• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GasStop

Den 14/7 i fjol skrev jag så här, och den skrivningen står jag för:

Eftersom trycket i gasflaskan är i stort sett konstant ända till dess att flaskan är nästan tom, fungerar den dåligt som"nivåmätare". (Titta på bilden SÄKERHETSVENTIL GASSTOP STOPPAR GASOL VID LÄCKAGE och studera förhållandet mellan gult, grönt och rött fält.)

Som slangbrottsventil bör den fungera...

Pålle
 
Har haft en tidigare modell med samma funktion,håller nog med Pålle,det går snabbt mellan gult o rött på mätaren
 
Den funkar på allt utom att visa hur mycket gas det finns kvar.
Jag har kompositflaskor, och jag vet sämre i kyla men man ser nivån. I min plåtis blir det aldrig särskilt kallt i gasol skåpet.
 
Tror inte den fungerar så effektivt som gasstopp heller eftersom de allra flesta, för att inte säga alla, läckagen bara handlar om litet läckage som den knappast kan tolka som mer än normal förbrukning av gas. Det är en helt annan sak med motsvarande anordning för hydraulsystem där det i allmän het handlar om slangexposioner.

Detta tror jag men har inga fakta så jag vet inte.
 
Som jag tolkar specen kommer den att stoppa gasolen om flödet blir större än 1-1,5 kg/timma. En vanlig reduceringsventil 30 mbar ger som regel ett högsta flöde på 1 kg/timma, dvs om du kopplar en sådan efter GasStop är det inte säkert att nödavstängningen gör någon nytta ens om du klipper av slangen efter reduceringsventilen. Har du en duocontrol är det väl bäst att ha högtrycksslang med inbyggd slangbrottsventil.
Jag har en liknande visare men utan nödavstängingsventil på min gasolflaska. den använder jag för att kontrollera att mitt system är tätt. Öppna gasolkranen, läs av vad mätare visar, stäng gasolkranen. Efter någon timma skall visaren fortfarande stå på samma ställe. Då är systemet tätt.
Att med visaren hjälp utläsa hur mycket gasol det är var fungerar inget vidare. På sommaren när det bara går gasol till spisen och till kylskåpet kan du ju få en viss förvarning, men vår o höst när värmen är på kan gasolen vara slut på morgonen även om den inte var på det röda på kvällen.
 
En bättre testare är väl en som jag hade i båten för evigheter sen, trycker man så går gasolen genom ett rör i olja och läcker det så skapas bubblor. Även en pytteliten läcka skapar långsamt en bubbla. Testen görs när all gasolförbrukning är av. Finns bla här:
 
En bättre testare är väl en som jag hade i båten för evigheter sen, trycker man så går gasolen genom ett rör i olja och läcker det så skapas bubblor. Även en pytteliten läcka skapar långsamt en bubbla. Testen görs när all gasolförbrukning är av. Finns bla här:

Tyvärr är "glaskoppen" (gjord av plast) tämligen oskyddad på den modellen.

På denna, som kan tas hem av de flesta husbilsåterförsäljare (= ingen fraktavgift), är "glaset" betydligt bättre skyddat: LÄCKINDIKATOR OPTISAFE MED ANSL. FÖR 8MM RÖR. Har dessutom både rör- och slanganslutning.

Prisjämförelse:

Erlandssons Brygga
Testare: 648 kr
2 nipplar: 130 kr
Frakt: 79 kr
SUMMA: 857 kr

Kama Fritid
Komplett, hämtning i butik: 750 kr

Pålle
 
Som jag tolkar specen kommer den att stoppa gasolen om flödet blir större än 1-1,5 kg/timma. En vanlig reduceringsventil 30 mbar ger som regel ett högsta flöde på 1 kg/timma, dvs om du kopplar en sådan efter GasStop är det inte säkert att nödavstängningen gör någon nytta ens om du klipper av slangen efter reduceringsventilen. Har du en duocontrol är det väl bäst att ha högtrycksslang med inbyggd slangbrottsventil.
Jag har en liknande visare men utan nödavstängingsventil på min gasolflaska. den använder jag för att kontrollera att mitt system är tätt. Öppna gasolkranen, läs av vad mätare visar, stäng gasolkranen. Efter någon timma skall visaren fortfarande stå på samma ställe. Då är systemet tätt.
Att med visaren hjälp utläsa hur mycket gasol det är var fungerar inget vidare. På sommaren när det bara går gasol till spisen och till kylskåpet kan du ju få en viss förvarning, men vår o höst när värmen är på kan gasolen vara slut på morgonen även om den inte var på det röda på kvällen.
Den kopplas in direkt efter flaskan och före reduceringsventilen. Funktionen är slangbrottsskydd
 
Egentligen är jag ute efter gasavstängning vid t.ex. påkörning bakifrån,visserligen bör man
ha gasen avstängd under körning men det är lite bökigt om man inte har fjärrstyrning av gasventil !
Kanske finns det något annat än GasStop ? Finns det separat slangbrottsventil eller liknande ?
Har kompositflaskor så att se nivån går hyfsat bra !

Jojje
 
Det är numera lag på (EU-förordning) att man måste ha slangbrottsventil eller krocksensor med avstängning av gasolen om man har kranen öppen på gasolflaskan under färd. Annars ska den vara stängd.

Det gäller fordon från 1/1 2007

Edit:
EU-direktiv 2001/56/EG som skärptes i direktiv 2004/78/EG
 
Truma Duocontroll CS har krocksensor, men det finns också den som bara heter Truma Duocontroll och då saknar den krocksensorn. Viktigt alltså att den heter CS. Krocksensorn stänger av vid ”häftiga rörelser” kollision eller liknande. Slangbrottsventilen är något helt annat, den stänger bara av vid läckage i systemet. Själv tycker jag absolut att man ska ha båda sorterna.
 
.....
Slangbrottsventilen är något helt annat, den stänger bara av vid läckage i systemet. Själv tycker jag absolut att man ska ha båda sorterna.
Är osäker på vad du menar, men slangbrottsventilen ska stänga om en koppling släpper eller om en slang brister av någon anledning, t.ex. vid en olycka, och det blir ett plötsligt större utsläpp.
Ett mindre läckage "tar inte" slangbrottsventilen....

Screenshot_20210120-223349_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen