• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glykol, rekommendationer?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.121
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja säg det, det är ju bara att göra som det står i instruktionsboken, inklusive andelen vatten/koncentrerad glykol.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.355
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat

Glykolen har mer funktionalitet än bara frostskydd.
Att bara fylla på med "Skånevatten" är inte att rekommendera, behöver det toppas upp med vatten, använd avjoniserat vatten, som är nästan lika dyrt som färdigblandad glykol.
 

toker

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Glykolen har mer funktionalitet än bara frostskydd.
Att bara fylla på med "Skånevatten" är inte att rekommendera, behöver det toppas upp med vatten, använd avjoniserat vatten, som är nästan lika dyrt som färdigblandad glykol.
hur många verkstäder tror du använder kranvatten.
jag jobba på bilverkstad i mina ungadagar o inte hade vi nått fancy vatten. vi blandade i en vannakande med vanligt kranvatten som alla andra
det går lika bra med vanligt vann. jag har använd vanligt van i över 50 år
konstigt att inga av mina bilar har exploderat i värmeslag
det ska alltid göras så fruktanssvårt märkvärdigt med allting,
till o med på den tiden vart man kunde fylla vann på batterier gick det hur bra som helst med vanligt kranavann om man inte hade batteri vann hemma
bättre med kranavann än en tor cell.
man kommer längre med sund förnuft, men det finns inte idag
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.355
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag förstår dej, men i dagens bilar kan det bli dyrt att inte göra rätt.

Då har du nog säkert också sett hur olika metallegeringar i t.ex. en motor reagerar på oren kylvätska vid olika temperaturer.
Det handlar oftast inte om sunt förnuft utan mest om kemi/fysisk.
Förr kunde det se ut som nyponsoppa i kylsystem, men just det berodde inte på fel glykol ;)
Angående att fylla på batterier så är det problemet med elsystem som kokade batterier löst sedan länge.
Man gör dock som man själv vill.
 

toker

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Jag förstår dej, men i dagens bilar kan det bli dyrt att inte göra rätt.

Då har du nog säkert också sett hur olika metallegeringar i t.ex. en motor reagerar på oren kylvätska vid olika temperaturer.
Det handlar oftast inte om sunt förnuft utan mest om kemi/fysisk.
Förr kunde det se ut som nyponsoppa i kylsystem, men just det berodde inte på fel glykol ;)
Angående att fylla på batterier så är det problemet med elsystem som kokade batterier löst sedan länge.
Man gör dock som man själv vill.

o med oren kylvätska menar en kylvätska som har fått ett skvät kranavann ??????
vet du varför man inte ska använd kranavann om man ska vara helt korrekt ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.355
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
o med oren kylvätska menar en kylvätska som har fått ett skvät kranavann ??????
vet du varför man inte ska använd kranavann om man ska vara helt korrekt ?

Självklart kan man slå i en skvätt ifall nöden kräver det.

Ja, man bör inte blanda ut glykolen men kranvatten, då man helt enkelt inte vet vad det innehåller, förutom vatten.

Det finns >25st fjärrvärmenät i Stockholm, i 3st helt nya av dem snålade man på vattenkvaliteten vid första uppfyllningen, efter 10år var systemen helt slut av korrosion, så kan det gå när snålheten bedrar förnuftet.
 

toker

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
42457
Medlemskap
2025
Självklart kan man slå i en skvätt ifall nöden kräver det.

Ja, man bör inte blanda ut glykolen men kranvatten, då man helt enkelt inte vet vad det innehåller, förutom vatten.

Det finns >25st fjärrvärmenät i Stockholm, i 3st helt nya av dem snålade man på vattenkvaliteten vid första uppfyllningen, efter 10år var systemen helt slut av korrosion, så kan det gå när snålheten bedrar förnuftet.
det är kalken man inte vill ha in i systemet. det samma var det med dom gamla batterierna
i värsta case senario sätter kalken igen kanalerna. men det har jag alldrig upplevd
har du nån källhänvisning vart jag kan läsa om dom fjärvarmevärken
 
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
toppa upp med vann o mäta sen hur mycket frost den tål. oftast är det långt över vad som behövs, typ här i södra skåne är det ju helt meningslöst att den klarar -30. är det över det du utsätter bilen för på vintern
byter glykol du till hösten.
varför göra en enkel grej så j---- kompliserat
Det kan vara bra att hålla rekommendationer för de som kör söderut till värmen också.
Detta eftersom man håller nere kokpunkten.
Om man nu har problem med det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.355
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
det är kalken man inte vill ha in i systemet. det samma var det med dom gamla batterierna
i värsta case senario sätter kalken igen kanalerna. men det har jag alldrig upplevd
har du nån källhänvisning vart jag kan läsa om dom fjärvarmevärken
Min källa är från kurser, antingen när jag tog certifikat för ångpannor, eller så var det på en vattenverksutbilding i Stockholm, minns inte exakt.

Spelar ingen roll, jag vill ändå rekommendera att köpa färdigblandad glykol av rätt typ ifall man byter vätska eller håller på och toppar upp.
 
Toppen