• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolbesiktning

Larswen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26882
Medlemskap
2022
Hej
Var och besiktade gasolanläggningen vid samband av årlig kontrollbesikting på OPUS.
Fick nerslag på gasol tryckningen, Jag har en sådan mono control se bild.
Opus tryckte genom gasslangen och det visade sig att det var läckage ngnstans.
Tog kontakt med en husbilsleverantör för att köpa en ny mono control för 1695kr, Men där sa man att kontrollen inte skall tryckas via gasslangen, Husbilsfirman gjorde en fullständig kontroll av gasolen via ngn nippel bakom mono controllen allt var supertätt och höll trycket i 15 min.
Tog kontakt med OPUS , men dom påstog att de dom gjorde var rätt.
Undrar nu vad gäller.20190520_143858.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En RIKTIG gasolkontroll (vilket besiktningsföretagen inte vet vad det är) går till så här.
  • Man ansluter pumpen med manometern EFTER regulatorn mot gasolsystemet.
  • Man pumpar upp ett tryck på ca. 1,5 bar & låter trycket stå på en halvtimma.
Om systemet håller trycket så är det tätt. Om inte så gör man så här.
  • Man pumpar upp ett tryck på ca. 1,5 bar, kopplar bort en förbrukare i taget (vid ventilblocket) & återkopplar den om trycket fortsätter sjunka.
  • Detta återupprepas tills systemet håller trycket & får på så sätt reda på var läckan finns & åtgärdar denna.
Att provtrycka genom regulatorn är verkningslöst. Hur mycket dom än pumpar upp trycket så blir det bara 30mbar (eller 50mbar) som det står på regulatorn & det är just detta den är till för.
Jag har skrivit om detta tidigare på forumet. Att låta besiktningsföretagen täthetsprova är fullständigt värdelöst & bortkastade pengar.
Första gången jag besiktigade min husbil så gjordes en täthetskontroll & jag upptäckte direkt hur fel dom gjorde vilket jag påpekade & som dom naturligtvis förnekade. Det var första & sista gången dom fick göra detta. Numera låter jag en husbils- eller gasolverkstad göra provet. visserligen lite dyrare men det blir riktigt utfört.
 
F

Fd.47585

Guest
Tycker detta är en intressant fråga. Jag tycker att man borde kunna testa själv enligt: Stäng gasolflaskan/flaskorna. Kylskåp och frys skall gå på 230 volt om dom inte är avstängda. Tänd en låga på spisen och ta tid hur länge den brinner innan gasolen (i systemets slangar) är slut och lågan slocknar. stäng spisens kran som du nyss tände. Öppna gasolflaskans/gasolflaskornas kranar igen (systemet fylls upp). Stäng nu igen flaskans/flaskornas kranar. Vänta ett flertal timmar (bättre än besiktningens 15 minuter) och tänd därefter samma låga (ifall det är olika stora lågor på de olika brännarna) på spisen och ta tid igen. Går det inte att tända eller tiden är klart mindre så gör om och korta tiden till 1 timme och se om den tänder då. Om tiden är densamma har man ingen läcka! Är den inte densamma skall man givetvis lämna in bilen på gasolkontroll på firma med rätt kompetens.På våran bil brinner lågan på spisen i 230 sekunder.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
En RIKTIG gasolkontroll (vilket besiktningsföretagen inte vet vad det är) går till så här.
  • Man ansluter pumpen med manometern EFTER regulatorn mot gasolsystemet.
  • Man pumpar upp ett tryck på ca. 1,5 bar & låter trycket stå på en halvtimma.
Om systemet håller trycket så är det tätt. Om inte så gör man så här.
  • Man pumpar upp ett tryck på ca. 1,5 bar, kopplar bort en förbrukare i taget (vid ventilblocket) & återkopplar den om trycket fortsätter sjunka.
  • Detta återupprepas tills systemet håller trycket & får på så sätt reda på var läckan finns & åtgärdar denna.
Att provtrycka genom regulatorn är verkningslöst. Hur mycket dom än pumpar upp trycket så blir det bara 30mbar (eller 50mbar) som det står på regulatorn & det är just detta den är till för.
Jag har skrivit om detta tidigare på forumet. Att låta besiktningsföretagen täthetsprova är fullständigt värdelöst & bortkastade pengar.
Första gången jag besiktigade min husbil så gjordes en täthetskontroll & jag upptäckte direkt hur fel dom gjorde vilket jag påpekade & som dom naturligtvis förnekade. Det var första & sista gången dom fick göra detta. Numera låter jag en husbils- eller gasolverkstad göra provet. visserligen lite dyrare men det blir riktigt utfört.
Om regulatorn läcker, vilket min gjorde, upptäcks ju inte det? Jag hittade felet själv, vilket inte var särskilt svårt.
 
F

Fd.47585

Guest
Om regulatorn läcker, vilket min gjorde, upptäcks ju inte det? Jag hittade felet själv, vilket inte var särskilt svårt.

Om regulatorn läcker eller flaskkopplingarna är det ju inte så farligt då dessa sitter i helt avskilt utrymme från bodelen och alltid med dräneringshål som den läckta gasolen rinner ut ur. Sen tror jag att det skulle lukta väldigt om det läckte så man märker det väl så i det utrymmet. Läckage inne i bodelens rör/slangar är ju livsfarligt då det där finns saker som kan antända gasolen typ strömbrytare osv. Att det skulle bli så mycket gasol där så man skulle dö av sysrebrist pga den undantryckta luften tror jag är mindre troligt i ett inte helt tätt utrymme som bodelen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om regulatorn läcker, vilket min gjorde, upptäcks ju inte det? Jag hittade felet själv, vilket inte var särskilt svårt.

Jag beskrev bara hur en riktig täthetstest av systemet går till. Är detta tätt men det ändå läcker så är det ju inte mer än slangen eller regulator kvar & minst en av dom felar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15918

Guest
Jag var och besiktade husbilen på Opus i tisdags och när dom gjorde gaskontrollen så skruvade dom loss slangen på flaskan och monterade sin utrustning direkt på slangen före mono controlen och allt fungerade som det skulle.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Instämmer att gasoltest på bilprovningar är ett skämt, och att kasta pengarna i sjön.

Mono och Duo regulator har ett speciellt uttag för provtryckning in mot bodelen,
alla kranar ska stå öppna typ till spisbrännarna, ev. ugn m.m.

Trycket är 150mbar i 5min.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En RIKTIG gasolkontroll (vilket besiktningsföretagen inte vet vad det är) går till så här.
  • Man ansluter pumpen med manometern EFTER regulatorn mot gasolsystemet.
  • Man pumpar upp ett tryck på ca. 1,5 bar & låter trycket stå på en halvtimma.
Om systemet håller trycket så är det tätt. Om inte så gör man så här.
  • Man pumpar upp ett tryck på ca. 1,5 bar, kopplar bort en förbrukare i taget (vid ventilblocket) & återkopplar den om trycket fortsätter sjunka.
  • Detta återupprepas tills systemet håller trycket & får på så sätt reda på var läckan finns & åtgärdar denna.
Att provtrycka genom regulatorn är verkningslöst. Hur mycket dom än pumpar upp trycket så blir det bara 30mbar (eller 50mbar) som det står på regulatorn & det är just detta den är till för.
Jag har skrivit om detta tidigare på forumet. Att låta besiktningsföretagen täthetsprova är fullständigt värdelöst & bortkastade pengar.
Första gången jag besiktigade min husbil så gjordes en täthetskontroll & jag upptäckte direkt hur fel dom gjorde vilket jag påpekade & som dom naturligtvis förnekade. Det var första & sista gången dom fick göra detta. Numera låter jag en husbils- eller gasolverkstad göra provet. visserligen lite dyrare men det blir riktigt utfört.
I Peter K inlägg står det 150 mbar som provtryck och det stämmer också med manualen för min regulator, som säger maximalt provningstryck 150 mbar. Du anger ett 10 gånger större tryck. Varför?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har man den "gamla duon" så finns inte uttaget, då ansluter man provtryckningsutrustningen i gasolboxen på röret in mot bodelen.
Maskinen är automatisk och ställer in 150mbar själv, den trycker på några gånger för att säkerställa att hela systemet blivit trycksatt innan den på börjar mätningen, resultat kommer sen ut på skrivare som ska följa med till kunden.

Det är viktigt att kranar till varje brännare är öppnade så funktionen på shut off ventiler blir testade, där är de vanligaste bristerna att dessa läcker, jag tvivlar starkt att shut off ventilerna mår bra av 1,5bar, vilket ändå inte går att få med provtryckningsmaskinen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man borde väl egentligen provtrycka både på regulatorn då med 150Mb och på slang och rörsystemet efter regulatorn för att få komplett test. Trycker man bara före regulatorn får man ju inte högre tryck på rörsystemet än vad regulatorn tillåter normalt 30Mb, alltså samma som under drift.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har man den "gamla duon" så finns inte uttaget, då ansluter man provtryckningsutrustningen i gasolboxen på röret in mot bodelen.
Maskinen är automatisk och ställer in 150mbar själv, den trycker på några gånger för att säkerställa att hela systemet blivit trycksatt innan den på börjar mätningen, resultat kommer sen ut på skrivare som ska följa med till kunden.

Det är viktigt att kranar till varje brännare är öppnade så funktionen på shut off ventiler blir testade, där är de vanligaste bristerna att dessa läcker, jag tvivlar starkt att shut off ventilerna mår bra av 1,5bar, vilket ändå inte går att få med provtryckningsmaskinen.

Det skulle förvåna mej om kranarna är av så låg kvalitet att de inte klarar 1,5bar som ju är ett mycket lågt övertryck?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det skulle förvåna mej om kranarna är av så låg kvalitet att de inte klarar 1,5bar som ju är ett mycket lågt övertryck?

Det är inte kranara man vill testa, utan själva säkerhetsventilerna, de som som stänger gasen ifall lågan på brännaren slocknar, det är där de största riskerna ligger, och även ev. problem med läckage är.

Här skiljer det på årgång av utrustning, har man ett äldre/enklare kylskåp t.ex. så kan man testa säk.ventiler på dem direkt genom att öppna till max, men inte tända lågan.
De modernare kylarna tänder om automatiskt och där måste all gasol förbrukas först innan man kan testa säk.ventilen på kylen, samma sak med värmare ugnar osv.
 
Toppen