• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin nya karttäckning för Skandinavien

Sadiki

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27422
Medlemskap
2024
Hej och tack för alla svar.

Fått frågan om mina enheter och minne och det är följande:
- nuvi 2599, minneskort 32GB klass 10
- Camper 780, minneskort 32GB klass 10
- DashCam 65W, minneskort 64GB klass 10

nuvi och Camper är dom enheter jag installerat om kartor i DachCam väntar jag med tillsvidare.
Och detta är det Garmin rekommenderar enligt hemsidan och jag har inte haft problem tidigare.
Problemet kom med uppdatering Garmin Express ver. 7.20.1.

Som jag berätta tidigare så ladda jag ned dom nya kartorna och då visade följande:
Sverige visas som typ en grundkarta med bara dom stora vägarna som riks- och europavägar, städer visas med en prick och ortnamn allt annat är bara grönt och där det finns vatten blått. Gick jag ned till Danmark och Tyskland så visade sig alla gator som förut.

Jag har både skickat ett meddelande till utvecklarna USA och till support i Sverige samt ringt tidigare.

Jag tror om vi skall få ordning på detta så måste många ringa och höra av sig till Garmin support (031-363 10 00) så dom får veta att detta är ett problem för deras användare "Kunder".

MVH Göran
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
- Koppla er GPS till dator
- I Garmin Express klicka på din GPS välj "Hantera Kartor"
- Där skall det stå City Navigator Europe eller liknande samt "Byt region", denna skall ni klicka på
- I en drop down meny kan ni välja olika regioner, välj den ni vill ha.
- Bekräfta val och uppdatera GPS

Klart !

Tyvärr så ger supporten inte alltid rätt info, vi har jobbat hårt med internutbildningar med dom, det kan bli lite killgissningar ibland.

Hejsan, som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden, så verkar det som att de enda gångerna jag och även många andra får upp alt. typ "Hantera kartor" och "Byt region" är om minnet är för litet för att få plats med hela uppdateringen och då kan man få välja uppdateringar.
Till mina GPS'er så görs en koll och det står att uppdatering finns och det som visas är det som jag redan har nord och syd Europa. Vilket i o.f. är det jag vill ha och är ok.
Garmin bild.JPG

Trycker jag på Installationsalt. så dyker bara "vanlig" info upp.
Garmin bild 2.JPG
Men någon möjlighet att välja får jag inte, om som sagt minnet inte skulle räcka till.
Jag har aldrig haft problem med uppdateringar men alltid bara haft/fått alternativet som redan ligger i GPS'en, men undrat över och även frågat tidigare om varför det inte går att välja ex. att bara uppdatera Skandinavien, som var mera aktuellt förr med seg nedladdning och begränsat med GB/mån.
Kan det vara olika uppdateringsavtal om vad som ingick när köpet av GPS'en gjordes. Så vissa inte erbjuds annat än det man har eller möjligheten mindre än man har om minnet är för litet, för mina är rätt gamla.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag känner igen problemet från uppdateringen av kartor i en gammal nüvi 760. Problemet försvann när jag satte i ett extra minneskort i den.
I dag använder jag en Camper 780 och en nüvi 65. Min Camper 780 uppdaterade jag för någon vecka sedan utan problem. Så vitt jag sett är hela Västeuropa med. Jag har extra minneskort i den på 32 GB.
I dag uppdaterade jag kartan i min nüvi 65. Det gick också bra. Har även extra minneskort i den på 32 GB. Jag såg att kartan till nüvi 65 var betydligt mindre än till Camper 780.
Jag har Garmin BaseCamp (även MapSource) installerad på datorn och valde att uppdatera kartan på både GPS-en och datorn.
Sammanställde några bilder från uppdateringen som bifogas.
 

Bilagor

  • Uppdatera med nya kartor.pdf
    880,8 KB · Visningar: 55

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan, som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden, så verkar det som att de enda gångerna jag och även många andra får upp alt. typ "Hantera kartor" och "Byt region" är om minnet är för litet för att få plats med hela uppdateringen och då kan man få välja uppdateringar.
Till mina GPS'er så görs en koll och det står att uppdatering finns och det som visas är det som jag redan har nord och syd Europa. Vilket i o.f. är det jag vill ha och är ok.
Visa bilaga 232740

Trycker jag på Installationsalt. så dyker bara "vanlig" info upp.
Visa bilaga 232741
Men någon möjlighet att välja får jag inte, om som sagt minnet inte skulle räcka till.
Jag har aldrig haft problem med uppdateringar men alltid bara haft/fått alternativet som redan ligger i GPS'en, men undrat över och även frågat tidigare om varför det inte går att välja ex. att bara uppdatera Skandinavien, som var mera aktuellt förr med seg nedladdning och begränsat med GB/mån.
Kan det vara olika uppdateringsavtal om vad som ingick när köpet av GPS'en gjordes. Så vissa inte erbjuds annat än det man har eller möjligheten mindre än man har om minnet är för litet, för mina är rätt gamla.

M.v.h. JANKRO.
Jag får exakt samma som du visar på min Garmin 660 Camper, har du installerat denna uppdatering och fått med hela Europa?
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Jag får exakt samma som du visar på min Garmin 660 Camper, har du installerat denna uppdatering och fått med hela Europa?
660 Camper har så litet internminne så skall du få den att installera hela Europa måste du stoppa in ett minneskort. Det är ju en ganska gammal maskin, såldes 2015.
Jag hade stoppat i:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
660 Camper har så litet internminne så skall du få den att installera hela Europa måste du stoppa in ett minneskort. Det är ju en ganska gammal maskin, såldes 2015.
Jag hade stoppat i:
Jodå jag har stort minne i den, kartorna jag har är på 12GB, jag ser inte att nyare Garmin skulle vara bättre det är samma kartor, så den får gå ett tag till.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag får exakt samma som du visar på min Garmin 660 Camper, har du installerat denna uppdatering och fått med hela Europa?
Hejsan, nej jag har inte installerat den än, bara nu kollat vad som skulle dyka upp, och för en extra kontroll om man kan hitta möjligheten att kolla eller ändra på uppdateringen som det står om, vilket jag bara sett en gång för väldigt länge sedan när det inte satt ett extraminne i en annan GPS. Men har nu klickat på alla möjligheter och något egetval kommer inte fram på något sätt.
Att jag väntar in i det sista tills strax innan jag börjar använda GPS'erna är bara om de ev. skulle komma med någon mindre uppdatering även mitt i säsongen. Det händer rätt ofta när man åker på en ny väg att GPS'en visar att man är mitt ute i naturen och far runt..... vet ej om det är Garmin's fel eller svenska myndigheters miss att meddela i tid..... På samma sätt som att hastigheter på halvstora vägar ofta stämmer väldigt dåligt också.
Att inget alt. kommer upp kan ju kanske också vara att hela Europa verkar få plats i Garmin's eget minne på mina, och på kortet som bara har ställplatslistor m.m. som jag själv lagt där när man kollar in på det, samt aldrig fört över till GPS'ens minne när frågan kommer vid uppstart från total avstängd.
( Så all nerladdning verkar får plats i Garmin's minne.)
Garmin version3.JPG

Men som kortare svar på din fråga, det är nog rätt säkert ok. för det som det brukar stå i rutan och mängden 10.25GB är nära samma mängd som det varit tidigare år när de vanliga två delarna nord och syd Europa har laddats in.
Men ev. så kan det komma med något extra till din.

M.v.h. JANKRO.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Hejsan, nej jag har inte installerat den än, bara nu kollat vad som skulle dyka upp, och för en extra kontroll om man kan hitta möjligheten att kolla eller ändra på uppdateringen som det står om, vilket jag bara sett en gång för väldigt länge sedan när det inte satt ett extraminne i en annan GPS. Men har nu klickat på alla möjligheter och något egetval kommer inte fram på något sätt.
Att jag väntar in i det sista tills strax innan jag börjar använda GPS'erna är bara om de ev. skulle komma med någon mindre uppdatering även mitt i säsongen. Det händer rätt ofta när man åker på en ny väg att GPS'en visar att man är mitt ute i naturen och far runt..... vet ej om det är Garmin's fel eller svenska myndigheters miss att meddela i tid..... På samma sätt som att hastigheter på halvstora vägar ofta stämmer väldigt dåligt också.
Att inget alt. kommer upp kan ju kanske också vara att hela Europa verkar få plats i Garmin's eget minne på mina, och på kortet som bara har ställplatslistor m.m. som jag själv lagt där när man kollar in på det, samt aldrig fört över till GPS'ens minne när frågan kommer vid uppstart från total avstängd.
( Så all nerladdning verkar får plats i Garmin's minne.)


Men som kortare svar på din fråga, det är nog rätt säkert ok. för det som det brukar stå i rutan och mängden 10.25GB är nära samma mängd som det varit tidigare år när de vanliga två delarna nord och syd Europa har laddats in.
Men ev. så kan det komma med något extra till din.

M.v.h. JANKRO.
Tyvärr så är det inte Garmins fel att vägar saknas eller är fel, kartmaterialet köps in från ett företag som heter Here, ser man något som är fel när man kör skall man rapportera det till dom. Vi har haft många och långa diskussioner med Here angående att det är fel hastighetsindikering i maskinerna, ja det ligger i kartmaterialet också, men de har varit väldigt tydliga med att de vill ha in enskilda rapporter om varje fel som påvisas. Detta betyder alltså att varje kund får rapportera problemet vidare till Here för att det skall kunna ses över. Detta görs allra bäst via följande länk:

Rapportera kartfel för fordonsnavigation
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr så är det inte Garmins fel att vägar saknas eller är fel, kartmaterialet köps in från ett företag som heter Here, ser man något som är fel när man kör skall man rapportera det till dom. Vi har haft många och långa diskussioner med Here angående att det är fel hastighetsindikering i maskinerna, ja det ligger i kartmaterialet också, men de har varit väldigt tydliga med att de vill ha in enskilda rapporter om varje fel som påvisas. Detta betyder alltså att varje kund får rapportera problemet vidare till Here för att det skall kunna ses över. Detta görs allra bäst via följande länk:

Rapportera kartfel för fordonsnavigation
Sätter man GPS i husbilsläge tungt fordon,tar den långa omvägar ibland,hittar på "egna" fartbegränsningar för husbil som inte finns i verkligheten, är det verkligen Here som orsakar detta, jag tror snarare det är Garmins programvara som ligger bakom vissa av dessa egenheter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hejsan, nej jag har inte installerat den än, bara nu kollat vad som skulle dyka upp, och för en extra kontroll om man kan hitta möjligheten att kolla eller ändra på uppdateringen som det står om, vilket jag bara sett en gång för väldigt länge sedan när det inte satt ett extraminne i en annan GPS. Men har nu klickat på alla möjligheter och något egetval kommer inte fram på något sätt.
Att jag väntar in i det sista tills strax innan jag börjar använda GPS'erna är bara om de ev. skulle komma med någon mindre uppdatering även mitt i säsongen. Det händer rätt ofta när man åker på en ny väg att GPS'en visar att man är mitt ute i naturen och far runt..... vet ej om det är Garmin's fel eller svenska myndigheters miss att meddela i tid..... På samma sätt som att hastigheter på halvstora vägar ofta stämmer väldigt dåligt också.
Att inget alt. kommer upp kan ju kanske också vara att hela Europa verkar få plats i Garmin's eget minne på mina, och på kortet som bara har ställplatslistor m.m. som jag själv lagt där när man kollar in på det, samt aldrig fört över till GPS'ens minne när frågan kommer vid uppstart från total avstängd.
( Så all nerladdning verkar får plats i Garmin's minne.)
Visa bilaga 232752

Men som kortare svar på din fråga, det är nog rätt säkert ok. för det som det brukar stå i rutan och mängden 10.25GB är nära samma mängd som det varit tidigare år när de vanliga två delarna nord och syd Europa har laddats in.
Men ev. så kan det komma med något extra till din.

M.v.h. JANKRO.
Har nu installerat utan problem, hela Europa i min Garmin 660, har också en äldre Garmin med mindre minne i den uppträder som curriepm beskriver.
På en Garmin där du får upp "City navigator Europe" 10-12GB så går hela Europa in direkt
Dom som har problem har antagligen för lite minne, lösningen är att installera ett extra SDkort, ett SDkort på 2GB räckte i mitt fall.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Tyvärr så är det inte Garmins fel att vägar saknas eller är fel, kartmaterialet köps in från ett företag som heter Here, ser man något som är fel när man kör skall man rapportera det till dom. Vi har haft många och långa diskussioner med Here angående att det är fel hastighetsindikering i maskinerna, ja det ligger i kartmaterialet också, men de har varit väldigt tydliga med att de vill ha in enskilda rapporter om varje fel som påvisas. Detta betyder alltså att varje kund får rapportera problemet vidare till Here för att det skall kunna ses över. Detta görs allra bäst via följande länk:

Rapportera kartfel för fordonsnavigation
Jag har tidigare rapporterat felaktig fartangivelse och fått svaret att dom inte kunde se att farangivelsen var felaktig.
Jag var tvungen att gå igenom film från färdkameran som visade skyltarna med den maxfart som gällde för att bevisa att fartangivelsen i GPS-en var felaktig.
Om felet blivit åtgärdat har jag inte haft möjlighet att kontrollera då jag inte åkt den vägen sedan dess.
På vissa områden i Sverige är det mycket felaktiga fartangivelser, kanske 20%, och då orkar man inte registrera dessa. Då skulle man behöva skriva en hel loggbok.
Jag tycker faktiskt att det är Garmins skyldighet att kontrollera kartrmaterialet bättre och ställa krav på leverantören att ta fram bättre kartmaterial.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Jag har uppdaterat både min gamla nüvi 3597 och Zümo XT.

nüvi 3597 har internt 8GB + SD 16GB, använder tot ca 15GB efter uppdateringen.
1710966210868.png

Zümo XT har internt 32GB, använder ca 18GB efter uppdateringen.
1710966345078.png1710966384653.png
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Ni som skriver att gick bra m.m.

Lägg gärna till modell på er Garmin samt ifall ni ev. använder expanderat minne i er Garmin. ;)
Uppdaterade igår, Garmin 780 camper med 32gig minneskort.
Fick in allt, har testat att slå in lite rutter idag. Allt fungerar perfekt.
Värt att notera, när jag köpte den här navigatorn för några år sedan så köpte jag 128gigs minneskort. Men det fungerade inte. Största möjliga minneskort till den här modellen är 32gig
Mvh Per
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Var är den köpt. Om den är köpt i turkiet så är det det som är förinstallerat . Du kanske måste köpa nya kartor
Hej
Nej, den är inköpt i Sverige, det är en numera ganska gammal Zumo men det var med tillköpt ”livstids kartuppdatering. Från början var det hela Västeuropa men när minnet inte längre räckte till det så har den gått med Skandinaven kartor.
Så helt plötsligt igen så finns bara Västeuropa att uppdatera, vilket naturligtvis inte går och den enda alternativa region som då erbjuds är Turkiet.
Det verkar som om kartmaterialet gått utför sedan Navteq blev Here. Jag har även en Garmin Drive Smart som är knappt ett år gammal och här visar det sig tydligt att Here inte kan mäta sig med Tele Atlas kartor, särskilt när man kommer in på det mindre vägsystemet.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Behövs det verkligen en navigator för att hitta rätt i Scandinavium

Pålle
Jag använder navigator, när jag kör i Skandinavien. Inte för att hitta rätt utan för att se ankomsttiden och om jag eventuellt kör in någon tid eller släpar efter. I Scandinavium har jag aldrig varit - kanske på grund av att jag är totalt ointresserad av ishockey. :D
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Hej
Nej, den är inköpt i Sverige, det är en numera ganska gammal Zumo men det var med tillköpt ”livstids kartuppdatering. Från början var det hela Västeuropa men när minnet inte längre räckte till det så har den gått med Skandinaven kartor.
Så helt plötsligt igen så finns bara Västeuropa att uppdatera, vilket naturligtvis inte går och den enda alternativa region som då erbjuds är Turkiet.
Det verkar som om kartmaterialet gått utför sedan Navteq blev Here. Jag har även en Garmin Drive Smart som är knappt ett år gammal och här visar det sig tydligt att Here inte kan mäta sig med Tele Atlas kartor, särskilt när man kommer in på det mindre vägsystemet.
Vem levererar Tele Atlas-kartor? Har någon jämfört kartorna mellan Garmin och Tomtom? Tomtom ansvarar, tror jag, för sina egna kartor. Jag är lite förvånad att ett så stort företag som Garmin inte kan skapa sina egna kartor utan måste vara beroende av Here. Och jag är ännu mer förvånad över hur sällan Garmins kartor uppdateras.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sätter man GPS i husbilsläge tungt fordon,tar den långa omvägar ibland,hittar på "egna" fartbegränsningar för husbil som inte finns i verkligheten, är det verkligen Here som orsakar detta, jag tror snarare det är Garmins programvara som ligger bakom vissa av dessa egenheter.

Vem levererar Tele Atlas-kartor? Har någon jämfört kartorna mellan Garmin och Tomtom? Tomtom ansvarar, tror jag, för sina egna kartor. Jag är lite förvånad att ett så stort företag som Garmin inte kan skapa sina egna kartor utan måste vara beroende av Here. Och jag är ännu mer förvånad över hur sällan Garmins kartor uppdateras.
Det brukar väl var ca fyra uppdateringar per år, finns det behov för oftare? Jag har en jättegammal navigator som fortfarande fungerar,
den är inte uppdaterad på väldigt länge, men brukar ändå visa vägen helt ok. Såvitt jag vet använder Tomtom Teleatlas kartor.
 
Senast ändrad:
Toppen