• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS navigering inkl. Backkamera?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!

Önskar få lite uppdatering och tips på ovanstående med en skärm.
Har sökt på forumet men det är inte så nya strängar om det.

Har nu en backkamera Axion med en 5" färgskärm CRV 5000.
Navigering med laptop och Autoruote.
Laptopen är på 13" och lite bökig att få plats med.
Jag vill gärna kunna göra rutter hemma innan man åker.

Antar att det inte går att lägga in et nav-program till Axionskärmen, har ingen manual till den men det finns en extra anslutning.
Helst skulle jag vilja ha backkameran i laptopen eller också en 7" skärm där man kör båda.

Vad har ni för tips, inte för invecklade helst, men tar emot alla förslag.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Vilken distans läser du dessa rader ifrån?
Hur mycket kommer du zoome - tappar koncentrationen från trafiken ?
Siffror och bokstäver kan läsas på vilke avstånd ?
Få fler tester innan du hittar din egen plats för utrustningen och glöm inte att solljus kan göra skärmen oläsbar.
Vara realistisk ! - inte för smart.

I min mening, och andra i Europa och USA, är 10 tumms skjerm bra i avstånd 40/50 cm - cockpit taket.
15 tumm 80/90 cm i instrumentbord.

Hur är det med användan av laptop ?
Lös pekplatta och fast marble mus / fjärrkontrollen.
Trådlöst tangentbord. ( skjem tangentbord - det halva skjermen :()
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Jeg fant 10 tummer like ved rattet som en god løsning for navigasjon og backkamera :ball-icon: betjening under kjøring står kartleser for som da har skjermen rettet mot seg.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Det skulle passa bra med en 7" skärm att monteras i facket ovanför radion. (Ducato -07)
Önskvärt vore 10" men den kan bli svårplacerad, ser gärna bilder på monteringar.

Hur löser man det med tangenbord? Kanske i knät på frugan! Trådlöst bord på sidan nånstans, kanske på utfällt handskfack i mitten!!
Pekskärm, Surfplatta eller annat?

Hur kombinerar man navigation och kameran i systemet, finns det program för det?

Som ni förstår har jag inte så mycket kännedom om detta men hoppas kunna lära mig om ni ger mig några konkreta förslag på en bra lösning.

Autoroute tycker jag har fungerat jättebra för oss då jag inte har mycket hjälp av codrivern när det gäller att läsa karta.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Blir alltmer förvirrad av ursprungsfrågan respektive förslag till lösningar av navigering & utrustning(?), för mig framstår dessa ev problem som skapade och dessutom mer eller mindre trafikfarliga.

Vänder därför på resonemanget och frågar mig hur "en resa normalt planeras och därefter genomförs", förutsatt att inte själva körandet är huvudmålet (jfr segling), ex enligt följande;
1) Resan planeras (naturligtvis i förväg) mhj av ex kartor ... , info litteratur om platser ... , träffplatser uppgjorda med andra parter ... !
Autoroute är ett utmärkt hjälpmedel för prel planering av huvud- och delrutter förbi och till planerade platser/ex sevärdheter!
2) Resan genomförs därefter lämpligast, ur alla synpunkter, mhj av "ett enkelt fungerande GPS-system avsett för fordon", inga mer eller mindre lösa, onödiga och under körning distraherande föremål att pillra med ... resp göra sig illa på vid ev olycka etc!

Ser man denna "PC-problematik" utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv kommer man även lätt in på, att bortsett från i Sverige, så är det inte ens "tillåtet" att prata i mobiltelefon under färd i Europa! Hur ska det då fungera med en PC under färd med bil, knappast fritt från förvirring även om en coodriver "pillrar" med PC'n under själva körningen.
(F-låt rev; avser givetvis mobiltfn utan handsfree)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Vet inte helt om jag förstår frågan eller .... :confused:
Ville man yttranden från personer med erfarenhet genom nästan 10 år, eller det är bara ett fördömande uttalande utan erfarenhet :confused:.

Jag liter inget krangel - take it or leave it.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Jag har siktat in mig på separata system för backkamera och navigation då jag vill ha uppsåkt bakom bilen även under färd utan att bli av med navigationen.
Jag har använt TomTom i många år och tycker deras programvara är bra men de är extremt giriga vad gäller priser för kartor och uppgraderingar så numera är funderingen mer emot en 10" surfplatta med ett navigationsprogram än en renodlad navigator. Plattan är dyrare än en ren navigator men då får jag samtidigt en leksak jag kan surfa efter sevärdheter på. Programvaran inkl kartor kostar mindre än tomtom vill ha för en ny karta till min befintliga.
bl.a Route 66 finns till Android och troligen även till iPad.
Att planera på en papperskarta kan vara bra om man vill sitta och filosifera i en fotölj i solen men jag vill ofta klämma in så många saker jag kan från punkt a till b och då är det fantastiskt att kunna lägga ut alla stopp och se vilken ordning som ger en trevlig väg och då samtidigt se om jag kommer fram på vettig tid.
När man kör inne i en storstad så är det väldigt mycket värt att veta att om 300m ska jag vänster istället för att kartläsaren säger det 50m efter korsningen.
Personligen blir jag mycke lugnare i trafiken av att veta att kommer jag fel så dyker en ny plan upp strax på skärmen.
SafeDriving var ett företag som gör kombinationsenheter och som jag såg på Elmia. finns att köpa via Dialect butikerna med likt Waeko är de inte nå lågpris direkt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Se liten på karta i denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t49997-2/#post394855 - storlek
http://www.husbilsklubben.se/forums/t49997-2/#post367219 - route 66 nya
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/366355 Route 66 gamla - AutoRoute 2010
Se även på Google Maps.

Vad passar en 5-7-10-13 -15 tums skärm på 40 - 100 cm afstand i dagsljus .

Ställ in din datorn (her nu), och ta reda på vad som ger bäst översikt / detaljer.

En bra överblick över kontrasten är bättre än en skärm med solreflekser i ljusa färger.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Hej Relax! m fl.
Jag förstår om du tycker att jag förvirrar dig men det är nog bara för att jag också är förvirrad avv alla dessa olika anordningar som finns för navigation och backkamera.

En förklaring till mina frågor är att vi har haft vår laptop på en skiva mellan de fasta stolarna i vår förra bil, fungerade utmärkt. Bilen saknade backkamera.

Nu har vi en bil med backkamera och snurrbara stolar, därför finns det ingen plats för min laptop där.
Vi söker efter ett helt nytt system där båda enheterna är i samma skärm.

Jag vill gärna ha en riktig karta så man kan se omgivningarna lite bättre än de konstiga kartorna som finns i de mindre GPS navigatorerna.
Backkameran kommer i andra hand men eftersom den redan finns vore det bra att ha den med.

Planering och rutter mm görs naturligtvis hemma med hjälp av papperskartor, HBK och internet för att hitta ställplatser och andra intressanta mål.
Alltså inget fipplande under körning utom vid fikapauser om man vill ändra nånting.
Vår 13 tummare har varit lagom stor men med fast tangentbord får den inte plats.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Hej Knut:
Det låter som en bra lösning!
Är 10" tillräckligt stor?
Vad har du för utrustning och program?
Skärm?
Navigationsprogram?
Har du någon bild på installationen?


Hej Bredo:
Ja, jag vill ha så stor skärm som möjligt utan att den är ivägen allt för mycket.
Vad har du för utrustning?
Har du någtot bra förslag?

Hej Tummen:
Det skulle vara intressant att höra vad du har tittat på.
Min ide är också att ha tillgång till nätet på resorna.

Tack för svaren!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Har sett många förslag på
Laptop GPS World - USA / Europa.
Här är min nuvarande 10 tumms - inte att se som laptop när stängt.
kabinelampe.jpg ,

denna 14,5 tumms fron 2009
3lenovo.jpg

utseende med gömd laptop
Project2.jpg

gamla ( nr. 2) laptop och mer - 2004 - test/show
frpl i bs cmp.jpg

Den inte komplicerade uppställning
laptop enkel opstilling.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Har en mini-pc permanent montert i bilen med skjerm montert på fleksibel arm fra midten av instrumentbordet slik at skjermen kan vinkles til fører eller copilot. Staret for 10 år siden med en 8 tommer skjerm, oppgrederte for 4 år siden til den 10 tommer jeg har i dag. Denne er maks av hv ajeg kan ha grunnet sengen som kan senkes helt ned på rattet. Vurder om jeg skulle bytte til en nyere og bedre skjerm - det finnes i dag transreflektive LCD skjermer som er brukbare i direkte sollys.

PCen jeg har i dag er en jeg satte sammen i et spesialkabinett fra Car-PC Shop (Touchscreen TFT, Mini-ITX, Mobile PC, GPS) - de har ferdige løsninger og navigasjonsløsninger for bruk under windows i samme kabinett som jeg bygde min i Car-PC Intel Car-PCs | Your Car-PC Shop !.
Den som er mest lik min løsning er Voom-2-MG (High-End) Truck Car-PC (12/24V) men med større skjerm - den jeg ville byttet til er CTF1040-SX - VGA 10.4" TFT - Touchscreen USB - Video - Autodimmer - Audio [1024x768, Contrast 1200:1] -TRANSFLECTIVE-.

Tastaturet brukes av copilot under kjøring og når vi planlegger neste dags kjøring. Dette er et trådløst med innebygget trackball.

Har ikke noen bilder av installasjonen, og befinner med ca 2000 mil fra bilen.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Bredo:
Tack för biderna.
Skärmarna har ju en bra placering men i taket går det inte och att börja såga i bilen gör jag inte heller, alltid välkommet med nytänk och ideer.

Knut:
Tack för länkarna. Väldigt trevlig skärm, där blev man sugen!
Vad har du för navigationsprogram?

Till alla!
Om jag skippar allt jag har tidigare och börjar från noll,vad har ni för förslag till en vettig lösning på navigationsprogram och utrustning.
Gärna länkar o bilder.

Mvh.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Om jag skippar allt jag har tidigare och börjar från noll,vad har ni för förslag till en vettig lösning på navigationsprogram och utrustning. Gärna länkar o bilder. Mvh.

Jag skulle satsa på en separat backkamera och en modern navigeringsapp, iGO, Garmin eller Navigon i en surfplatta typ iPad.
Apple, Google och tillverkare av navigeringsappar har lagt ner miljarder för att det skall vara enkelt för oss användare.

 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Det där ser ju bra ut, Anders.
Backkameran sitter ju i vår bil redan så det blir nog att koncentrera sig på navigationen och en bra installation.

Är lite rädd att skärmen tar bort lite för mycket av sikten däruppe på instrumentbrädan.

Jag vill ha kvar datorns funktioner med mus och tangentbord då man har lite tid över vid pauser eller nattplatser.
Jag ser att surfplattan har bordet i skärmen men det verkar ta bort för mycket av själva skärmen, kanske ett trådlöst bord är ett bra alternativ.
Man bör även kunna ansluta en GPS puck och kanske annat med i framtiden.

Den här impade lite WEBHALLEN.com - ASUS Eee Pad Transformer (32GB)


Mera förslag!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Är lite rädd att skärmen tar bort lite för mycket av sikten däruppe på instrumentbrädan.!

Du får tänka på att kortet är taget sittande på golvet mellan sätena så den stör inte sikten när du sitter i stolen. Sedan förstår jag inte vad du menar med att plattan har bordet i skärmen?

PS! Man behöver inte ha GPS-puckar eller möss till en pekplatta! Någon gång behöver man ladda genom cigg-uttaget därav tråden.

Tänk på att ASUS Eee Pad Transformer inte har 3G vilket gör den i stort sett oanvändbar!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

ASUS eeepad transformer kommer nog att gå ner i pris då storebror transformer prime är på väg att börja säljas i sverige. Den har 4 kärnor så den kommer vara snabbar än det som finns på marknaden av surfplattor idag.

Vad gäller 3G så kommer den inte ha det inbyggt men det löser vi med att ha 3g modemet kopplat till en dovado router och sen kan alla våra datorer surfa via vårt eget wifi nätverk istället.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Vad gäller 3G så kommer den inte ha det inbyggt men det löser vi med att ha 3g modemet kopplat till en dovado router och sen kan alla våra datorer surfa via vårt eget wifi nätverk istället.

Funkar säkert i husbilen och även med internetdelning med telefonen men bäst hade varit om 3G var inbyggt. Enkelheten främst!

Det kanske kommer med nästa version?
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Knarrevik:
Jag provade i bilen med en pappskiva och det är ssom du säger, den skymmer inte mycket.

Jag mean att surfplattan har tangentbordet i skärmen när man vill skriva och jag tycker det tar bort för mycket av just skärmen.
Föredrar nog ett separat tandenrbord.

Är GPS:n inbyggd i plattan?

Du får förklara för mig varför den är värdelös utan 3G.

Gott Nytt År!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: GPS navigering inkl. Backkamera?

Jag mean att surfplattan har tangentbordet i skärmen när man vill skriva och jag tycker det tar bort för mycket av just skärmen.
Föredrar nog ett separat tandenrbord.
Är GPS:n inbyggd i plattan?
Du får förklara för mig varför den är värdelös utan 3G.
Gott Nytt År!

Tangentbordet är bara synligt när du skriver, inte annars.
GPS är naturligtvis inbyggd liksom 3G.
Vitsen med pekplattan, i detta fallet iPad, är att den är komplett utan behov av extraprylar. Enda nackdelen är att den inte går att ringa vanliga röstsamtal med, endast internetsamtal med Viber och Skype. Den funkar också som walki-talki med Hey Tell. Utan 3G hade många appar inte kunnat användas.
 
Toppen