Sv: Gas under färd
Dumt svar till en som vill ha reda på vad som egentligen gäller men
Därför:
1.Skulle han bli ertappad med att ha gasolen på under färd utan godkända anordningar så kan han i värsta fall bli bötfälld i Tyskland där polisen är lite hårdare på just sånt, sen att kontrollen på detta inte sker så ofta är en annan sak men ifall...
2.Skulle man mot förmodan bli inblandad i en kollision så kan det i värsta fall leda till explosion till följd av utströmmande gas.
------------------------------------------------------------------------------------------
Det var väl inget dumt svar, det var bara en fråga, på ett otydligt uttalande.
Efter att ha varit med bekanta vid flera tillfällen som varit intresserade av att köpa både husvagnar och husbilar så har jag märkt någon (i mitt tycke) underlig skräck att använda gasol över huvud taget. Vid förvånande många tillfällen, när man har kollat funktionerna på gasol har inget funkat och "degat" ihop p.g. av total avsaknad från användning. Svaret som man fått vid frågan varför man inte fått förhandsinfo om att inget fungerar har ofta varit.
"Nej gasol är så otäckt att det har vi inte tordas använda, och flaskan har nog varit tom sedan vi köpte bilen."
Så många törs inte använda gasol trots all säkerhetsutrustning som finns tillgänglig, både vid färd och stillastående.
Risken för brand är säkert är större vid kortslutning i 12V systemet m.m. än av gasol under kontroll.
Därför brukar jag ställa frågan av ren nyfikenhet, varför, när någon ställer sig negativ till gasolanvändning. För jag vill bara av just nyfikenhet veta, varför något så smidigt och effektivt som gasol inte skall användas under kontrollerade och godkända former.
M.v.h. JANKRO.