• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasstötdämpare eller vanliga ?

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Lite väl blodigt, men det händer att Goldschmitt har kampanjer och specialerbjudanden. T.v. får jag ta det lite lugnt på grusvägar med potthål (vilket jag inte behöver göra med min Mitsubischi L200).

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Aake, börja med att kolla om bilen möjligen står på neoprenhjälpfjädrarna (i dagligt tal genomslagsgummi, men det var förr när det var enda uppgiften). Det är inte ovanligt att husbilar står på dessa ganska hårt när de är färdiga för utfärd?

F

F.d. 58573

Guest

Montreal

Varit ute och kikat under bilen nu, men det är så vrångt och trångt inne i carporten att detta stela gubbvrak har svårt att komma till. Jag får undersöka mer noggrannt nästa gång jag skall ut med bilen.
Men det blir inte mindre skakigt på tvättbrädevägarna om jag höjer aktern genom att öka trycket i luftbälgarna, vilket iofs ter sig logiskt.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Glöm inte det där med körfärdigt skick, vatten, mat, besättning, eventuella andra saker som man plockar ur efter körning, kanske 300-400 Kg tillsammans?

F

F.d. 58573

Guest

Glöm inte det där med körfärdigt skick, vatten, mat, besättning, eventuella andra saker som man plockar ur efter körning, kanske 300-400 Kg tillsammans?

Ingen som helst skillnad vid körning på tvättbräda vare sig bilen är tom ~4.250 kg eller full ~5 ton. Inte ens helluftfjädring gör kanske underverk.

aake

F

F.d. 58573

Guest

Jag menade bara när du skulle titta under bilen. :)

OK, men när jag lastar mycket brukar jag öka trycket så att aktern står på ungefär samma höjd över marken.
Jag misstänker att jag har lite för höga krav, blev bortskämd med vår gamla cittra redan på 70-talet.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det tror jag med, det är trots all lasbilschassier, men man får ju göra det som går. Största boven är ofta lufttrycken som inte anpassas efter den verkliga axellasten.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen
Som redan skrivits tror jag att det blir mycket svårt att få personbilskomfort och ljudbild på våra "små lastbilar" när vi kör på dåliga vägar. Vi kör med minst dubbla däcktrycket, vi har också ofta 10 lagers campingdäck med extra starka däcksidor. På toppen på detta har vi ofta maxlast på våra chassi som vi sedan förstärker med hårdare fjädrar, hjälpluftfjädarar och styvare krängningshämmare. Det måste vi kanske göra för att väghållningen och lasttåligheten skall göra våra bilar trafksäkra men då kan vi nog inte förvänta oss hög komfort och låg ljudnivå. Det blir kanske att gilla läget eller skaffa luftfjädrade stolar. Det är ju vanligt på riktiga lastbilar.:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

aake, jeg har sjekket litt rundt og har ikke funnet noen som tilbyr helluft selv på bakakselen på vanlig Sprinter. For helluft erstattes all fjæring med luftbelger, har bilen normalt langfjærer blir denne byttet ut med en svingarm hvor luftbelgen sitter på enden av svingarmen. Er det spiralfjærer med støtdemperen inne i fjæren kreves det en full ombygging for luftfjæring.

Det å sette inn seter med luftfjæring er ganske vanlig selv på mindre 4x4. På yrkesbiler for lang kjøretid er det snarere reglen enn unntaket med slike seter.

F

F.d. 58573

Guest

Tack för tipsen. Vi får se om Goldschmitt kommer med något frestande kampanjerbjudande, men främst blir nog detta något att tänka på när och om det blir någon ny bil.
I min förra Sprinter hade jag luftfjädrande stolar och dessa tyckte jag inte om, det blev lite väl gungigt i terräng.

aake

Toppen