• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödbrand i golv !!! Rapido

Frankie2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hylte
HBK-Nr
29564
Medlemskap
2024
Var utför en mycket otrevlig sak i Spanien men kunde varit var som helst,vi hade checkat in på en camping och stod och lagade mat när vi kände en konstig lukt men trodde det var någon som eldade utanför så vi åt färdigt och skulle gå och lägga oss men lukten fanns fortfarande kvar skall även säga att vi hade den elektriska golvvärmen på vi kröp runt och kollade överallt men hittade inget så efter lite diskuterande sa vi att vi får väl gå och lägga oss men då ser gumman att ryker från golvet och då ser vi att det bränt hål i mattan samt förkolnat golv under !! Stängde av golvvärmen och släckte med vatten och något som var mycket konstigt är att inga säkringar har löst ut !! Så nu är frågan om någon annan varit med om detta. PS bilen är en Rapido 2018 med alde vattenburenvärme +samt elgolvvärme
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Var utför en mycket otrevlig sak i Spanien men kunde varit var som helst,vi hade checkat in på en camping och stod och lagade mat när vi kände en konstig lukt men trodde det var någon som eldade utanför så vi åt färdigt och skulle gå och lägga oss men lukten fanns fortfarande kvar skall även säga att vi hade den elektriska golvvärmen på vi kröp runt och kollade överallt men hittade inget så efter lite diskuterande sa vi att vi får väl gå och lägga oss men då ser gumman att ryker från golvet och då ser vi att det bränt hål i mattan samt förkolnat golv under !! Stängde av golvvärmen och släckte med vatten och något som var mycket konstigt är att inga säkringar har löst ut !! Så nu är frågan om någon annan varit med om detta. PS bilen är en Rapido 2018 med alde vattenburenvärme +samt elgolvvärme
Ajaj…. Detta var inte bra.
Vi har en likvärdig bil.
Har ni pratat med återförsäljaren?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Stängde av golvvärmen och släckte med vatten och något som var mycket konstigt är att inga säkringar har löst ut !! Så nu är frågan om någon annan varit med om detta.
Hej, lite svårt att förklara kanske, men dålig kontakt eller skadad slinga som inte klarar av strömmen som går igenom skadan kan göra så att hög värme utvecklas, men inte mer ström går åt genom säkringen. Jag antar att det är trafo till värmen så det är 12, 24 eller kanske 48Volt till den.

Kanske enklare att förklara så här. En sladd med en dåligt klämd kabelsko som ex.
Sladden skall ge rätt mycket ström till kanske en kraftig 12V vattendoppvärmare som drar mycket ström typ till 380W genom en 35Amp säkring som då bara har lite lagom marginal.
Den svaga länken för att få fram strömmen är då den dåligt klämda kabelskon som har så dålig kontakt med ledarna så att värme utvecklas vid "glappkontakten". Värmaren drar ju inte mera ström så säkringen kan gå sönder, men värme utvecklas i glappkontakten. Även i ett sådant fall så skulle den heta kabelskon kunna smälta plast och få den att brinna eller förkolna.
För att säkringen skall gå sönder så behövs det ju en höjd strömförbrukning som överskrider Amp.talet på säkringen, och då går det åt typ en kortslutning mellan plus och minussladden, eller plus och den minusjordade plåtkarossen i en vanlig bil, eller i alla fall någon slags halvkortis i värmeslingan så att den drar mera ström än vad säkringen tål.
Glappkontakt/dålig kontakt som utvecklar värme är det faktiskt rätt svårt att skydda sig från tyvärr.

Hoppas det blev skapligt begripligt :msn_dontknow:. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller så här.
En vanlig/halogen glödlampa alstrar en otroligt hör värme utan att dra mer än 15-60 W.
Om man får till den resistansen (delvis avbrott eller glapp) kan man med låg ström och på en punkt få otroligt hög temperatur.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Otroligt viktigt att detta utreds dvs är det ett fabrikationsfel?
Jag själv kommer kontakta min återförsäljare för ytterligare information
 

Frankie2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hylte
HBK-Nr
29564
Medlemskap
2024
Ajaj…. Detta var inte bra.
Vi har en likvärdig bil.
Har ni pratat med återförsäljaren?
Hej ! Nä det har vi inte gjort men skall ta ett snack med han men jag skall åka inom till tillverkaren i Frankrike på hemvägen då vi är i portugal. så får vi höra vad dom säger !
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hej ! Nä det har vi inte gjort men skall ta ett snack med han men jag skall åka inom till tillverkaren i Frankrike på hemvägen då vi är i portugal. så får vi höra vad dom säger !
Bra att ni direkt kan åka till tillverkaren för att utreda denna allvarliga händelse.
Jag skall höra med min återförsäljare
Tur att det slutade utan personskador
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vet du vilket fabrikat det är på din golvvärme? Står kanske ett fabrikat på transformatorn?
Vi har en Adria (också 2018) med komfortgolvvärme och även om det nog kan bli fel på alla fabrikat skulle jag nog överväga att stänga av min om vi har samma fabrikat.... (ska kolla i kväll vad det står om vår i manualen)
 

Hojda1958

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
30918
Medlemskap
2024
Var utför en mycket otrevlig sak i Spanien men kunde varit var som helst,vi hade checkat in på en camping och stod och lagade mat när vi kände en konstig lukt men trodde det var någon som eldade utanför så vi åt färdigt och skulle gå och lägga oss men lukten fanns fortfarande kvar skall även säga att vi hade den elektriska golvvärmen på vi kröp runt och kollade överallt men hittade inget så efter lite diskuterande sa vi att vi får väl gå och lägga oss men då ser gumman att ryker från golvet och då ser vi att det bränt hål i mattan samt förkolnat golv under !! Stängde av golvvärmen och släckte med vatten och något som var mycket konstigt är att inga säkringar har löst ut !! Så nu är frågan om någon annan varit med om detta. PS bilen är en Rapido 2018 med alde vattenburenvärme +samt elgolvvärme
Hej. Kolla jordkabeln mellan batteri och bil.
Benny
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vet du vilket fabrikat det är på din golvvärme? Står kanske ett fabrikat på transformatorn?
Vi har en Adria (också 2018) med komfortgolvvärme och även om det nog kan bli fel på alla fabrikat skulle jag nog överväga att stänga av min om vi har samma fabrikat.... (ska kolla i kväll vad det står om vår i manualen)
Svarar mig själv, kollade på min transformator, den är av märket Eyra. Säger väl inget om märket på golvvärmefolien i och för sig. Vore dock intressant att få veta om det är samma märke som trådstartarens.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Ja, Vi råkade ut för samma. Från lagade mat, skrek till att hon blivit stycken av ett bi under foten. MEN det var brand i golvet. Se bilder.



IMG_20200922_131209.jpgIMG_20200922_131209.jpgIMG_20200922_131227.jpgIMG_20200922_131227.jpgMVIMG_20200915_121646.jpgMVIMG_20200915_121646.jpgMVIMG_20200922_131030.jpg
 

Bilagor

  • RB00011X.JPG
    RB00011X.JPG
    23 KB · Visningar: 49
  • RB00013X.JPG
    RB00013X.JPG
    22,8 KB · Visningar: 51
  • RB00014X.JPG
    RB00014X.JPG
    25,1 KB · Visningar: 51
  • RB00016X.JPG
    RB00016X.JPG
    21,6 KB · Visningar: 63

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ovanstående kan utan långsökta händelseförlopp kosta människoliv.
Sällan har det så tydligt visats att en kampanj från tillverkaren (Rapido?) bör sjösättas.

Jag har inte läst om någon exploderande gasolspis, men kampanj blev det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är tur att de flesta både fasta och lösa golvmattor nu för tiden är av inte så brännbara material utan mest glöder om inte eländet går för långt, även fast många ämnen för att minska brandrisken i olika saker har blivit förbjudna.... på både gott och ont tyvärr.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Låter som en tickande bomb. Bilarna kommer att rulla i många år framåt.
Kommer antal incidenter eller bränder att öka ju äldre bilarna blir.
Felaktiga och dåliga eldragningar blir säkert bara sämre ju äldre bilarna blir.
Alla vet hur husbilen skakar när man kör på en grusväg.

Om samma sak skulle hända med lika många 230V anläggningar i byggnader tror jag inte att allt skulle slinka igenom så lätt. Elsäkerhetsverket skulle säkert bli inblandade. Skärpta regler och förbud skulle komma.

Det kan även vara att kvaliteten varierar mellan olika produkter.
 
Toppen