• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödbrand i golv !!! Rapido

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är tur att de flesta både fasta och lösa golvmattor nu för tiden är av inte så brännbara material utan mest glöder om inte eländet går för långt, även fast många ämnen för att minska brandrisken i olika saker har blivit förbjudna.... på både gott och ont tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
Men att de glöder är tillräckligt illa. Blir ju giftig gas och vaknar du inte så är det åt helsike ändå. Nu tror jag ju inte att det är Rapidos fel utan att det är golvvärmetillverkarens. I så fall så finns de säkert i andra bilar också, så det är säkert inte specifikt för Rapido.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja absolut... Det räcker att det börjar glöda, och absolut om det börjar glöda på natten när man sover. Att det inte blir flammor snart nog p.g. av visst flamskydd i materialen är ju ett stort plus, men som du påpekar det borde inte ens få hända i en trång husbil eller inte för övrigt heller för resten.
OBS. Utan att veta men lite funderingar.
Det är troligen sådana här eller liknande tunna folier mellan tunn plast ser det ut som på värmekamerabilderna, och värmeslingorna är troligen inte värmetrådar som är nerfrästa i spår i undergolvet.
Värmefolien har ju jättetunna kopparledare men rätt breda för att få tillräcklig area för överföring av strömmen. Det ser ut som koppar på bilder och koppar härdar ju och spricker om det länge utsätts för lite bockning eller små vibrationer.
Som sagt bara fundering så ta det inte som "så här är det".
Den här folien säljs bl. andra som golvvärme till "husvagnen" och är faktiskt bara ca. 0.3 m.m. tjock med plastfolie och allt. Inte mycket tjocklek på kopparledarna då.
Golvvärme.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Är det folie skall man alltid använda en specialtåg för att göra pressningarna till anslutningarna mellan folierna. Har sett pressningar som är utförda med vanlig polygrip vilket orsakar dålig kontakt o värme. folierna brukar normalt matas med 48 V
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tänk på att ha brandvarnare bilen. Gärna flera om det finns fler en ett rum i bilen.

 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Jag tror att om du har heltäckningsmattor och har golvvärmen på så blir värmen högre i mattan har Rapido själv, men plockat bort mattorna då blir det inte lika varmt
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Skall köra inom till fabriken i Mayenne på hemvägen och höra vad dom säger tar väl ett par veckor till då vi är i Portugal skall återkomma med svar.
Då kan du visa bilderna. När jag och husbilsfirman undersökte var transformatorn finns - fann vi ingen. Så det måste vara 230 V direkt anslutning.
Jag efterlyste el-ritning men någon sådan finns tydligen inte. När det sedan skulle åtgärdas när vi plockade ut vissa delar av skåp så är det SUCK! en

chock att se kabeldragningen. Ingen klamrat eller lagt snyggt. Anslutningarna är ej fackmannamässigt anslutna. Se bild. Huller om buller är ordet.
 

Bilagor

  • MVIMG_20200923_165130.jpg
    MVIMG_20200923_165130.jpg
    4,9 MB · Visningar: 191
  • IMG_20201019_162151.jpg
    IMG_20201019_162151.jpg
    1,7 MB · Visningar: 192

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Trafo till golvvärmen på min Rapido sitter under sängen på förarsidan och man får lossa skivan från garaget för att komma åt den.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Då kan du visa bilderna. När jag och husbilsfirman undersökte var transformatorn finns - fann vi ingen. Så det måste vara 230 V direkt anslutning.
Jag efterlyste el-ritning men någon sådan finns tydligen inte. När det sedan skulle åtgärdas när vi plockade ut vissa delar av skåp så är det SUCK! en

chock att se kabeldragningen. Ingen klamrat eller lagt snyggt. Anslutningarna är ej fackmannamässigt anslutna. Se bild. Huller om buller är ordet.
Ja det var ju inte vackert :(
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Då kan du visa bilderna. När jag och husbilsfirman undersökte var transformatorn finns - fann vi ingen. Så det måste vara 230 V direkt anslutning.
Jag efterlyste el-ritning men någon sådan finns tydligen inte. När det sedan skulle åtgärdas när vi plockade ut vissa delar av skåp så är det SUCK! en

chock att se kabeldragningen. Ingen klamrat eller lagt snyggt. Anslutningarna är ej fackmannamässigt anslutna. Se bild. Huller om buller är ordet.
Så här va det i våran föra hb .det va 8 m totalt för långa .
1649013779021.jpeg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det verkar som farmors filttofflor är det säkraste sättet att ha god golvkomfort i husbilen.
Golvet i vår Carthago är varmt och skönt utan en massa elslingor.

Nej utan att skämta bort det så är det ju riktigt farligt om det finns en batch med felaktiga golvvärmeslingor ute. Nu hoppas jag ju att det finns brandvarnare och gasvarnare som standard i alla nya bilar som ger en varning om ngt händer för det vore ju en katastrof om ngn skulle avlida pga en sådan här sak.
 

Jansen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32879
Medlemskap
2024
Har nyss köpt en Rapido 9000 DFH 2016 med bränt golv dolt under dörrmattan. Blev informerad att el-golvvärmen var urkopplad p.g.a att den inte fungerade och att det inte var ovanligt. Men inget om att det var kortslutning med brandskada i golvet.
Någon som fått svar eller info om ev. åtgärd?
 
Toppen