• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasstopp-Säkerhetsventil

Valbo15

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17918
Medlemskap
2024
Är det någon som har prövat Gasstopp-säkerhetsventil som bland annat innehåller en förbrukningsmätare som talar om när det börjar bli ont om gas i glasflaskan. Ventilen säljs av Kamafritid.
 

Valbo15

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17918
Medlemskap
2024
Eftersom trycket i gasflaskan är i stort sett konstant ända till dess att flaskan är nästan tom, fungerar den dåligt som"nivåmätare". (Titta på bilden SÄKERHETSVENTIL GASSTOP STOPPAR GASOL VID LÄCKAGE och studera förhållandet mellan gult, grönt och rött fält.)

Som slangbrottsventil bör den fungera...

Pålle
Eftersom trycket i gasflaskan är i stort sett konstant ända till dess att flaskan är nästan tom, fungerar den dåligt som"nivåmätare". (Titta på bilden SÄKERHETSVENTIL GASSTOP STOPPAR GASOL VID LÄCKAGE och studera förhållandet mellan gult, grönt och rött fält.)

Som slangbrottsventil bör den fungera...

Pålle
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vi har sådana ventiler (Gasstop) men som Pålle skriver så kan de bara används för att se vilken flaska som är den tomma , inte hur mycket det finns kvar.
Jag blev trött på mina orginalmonterade som krävde plastnyckel för att dra åt en mutter vid byte. Dessa med vingar på är mycket lättare att dra åt vid byte!
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag har en fråga om funktionen på de knappar som sitter vid anslutning till gasolflaskan.
Jag har koll på hur dessa knappar skall användas vid avstängning eller byte enligt bifogad instruktion men
vad har dessa knappar för funktion? Vad gör knapp 2 och vad gör knapp 3.
Är ventilen vid knapp 3 en "krocksensor"

Gasol ventiler.jpg

Jag gjorde en gasol läcktest på bilprovningen (200kr) och passade på att fråga om funktionen hos dessa knappar och fick svaret att vända mig till en husbilsfirma. Visste bilprovningen vad man sysslade med? Gjorde man en läcktest från flaskan fram till reduceringsventilen (3) ?
 
Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Har svårt att tro att Bilprovningen vet var de håller på med när de erbjuder läcktest av gasolanläggningen - de brukar väl bara testa mellan flaskan och reducerventilen?
Nr 2 ser ut som en slangbrottsventil som stänger om slangen går av och gasen strömmar ut fritt.
Nr 3 är en reducerventil med krocksensor som skall stänga vid en krock.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Tackar för snabbt svar.

Frågan om vad bilprovningen håller på med är tydligen befogad.
Är läcktesten endast mellan flaskan och reducerventilen är ju 200:- bortkastat om
inte hela systemet testas.
Det är tydligt att man får göra denna läcktest själv alternativt vända sig till en stor HB-verkstad
dät tydligen även trycktest av gasolsystemet utförs.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tackar för snabbt svar.

Frågan om vad bilprovningen håller på med är tydligen befogad.
Är läcktesten endast mellan flaskan och reducerventilen är ju 200:- bortkastat om
inte hela systemet testas.
Det är tydligt att man får göra denna läcktest själv alternativt vända sig till en stor HB-verkstad
dät tydligen även trycktest av gasolsystemet utförs.

Vi ber alltid bilprovningen att utföra läcktest på vår bil. De trycksätter, vad jag kan förstå alltid hela vägen fram till brukarna. Jag har också läst och hört det motsatta. Det finns säkert olikheter mellan olika stationer. Vi besiktar alltid på Opus i Jordbro, söder om Stockholm, och är alltid nöjda med deras testningar.


//Jocke
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tackar för snabbt svar.

Frågan om vad bilprovningen håller på med är tydligen befogad.
Är läcktesten endast mellan flaskan och reducerventilen är ju 200:- bortkastat om
inte hela systemet testas.
Det är tydligt att man får göra denna läcktest själv alternativt vända sig till en stor HB-verkstad
dät tydligen även trycktest av gasolsystemet utförs.
PÅ reducerventilen (nr 3) finns en speciell anslutning man använder när man testar gasolsystemet. Mellan flaskan och reducerventilen är det högt tryck, samma tryck som i flaskan. Skulle det läcka här så brukar det ventileras ut i luften runt bilen ganska direkt eftersom gasolutrymmet skall ha rejäl ventilation. I min bil står gasolflaskorna i princip utomhus (bakom en lucka). Men viss skall högtryckdelen också testas men det gör man enklast med läckspray på de få kopplingar (POL vid flaskan, slangbrottsventilen, anslutning till reducerventil) som finns.

Från reducerventilen och i resten av systemet är det 30 mBar som gäller och det är den delen av systemet det är viktigt att ha koll på eftersom läckande gasol kan strömma ut i bodelen om det inte är tätt.

MVH
Hans
 

Golfnörd

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23113
Medlemskap
2024
Vi ber alltid bilprovningen att utföra läcktest på vår bil. De trycksätter, vad jag kan förstå alltid hela vägen fram till brukarna. Jag har också läst och hört det motsatta. Det finns säkert olikheter mellan olika stationer. Vi besiktar alltid på Opus i Jordbro, söder om Stockholm, och är alltid nöjda med deras testningar.


//Jocke
Besiktigade bilen i Jordbro den 14/8 med gasoltest, när besiktningen var klar säger han att gasolprovet inte gick att genomföra. Dom testar bara från tub till säkerhetsventil. Test fick genomföras på Caravanhallen från säkerhetsventil till brukare alde värmare avslagen och kylen likaså
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Besiktigade bilen i Jordbro den 14/8 med gasoltest, när besiktningen var klar säger han att gasolprovet inte gick att genomföra. Dom testar bara från tub till säkerhetsventil. Test fick genomföras på Caravanhallen från säkerhetsventil till brukare alde värmare avslagen och kylen likaså

Konstigt... Jag har själv varit med när de vrider på knappen på spisen etc. Det borde väl indikera att de provtrycker hela vägen fram, eller har jag fattat det hela fel?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag hade önskat att få vara med vid gasoltestet hos Besikta i Karlstad just för att konstatera att man läcktestar ut till förbrukarna.
Men av pandemiläget fick man inte vistas i lokalen utan fick vänta utanför tills bilen var klar. Jag fick endast gå in och betala.

Om jag uppfattat gasoltester rätt så kan läcktest utföras från anslutning till gasflaskan genom reducerventil till brukarna medan en trycktest måste utföras efter reducerventilen. Låter rimligt men inte klart beskrivet i olika sammanhang ( forum)
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det är jag tveksam till, om man har en Truma duo eller monocontrol. Då blir det troligen bara fram regulatorn.


Då borde inte trycket på manometern minska när man vrider på knappen på gasol spisen, eller provstartar kylen etc.... Nåväl, bilprovningen får mycket skit för deras tester, men i vårt fall har vi inget att klaga på


Trevlig helg
//Jocke
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Jag har en fråga om funktionen på de knappar som sitter vid anslutning till gasolflaskan.
Jag har koll på hur dessa knappar skall användas vid avstängning eller byte enligt bifogad instruktion men
vad har dessa knappar för funktion? Vad gör knapp 2 och vad gör knapp 3.
Är ventilen vid knapp 3 en "krocksensor"

Visa bilaga 198060

Jag gjorde en gasol läcktest på bilprovningen (200kr) och passade på att fråga om funktionen hos dessa knappar och fick svaret att vända mig till en husbilsfirma. Visste bilprovningen vad man sysslade med? Gjorde man en läcktest från flaskan fram till reduceringsventilen (3) ?
Nej det är inte många som vet något om det , det är att lura godis från barn..
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
det finns en norm för täthetskontroll enligt följande instruktion EN1949
denna instruktion medföljer Täthetsprovningsutrustning som finns på de flesta husbilsverkstäder

regulatorer av typen Truma Duo Secumotion, Truma Secumotion och andra motsvarande regulatorer har anpassade anslutningar för en korrekt täthetsprovning enligt instruktionen, i respektive regulators manual finns anvisningar för var och hur anslutningarna används
om man har en regulator som ansluts direkt på gasolflaskan, kopplas slangen bort från gasolsystemet och Täthetsprovningsutrustningen ansluts i denna punkt, d v s efter regulatorn

Täthetskontroll EN1949.JPG

i samband med kontrollbesiktning erbjuds "täthetskontroll/provtryckning" av gasolsystemet som utförs genom att man ansluter en"pump" till den del av slangen som sätt i gasolflaskan och så pumpar man upp trycket till några bar och iakttar över tid ett eventuellt tryckfall på regulatorns primäsida

detta förfarande innebär en täthetsprovning vid normalt arbetstryck för gasolsystemet, 30mbar, eftersom man trycksätter före regulatorn till skillnad från normen EN1949 som anger att man ska täthetsprova vid fem gånger normalt arbetstryck, dvs 150mbar
många, inkl undertecknad, anser att det är vilseleda kunderna vid kontrollbesiktning om man utför en "täthetsprovning/provtryckning" på det sätt som flera här vittnar om och dessutom tar betalt för det

tyvärr är aktörerna, Besikta, Bilprovningen, m fl ointresserade av att ta till sig detta, jag har vid ett flertal tillfällen talat med personal såväl som ingenjörer centralt på Bilprovningen om detta, man förstår skillnaderna men vill/kan inte ändra på sitt agerande och "erbjudande" till sina kunder
 
Toppen