• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk gasomkopplare

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag tanker installera en automatisk gasomkopplare och slangar med slangbrottsventil. Är Truma DuoControl CS ett bra alternativ?
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Automatisk gasomkopplare

Hej. Monterade en sådan i våras. Lätt gjort och den funkar perfekt. Rekommenderas. Lagkrav i bla. Tyskland om du kör med kylen på gas under färd t.ex. Man väljer om man vill ha den ena tuben - den andra eller båda inkopplade.

Per
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasomkopplare

Har haft en sådan i två år nu och det är verkligen kanon.

Att köpa lokalt är aldrig fel. Det visade sig vara ett mekanisk fel på den som
jag köpte och den lokala handlaren löste utbyte på något dygn.

Absolut risk för att det kan vara lite byngligare att ta hand om om man skall behöva
skicka saker fram och tillbaka över landsgränser och strula med språk och annat...
glädjen över det låga priset kan snart övergå i frustration över den låga servicegraden/
långa hanteringstider.

Så tänker i alla fall jag.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Automatisk gasomkopplare

Beställde en DuoControl CS + 2 högtrycksslangar med slangbrottsventil från Campingtillberhör. Snabb leverans.. 3dagar.
Prylarna var lätt att montera då inga ändringar behövde göras i befintlig gasinstallation.

Först lossa den gamla regulatorn med slang från röret till husbilens gasanläggning.
gasol1.jpg
Därefter montera den nya DuoControl CS på röret. Den skruvas sedan fast med fyra skruvar i väggen. Högtrycksslangarna monteras och ansluts till gasoltuberna. En täthetskontroll krävs naturligtvis också.
gasol2.jpg
Klart.
gasol3.jpg
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Automatisk gasomkopplare

Det verkar inte stå något om den fysiska storleken på switchen på Campingtillbehörs hemsida.
Mitt gasolrör kommer ut ca 20 cm under taket i gasolutrymmet, får den plats där?
Mitt rör är böjt "utåt" mot dörren, där en slang sitter fast. Kan man böja/vrida röret så det pekar uppåt, eller måste det bytas/skarvas?
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Automatisk gasomkopplare

Här finns en pdf med mått och lite mer detaljer. Det finns en annan modell som kan monteras horisontellt om det passar bättre i gasolutrymmet. Man kan ju också ansluta med en slang mellan omkopplaren och röret om det inte fungerar att ansluta direkt. Omkopplaren är förberedd för både 10 mm. och 8 mm. anslutning. Om man, som i mitt fall har 8 mm. så monteras den medföljande anpassningsnippeln på omkopplaren. Lite utrymme på toppen av omkopplaren är bra att ha ifall man i efterhand vill komplettera med en fjärrindikator.
 
Toppen