• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasfjäder

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Vi har en Rapido med ganska så stort garage och därmed stora dörrar. Tyvärr finns det inga gasfjädrar på dörrarna, bara låshake som kopplas i fäste på bilen. Är det någon som har tips på bra gasfjädrar och var man köper? Tar gärna emot monteringstips också:)

Jag inser nu att jag nog har varit lite otydlig. Jag har inga gasfjädrar på garagedörrarna för tillfället. Dörrarna är sidohängda som på bilden.
Vi vill ha dämpning så att luckan inte flyger upp så lätt.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-01-10 kl. 13.20.15.png
    Skärmavbild 2022-01-10 kl. 13.20.15.png
    1,2 MB · Visningar: 22
Senast ändrad:

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Hej nianiclas! Har köpt gasfjädrar till min motorhuv från Tryckande Gasfjädrar - Aratron
Snabbt och enkelt. Fin info från Teknisk information om gasfjädrar - Lesjöfors också. Men väg först enl inlägg #4 så du vet vilken fjäderkraft du behöver.
Mvh Claes
Hej!
På en bil som jag såg igår med liknande lucka som vår så satt det fabriksmonterade gasfjädrar Stabilus Lift o Mat.
Jag missade att fota exakt vilken modell det var. Men sen ska det stämma med fäste också. Jag trodde detta skulle vara enklare...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022

Ena i luckan andra i ett vinkeljärn som du fäster i bilen.
Men väg luckan först
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024

Ena i luckan andra i ett vinkeljärn som du fäster i bilen.
Men väg luckan först
Jag inser nu att jag nog har varit lite otydlig. Jag har inga gasfjädrar på garagedörrarna för tillfället. Dörrarna är sidohängda som på bilden.
Vi vill ha dämpning så att luckan inte flyger upp så lätt. Då har väl inte vikten på luckan så stor betydelse?
 

Bilagor

  • Lucka.png
    Lucka.png
    1,2 MB · Visningar: 12

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag inser nu att jag nog har varit lite otydlig. Jag har inga gasfjädrar på garagedörrarna för tillfället. Dörrarna är sidohängda som på bilden.
Vi vill ha dämpning så att luckan inte flyger upp så lätt. Då har väl inte vikten på luckan så stor betydelse?
Om det handlar om att hindra från att vinden blåser upp eller igen luckan tycker jag du skall spana på dämpare som man använder till entrédörren på en villa. Välsorterat byggvaruhus. Eventuellt kan du behöva sätta en liten bit vinkeljärn i karmen.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Vi har en Rapido med ganska så stort garage och därmed stora dörrar. Tyvärr finns det inga gasfjädrar på dörrarna, bara låshake som kopplas i fäste på bilen. Är det någon som har tips på bra gasfjädrar och var man köper? Tar gärna emot monteringstips också:)

Jag inser nu att jag nog har varit lite otydlig. Jag har inga gasfjädrar på garagedörrarna för tillfället. Dörrarna är sidohängda som på bilden.
Vi vill ha dämpning så att luckan inte flyger upp så lätt.
Kollamed Vida bil,Ligger på Trankärrsgatan på HisingeniGBG.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag inser nu att jag nog har varit lite otydlig. Jag har inga gasfjädrar på garagedörrarna för tillfället. Dörrarna är sidohängda som på bilden.
Vi vill ha dämpning så att luckan inte flyger upp så lätt. Då har väl inte vikten på luckan så stor betydelse?
Det är inte en gasfjäder du behöver till dina luckor utan en dörrbroms som finns bl.a. hos Clas Ohlson för kr. 349,-/st.
1641838562858.png
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hmm, 180° öppningsvinkel är inte helt självklart att lösa,
ens med Classes dörrbroms.
Du kan tyvärr inte få någon färdig lösning av mig,
men ett erfarenhetsbaserat tips.
Kopiera en motsvarande, färdig etablerad lösning,
avseende materialval och placering av dess infästningspunkter
Bygg en liten prototyp av valfritt material, tex vanliga brädor.
Eller rita en modell i 3-D CAD.
Betänk även att de flesta mekaniska lösningar
kommer att inkräkta på luck-öppningens storlek.
Geometri med hävarmar och utväxling kan, dessutom,
förstöra mycket om den hamnar fel.
Kan vara därför det, helt enkelt, sitter en vanlig "Kapell-stropp"
i nederkanten på mina luckor.
Den häktas fast över en Knap på karossen / kjolen vid 180° öppet läge.
Less is moore?
Intressant projekt, ser fram emot ditt slutliga resultat, lycka till! :)
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Det är inte en gasfjäder du behöver till dina luckor utan en dörrbroms som finns bl.a. hos Clas Ohlson för kr. 349,-/st.
Visa bilaga 220373
Nja, det sitter en liknande gasfjäder på bodelsdörren i vår bil. Jag får väl vänta till vi tar ut bilen. Trodde det skulle vara enklare att lösa då det ofta sitter en dämpare på framförallt husbilar i premiumsegmentet och att vi enkelt skulle kunna eftermontera.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej
Rapido år 2022 har fjädern du efterlyser som orginal.
Kolla upp den.
bör ju gå att få tag på.
Kollat själv på den men tyckte det var bättre att kunna öppna upp mer.
Gasfjädern stoppar i 45 Grader mot bil.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Nja, det sitter en liknande gasfjäder på bodelsdörren i vår bil. Jag får väl vänta till vi tar ut bilen. Trodde det skulle vara enklare att lösa då det ofta sitter en dämpare på framförallt husbilar i premiumsegmentet och att vi enkelt skulle kunna eftermontera.
Hej på vår Le Voyageur sitter sådana dämpare som original. Funkar väldigt bra. Ska ta några bilder och försöka lägga in här när jag är vid bilen nästa gång.
Hälsningar Abben.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej Niclas! För att hålla dörren öppen om det blåser tex kan man enkelt montera en dörrhållare som sitter mellan dörr och kaross. Mycket använt i båtsammanhang och jag har haft det på tidigare husbilar. På den jag har nu var det monterat från fabrik.
Se bifogade bilder. Finns i de flesta båttillbehörsfirmor för mellan 50 och 100 SEK. Mvh Claesdörrhållare_1.jpgdörrhållare_2.jpgdörrhållare_2.jpg
 
Toppen