Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har själv ingen erfarenhet av nämnda produkt, men det har tidigare skrivits här på forumet om den.
En bättre testare är väl en som jag hade i båten för evigheter sen, trycker man så går gasolen genom ett rör i olja och läcker det så skapas bubblor. Även en pytteliten läcka skapar långsamt en bubbla. Testen görs när all gasolförbrukning är av. Finns bla här:
![]()
LÄCKAGETEST.GASOL GASLOX
Läckagetestarsats.Innehåll 2 st Stödhylsor 54151 för kopparrör 8x0,8mm 1 st Flaska glykol till glaset 2 st Rostfria skruv för upphängning testare 1 st Manualwww.erlandsonsbrygga.se
Den kopplas in direkt efter flaskan och före reduceringsventilen. Funktionen är slangbrottsskyddSom jag tolkar specen kommer den att stoppa gasolen om flödet blir större än 1-1,5 kg/timma. En vanlig reduceringsventil 30 mbar ger som regel ett högsta flöde på 1 kg/timma, dvs om du kopplar en sådan efter GasStop är det inte säkert att nödavstängningen gör någon nytta ens om du klipper av slangen efter reduceringsventilen. Har du en duocontrol är det väl bäst att ha högtrycksslang med inbyggd slangbrottsventil.
Jag har en liknande visare men utan nödavstängingsventil på min gasolflaska. den använder jag för att kontrollera att mitt system är tätt. Öppna gasolkranen, läs av vad mätare visar, stäng gasolkranen. Efter någon timma skall visaren fortfarande stå på samma ställe. Då är systemet tätt.
Att med visaren hjälp utläsa hur mycket gasol det är var fungerar inget vidare. På sommaren när det bara går gasol till spisen och till kylskåpet kan du ju få en viss förvarning, men vår o höst när värmen är på kan gasolen vara slut på morgonen även om den inte var på det röda på kvällen.
Fungerar ju inte på spanska flaskor där reduceringsventilen sitter direkt på flaskan.Den kopplas in direkt efter flaskan och före reduceringsventilen. Funktionen är slangbrottsskydd
Uppgifter jag fått säger att den inte är tillräcklig för att få ha på gasen när man kör, till det krävs en krocksensor.Visa bilaga 204831
Här är en anslutningsslang med slangbrottsventil
Är osäker på vad du menar, men slangbrottsventilen ska stänga om en koppling släpper eller om en slang brister av någon anledning, t.ex. vid en olycka, och det blir ett plötsligt större utsläpp......
Slangbrottsventilen är något helt annat, den stänger bara av vid läckage i systemet. Själv tycker jag absolut att man ska ha båda sorterna.