• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin eller TomTom

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa ny GPS inför Europaresan.
Har kollat på Garmin nüvi 1440T, Garmin nüvi 1490T och en TomTom XXL.
Ni som har någon av ovanstående kan väl skriva lite plus eller minus om apparaterna.

I apparater finns det Lane Guidance, Filassistans, TMC, EcoRoute, IQ Routes Hur fungerar det?
Det jag vill med GPS-en, man ska kunna lägga in Koordinater samt Fartkameror och Ställplatser.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Er jo liten farvet, ved valg af navigator :)

Skulle jag välge ville det väre Garmin 1490T, har det meste, let at betjene och indlägge koordinater.

Desuden kan den vise dom GPI filer til Garmin, med billed og tekster :)

Min dattor och svigersön har en, och er jättenöjda med 1490T
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin eller TomTom

Jag vet inte vad du har för mobil Peder men navigationsapparna till iPhone/iPad och telefoner med Android är ofta mer sofistikerade än fristående GPS:er.
Det är där som tillverkarna lägger det mesta krutet idag.

Navigon har halverat priset på sin Europa-app (419 kr) och den utmärkta iGo My Way Västeuropa kostar 285.-.
Navigon har ADAC:s camping- och ställplatser ( i klass med Bordatlas) med utförlig beskrivning och karta som tillägg för en dryg hundralapp.

Garmin är efter debaclet med Asus A10 på gång med en iPhone/Android app och då lär du kunna använda Carnivals eminenta csv-fil med både text och bild.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har nu haft min Garmin 1490T i ett år och är mycket nöjd med den.
Stor tydlig skärm och otroligt enkel att använda. Även om man vill använda den som handsfree med telefonen.

Tycker också om att program uppdateringar samt kartuppdateringar nästan sköter sig själv när man ansluter den till datorn.

Enkelt också att lägga in Stellplatser o andra POIs själv.
 
F

F.d. 50174

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Hej Vi har skaffat en TomTom XXl och föröker lära mig den...men verkar enkel så....
har kagt in kartorna via uppdatering på TomTom home,,,inga problem...verkar finnas allt på den.....Josef
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Garmin eller TomTom

Vi funderar på att byta ut vår gamla MIO till en Garmin eller TomTom.

Vi har en Iphon4, menar du att det är bättre att använda den? Jag har
tittat på IGo My Way Västeuropa och den ser ju bra ut, men jag undrar,
rösten är på engelska kan jag tro? Man måste väl vara uppkopplad på
nätet för att den ska funka, eller?


Jag vet inte vad du har för mobil Peder men navigationsapparna till iPhone/iPad och telefoner med Android är ofta mer sofistikerade än fristående GPS:er.
Det är där som tillverkarna lägger det mesta krutet idag.

Navigon har halverat priset på sin Europa-app (419 kr) och den utmärkta iGo My Way Västeuropa kostar 285.-.
Navigon har ADAC:s camping- och ställplatser ( i klass med Bordatlas) med utförlig beskrivning och karta som tillägg för en dryg hundralapp.

Garmin är efter debaclet med Asus A10 på gång med en iPhone/Android app och då lär du kunna använda Carnivals eminenta csv-fil med både text och bild.
 
F

F.d. 50174

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

På vår tom tom xxl kan du välja språk, man eller kvinna....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Garmin eller TomTom

Vi har en Iphon4, menar du att det är bättre att använda den? Jag har tittat på IGo My Way Västeuropa och den ser ju bra ut, men jag undrar, rösten är på engelska kan jag tro? Man måste väl vara uppkopplad på nätet för att den ska funka, eller?

iGo My Way har kvinnlig röst på svenska och Navigon har både manlig och kvinnlig röst på svenska. Eftersom tillverkarna lägger mest resurser på de s.k. apparna idag (64 milj. iPhone såldes 2010) har de i regel fler finesser och uppgraderas fortlöpande.

Kartorna läggs i minnet (ca 1,7 GB). Båda apparna är utmärkta men Navigon ligger snäppet före och har kartor för hela Europa (iGo har Västeuropa 285 kr) men är något dyrare (419 kr).
 

Leif&Inger

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Nybro
HBK-Nr
1427
Medlemskap
2021
Sv: Garmin eller TomTom

Hej. Har en Garmin 1490T undra vilket minnerskort du använder SD eller SDHC och vilken storlek tacksam för ett gott råd då jag läser olika kommentarer om vad som fungera.
Leif
 

Leif&Inger

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Nybro
HBK-Nr
1427
Medlemskap
2021
Sv: Garmin eller TomTom

Funderar på att köpa ny GPS inför Europaresan.
Har kollat på Garmin nüvi 1440T, Garmin nüvi 1490T och en TomTom XXL.
Ni som har någon av ovanstående kan väl skriva lite plus eller minus om apparaterna.

I apparater finns det Lane Guidance, Filassistans, TMC, EcoRoute, IQ Routes Hur fungerar det?
Det jag vill med GPS-en, man ska kunna lägga in Koordinater samt Fartkameror och Ställplatser.

Bytte till Garmin 1490T då Tom Tom inte har extra minnesplats endast 2GB räcker inte till dina önskemål då senaste uppgraderingen Europa är 2,2GB Garmin är enkel och tydlig har minnesplats.
Lycka till /Leif
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Garmin eller TomTom

Bytte till Garmin 1490T då Tom Tom inte har extra minnesplats endast 2GB räcker inte till dina önskemål då senaste uppgraderingen Europa är 2,2GB Garmin är enkel och tydlig har minnesplats.
Lycka till /Leif

Förstår inte problemet med att utrymmet inte skulle räcka.

Jag har lagt in allt som jag har lagt ut här på klubbsidan plus en hel del ytterligare och det är inga problem. Har även gjort den gratisuppdatering som följer men navigatorn som förmodligen tar lite extra plats.

Nöjd med min XXL men här är man ju part i målet.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har en TomTom Go 950T och är mycket nöjd med den. Då den är en s.k. utgående modell (ersätts av 1000-serien med tveksamma extrafinesser) kan man få den till rimligt pris inkl. senaste kartuppdateringen. Superenkel hantering via skärm och lätt att föra över filer etc. via TomTom Home-programvaran. Vet inte vad som skiljer XXL och 950 T men det kan vara värt att kolla vad du får för respektive pengar.

Att använda iPhonen för navigering funkar, men man skall komma ihåg att skärmen är klart mindre och är något mer besvärlig att hantera (allt är givetvis relativt). För mig är iPhonen mer ett komplement till GPS:n vid ren bilnavigering (typ "var har jag nu närmaste Max-restaurang", går snabbare med iPhonen).
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Hej Kingen
Jag har en TomTom 930 som jag tycker är bra, du har ju fått många tips så jag vill bara tillägga att det var enkelt att lägga in ställplatser i GPSens program. Den går delvis att uppdatera men jag fattar inte varför nya kartor ska va så dyra. På min TomTom kan man lägga in foto vilket känns onödigt. Fartkamror finns inlagda och går att uppdatera,men det är färskvara och det finns portabla så det går inte att lita på, jag vet!
/ Sören
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har Garmin nüvi 465T, lite tjockare än tidigare nämnda Garmin, men med lastbilsläge och i stort sett samma funktioner för övrigt.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har haft Navigon och iPhone sedan nov 2009 och fått 3 uppgraderingar/dateringar utan kostnad. Saknar att inte kunna lägga in egna POI-filer.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har en gammal Garmin som fungerat kanon hittills. Men det blir snart dags att uppgradera denna trotjänare.

När det gäller TomTom, så har jag en jobbarkompis som har en. Han är mycket irriterad över att alla favoriter försvinner vid varje kartuppdatering.

Använder du dig av sådana kan det vara värt att kolla upp. Det kan ju vara en "feature" på hans modell, men är det så på alla TomTom är det en sak som gör att jag skulle dra mig för att köpa den.

Ni som har TomTom, har ni det problemet också?

//ST
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Garmin eller TomTom

Jag har en gammal Garmin som fungerat kanon hittills. Men det blir snart dags att uppgradera denna trotjänare.

När det gäller TomTom, så har jag en jobbarkompis som har en. Han är mycket irriterad över att alla favoriter försvinner vid varje kartuppdatering.

Använder du dig av sådana kan det vara värt att kolla upp. Det kan ju vara en "feature" på hans modell, men är det så på alla TomTom är det en sak som gör att jag skulle dra mig för att köpa den.

Ni som har TomTom, har ni det problemet också?

//ST

Inga problem med Favoriter. Dom kan kopieras direkt från navigatorn när den är ansluten till datorn.
Finns intresse så kan jag beskriva här senare. Kommer inte ihåg nu vad mappen heter.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Sv: Garmin eller TomTom

Undertecknad har kört ca 13000 mil i europa de senaste 4 åren. Har använt Garmin,Tom Tom och Navigon. Alla Garmin har ett mycket irriterande fel i programvaran. När man vill unvika att köra på motorvägar och klickar på "undvik motorväg" så undviker Garmin motorväg,huvudvägar och följande storlek på vägar,den godkänner endast mycket små vägar som är nästan omöjligt att köra med husbil på. Alla andra navigatorer fungerar helt perfekt när man klickar på "undvik motorväg" så godkänner de alla andra vägar utom motorvägar. Det här problemet hos Garmin är så irriterande att jag föreslår att man inte köper Garmin om man skall köra i Europa.
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: Garmin eller TomTom

Undertecknad har kört ca 13000 mil i europa de senaste 4 åren. Har använt Garmin,Tom Tom och Navigon. Alla Garmin har ett mycket irriterande fel i programvaran. När man vill unvika att köra på motorvägar och klickar på "undvik motorväg" så undviker Garmin motorväg,huvudvägar och följande storlek på vägar,den godkänner endast mycket små vägar som är nästan omöjligt att köra med husbil på. Alla andra navigatorer fungerar helt perfekt när man klickar på "undvik motorväg" så godkänner de alla andra vägar utom motorvägar. Det här problemet hos Garmin är så irriterande att jag föreslår att man inte köper Garmin om man skall köra i Europa.


Kender inta til dette problem !!!

Har kört med Garmin i 10 år uten problem als, både med husvagn och nu husbil.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Garmin eller TomTom

Undertecknad har kört ca 13000 mil i europa de senaste 4 åren. Har använt Garmin,Tom Tom och Navigon. Alla Garmin har ett mycket irriterande fel i programvaran. När man vill unvika att köra på motorvägar och klickar på "undvik motorväg" så undviker Garmin motorväg,huvudvägar och följande storlek på vägar,den godkänner endast mycket små vägar som är nästan omöjligt att köra med husbil på. Alla andra navigatorer fungerar helt perfekt när man klickar på "undvik motorväg" så godkänner de alla andra vägar utom motorvägar. Det här problemet hos Garmin är så irriterande att jag föreslår att man inte köper Garmin om man skall köra i Europa.

Det är Garmin Nuvi 250 som har problemet med undvika motorvägar, tror int nån annan modell.
 
Toppen