• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jo på tal om utgifter så diskuterade jag och hustrun mina små utlägg kring datorer, telefoner, navigatorer, mjukvara och appar mm, som jag anser att man måste ha för att bl a kunna bedriva ett vettigt husbilsliv. Hustrun konstaterade storögt och med träffsäker syrlighet: "Å jag som trodde att husbilen var den största utgiften"! :oops:

Haha...så det kan bli.

//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja, så var man 419 kr fattigare + 65 kr för Panorama View 3D. Jag har tittat igenom appen och förstår att den kallas apparnas app. Det saknas ingenting vad jag förstår, det är som krinil säger, det är stor skillnad på en vanlig navigator och denna appen. Jag har Navigon även på min Android men den har en hel del övrigt att önska. Visserligen en äldre version.

Det ryktas om att även Garmin snart kommer med en iPhone/iPad app men det blir nog svårt att överglänsa denna.

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

Jag kan tillägga att jag för några år sedan övergav Navigon till förmån för Garmin som vanlig navigator. Skilllnaden mellan min gamla Navigon navigator och den nya Navigon-appen i Ipad är som natt och

Krister N[/QUOTE]

kan man lægge korordinater ind i Navigon , det kunne man ikke i vores gamle
Navigon gps
Hilsen Marianne

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

kan man lægge korordinater ind i Navigon , det kunne man ikke i vores gamle
Navigon gps
Hilsen Marianne

Ja, man kan lägga in och använda sin koordinater på flera sätt i den nya appen till iPad. Jag kunde inte heller lägga in koordinater i min gamla Navigon navigator. Det var en av anledningarna att jag övergav den då.

Krister N

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej,

Jaha då har man "trillat" dit i teknik djungeln igen, tankade ner Navigon Europa för extra priset 419kr, gillar den redan efter ett par timmar :).
//Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett av tilläggen man kan köpa är "ADAC guide för camping och husbilsparkering". (Deras Campingguide "ADAC Camping Caravaning Führer" håller jag för den bästa i Europa de senaste 25 åren.) Med ADAC-tillägget får man automatiskt in 10 - 12000 campingar och stellplatser över hela Europa i Navigons POI och adressregister, dvs tillägget blir helt integrerat i Navigonprogammet. Söker man på POI får man ADAC som val. Man kan då välja om man vill ha upp ala camping och stellplatser i närheten eller kring någon ort. Skriver man ex in en ort och börjar stava "camp" eller "stell" som gatuadress får man de camping eller stellplatserplatser som finns omkring den angivna orten. De visas med ikon på kartan och samtidigt kommer en liten gul ADAC-knapp upp. Trycker man på knappen får man all info om campingen eller stellplatsen och ADAC:s klassificering av platsen. Sedan navigerar Navigon givetvis direkt till den plats man valt, eller lägger in den som delmål om man vill det. Krister N

Om man skall resa i Europa är ADAC-tillägget ett sätt att slippa fristående ställplatsappar och tjocka kataloger á la Bordatlas.

Här har jag valt den utmärkta ställplatsen Oster-Franzen i Bremm.

iphone 001.jpgiphone 002.jpgiphone 003.jpg

iphone 004.jpgiphone 005.jpgiphone 006.jpg

S

Sören-6830

Guest

Fin info!
Jag blir tyvärr inte riktigt klok på var man hittar ADAC:s app, inte Panorama-appen heller.
Kan du ge ett litet tips?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fin info!
Jag blir tyvärr inte riktigt klok på var man hittar ADAC:s app, inte Panorama-appen heller. Kan du ge ett litet tips?

När du laddat ned appen och installerat den hittar du den under appens tillbehör. Där finns diverse tillägg att köpa.

S

Sören-6830

Guest

Ah, så korttänkt man kan vara, appen har jag haft ganska länge men inte kollat under tillbehör, där fanns ju det mesta, dock inte ADAC (som jag fortfarande inte funnit............

S

Sören-6830

Guest

Så otroligt snabb du är, Anders, jag är mycket tacksam för hjälpen. Tyvärr hittar jag inte "Innehåll och tjänster" heller, varken på Iphone eller Ipad....

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

kolla under tillbehör finns en knapprad längst ner när du startar appen

S

Sören-6830

Guest

Tack, "Tillbehör" har jag funnit, det jag saknar är "ADAC Camping Caravaning Führer", den finns inte under tillbehören.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Det är säkert rätt version. Titta under i för att verifiera. ADAC finns på min som jag laddade ner igår. Dock årgång 2010, så det finns väl anledning att vänta ett tag.

Tillbehör - Innehåll & tjänster - finns 5 tillägg, varav ADAC guide för.... 139.00 kr.

Håkan

S

Sören-6830

Guest

Efter att ha kollat under I hittade jag allt jag behövde. Tack alla som engagerat sig!

Toppen