sig på vägen.
Aldrig stora hjul.
Lång fjädringsgång, inställbara dämpare för aktuellt underlig och fart.
Krängningshämmare ja kanske inte, i många fall.
Luftfjädring nej.
Långa fjädrar, dyra ,och sällan i privatbilar.
Caster, den hjulvinkel som kan jämföras med cykelns framgaffel.
Dvs hjulet rulla mot vägen en bit bakom styrspindels förlämgning. resultatet är att bilen styr sig själv till rakt fram.
Rallybilar kan ha negativ caster till och med.
Caster kan liknas vid casterhjulen på en kundvagn.
Numera kan man inte justera caster på våra bilar.

Ser vi på formel 1 bilar så har de separata hjulupphängningar av lättaste slag på alla fyra hjul.
Ingen krängningshämmare, rätt stort fjädringsintervall, däck som inte guppar.

Våra bilar och husbilar blir en kompormiss som är halvdåliig på både dåliga och fina vägar, och grusvägar.
Man får nog tänka sig att om man skall ändra något, tänka på vilken väg mn vill ha bäst egenskaper på.

Sidvind, ja en helt annan vetenskap som delvis följer ovanstående.

Roysan
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Någon nämnde större hjul.
Det är knappast så att större hjul ger bättre fjädring, mindre gungning eller nån annan fördel på köregenskaperna.
Huvudprincipen är förhållandet mellan fjädrad och ofjädrad vikt.
Där ofjädrad vikt är hjulen axlarna dämpare etc, de saker som följer vägbanan, eller förhoppningsvis skall följa vägbanan och inte hoppa i luften vid gupp.
Fjädrad vikt är det vi åker i bilens chassi och kaross.
Med ett stort sådant förhållande går bilen mjukt och hjulen följer vägbanans gupp gropar och potthål.

Vi kan se exempel på bilar med väldigt små hjul, dvs lätt ofjädrad vikt, på flyttbilar ,dvs stora lastbilr för flyttgods, som har små hjul.
Avsikten är att skona flyttgodset.

Aluminiumfälgar bidar till mindre ofjädrad vikt, dvs bilen blir bättre.

Dagens mode med större hjul ser visst häftigt ut, däcken kanske håller längre, och den tar sig fram i terräng, kanske tar sig lös på leriga gräsmattor..
De stora hjulen kompensera till tor del av lättare al-fälgar då.

Det är således svårare att få en bra fjädring med stora hjul.

Vi kan se på rallybularna som har sin geometri till fullo optimerad för att hålla sig på vägen.
Aldrig stora hjul.
Lång fjädringsgång, inställbara dämpare för aktuellt underlig och fart.
Krängningshämmare ja kanske inte, i många fall.
Luftfjädring nej.
Långa fjädrar, dyra ,och sällan i privatbilar.
Caster, den hjulvinkel som kan jämföras med cykelns framgaffel.
Dvs hjulet rulla mot vägen en bit bakom styrspindels förlämgning. resultatet är att bilen styr sig själv till rakt fram.
Rallybilar kan ha negativ caster till och med.
Caster kan liknas vid casterhjulen på en kundvagn.
Numera kan man inte justera caster på våra bilar.

Ser vi på formel 1 bilar så har de separata hjulupphängningar av lättaste slag på alla fyra hjul.
Ingen krängningshämmare, rätt stort fjädringsintervall, däck som inte guppar.

Våra bilar och husbilar blir en kompormiss som är halvdåliig på både dåliga och fina vägar, och grusvägar.
Man får nog tänka sig att om man skall ändra något, tänka på vilken väg mn vill ha bäst egenskaper på.

Sidvind, ja en helt annan vetenskap som delvis följer ovanstående.

Roysan
Större jul handlar inte om bättre fjädring , det är bredare däck men lägre profil som gör att bilen inte blir lika svajig i sidled. Jag har flera olika hjul som jag skiftar mellan av eget intresse, jag har varit i branschen. 255/55-18 blir bättre när det gäller gunget i sidled det är ingen tvekan!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Visst är det så Lasse.
Men jag har aldrig sett en husbil med stora hjul och låga däck. Men jag kanske inte har läst måtten utan bara tycker de ser lika ut men större än mer vanliga storlekar.
Klart att fläsksvålar blir sidostabila annars.
Men det är bra att kunna ta sig över en sten elelr trottoarkant oxo....
Klart intressant att kunna byta och prova och känna sig för med bilen och olika däckstyper.

Roysan
 
Toppen