Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Eftersom trycket i gasflaskan är i stort sett konstant ända till dess att flaskan är nästan tom, fungerar den dåligt som"nivåmätare". (Titta på bilden SÄKERHETSVENTIL GASSTOP STOPPAR GASOL VID LÄCKAGE och studera förhållandet mellan gult, grönt och rött fält.)
Som slangbrottsventil bör den fungera...
Pålle
Eftersom trycket i gasflaskan är i stort sett konstant ända till dess att flaskan är nästan tom, fungerar den dåligt som"nivåmätare". (Titta på bilden SÄKERHETSVENTIL GASSTOP STOPPAR GASOL VID LÄCKAGE och studera förhållandet mellan gult, grönt och rött fält.)
Som slangbrottsventil bör den fungera...
Pålle
Tackar för snabbt svar.
Frågan om vad bilprovningen håller på med är tydligen befogad.
Är läcktesten endast mellan flaskan och reducerventilen är ju 200:- bortkastat om
inte hela systemet testas.
Det är tydligt att man får göra denna läcktest själv alternativt vända sig till en stor HB-verkstad
dät tydligen även trycktest av gasolsystemet utförs.
PÅ reducerventilen (nr 3) finns en speciell anslutning man använder när man testar gasolsystemet. Mellan flaskan och reducerventilen är det högt tryck, samma tryck som i flaskan. Skulle det läcka här så brukar det ventileras ut i luften runt bilen ganska direkt eftersom gasolutrymmet skall ha rejäl ventilation. I min bil står gasolflaskorna i princip utomhus (bakom en lucka). Men viss skall högtryckdelen också testas men det gör man enklast med läckspray på de få kopplingar (POL vid flaskan, slangbrottsventilen, anslutning till reducerventil) som finns.Tackar för snabbt svar.
Frågan om vad bilprovningen håller på med är tydligen befogad.
Är läcktesten endast mellan flaskan och reducerventilen är ju 200:- bortkastat om
inte hela systemet testas.
Det är tydligt att man får göra denna läcktest själv alternativt vända sig till en stor HB-verkstad
dät tydligen även trycktest av gasolsystemet utförs.
Besiktigade bilen i Jordbro den 14/8 med gasoltest, när besiktningen var klar säger han att gasolprovet inte gick att genomföra. Dom testar bara från tub till säkerhetsventil. Test fick genomföras på Caravanhallen från säkerhetsventil till brukare alde värmare avslagen och kylen likasåVi ber alltid bilprovningen att utföra läcktest på vår bil. De trycksätter, vad jag kan förstå alltid hela vägen fram till brukarna. Jag har också läst och hört det motsatta. Det finns säkert olikheter mellan olika stationer. Vi besiktar alltid på Opus i Jordbro, söder om Stockholm, och är alltid nöjda med deras testningar.
//Jocke
Besiktigade bilen i Jordbro den 14/8 med gasoltest, när besiktningen var klar säger han att gasolprovet inte gick att genomföra. Dom testar bara från tub till säkerhetsventil. Test fick genomföras på Caravanhallen från säkerhetsventil till brukare alde värmare avslagen och kylen likaså
Dom protrycker säkert hela vägen fram till brukarna som du säger men med fel tryck.Konstigt... Jag har själv varit med när de vrider på knappen på spisen etc. Det borde väl indikera att de provtrycker hela vägen fram, eller har jag fattat det hela fel?
Det är jag tveksam till, om man har en Truma duo eller monocontrol. Då blir det troligen bara fram regulatorn.Dom protrycker säkert hela vägen fram till brukarna som du säger men med fel tryck.
Arne
Det är jag tveksam till, om man har en Truma duo eller monocontrol. Då blir det troligen bara fram regulatorn.
Nej det är inte många som vet något om det , det är att lura godis från barn..Jag har en fråga om funktionen på de knappar som sitter vid anslutning till gasolflaskan.
Jag har koll på hur dessa knappar skall användas vid avstängning eller byte enligt bifogad instruktion men
vad har dessa knappar för funktion? Vad gör knapp 2 och vad gör knapp 3.
Är ventilen vid knapp 3 en "krocksensor"
Visa bilaga 198060
Jag gjorde en gasol läcktest på bilprovningen (200kr) och passade på att fråga om funktionen hos dessa knappar och fick svaret att vända mig till en husbilsfirma. Visste bilprovningen vad man sysslade med? Gjorde man en läcktest från flaskan fram till reduceringsventilen (3) ?