• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin nya karttäckning för Skandinavien

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej min Garmin Express säger att den vill ladda ner och in 2025.10 på 10.25 GB vilket borde vara hela Europa med ungefär samma datamängd som tidigare.
Frågan om vad man vill ladda in brukar väl komma när Garmin Express märker att allt inte får plats i minnet så man blir tvingad att välja.
Om minnet plus ett extrakort räcker har jag aldrig fått den frågan eller alternativet att välja ens om jag skulle vilja.
Men Garmin support verkar ha sagt att Garmin ändrade på kartornas områden bara för en vecka sedan.....

M.v.h. JANKRO.
Min guru JANKRO.


Har du laddat ner den senaste uppdateringen?
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Min 795 tog med allt....
Saknar iof lite mellan Sydafrika o Spanien....
 

Bilagor

  • 20240318_140906.JPG
    20240318_140906.JPG
    2 MB · Visningar: 13

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej, jag har måste nog kolla lite mer, det är bara att Garmin Express nu säger att det finns en uppdatering som heter 2025.10 på 10.25GB som kommer att laddas ner och in i mina Garmin när jag kopplar in dem och trycker på go.
De flesta verkar ju fått in hela Europa, men om Garmin har gjort om områdena för bara en vecka sedan så bör man nog kolla lite mer innan omladdning.
Men också som sagt så borde 10.25GB täcka hela Europa för det är ungefär samma mängd data som tidigare kompletta nedladdningar har haft.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, jag har måste nog kolla lite mer, det är bara att Garmin Express nu säger att det finns en uppdatering som heter 2025.10 på 10.25GB som kommer att laddas ner och in i mina Garmin när jag kopplar in dem och trycker på go.
De flesta verkar ju fått in hela Europa, men om Garmin har gjort om områdena för bara en vecka sedan så bör man nog kolla lite mer innan omladdning.
Men också som sagt så borde 10.25GB täcka hela Europa för det är ungefär samma mängd data som tidigare kompletta nedladdningar har haft.

M.v.h. JANKRO.
Jaq uppdaterade båda mina igår, jag har en 770 Camper LMT och en 2597 LMT med europakartor, och bägge uppdaterade
utan problem. Extra minneskort i båda!
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaq uppdaterade båda mina igår, jag har en 770 Camper LTM och en 2597 LTM med europakartor, och bägge uppdaterade
utan problem. Extra minneskort i båda!
Jaha i går, då borde det bara vara att köra igång.
Undrar bara över det i så fall lite underliga svaret från Garmin.
Kanske en expert som inte riktigt visste ett bra svar.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jaha i går, då borde det bara vara att köra igång.
Undrar bara över det i så fall lite underliga svaret från Garmin.
Kanske en expert som inte riktigt visste ett bra svar.

M.v.h. JANKRO.
Oftast beror det också på hur frågan ställs och med vilken info om utrustning o.s.v. som lämnas, vad svaret blir. Det kan lätt bli lite missförstånd från båda håll.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har uppdaterat min 785 LMT-D nu och det var inga problem, jag har bra minneskort. Mina kartor är enligt bild
 

Bilagor

  • IMG_2314.jpeg
    IMG_2314.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 74

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hittade 2 filmer på Garmin. Och om inte nog mycket lagring finns så installeras inte allt. Se film 2 hur man fixar till det om länder fattas och man fixat ett minneskort för att utöka lagringen...


 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har en 770 och i den installerade nyligen City Navigator Europe 2025.10. Men den är inlagd i två delar...Nord och Syd. Jag har ett minneskort i men den har enbart ställplatsinfo.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ni som skriver att gick bra m.m.

Lägg gärna till modell på er Garmin samt ifall ni ev. använder expanderat minne i er Garmin. ;)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ni som skriver att gick bra m.m.

Lägg gärna till modell på er Garmin samt ifall ni ev. använder expanderat minne i er Garmin. ;)
Uppdaterat min Garmin DriveSmart 61LMT-D med extra sd kort på 32 gb gick fint. Syd och norr europakartorna gick in. Minneskortet innehåller bara klubbens ställplatskarta. Gott om minne kvar i själva gps apparaten
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Hej husbilskompisar.

Skall ni resa till Europa framöver med hjälp av Garmin ”lycka till”.

Jag kommer hem och startade Garmin Express på datorn som vanligt och ser att det finns uppdatering att göra och laddar då om mina kartor.

Det som händer är att programmet tar bort mina tidigare kartor med Västeuropa och Skandinavium och ersätter dom med Öst Europa (Estland, Lettland, Polen)
Karta Västeuropa tas bort.

Jag kontaktar Garmin Support som säger att deras utvecklare i USA har gjort om karttäckningen för Skandinavium för en vecka sedan, numera ingår Sverige i regionen som heter "Skandinavien och Öst Europa".

Västeuropa är en egen karta men inte med Skandinavium som förut.

Hur är det tänkt, att när vi skall resa vidare från Sverige till Europa? Skall vi ladda om kartorna i datorn när vi står vid gränsen från Sverige till Danmark för att kunna resa vidare? Min WiFi överföring funkar inte med min Camper.

När jag köpte min Garmin så var City Navigator Västeuropa installerad och då med livstids uppdatering.

Jag har varit i kontakt med Garmin om detta men dom verkar inte fråga hur vi användarna ”kunderna” vill ha det.

Vad jag vill är att ni på husbilsklubben också hör av er till Garmin och protesterar så många som möjligt.
Eftersom jag representerar Garmin på bland annat Elmia Husbilsmässa osv så får jag svara för Garmin här.
Europa kartorna är sedan ganska många år delade två, north och south, detta beror på att storleken på kartorna växt så mycket att en fil för kartorna hade blivit för stort och inte hanterbart.
Att ni får Scandinavia och E Europe är lätt fixat:
- Koppla er GPS till dator
- I Garmin Express klicka på din GPS välj "Hantera Kartor"
- Där skall det stå City Navigator Europe eller liknande samt "Byt region", denna skall ni klicka på
- I en drop down meny kan ni välja olika regioner, välj den ni vill ha.
- Bekräfta val och uppdatera GPS

Klart !

Tyvärr så ger supporten inte alltid rätt info, vi har jobbat hårt med internutbildningar med dom, det kan bli lite killgissningar ibland.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Eftersom jag representerar Garmin på bland annat Elmia Husbilsmässa osv så får jag svara för Garmin här.
Europa kartorna är sedan ganska många år delade två, north och south, detta beror på att storleken på kartorna växt så mycket att en fil för kartorna hade blivit för stort och inte hanterbart.
Att ni får Scandinavia och E Europe är lätt fixat:
- Koppla er GPS till dator
- I Garmin Express klicka på din GPS välj "Hantera Kartor"
- Där skall det stå City Navigator Europe eller liknande samt "Byt region", denna skall ni klicka på
- I en drop down meny kan ni välja olika regioner, välj den ni vill ha.
- Bekräfta val och uppdatera GPS

Klart !

Tyvärr så ger supporten inte alltid rätt info, vi har jobbat hårt med internutbildningar med dom, det kan bli lite killgissningar ibland.
Hej
Ett problem i Garmin Express med ”byt region” är att den enda region som dyker upp är Turkiet, alla andra har sedan länge varit borta.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Ett problem i Garmin Express med ”byt region” är att den enda region som dyker upp är Turkiet, alla andra har sedan länge varit borta.
Var är den köpt. Om den är köpt i turkiet så är det det som är förinstallerat . Du kanske måste köpa nya kartor
 
Toppen