• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

F

F.d. 2591

Guest
Svar till Montreal

Men båtarna betalar lika mycket säger du, oki det gör dom. Men båtarna har ingen skatt, den skatt vi betalar för husbilarna, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lägga på ställplatser, så skillnad är det i alla fall.

Varför är det ej skatt för båtägare, de använder fyrar och sjökort, sjömärken som nyttotrafiken på sjön använder.

Husbilsskatt, varför husbilsskatt ?? vi använder trafikmärken, vägar, ljussignaler, som nyttotrafiken använder, förklara gärna det för mig, någon.

Men lika vänlig ändå

Stig.B.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Varför gnäller många på priset per dygn på ställplatser?

Man kan köpa husbil för 500 000:- kr och uppåt men inte betala en ställplats som kostar mellan 100:- - 200:- kr dygnet när det finns toalett, dusch, färskvatten, tömning av latrin och gråvatten samt bra platser att stå på. Vem som helst kan väl förstå att det kostar att tillhandahålla detta. Kom nu inte och säg att Ni inte behöver använda dessa faciliteter för att Ni har husbil. Jag har vid ett flertal tillfällen sett husbilfolket använda både toalett och dusch för då slipper man ju att använda sin egen toalett samt spara på sitt vatten.

För att återgå till priset som pendlar mellan 100:- - 200:- kr/dygnet. Är man två personer så kostar det mellan 50:- - 100:- kr/dygn/person och var kan Ni bo för detta pris. Ett hotellrum kostar minst 1000:- kr/dygnet med toalett och dusch samt frukost.

Slutligen Ni som inte kan tänka Er att betala för ordnad ställplats får väl leta rätt på andra ställen. Men sluta och gnäll.

Christina Thimberg
:dog:

Jag håller helt med dig TroZor. Har aldrig varit med om något liknande gnälleri som här. Har man lagt dessa pengar för en bil, och anser sig ha råd med det, så har man ju möjlighet att välja. Vill jag inte lägga dessa pengar för att utnyttja faciliteterna så åker jag vidare. Det är samma sak om man går till Systembolaget, vill jag inte ha en Chivas för att den är för dyr, så köper jag en Standard Selection istället. (Men det är ingen som klagar på dom priserna).
Sluta att gnälla och åk vidare och var glad för att du är frisk och lever och kan utnyttja vår fina fria natur utan att bli jagad av myndigheterna.
Väx upp och bli vuxen och mogen och stå för det du har valt var fjärde år i politiken. Är du inte det så se till att ändra på det.

Vilgot
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till vilgot

Se inlägg tidigare, du använder ju samma slitna utryck. Har man råd att köpa husbil för si o så,,,,,,kom med något nytt. Svara på frågan i stället om varför vi hbk:are skall betala skatt o inte båtägare. Sedan vet du väl inte vad el kostar per dygn, med ditt resonemang, det förstår jag ju. Upplysningvis kan jag tala om det för dig Vilgot. Under 10:- per dygn.

Men du är väl en sådan person som går in på t.e.x ICA och handlar och när du kommer till kassan och får reda på att varorna kostar låt oss säga 275:- då tar du fram en 500 hundrig och säger att det är jämt så.

Lika vänlig som alltid


Stig.B.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svar till Montreal

Men båtarna betalar lika mycket säger du, oki det gör dom. Men båtarna har ingen skatt, den skatt vi betalar för husbilarna, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lägga på ställplatser, så skillnad är det i alla fall.

Varför är det ej skatt för båtägare, de använder fyrar och sjökort, sjömärken som nyttotrafiken på sjön använder.

Husbilsskatt, varför husbilsskatt ?? vi använder trafikmärken, vägar, ljussignaler, som nyttotrafiken använder, förklara gärna det för mig, någon.

Men lika vänlig ändå

Stig.B.

Du skiver Husbilsskatt? Vad är det? Är det Vägtrafikskatten du menar? Sedan betalar ju nöjesbåtar skatt på bränslet, trots att investeringarna på "vägar" för båtar är mycket blygsamma. :confused:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Varför gnäller många på priset per dygn på ställplatser?

Man kan köpa husbil för 500 000:- kr och uppåt men inte betala en ställplats som kostar mellan 100:- - 200:- kr dygnet när det finns toalett, dusch, färskvatten, tömning av latrin och gråvatten samt bra platser att stå på. Vem som helst kan väl förstå att det kostar att tillhandahålla detta. Kom nu inte och säg att Ni inte behöver använda dessa faciliteter för att Ni har husbil. Jag har vid ett flertal tillfällen sett husbilfolket använda både toalett och dusch för då slipper man ju att använda sin egen toalett samt spara på sitt vatten.

För att återgå till priset som pendlar mellan 100:- - 200:- kr/dygnet. Är man två personer så kostar det mellan 50:- - 100:- kr/dygn/person och var kan Ni bo för detta pris. Ett hotellrum kostar minst 1000:- kr/dygnet med toalett och dusch samt frukost.

Slutligen Ni som inte kan tänka Er att betala för ordnad ställplats får väl leta rätt på andra ställen. Men sluta och gnäll.

Christina Thimberg
:dog:

Men alla har faktiskt inte betalat en halv miljon kontant för sin husbil. Det finns faktiskt de som har lånat pengar för att köpa husbil, och det finns faktiskt de som har köpt en husbil för betydligt mindre summor än de du nämner. Det finns
faktiskt de som sparar och prioriterar bort mycket annat för att ha råd med amortering och ränta på husbilen.
Att ta upp sådana aspekter som vad folk har betalat för sina husbilar tillför överhuvudtaget inte diskussionen om ställplatspriser någonting.
Hur motiverar du att priserna på ställplatspriser nere i Tyskland till exempel oftast ligger på mindre än halva priset av vad det kostar i Bua?
Och då finns det samma faciliteter, i många fall fler och bättre.
Tänk om det skulle vara så att parkeringsavgifterna för vanliga personbilar skulle baseras på hur dyr bil man har? Eller om du kommer till ett byggvaruhus och ska köpa nya fönster till ditt hus och försäljaren säger "ja, du har ju råd att äga en egen fastighet och jag har ju satsat mycket pengar på mitt nya varuhus, så det är bara att betala"....
Sen står det ju givetvis var och en fritt att sätta vilket pris man vill på sin ställplats, och det står även oss husbilsägare helt fritt att betala det priset eller köra vidare till nästa ställe. Men när platserna är så oerhört få och dyra utefter hela västkusten om man vill stå vid havet är något snett tycker jag. Prissättningen liknar snart priserna på fastigheter, och stänger således ute de som inte har råd att lägga pengarna. Och ja, för oss som är en barnfamilj är det dyrt. Skulle vi välja att stå på sådana dyra ställplatspriser i ett par veckor under semestern, så är vi uppe i ett par tusen kronor. Det har vi helt enkelt inte råd med.
Det viktigaste vi kan jobba med är att påverka beslutsfattare, politiker och näringsidkare att anordna fler ställplatser med samma prisnivå som övriga Europa. Blir det fler ställplatser ökar också konkurrensen om gästerna, och priserna kan pressas.

/Ludde
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svar till TroZor

Jag väntade på det utslitna utrycket som just du använt. Har väl inte med att göra om man har köpt en husbil för si o så mycket.

Men att aceptera ett pris på mellan 170:- och 220:- per dygn, då får man skylla sig själv. Det kommer att sluta med att stpl kommer att ligga på mellan 270:- 360:- per dygn om vi finner oss i det.

Villket vi verkligen inte skall göra.

Stig.B.

Varför skulle priset på ställplatser bli de siffror som du nämner? :confused:
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till montreal

Jo, helt rätt, vägskatt menade jag, betala inte vi skatt på dieseln då, vi husbilsägare.?????????????????????????????????

Samma vänliga hälsningar

Stig.B.
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till Montreal

Jo varför inte,,,varför skulle priserna på ställplatser inte komma upp i de summorna, när folk så villigt betalar ockserpriser för t.e.x. Bua hamn.

Om folk betalar utan att ifråga sätta, och bojkotta, ja då höjs priserna hela tiden.


vänliga hälsningar

Stig.B.
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till Ludde Kuddsson

Mycket bra skrivet, fast vår husbil är våran och inte bankens, eller något kreditbolags husbil.


Vänliga hälsningar


Stig.B.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Nej, men jag tycker resonemanget om vad var och en har betalat för sin husbil inte hör hemma i diskussionen om ställplatspriser. Det är väl upp till varje individ och ingen annan har med det att göra. Lika lite som vad var och en har betalat för sitt fasta boende, lika lite vad man har i lön, och lika lite vad man har betalat för sin personbil.
Det hör inte hemma i diskussionen!
Att lägga sådana värderingar på hur prissättningen ska ske är att misskreditera de som inte har råd.
Säger man att "har man råd att lägga 500 - 600 tusen på en husbil kan man gott betala 160 kr för en ställplats" , så säger man ju faktiskt samtidigt att ställplatserna är till för de rika.

/Ludde - som inte har en spänn på banken men är glad ändå
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Svar till montreal

Jo, helt rätt, vägskatt menade jag, betala inte vi skatt på dieseln då, vi husbilsägare.?????????????????????????????????

Samma vänliga hälsningar

Stig.B.

Jodå viss gör vi det men du läste visst inte hela det jag skrev: "Sedan betalar ju nöjesbåtar skatt på bränslet, trots att investeringarna på "vägar" för båtar är mycket blygsamma. :confused:"

I övrigt tycker jag inte att det är meningsfullt att ställa olika fritidsintressen mot varandra, vi får bara fiender i andra läger, och hittills verkar ju hamnarna vara en riktigt bra väg till ställplatser som folk vill ha, där Bua är ett bra exempel. Att sedan vissa här inte vill vara med och betala de faciliteter som efterfrågas tycker jag är lite konstigt. Om hela semesterbudgeten spricker för att man betalar mellan 100-200 kronor per natt under några få nätter, samtidigt som det kostar 25-50 tusen att hålla igång bilen och då tillkommer ändå eventuella räntor och amorteringar, då haltar planeringen betänkligt?

Vänliga Hälsningar här också!

Montreal
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Ja, var och en blir salig på sin tro. att det uppstår diskutioner är ju fullt förståligt, men att även om vi har olika åsikter så vill ju jag i alla fall kunna tjingsa på alla husbilsåkare , även de utan HBK märkning på bilarna.


Ha en fortsatt trevlig sommar, det har redan vänt. Augusti kommer snart, o hösmörkret med den.

ha de gott

Stig.B.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Hej alla glada!!!
Var ute i Bua idag och då vi gick förbi ställplatsen var det 29 bilar där och alla såg glada ut.
Vädret perfekt och vattnet var gott.

Ha en bra dag allihop.

Vilgot
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Ja där fick Bua hamn in 4930:- bara på ett dygn.

Stig.B.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Borde inte priset på en ställplats avgöras av läget och den yta man får tillförfogande. Vi kan aldrig tänka oss att betala 175 kr för att stå som packade sillar.Då letar vi hellre upp en camping med ungefär samma pris och med betydligt större yta.Förstår hellre inte att så många är beroende av el på en ställplats, har inte alla batterikapacitet för dom timmarna.
Tommy R
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Ställplats priserna verkar vara en het fråga bland husbilsåkarna. Tyskland har i runda slängar minst 6.000 ställplatser. I Frankrike finns det också många ställplatser, samt France Passion där du bor hemma hos bönderna på deras gårdar.

Hur många ställplatser finns det i Sverige? Jag vet inte men mycket mindre än i Tyskland och Frankrike. Då uppstår en situation där det kanske finns för många ställplatser i Tyskland och Frankrike, en konkurens som gör att man har låga priser på sina ställplatser och i många fall är nog kommunen inblandad för de ser värdet av turister, som möjligen handlar något där man är.

Sverige är ett avlångt land och har inte alls ännu så många husbilsåkare som Tyskland, Frankrike har. Inte så konstigt priserna på en ställplats blir därefter. Sen är det upp till konsumenten att fritt välja var man vill tillbringa natten.

Tycker alla ska vara glada och positiva över att man har en husbil och är någorlunda frisk att kunna dra iväg. Finns säkert många som skulle vilja men inte kan av olika orsaker. Jag skulle vilja bo som många andra FRITT för det verkar underbart men någon rädsla inom mej gör att jag inte vågar utan jag betalar för det mesta priset det kostar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Man vänjer sig, Lassej! Bra larm och dålig hörsel gör att man somnar lättare! I Faro, Portugal var jag lite nervös faktiskt!

Natt i Faro.jpg
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Grattis Bua Hamn i Varberg, föredöme

Borde inte priset på en ställplats avgöras av läget och den yta man får tillförfogande. Vi kan aldrig tänka oss att betala 175 kr för att stå som packade sillar.Då letar vi hellre upp en camping med ungefär samma pris och med betydligt större yta.Förstår hellre inte att så många är beroende av el på en ställplats, har inte alla batterikapacitet för dom timmarna.
Tommy R

Om du hade sett storleken på dom platserna som är i Bua så hade du blivit glatt överraskad. Stora platser med stort avstånd mellan bilarna. Upfyller rekommendationen med minst 4 meter mellan bilarna (vagnarna). Markiser och stolar och bord har stora platser till förfogande.

Vilgot
 
Toppen