Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?
Egentligen borde det heta resonansdämpare.
Bilen, en "vikt" som står på fjädrar bildar en resonanskrets. Dvs en vikt i en fjäder, och den vet vi ju gungar lääääänge.
Som en gitarrsträng får den en egenfrekvens. Det är egenresonansen man skall dämpa ut så att bilen kan svänga upp och ner på fler frekvenser, dvs olika vägunderlag.
Någon som kört bil med helt kass dämpare? Han vet.
Som någon nämnde är det inte möjligt att prova en dämpare med handkraft. den blir inte helkass utan slits sakta och blir successivt annorlunda.
Betänk att tävlingsbilar har justerbara dämpare, där finjusterar man dämparnas beteende mycket noga. Dvs mycket små skillnader i dämparens egenskaper har stor betydelse för fjädringen egenskaper. Man är ute efter att få bort resonansen på den svängningsfrekvens som ett visst vägunderlag ger.
Att gå till gastrycksdämpare är knappast nödvändigt, nya av samma eller liknande modell, avsedda för fordon med denna vikt borde ge dig en helt ny bil. Klart att det vore spännande att prova gasdämpare.....
När du gör bytet, provkör gärna bilen utan dämpare så förstår du mer vad vi talar om, men var försiktig!!!!! bilen kommer att studsa och kan hoppa ut (överstyra) kraftigt i en kurva. Bara att köra med en av de bakre dämparna borta ger ett dramatiskt resultat. Jag körde så, eller försökte köra så med personbil, en Ford Granda, från Åre till Karlstad en gång, det bara gick inte så det blev att byta dämpare i Sveg.
De
Roy