• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Gungig fjädring

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
När vi bytte husbil nyligen blev den en ny bil byggd på Mercedes. Komforten är ju kanon men det jag läst om gungig fjädring stämde bra.

Är det någon här som har erfarenhet av detta och har någon åtgärd som kan lösa problemet. Har läst om enklare åtgärder som byte av stötdämpare till större ingrepp som installation av luftfjädring. Sedan vill jag inte heller bygga bort den fina komfort som vi har nu
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När vi bytte husbil nyligen blev den en ny bil byggd på Mercedes. Komforten är ju kanon men det jag läst om gungig fjädring stämde bra.

Är det någon här som har erfarenhet av detta och har någon åtgärd som kan lösa problemet. Har läst om enklare åtgärder som byte av stötdämpare till större ingrepp som installation av luftfjädring. Sedan vill jag inte heller bygga bort den fina komfort som vi har nu
Vet inte om luftfjädring hjälper i ditt fall. Men att installera en hjälpluftfjädring i bak är inget större arbete. Har gjort det på ett fiatchassi. Arbetet, som jag gjorde själv, tog mindre än en dag. Vet dock inte om det är lika enkelt på ditt chassi. Resultatet blev en mycket stabil bil.

Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi bytte husbil nyligen blev den en ny bil byggd på Mercedes. Komforten är ju kanon men det jag läst om gungig fjädring stämde bra.

Är det någon här som har erfarenhet av detta och har någon åtgärd som kan lösa problemet. Har läst om enklare åtgärder som byte av stötdämpare till större ingrepp som installation av luftfjädring. Sedan vill jag inte heller bygga bort den fina komfort som vi har nu

Vilken modell Mercedes bygger din husbil på?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När vi bytte husbil nyligen blev den en ny bil byggd på Mercedes. Komforten är ju kanon men det jag läst om gungig fjädring stämde bra.

Är det någon här som har erfarenhet av detta och har någon åtgärd som kan lösa problemet. Har läst om enklare åtgärder som byte av stötdämpare till större ingrepp som installation av luftfjädring. Sedan vill jag inte heller bygga bort den fina komfort som vi har nu
Om det är "gunget" i sidled du vill minska så är det en kraftigare krängningshämmare bak du ska satsa på, ev i kombination med byte av stötdämpare.
Jag bytte bara till specialbyggda stötdämpare bak på min Sprinter, men skillnaden blev marginell.
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Om det är "gunget" i sidled du vill minska så är det en kraftigare krängningshämmare bak du ska satsa på, ev i kombination med byte av stötdämpare.
Jag bytte bara till specialbyggda stötdämpare bak på min Sprinter, men skillnaden blev marginell.
Instämmer med Peter tänkte också göra något med min sprinter, men det är konstigt vad man vänjer sig nu känns det riktigt bra.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har ingen erfarenhet av att byta krängningshämmare och vilket effekt det har. Det jag kan säga är att hjälpluftfjädring ökar stabiliteten och för min del främst i sidled. Har numera inga problem vid vindstötar från sidan eller vid omkörning av lastbil eller buss som tidigare fick bilen att kränga i sidled.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Om det är "gunget" i sidled du vill minska så är det en kraftigare krängningshämmare bak du ska satsa på, ev i kombination med byte av stötdämpare.
Jag bytte bara till specialbyggda stötdämpare bak på min Sprinter, men skillnaden blev marginell.
Ja det stämmer, gunget i sidled upplever vi som besvärande. Dessutom kränger den kraftigt vid sidvind.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Årsmodell -17 började dom leverera dom grövre krängningshämmarna den ska vara gul tror ja, den bör man ju ha. Sen finns det ju luftfjädring och även 18 tums hjul, allt detta ger bara en liten förbättring. Något som påverkar väldigt mycket är överhänget så vilken modell av HB man valt spelar en stor roll . Sen har man ju sidvindsassistansen men då handlar det om ordentliga kast i sidled! Vill man ha bakhjulsdrift så får man ta att det blir lite slingrigare på vägen, allt detta försvinner på den framhjulsdrivna MB med AlKo chassi!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Årsmodell -17 började dom leverera dom grövre krängningshämmarna den ska vara gul tror ja, den bör man ju ha. Sen finns det ju luftfjädring och även 18 tums hjul, allt detta ger bara en liten förbättring. Något som påverkar väldigt mycket är överhänget så vilken modell av HB man valt spelar en stor roll . Sen har man ju sidvindsassistansen men då handlar det om ordentliga kast i sidled! Vill man ha bakhjulsdrift så får man ta att det blir lite slingrigare på vägen, allt detta försvinner på den framhjulsdrivna MB med AlKo chassi!
Får titta på färgen imorgon, borde ju vara en gul då. Bilen är visserligen bara 6.90 men det blir ju ändå ett skapligt överhäng.

Har funderat på sidvindsassistansen griper in och hur det känns. Råkade ut för en del kraftiga kastbyar nu i höst men märkte inte att bilen på något vis ”hjälpte till”
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Kolla lufttrycket i däcken, alldeles för lite tryck i något eller några däck kan ge den effekt du beskriver, faktiskt likaså om du har alldeles för högt tryck i något eller några däck. Det har skrivits spaltmeter om lufttryck i tidigare trådar där de flesta har sin ide om vilket tryck som är bäst. Jag menar att utgångsläget är fabrikantens rekommendation men prova gärna att gå upp eller ner något eller några hekto från det rekommenderade och se om det kan hjälpa. Det är i vart fall en billig början på en åtgärdsplan.
Åke
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Har funderat på sidvindsassistansen griper in och hur det känns. Råkade ut för en del kraftiga kastbyar nu i höst men märkte inte att bilen på något vis ”hjälpte till”

Det märks när sidvindsassistansen griper in blir en inbromsning på ett eller flera hjul vet inte exakt hur. Har råkat ut att den gripit in några gånger vid kastvind eller när man passerar pelarna på Öresundsbron eller Bältbron. Första gången det hände blev man förskräckt och kändes som bilen gått sönder tills man såg att displayen blickade att assistansen gripit in.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Kolla lufttrycket i däcken, alldeles för lite tryck i något eller några däck kan ge den effekt du beskriver, faktiskt likaså om du har alldeles för högt tryck i något eller några däck. Det har skrivits spaltmeter om lufttryck i tidigare trådar där de flesta har sin ide om vilket tryck som är bäst. Jag menar att utgångsläget är fabrikantens rekommendation men prova gärna att gå upp eller ner något eller några hekto från det rekommenderade och se om det kan hjälpa. Det är i vart fall en billig början på en åtgärdsplan.
Åke
Har provat att höja lufttrycket 0,5 kg men ingen skillnad
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du kommer fram till att du skall ha hjälpluftfjädring så tycker jag att du skall välja en med kompressor för bekvämlighetens skull. När jag köpte min var jag lite för snål och valde en utan. Tror att det är skönt att kunna se och ställa trycket direkt vid förarplatsen. Merkostnaden med kompressor brukar inte vara så stor.
 
Toppen