Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat
hur många verkstäder tror du använder kranvatten.Glykolen har mer funktionalitet än bara frostskydd.
Att bara fylla på med "Skånevatten" är inte att rekommendera, behöver det toppas upp med vatten, använd avjoniserat vatten, som är nästan lika dyrt som färdigblandad glykol.
Jag förstår dej, men i dagens bilar kan det bli dyrt att inte göra rätt.
Då har du nog säkert också sett hur olika metallegeringar i t.ex. en motor reagerar på oren kylvätska vid olika temperaturer.
Det handlar oftast inte om sunt förnuft utan mest om kemi/fysisk.
Förr kunde det se ut som nyponsoppa i kylsystem, men just det berodde inte på fel glykol
Angående att fylla på batterier så är det problemet med elsystem som kokade batterier löst sedan länge.
Man gör dock som man själv vill.
Toppen!Här är en sammanställning om hur man kan blanda olika glykoltyper.
o med oren kylvätska menar en kylvätska som har fått ett skvät kranavann ??????
vet du varför man inte ska använd kranavann om man ska vara helt korrekt ?
det är kalken man inte vill ha in i systemet. det samma var det med dom gamla batteriernaSjälvklart kan man slå i en skvätt ifall nöden kräver det.
Ja, man bör inte blanda ut glykolen men kranvatten, då man helt enkelt inte vet vad det innehåller, förutom vatten.
Det finns >25st fjärrvärmenät i Stockholm, i 3st helt nya av dem snålade man på vattenkvaliteten vid första uppfyllningen, efter 10år var systemen helt slut av korrosion, så kan det gå när snålheten bedrar förnuftet.
Det kan vara bra att hålla rekommendationer för de som kör söderut till värmen också.toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat
Eller byta bil – som RR-ägaren gjorde när askkoppen var full.Nu blev det komplicerat för att fylla en halvliter kylarvätska, blir nog att lämna in bilen på verkstad!!!
Min källa är från kurser, antingen när jag tog certifikat för ångpannor, eller så var det på en vattenverksutbilding i Stockholm, minns inte exakt.det är kalken man inte vill ha in i systemet. det samma var det med dom gamla batterierna
i värsta case senario sätter kalken igen kanalerna. men det har jag alldrig upplevd
har du nån källhänvisning vart jag kan läsa om dom fjärvarmevärken