• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gasstötdämpare eller vanliga ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Tycker att min bil gungar ganska mycket bak. Tog bort en stötdämpare för kontroll och den var helt OK. Blev rekommenderad att byta ut till gasfyllda stötdämpare för bättre resultat. Är det någon som provat att byta till gasfyllda och blev det bättre resultat ?
Nästa problem är väl också att få tag i sådana till min gamla bil.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Gasstötdämpare eller vanliga ?

Undersökte den först med tanke på läckage el dyl. Satte den sedan i ett skruvstycke och drog först ut den så mycket det gick och det gick väldigt trögt att göra. Tryckte sedan ihop den och det gick bra mycket lättare än att dra ut den. Talade med en på MECA här i Söderhamn som kört rally i flera år och så fungerar en oljefylld stötdämpare. Enligt honom var det inget fel på den.
En gasfylld däremot skall ge precis lika motstånd i bägge riktningarna och det är den stora skillnaden.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes dobbeltvirkende oljefyllte dempere, men det normale er å la fjærene ta mesteparten av belastningen ved kompressjonen og la demperen dempe rekylen. Husker ikke om ditt chassi har stiv bakaksel, men sjekk uansett foringene på stabilisatorstaget bak. Litt slakk her og du har mye av samme problemet som med døde dempere.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Stel bakaxel med krängningshämmare men det gungar rejält när jag åker över ett gupp eller som sagt står på taket och väger.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Några enkelverkande stötdämpare existerar nog knappast idag, det skulle bli mycket underliga fordon att köra. Stötdämparens uppgift är att dämpa fjädringsrörelsen i bägge riktningarna, om det inte skulle finnas någon kompressionsdämpning i dämparen skulle bilen "slå igenom" mycket hårt vid större fjädringsrörelser. Tyvärr är dämpartester av den typ som beskrivs här inte särskilt upplysande, det behövs betydligt större kraft än vad en människa kan prestera för att avgöra om en dämpare är sliten. En liten testmaskin för stötdämpare har en motor på 5Hk en större på kanske 25 Hk. En människa presterar väl gissningsvis 0,1-0,3 Hk, lagom mycket för att övervinna vilofriktionen i dämparen ungefär? :wink: Bästa tipset är nog att bara byta på en så gammal bil, stötdämpare är en förslitningsvara! :)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

OK
Litar på dig, får väl köpa nya ändå till 1450:-/st
Bilen har gått 9000 mil
Affezell

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Åter till min fundering om byte av stötdämpare.
Som jag nämnt först i tråden så om jag står på taket på bilen och väger lite fram och åter på kroppen så tycker jag att bilen gungar väldigt mycket.
Har kollat en stötdämpare och den är hel och tät men ?
Kan det ändå vara skäl till att köpa nya bak eller är det bortkastat.
dom kostar en del men hjälper det och är det eller är det värt pengarna ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gynger når du beveger deg er en sak, men fortsetter gyngingen etter at du stopper? Gynger den fortsatt noen ganger så kan det være dårlige dempere, stopper den med en gang er demperene ok.

Når du går på taket har du mye vektarm for både fjærer og dempere, du skal kunne bevege bilen - hvor mye er det fjærene som bestemmer. Demperene sin jobb er å bremse bevegelsene. En stivere demper bremser mer enn en myk, men det er fjærene som tar tyngden og mesteparten av kraften.

En bra illustrasjon på rollene var den opprinnelige hydrauliske fjæringa på Citroen ID og DS. Høyden på bilen ble justert med mengden olje i systemet, fjæringen var en luftkudde i en stålkule ved hvert hjul - demperen en liten ståldings med noen små hull som var skrudd inn i stålkula. Ved hjelp av noen tynne plater i fjærstål ble dimensjonen på hullene noe større ved harde slag.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Har en tilläggs fråga I ämnet. Al-ko's gasstöddämpare klara max 3,5 ton enligt tekn. brochyr. Menar man per styck eller paret ??

F

F.d. 25045

Guest

På min MB 310 bytte jag till innställbara Koni, de var kanon

F

F.d. 29925

Guest

Dåliga stötdämpare ökar även däckslitaget.

F

F.d. 24784

Guest

Egentligen borde det heta resonansdämpare.
Bilen, en "vikt" som står på fjädrar bildar en resonanskrets. Dvs en vikt i en fjäder, och den vet vi ju gungar lääääänge.
Som en gitarrsträng får den en egenfrekvens. Det är egenresonansen man skall dämpa ut så att bilen kan svänga upp och ner på fler frekvenser, dvs olika vägunderlag.
Någon som kört bil med helt kass dämpare? Han vet.
Som någon nämnde är det inte möjligt att prova en dämpare med handkraft. den blir inte helkass utan slits sakta och blir successivt annorlunda.
Betänk att tävlingsbilar har justerbara dämpare, där finjusterar man dämparnas beteende mycket noga. Dvs mycket små skillnader i dämparens egenskaper har stor betydelse för fjädringen egenskaper. Man är ute efter att få bort resonansen på den svängningsfrekvens som ett visst vägunderlag ger.
Att gå till gastrycksdämpare är knappast nödvändigt, nya av samma eller liknande modell, avsedda för fordon med denna vikt borde ge dig en helt ny bil. Klart att det vore spännande att prova gasdämpare.....
När du gör bytet, provkör gärna bilen utan dämpare så förstår du mer vad vi talar om, men var försiktig!!!!! bilen kommer att studsa och kan hoppa ut (överstyra) kraftigt i en kurva. Bara att köra med en av de bakre dämparna borta ger ett dramatiskt resultat. Jag körde så, eller försökte köra så med personbil, en Ford Granda, från Åre till Karlstad en gång, det bara gick inte så det blev att byta dämpare i Sveg.

De
Roy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vad läser du in i begreppet gasstötdämpare? De flesta stötdämpare som säljs idag är gasstötdämpare i någon form. :)

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

inlägget från SM4FPD är väldigt intressant. Bara min bil slutar gunga så är jag nöjd. Får väl snart dom nya och får väl då se vilken sanning som ligger bakom alla kommentarer i denna tråd.
Givetvis finns det både oljefyllda el gasfyllda stötdämpare. Det har en erfaren kille som kört rally på toppnivå sagt mig.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Även de stötdämpare som i dagligt tal kallas gasstötdämpare, är egentligen hydrauliska (olje) -stötdämpare. Sedan har man ett gastryck i dämparen för att minska risken att oljan kaviterar under belastning, för då förlorar dämpare sin förmåga att dämpa fjädringsrörelserna. Det finns ett par olika byggprinciper för gasstötdämpare, "Tvårörs" lågtrycksdämpare som är den enklare typen som används på de flesta vanliga bilar, och "Enrörs" högtrycksdämpare som används där kraven och belastningarna är höga, t.ex. vid rallykörning som är mycket styggt mot stötdämparna, men även i bilar där man ställer stora krav på väghållning och/eller komfort, t.ex. Mercedes, Porsche, Jaguar, Lotus m.fl.

F

F.d. 58573

Guest

Det är kanske i denna tråd man kan hoppas på goda råd om stötdämpare och fjädring?
Försökte först i denna tråd http://www.husbilsklubben.se/forums/t75466/, inlägg 16 och 27, men inget napp.

På min nuvarande bil som hade gått 1200 mil vid inköpet i fjol lät jag i förebyggande syfte montera hjälpluftfjädring bak samt kraftigare krängningshämmare, men jag borde kanske ha satsat på helluftfjädring? Bilen skakar och stöter när jag kör på vägar med potthål, mkt mer än min Mitsubischi terrängbil och även mer än när jag åkt med MB och Citroen personbilar på dålig väg. Samma bekymmer med flera tidigare husbilar, med eller utan hjälpluftfjädring.

Bilens höjd på 3½ m gör väl att det är ofrånkomligt att det skakar om en del i köksskåp etc på gropig väg, men mjuk gång i övrigt önskar jag mig. Några förslag?

aake

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tester i div tidningar utförda på bilar med Fiat/ALKO chassi visar att helluftfjädring minskar frekvensen i fjädringsrörelsen utan att fjädringen blir för mjuk. Man får också nivåreglering samt en bil som ställer sig i nivå utan klossar men det blir tyvärr dyrt.
Ett sexkanals system från Goldsmith till min bil skulle kosta drygt 100 tusen vid eftermontering. (Fiat ALKO AMC40)
Om detta finns till MB 519 med AWD vet jag inte men det går ju att kolla med Goldsmith.
Ett dyrt men troligen bra sätt att öka komforten på dåliga vägar.

Toppen