• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasfjäder

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Hej Niclas! För att hålla dörren öppen om det blåser tex kan man enkelt montera en dörrhållare som sitter mellan dörr och kaross. Mycket använt i båtsammanhang och jag har haft det på tidigare husbilar. På den jag har nu var det monterat från fabrik.
Se bifogade bilder. Finns i de flesta båttillbehörsfirmor för mellan 50 och 100 SEK. Mvh ClaesVisa bilaga 220402Visa bilaga 220403Visa bilaga 220403
tack för tips, men vi har redan en liknande koppling som sitter på bilen original. Vi vill ha en ''tröghet'' i dörren som gör att den hålls uppe med dämpare även när man inte har den helt öppen. Det fungerar väldigt bra på bodelsdörren. Den behöver vi i stort sett aldrig säkra.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det finns en variant som originalmonteras på nya Dethleffs 7850 , klippte bilden ur en film.
Den kanske går att beställa som reservdel, eller hitta liknade för montage på annat håll.

Ser ut som de gjort en copy-paste på installationen på bilderna ovan...
1643387912756.png
 
Toppen