• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GASSTOP NÖDAVSTÄNGNINGSVENTIL

Leif E Karlsson

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14989
Medlemskap
2022
Såg en annons gällande denna gasstop nödavstängningsventil. Det verkar vara en relativt ny historia men om det funkar som utlovat känns det som det kan vara en utmärkt säkerhets detalj. Har bara hittat den i Campouts sortiment på svenska sidor. Är det någon som ligger i för kant och har erfarenhet av denna. Priset 525 kr kan ju vara väl använda pengar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har man slangbrottsventil på slangen till tuben så är den onödig, den gör samma sak. Gasolmätare som mäter trycket är opålitliga, när de visar rött är gasen allaredan slut. De visar fullt tills det bara är en bråkdel kvar i tuben.
Själv skulle jag aldrig slänga ut pengar på denna.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag har "slängt ut pengar" på denna :twitcy: men enbart för att jag blev vansinnig på att behöva använda den lilla plastnyckeln till muttern på orginalslangen till Truma Duocontrol...
Denna "Gasstop" har ju vingmutter vilket lugnat mina nerver betydligt. Det lösa plastverktyget har jag slitit upp på under ett år och det går inte att använda längre, att använda något annat verktyg är för trångt i vårt gasolutrymme. Bytte orginalslangen med sin slangbrottsventil mot Gasstop med ren högtrycksslang.
Tryckmätaren ger väl inte så mycket extra förutom att det blir uppenbart vilken av de två flaskorna som är tom när duocontrolen slagit om och det är dags att byta den ena...

Orginal:
hoegtrycksslang.jpg


Gasstop:
101411_721047da1e50543e2ead197dd819dc40.jpg

101647_db55be7f01bdcd07cda7cf4807d2272a.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"Gasstop" i olika former har funnits mycket länge (sedan mitten av 80-tlaet, vill jag minnas).

Gemensamt för alla versioner är, att de fungerar hjälpligt för läckagetest av gasolsystemet.

Eftersom trycket i gasoltuben är i stort sett kontant ända till dess att tuben är nästan om, är funktionen som "nivåkontroll" ytterst osäker.

Pålle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Säkraste sättet att kolla mängden gasol är att väga flaskan. Det finns en våg att montera under flaskan på plats i husbilen men dyr och onödig som jag upplevde det. Valde istället automatiskt omkopplare mellan 2 flaskor med en indikering inne i husbilen som visar när omkoppling har skett.

Ett extra plus med omkopplaren är att, då gasolen är slut vilket oftast händer mitt i natten, man slipper gå ut i kylan för att skifta tub.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har "slängt ut pengar" på denna :twitcy: men enbart för att jag blev vansinnig på att behöva använda den lilla plastnyckeln till muttern på orginalslangen till Truma Duocontrol...
Denna "Gasstop" har ju vingmutter vilket lugnat mina nerver betydligt. Det lösa plastverktyget har jag slitit upp på under ett år och det går inte att använda längre, att använda något annat verktyg är för trångt i vårt gasolutrymme. Bytte orginalslangen med sin slangbrottsventil mot Gasstop med ren högtrycksslang.
Tryckmätaren ger väl inte så mycket extra förutom att det blir uppenbart vilken av de två flaskorna som är tom när duocontrolen slagit om och det är dags att byta den ena...

Orginal:
hoegtrycksslang.jpg


Gasstop:
101411_721047da1e50543e2ead197dd819dc40.jpg

101647_db55be7f01bdcd07cda7cf4807d2272a.jpg
Intressant, jag har gjort samma sak av samma anledning.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Eftersom trycket i gasolflaskan är nära nog konstant så länge gasen är i vätskeform, ger en manometer väldig dålig information om man försöker använda den som tankmätare.

(Detta konstaterade jag redan i inlägg #4.)

Pålle
Kanske var lite otydlig..för mig räcker det med att veta när flaskan nästan är tom och det börjar bli dax att byta. Jag har inget behov av att veta exakt hur mycket flaskan innehåller.

När visaren är nere på röda ska det finnas gas kvar för ca30min användning enligt FAQ.
GasStop® FAQ - PAT Europe

kanske någon som använder den kan bekräfta att det är så.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nålen står i det gröna fältet i dagar eller veckor (eller kanske månader - allt beroende på förbrukningen), och de sista 30 minuterna står den i det röda fältet. Om man då inte råkar titta på mätaren just då, har man inte mycket nytta av den information som manometern ger.

Om du inte råkar titta under de sista 30 kritiska minuterna, blir du ändå snabbt varse att det är dags att byta.

Pålle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
upload_2019-10-1_17-8-31.jpeg
Gasolen tar ju oftast slut vid 04-tiden på morgonen och då sover jag. Jag har en sånhär. Den skiftar själv från tom till full gasolflaska. Sen kollar man i det lilla ögat längst upp. Rött=tom flaska, Grönt=flaska med gasol. Duokontrollen stänger av helt om man krockar.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Visa bilaga 180713
Gasolen tar ju oftast slut vid 04-tiden på morgonen och då sover jag. Jag har en sånhär. Den skiftar själv från tom till full gasolflaska. Sen kollar man i det lilla ögat längst upp. Rött=tom flaska, Grönt=flaska med gasol. Duokontrollen stänger av helt om man krockar.

hej Kent
den DuoControl du visar på bilden är enbart en regulator utan någon CrashSensor, den stänger alltså inte av om du krockar
den modell av regulator från Truma som heter DuoControl CS har däremot en CrashSensor som stänger av gastillförseln om du krockar eller välter med bilen. Truma har under förnyat sitt sortiment, den tidigare modellen finns på bild till vänster nedan

den nya modellen som är svart finns på bilden till höger nedan

det är den nedre delen på respektive regulator som är CrashSensorn, med grön återställningsknapp på den tidigare modellen och en gul på den nya svarta

/Anders
 

Bilagor

  • Truma Duo Secumotion CS.jpg
    Truma Duo Secumotion CS.jpg
    44 KB · Visningar: 138
  • truma-gas-supply-duocontrol-cs-vertikal.png
    truma-gas-supply-duocontrol-cs-vertikal.png
    101 KB · Visningar: 143
Toppen