• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Skulle vara roligt att höra hur resan hem gick för Criss och hur hon upplevde att komma till sitt nya hem. En hel del här på HBK som lämnade ett bidrag till Criss.:)
 
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Hej,

absolut. Nu kommer här lite info från Criss Husse:

Passar på att skriva lite snabbt från jobbet. Skall passa barnbarnen ikväll och då finnsd et ingen chans att få något skrivet. Lördagen 1/12. Resan till Aten var inga problem. Flög från Köpenhamn via München och landade i Aten 23.30. Peter mötte mig på flygplatsen och jag fick se Criss för första gången i verkligheten. Herregud sicken liten skönhet... Betydligt mindre än vad jag trodde från fotona jag fått. Peter körde till en liten strand där vi stannade över natten. Vi drack te och käkade goda färska wienerbröd. Vi kom i säng vi 2-tiden, men somnade inte förrän 3-4 tiden tror jag. Criss vaktar väldigt, och jag vaknade då och då av att hon skällde. Nåväl vi fick väl någon timmes sömn.
Söndag 2/12. Peter lagade en magnifik frukost med kaffe, te, nybakade frallor, ägg, pålägg m.m. Criss och Wovi passade på att leka med dom vildhundar som höll till på stranden. Stackars djur, dom var allt för rädda för att våga sig fram, men Criss och Wovi fick kontakt med dom. Jag och Peter hade en hel del att prata om, och tiden bara rann iväg. Plötsligt var det dags att bege sig till flygplatsen för avfärd 13.30. Planet försenat 2 timmar. Vi tog en fika och sedan lämnade Peter oss.
Tack för din generositet och all din hjälp Peter!
När jag skulle checka in Criss var planet ytterligare försenat och vi kunde lämna Aten först ca 18.00. Det var inte roligt att packa in Criss i buren, men det var ju ett måste för att komma hem. Väl på Köpenhamns flygplats och en halvtimmes nervös väntan, rullade en anställd ut med 3 hundburar. Criss satt med ryggen mot mig och vägrade vända sig om. Jag tror uppriktigt att hon var sur på mig. När vi skulle ut genom tullen, blev vi stoppade och fick visa Criss nya pass. Chipet i nacken kunde dom inte lösa av, och jag tänkte att nu börjar problemen...Dom var väldigt trevliga och bad mig kontakta veterinären i Sverige för att sätta in ett nytt. Vid gränsövergången på Öresundsbron körde jag på rött och tulltjänstemannen tittade lite lojt i passet och önskade oss lycka till. Väl hemma i HB:n var både jag o Criss uppe i varv, så det blev väl någon timmes sömn igen, innan måndagens arbete. Igår tog vi en långpromenad efter jobbet och sedan blev det tidig sänggång. Jag skriver igen imorgon och berättar lite om Criss första dagar i Sverige.
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Jag har ett förslag på vart överskottet kan gå till. Som kommer hjälpa många hundar inte bara denna vinter utan alla kommande vintrar och ruskiga stormiga dagar året runt. Rescuet sköts av ett hängivet par på Irland och det sköter det väldigt fint. (har själv varit på plats och sett deras dog rescue) underbart varma och fantiskt hängivna människor.

Det står i artikeln att det är sista november som är sista möjliga dag. Men hundar utan hem har bla köpt in en isoleringskennel för ev sjuka hundar för ca 16000kr innan bidragen hunnit in för att kunna rädda och hjälpa så många hundar som möjligt i tid. I nuet gjuts det bla grunder för kommande kennlar.

Jag hoppas att ni tycker detta kan vara ett bra sätt att göra något bra av de fina bidragen ni satt in för Criss räddning. Och det skulle kännas bra om pengarna kunde gå till att rädda andra hundar.

Hundarna har inget skydd mot kylan. Hjälp hundarna in i värmen i vinter! - Hundar utan hem

Hundarna har inget skydd mot kylan. Hjälp hundarna in i värmen i vinter!

Coolronan dog rescue räddar hundar från flera olika dog pounds. Varje dag får de samtal om hundar som ska avlivas och för att hjälpa till har de satt upp rastgårdar. Men hundarna har ingenstans att skydda sig mot vind, regn och kyla. Det var en nödlösning som var acceptabel under vår, sommar och höst för hundar som annars skulle avlivas. Men nu kommer vintern och det blir kallt även på Irland. Just nu har 30 hundar inget vindskydd eller tak över huvudet.

Hjälp oss att hjälpa hundarna in i värmen!
Vi vill hjälpa dem genom att samla in till en kennel med 5 ”rum”. Varje rum har plats för 2 mellanstora – stora hundar.

Beställer vi kenneln den sista november så kommer den att levereras före jul. Hjälp oss att genomföra detta. De hundar som inte kan gå in i jul riskerar att hämtas och avlivas av kommunen.

- 1 rum för 2 hundar kostar 3600 kr
- 1 hundplats kostar 1700 kr

Hjälper du oss med ett helt rum så får du döpa kenneln och vi sätter upp en skylt med ditt namn eller om du vill tillägna den till någon.

coolronankennel.jpg

Så här ser kennlarna ut. Men vi
kommer att sätta upp egna större
rastgårdar utanför.

***redigerade bort postgironummer och önskan om inbetalningen här då detta endast är för information om vart jag tyckte överskottet från Criss bidrag skulle kunna gå till*********

för mig är det ok om överskottet går hit
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Rapporterna om Criss kommer på ett annat forum som jag inte kan läsa .
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Hasse, du kan läsa på min blogg enligt ovan. där kommer det komma uppdateringar. Eftersom jag själv inte är aktiv Husbilsägare så har jag bara varit aktiv här för Criss skull och nu kommer det inte bli så ofta Då räddningen är i land. Och därför hänvisar jag er bidragsgivare till min Blogg som alla kan läsa utan något särskilt medlemskap. All min fritid går till mitt engagemang i hundar utan hem och att rädda hundar så jag hoppas ni förstår att det är svårt att hålla er uppdaterade här på HBK. Men som sag följ gärna min privata blogg.

andra-chansen.blogspot.com

Tack igen för alls fantastiska Insats jag är djupt imponerad av er generousitet!

Väl mött
Carola
 
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

attachment.php

attachment.php

attachment.php


Hon har det bra med Lasse och tycker snön är fantastiskt roligt, men än så länge är ändå Husbilen hennes trygga plats det känner hon igen. Allt utanför är nytt och lite konstigt. Men hon är snart van det svenska livet, Snön har hon redan kommit under fund med och älskar =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen