• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glykol, rekommendationer?

knauande

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2025
Hej på er,

Vilket märke/sort rekommenderar ni för glykol till en Fiat Dukato -2008?
Nivån ligger på min och jag tänkte fylla på inför sommarens utflykter.

Tack på förhand
/Uffe

Bilagor

• IMG_4449.jpeg
    IMG_4449.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 7

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det är förmodligen longlife glykol. Den brukar vara röd. Det blir säkert protester men jag kör med Biltema longlife glykol.
Alternativt fylla upp med vatten och byta all glykol senare innan vintern. Det kanske är länge sedan glykolen var bytt.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det kommer inte att bli några problem om du bara ska fylla det som fattas i expantionskärlet

knauande

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2025
Det är förmodligen longlife glykol. Den brukar vara röd. Det blir säkert protester men jag kör med Biltema longlife glykol.
Alternativt fylla upp med vatten och byta all glykol senare innan vintern. Det kanske är länge sedan glykolen var bytt.
Byttes i samband med byte av kamrem/vattenpump 2023, av förra ägaren. Enligt kvittot från firman som gjorde jobbet fylldes det på ”4 liter färdigblandad glykol” .

knauande

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2025
Frågade min ”vän” chat-gpt och fick rekommendationen OKQ8 Glykol V som är psi-OAT glykol.

Tack för hjälpen,
/Uffe

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Du har fått ett flertal svar. Så komplicerat är det inte. Gå in på en mack och köp bara. Jag tror inte att någon vågar sälja glykol som skadar din motor.
Jag har haft bilar i 49 år och har för det mesta köpt billiga produkter till min bil och det har funkat. Är du så osäker så häll på en skvätt vatten.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Du har fått ett flertal svar. Så komplicerat är det inte. Gå in på en mack och köp bara. Jag tror inte att någon vågar sälja glykol som skadar din motor.
Jag har haft bilar i 49 år och har för det mesta köpt billiga produkter till min bil och det har funkat. Är du så osäker så häll på en skvätt vatten.
Riktigt så enkelt är det inte.
Man kan inte blanda hej vilt.
Som sagts tidigare, titta i instruktionsboken.

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
På 70 talet när det började komma aluminium motorer fick man problem med glykol som var frätande. Det problemet finns inte idag. Läs på flaskan så förstår man.
Nato bestämde redan för längesedan att vätskor till motorer skulle vara kompatibla. Vid en krigsituation måste militären få tag på oljor och glykol i alla Europeiska länder .
Alla biltillverkare hänvisar ju till sina egna fabrikat. Men hur skulle det se ut i verkligheten.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att få rätt glykol till sin bil gäller följande.

Glykol handlar inte om vem som marknadsför glykolen, tex Fiat, Opel eller Volvo.
Inte heller handlar det om vem som tillverkar glykolen, tex BASF, Fuchs osv.
Och slutligen handlar det inte om vilken färg glykolen har.

• Det handlar ENBART om specifikationen.

Vissa glykoltyper/specifikationer skall inte blandas, det kan bildas klumpar/gegga i en kemisk reaktion. (sök på tuben för exempel)

Väljer man fel glykoltyp/specifikation vid komplett byte, kan motorn och övriga komponenter ta skada.

Om man inte vet vilken glykolspecifikation som finns i motorn och man behöver fylla på, är det säkraste att byta glykol till den av tillverkaren föreskrivna specifikationen. Dokumentera noga vilken sort som finns i motorn för framtida referens.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Här är en sammanställning om hur man kan blanda olika glykoltyper.

Bilagor

• agrol_glykoloversikt_161103.pdf
    532,8 KB · Visningar: 48

toker

HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat

Toppen