• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin nya karttäckning för Skandinavien

Sadiki

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27422
Medlemskap
2024
Hej husbilskompisar.

Skall ni resa till Europa framöver med hjälp av Garmin ”lycka till”.

Jag kommer hem och startade Garmin Express på datorn som vanligt och ser att det finns uppdatering att göra och laddar då om mina kartor.

Det som händer är att programmet tar bort mina tidigare kartor med Västeuropa och Skandinavium och ersätter dom med Öst Europa (Estland, Lettland, Polen)
Karta Västeuropa tas bort.

Jag kontaktar Garmin Support som säger att deras utvecklare i USA har gjort om karttäckningen för Skandinavium för en vecka sedan, numera ingår Sverige i regionen som heter "Skandinavien och Öst Europa".

Västeuropa är en egen karta men inte med Skandinavien som förut.

Hur är det tänkt, att när vi skall resa vidare från Sverige till Europa? Skall vi ladda om kartorna i datorn när vi står vid gränsen från Sverige till Danmark för att kunna resa vidare? Min WiFi överföring funkar inte med min Camper.

När jag köpte min Garmin så var City Navigator Västeuropa installerad och då med livstids uppdatering.

Jag har varit i kontakt med Garmin om detta men dom verkar inte fråga hur vi användarna ”kunderna” vill ha det.

Vad jag vill är att ni på husbilsklubben också hör av er till Garmin och protesterar så många som möjligt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej husbilskompisar.

Skall ni resa till Europa framöver med hjälp av Garmin ”lycka till”.

Jag kommer hem och startade Garmin Express på datorn som vanligt och ser att det finns uppdatering att göra och laddar då om mina kartor.

Det som händer är att programmet tar bort mina tidigare kartor med Västeuropa och Skandinavium och ersätter dom med Öst Europa (Estland, Lettland, Polen)
Karta Västeuropa tas bort.

Jag kontaktar Garmin Support som säger att deras utvecklare i USA har gjort om karttäckningen för Skandinavium för en vecka sedan, numera ingår Sverige i regionen som heter "Skandinavien och Öst Europa".

Västeuropa är en egen karta men inte med Skandinavium som förut.

Hur är det tänkt, att när vi skall resa vidare från Sverige till Europa? Skall vi ladda om kartorna i datorn när vi står vid gränsen från Sverige till Danmark för att kunna resa vidare? Min WiFi överföring funkar inte med min Camper.

När jag köpte min Garmin så var City Navigator Västeuropa installerad och då med livstids uppdatering.

Jag har varit i kontakt med Garmin om detta men dom verkar inte fråga hur vi användarna ”kunderna” vill ha det.

Vad jag vill är att ni på husbilsklubben också hör av er till Garmin och protesterar så många som möjligt.
Oj. Ska kontakta garmin. Får nog skippa uppdatering om det ska vara så och nöta på ett tag till. Men då blir nog inte nästa GPS en garmin. Finns andra märken.

Gu vad trist
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vilken tur, jag skulle just uppdatera två Garmin till sommaren, men har vi blivit placerade som östeuropatillbehör även som ny Natomedlem så är det bättre att strunta i nya vägar och hastigheter som ändå stämmer väldigt dåligt.

Men kollade och uppdateringen som väntar säger.
Garmin version2.JPG
Men borde väl heta 2024.XX kan tyckas??

Den är inte mindre än förut och förra gången hette uppdateringen 2023,20 och var i två delar.
CN Europe NTU ALL South
och
CN Europe NTU ALL North

Vilket går att se inne i GPS'en om man letar reda på en sida som heter mina Kartor.
Inställningar - Karta och fordon - mina Kartor.

Vad står det där efter din uppdatering?

Vad innehållet är i nya uppdateringen kan jag inte hitta i förväg trots letande. Jag kunde inte ens hitta olika kartzoner vid uppdateringar.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har i 2023 længe kørt med version 2024.2 på mine 2 Garmin enheder. Og jeg opdaterer altid kort på både min enhed og Base Camp på min PC.

Hvis du anvender Base Camp fra Garmin på din PC når du opdater så har du hele tiden de gamle kort liggende, som du så kan føre over til din Garmin enhed, hvis den nye version ikke passer dig.

Garmins kort har i alle år vokset i antal MB, derfor kan man komme ud for at ældre enheder ikke har plads nok til det fyldigere kort, og man må derfor vælge hvilken version man vil have på sin enhed, så der er plads nok til den mindre del af verdenskortet.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jeg har i 2023 længe kørt med version 2024.2 på mine 2 Garmin enheder. Og jeg opdaterer altid kort på både min enhed og Base Camp på min PC.

Hvis du anvender Base Camp fra Garmin på din PC når du opdater så har du hele tiden de gamle kort liggende, som du så kan føre over til din Garmin enhed, hvis den nye version ikke passer dig.

Garmins kort har i alle år vokset i antal MB, derfor kan man komme ud for at ældre enheder ikke har plads nok til det fyldigere kort, og man må derfor vælge hvilken version man vil have på sin enhed, så der er plads nok til den mindre del af verdenskortet.
Men nu verkar det som att det inte går att välja. Man får Skandinavien o öststaterna. Då missar man Tyskland Frankrike mm
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har uppdaterat en Garmin som jag inte använder nu, fick välja Skandinavien med öststater. Bifogar bilder på före o efter på kartor.
Har en nyare Garmin som jag inte kommer uppdatera just nu utan kör med gamla kartor.
 

Bilagor

  • IMG_2312.jpeg
    IMG_2312.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 63
  • IMG_2313.jpeg
    IMG_2313.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 64

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har netop opdateret kort på min Nüvi 3590 og det blev til kortet CN Europa 2025.10, så det blev hele kortet for Vesteuropa. Hvis jeg zoomer ud så kan jeg se veje fra Nordkap til Gibraltar og fra Irland til vest for Moskva og Novgorod
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej husbilskompisar.

Skall ni resa till Europa framöver med hjälp av Garmin ”lycka till”.

Jag kommer hem och startade Garmin Express på datorn som vanligt och ser att det finns uppdatering att göra och laddar då om mina kartor.

Det som händer är att programmet tar bort mina tidigare kartor med Västeuropa och Skandinavium och ersätter dom med Öst Europa (Estland, Lettland, Polen)
Karta Västeuropa tas bort.

Jag kontaktar Garmin Support som säger att deras utvecklare i USA har gjort om karttäckningen för Skandinavium för en vecka sedan, numera ingår Sverige i regionen som heter "Skandinavien och Öst Europa".

Västeuropa är en egen karta men inte med Skandinavium som förut.

Hur är det tänkt, att när vi skall resa vidare från Sverige till Europa? Skall vi ladda om kartorna i datorn när vi står vid gränsen från Sverige till Danmark för att kunna resa vidare? Min WiFi överföring funkar inte med min Camper.

När jag köpte min Garmin så var City Navigator Västeuropa installerad och då med livstids uppdatering.

Jag har varit i kontakt med Garmin om detta men dom verkar inte fråga hur vi användarna ”kunderna” vill ha det.

Vad jag vill är att ni på husbilsklubben också hör av er till Garmin och protesterar så många som möjligt.
Är det en äldre Garmin?
För lite minne?
Min 760 tappade allt söder om Tyskland förra året.....vid uppdatering. Lyckades återställa efter sju försök...
Har en nyare 795 med.
Förutsätter att den behåller kartor vid uppdatering... Bäst o kolla...
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Är det en äldre Garmin?
För lite minne?
Min 760 tappade allt söder om Tyskland förra året.....vid uppdatering. Lyckades återställa efter sju försök...
Har en nyare 795 med.
Förutsätter att den behåller kartor vid uppdatering... Bäst o kolla...
Ja den är gammal fick med den när jag köpte en husbil 2015 så den ligger bara nu för tiden. Jag fick varning om för litet minne när jag skulle hämta uppdateringen, jag ville bara testa hur den nya uppdateringen funkar.
Jag använder Ipad med Sygic som GPS nu men har en Garmin från 2019 men den använder jag bara som dashcam.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Hej husbilskompisar.

Skall ni resa till Europa framöver med hjälp av Garmin ”lycka till”.

Jag kommer hem och startade Garmin Express på datorn som vanligt och ser att det finns uppdatering att göra och laddar då om mina kartor.

Det som händer är att programmet tar bort mina tidigare kartor med Västeuropa och Skandinavium och ersätter dom med Öst Europa (Estland, Lettland, Polen)
Karta Västeuropa tas bort.

Jag kontaktar Garmin Support som säger att deras utvecklare i USA har gjort om karttäckningen för Skandinavium för en vecka sedan, numera ingår Sverige i regionen som heter "Skandinavien och Öst Europa".

Västeuropa är en egen karta men inte med Skandinavium som förut.

Hur är det tänkt, att när vi skall resa vidare från Sverige till Europa? Skall vi ladda om kartorna i datorn när vi står vid gränsen från Sverige till Danmark för att kunna resa vidare? Min WiFi överföring funkar inte med min Camper.

När jag köpte min Garmin så var City Navigator Västeuropa installerad och då med livstids uppdatering.

Jag har varit i kontakt med Garmin om detta men dom verkar inte fråga hur vi användarna ”kunderna” vill ha det.

Vad jag vill är att ni på husbilsklubben också hör av er till Garmin och protesterar så många som möjligt.
Min 795 vill hämta detta.
 

Bilagor

  • 20240318_111159.JPG
    20240318_111159.JPG
    1,9 MB · Visningar: 35

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag uppdaterade till min Garmin för någon vecka sedan och när jag nu tittar vilka kartor som är installerade, så är det:

CN Europe NTU
2025.10 ALL South

CN Europe NTU
2025.10 ALL North
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har netop opdateret min Camper 895 og her er oversigt over kortversion. Hele Europa og Sydafrika

Skærmbillede 2024-03-18 105904.jpg

Ved opdatering kunne jeg ikke vælge at opdatere kort på min PC. Til gengæld blev kort automatisk overført til PC da jeg startede BaseCamp med min895 tilsluttet.

Nu har jeg 2 dele til Europakortet 2025.1. En del dækker nordeuropa og en del dækker sydeuropa. Derudover har jeg også Sydafrika, men det ve jeg ikke hvad jeg skal bruge til

Jeg har også lagt mærke til at arbejdet i Base Camp er blevet væsentlig hurtigere end det var før. Tidligere varede hver operation på kortet meget længe, men nu går det som en leg.

Jeg har prøvet at oprette en rute fra Danmark til Santiago i Sydspanien og det gik forholdsvis nemt og hurtigt. Det er jo en lang rute. På kortet ses en tynd blå streg der viser at kort over Nordeuropa går til grænsen til Frankrig, Schweiz og Italien, men som sagt ikke noget problem at lave en rute på tværs af det.

Skærmbillede 2024-03-18 111806.jpg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har gott om minne. Har minneskort 32 GB i den. Såhär ser det ut nu. Vågar man uppdatera??
 

Bilagor

  • 20240318_124712.jpg
    20240318_124712.jpg
    3,2 MB · Visningar: 26

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har en 770 LMT och fick in hela Europa tydligen....i det inbyggda minnet
 

Bilagor

  • 17107655810415343607320900913093.jpg
    17107655810415343607320900913093.jpg
    2,3 MB · Visningar: 9
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Undrar om det där inte beror på för lite minne i navigatorn, har du extra minneskort i den?
Min körde in hela Europa.
Hej min Garmin Express säger att den vill ladda ner och in 2025.10 på 10.25 GB vilket borde vara hela Europa med ungefär samma datamängd som tidigare.
Frågan om vad man vill ladda in brukar väl komma när Garmin Express märker att allt inte får plats i minnet så man blir tvingad att välja.
Om minnet plus ett extrakort räcker har jag aldrig fått den frågan eller alternativet att välja ens om jag skulle vilja.
Men Garmin support verkar ha sagt att Garmin ändrade på kartornas områden bara för en vecka sedan.....

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen