• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Gasolkontroll

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej!
Köpte en begagnad husbil i höstas. När jag skulle ställa på nu i vår tänkte jag, bäst att göra en "gasolkontroll" så jag ringde Svensk Bilprovning och bokade en tid. När jag såg vad det kostade blev jag fundersam 249:- .Bara för några dagar sedan var jag inne med personbilen för besiktning. Det kostade 539:- och var avklarat på 15min. då kan det inte bli mer än ca:7,5min för 249:- Men jag åkte in blev visad in i ett fikarum att vänta och det tog nog inte mer än 7min så kom killen och sa att allt var OK det är bara att "tuta och köra". Att det gick snabbt förstår man när man tittar på bilden, det är den gasolslang som satt från reduceringsventilen och in i bilen vid besiktningen.

Börje
20210331_171150[1].jpg
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Efter mer än 40 år i branschen, och hundratals utförda täthetskontroller enligt EN-1949, vill jag påstå att jag "varit med".

Bilden visar att bilprovaren använder en pump ("gummiblåsa") och manometer.

Problemet är att pump/manometer är anslutna på högtryckssidan av reduceringsventilen, men eventuellt läckage ska identifieras av arbetstrycket efter ventilen.

Den som kan, ansluter pump och manometer direkt på ledningen från reduceringsventilen – givetvis efter att reduceringsventilen kopplats bort.

En läckindikator med samma funktion som den på bilden kan beställas hos närmaste husvagns- eller husbilsåterförsäljare: LÄCKINDIKATOR OPTISAFE MED ANSL. FÖR 8MM RÖR

Kostar obetydligt mer än ett "test" hos ett bilprovningsföretag, och kan användas 24/7 av husbilsägaren själv.

Pålle
Ja då vet du att dem gör ett lågtryck test och dem får inte demotera massa saker eller hur, bara 25 år i branschen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Både bil och slang är gamla. Bilen 1998 slangen 1994. Då tycker man nästan att dom skulle se upp lite extra.
På det sätt dom gör så gör dom bara en läckagetest. Man kontrollerar alltså inte utrustningen. Springer man då inte på defekter & läckor så finns ju inget att anmärka på. Som sagt man får vad man betalar för
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tja vad ska man säga. En gammal Hymer 89:a. Gjorde en besiktning och gaskontroll hösten 2018. Allt godkänt. Ställde av bilen direkt efter besiktningen.
Våren 2019. Bilen ej ännu. Gjorde egenkontrollen som jag alltid gör av innan jag kör igång gasolen. Manometer mellan flaskan och reduceringsventilen.
Väntade och väntade allt såg okej ut. Inget läckage.

Startade kylskåpet och lät det stå på. Satte igång spisen, då hände något.
Ena lågan flammade. Jag vred på vredet åt båda hållen några gånger.
Då small det till bakom kylskåpet och en eldslåga slog in under kylskåpet in i bodelen. Det luktade bränt. Jag sprang ut och stängde av gasen.

Det som hade hänt var att ventilen strax innanför vredet till spisen läckte.
Den lilla mängd gas som hade läckt ut antändes av kylskåpets låga.

Gasolkontroll eller inte. Det jag lärde mig av det hela är att egenkontrollen är A.O.
Där kommer kunskapen in. Nu vet jag att man ska vrida på alla vred fram och tillbaka flera gånger. Det gör man innan täthets kontrollen. Gör bilprovningen det?

Jag tycker inte att man ska förlita sig till 100% på gaskontrollen.
Inget jag gör iallafall. Den kan skapa en viss falsk trygghet.
Att släppa igenom en

En gammal bil behöver bli extra ompysslad med det mesta även gasanläggningen. Ny som gammal bil lär känna era gasanläggningar.
Det finns mycket info och tips i HBK.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
På det sätt dom gör så gör dom bara en läckagetest. Man kontrollerar alltså inte utrustningen. Springer man då inte på defekter & läckor så finns ju inget att anmärka på. Som sagt man får vad man betalar för
Det där var inte riktigt rätt, Bilprovningen skriver såhär på sitt protokoll:

Gasolinstallationens täthet har kontrollerats vid driftstryck
Kontroll har gjorts av:
- synliga slangar/rörledningar och andra komponenter

- tätheten
- fastsättningsanordning av gasolflaskor
- identifiering av eventuella skador, förslitningar och sprickor i och under fordonet


Börje
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så här såg mina slangar ut när husbilen var 12år, då bytte jag alla slangar till typen med brottventiler, samt ny duocontrol med crash sensor och dubbla filter, de är väl dax igen om typ 6år
 

Bilagor

  • 2017-05-14 13.11.50.jpg
    2017-05-14 13.11.50.jpg
    1,3 MB · Visningar: 19

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Stackars Pålle håller helt med dig! Själv har jag över 70 års erfarenhet oklart i vilken bransch.

Det som är problemet i detta jag syftar på inlägg 1. Är att den som vänder sig till bilprovning o vill ha en gasoltest genomförd har så klart en inre bild av vad detta bör leda till. Genom gasoltest så ska jag kunna känna mig säker på att gasolanläggningen är i bra skick! Det är en i högsta grad rimlig förväntan. Man ska inte behöva kolla upp vad som ingår eller inte ingår..
Resultatet här visar på det som jag skrev i en annan tråd.... behövs nog en tråd kring besiktning... kan bli kul underhållning om man är på det humöret eller skrämmande om man ser det från en annan vinkel.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det där var inte riktigt rätt, Bilprovningen skriver såhär på sitt protokoll:

Gasolinstallationens täthet har kontrollerats vid driftstryck
Kontroll har gjorts av:
- synliga slangar/rörledningar och andra komponenter
- tätheten
- fastsättningsanordning av gasolflaskor
- identifiering av eventuella skador, förslitningar och sprickor i och under fordonet


Börje
OK, jag trodde inte att dom inspekterade, det gjorde dom inte när jag lät dom prova min HB för 7 år sedan. Men ändå har dom inte provtryckt som jag tror att du trodde dom skulle göra. Den gången jag provade var första & sista numera låter jag en auktoriserad firma göra detta.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu var det inte bilden som var intressant, utan innehållet i texten

Intressant (och kanske ett bevis på "kompetensen") är, att bilprovningsföretaget i sin marknadsföring visar en bild på ett fordon som har monterad utrustning (läckindikator) som gör deras "tryckförändringsmätning" totalt överflödig!

Pålle
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Hej!
Köpte en begagnad husbil i höstas. När jag skulle ställa på nu i vår tänkte jag, bäst att göra en "gasolkontroll" så jag ringde Svensk Bilprovning och bokade en tid. När jag såg vad det kostade blev jag fundersam 249:- .Bara för några dagar sedan var jag inne med personbilen för besiktning. Det kostade 539:- och var avklarat på 15min. då kan det inte bli mer än ca:7,5min för 249:- Men jag åkte in blev visad in i ett fikarum att vänta och det tog nog inte mer än 7min så kom killen och sa att allt var OK det är bara att "tuta och köra". Att det gick snabbt förstår man när man tittar på bilden, det är den gasolslang som satt från reduceringsventilen och in i bilen vid besiktningen.

Börje
Visa bilaga 208086
Usch ..Den kan inte vara en godkänd slang för gasol från början
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du har helt rätt, men jag köpte bilen i höstas och tyckte jag skulle låta "proffs" kontrollera gasolen innan jag tog den i bruk. Mitt ansvar.

Ett proffs är en person som har något som yrke (profession), och följaktligen tar betalt för det hen gör.

En amatör är en person som älskar (jfr. amore) det hen gör.

Pålle
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Till förvirringen hör att man i allmänt språkbruk, felaktigt antar, att ett proffs är skicklig/har kunskap om vad denne gör.

Bilden i trådstarten är ju ett av många exempel på detta.
(bilprovningstekniker -> tar betalt -> kan uppenbarligen inte sitt jobb)
 
Toppen