• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.943
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

...man ska aldrig föringa värdet av en "snuttefilt"! Den skapar trygghet! :)

Asus är vassa. De är verkligen på väg in i finrummet.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Efter debaclet med Nüvifon A10 släpper nu även Garmin sin navigationsprogramvara för iOS och iPhone/iPad.
Det blir det gamla modellnamnet StreetPilot som kommer till heders igen.

Garmin StreetPilot för iOS kan det mesta en vanlig Garmin PND kan vilket innebär filhantering, turn by turn-anvisningar, trafikvarningar och information om fartkameror. Däremot verkar den inte själv våga sig på att uttala gatunamn.

Garmin StreetPilot för iOS finns redan i amerikanska App Store för 40 dollar. Hur det blir med Sverige är ännu oklart.

garmin-iphone (1).jpg
 

Bilagor

  • garmin-iphone.jpg
    garmin-iphone.jpg
    51,2 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
G

Göran & Carola

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Android honeycomb - Viste fram nettbrett med «Android 3.0» - digi.no : Bedriftsteknologi se på videon av den - prototypen er laget av motorola, men Samsung har en på gang også - muligens med OLED touch-screen.

Lite info om de 30 surfplattor som presenterades på CES, med lite varierande kvalitet.
Tydligen har Motorola än så länge ensamrätt på Android 3.0, som bland annat har ett rejält utvecklat gränssnitt för just tablets, enligt artikeln.

30 surfplattor från CES - Nyheter - *MSN Teknik & Prylar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Tydligen har Motorola än så länge ensamrätt på Android 3.0, som bland annat har ett rejält utvecklat gränssnitt för just tablets, enligt artikeln.

Eftersom Motorola har ensamrätt på Honeycomb kommer racet tydligen att stå mellan iPad2 och Motorola XOOM.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har nu installerat Route66 inkl. livstids gratis kart uppdateringar för knappt en 4-hundring/Europa

Hej Stollen.
Vad köpte du Route 66 med en livstids uppdatering ??
Ps.
Finns i den östeuropa ?. Min gamla har bara väst.

Mvh
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har ni kommit fram till det bästa kommersiella programmet än?

Jag har testat OpenStreet appen, och med tanke på omständigheterrna fungerar det riktigt bra. Laddas ner så att man inte behöver var uppkopplad, och är gratis. På vissa ställen är inte kartan fullt utbyggd men alla stora vägar finns med.

Ger dock inte talad navigering, men är en hyffsad digital karta.

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Gratis WiFi i Frankrike

WiFi Gratis Frankrike appen har utvecklats för att hjälpa dig hitta platsen för gratis WiFi hotspot i Frankrike på ett enklare sätt.
Den visar också info (adress and telefonnummer) till WiFi Hotspot som du väljer.

EGENSKAPER:
- Visar platser för gratis WiFi hotspot
- Visa en karta i olika stilar (standard, satellit och hybrid)
- Delar position och information av gratis WiFi hotspot
- Dagligen uppdaterade platser
- Visar var användaren befinner sig



iPad_Vert_sRGB_0310france.png


Finns också för Ungern, Australien, Polen, UK och Tyskland.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Off record:

Fria trådlösa nät är allt svårare att finna ute i Europa. I Tyskland vet jag med säkerhet att det är förbjudet sedan i somras att ha nät som inte är skyddade med "den för dagen säkraste krypteringen" (WPA för tillfället). I Frankrike är något liknande på gång.

Nya steg i övervakningssamhället.

Håkan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Fria trådlösa nät är allt svårare att finna ute i Europa. Håkan

Samtidigt blir det alltfler gratis offentliga WiFi-hotspots, t.e.x. hamurgerkedjor, camping- och ställplatser, turistkontor o.s.v.

Allt för att locka turister!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Aldrig behövt legitimera mig hittils, och jag har använt massor av trådlösa nät överallt i Europa.

Att få kod, det måste man om nätet är skyddad, men det ger nätägaren kanske lite ersättning i form av såld kaffe t.ex.

Men antalet oskyddade nät är numera låg, men inte obefintlig. Även i Tyskland hittar man öppna nät, men man måste ha en tillräcklig stark WiFi-modem (2000mW). Den inbyggda räcker inte långt.

hälsning
jyrki
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?




Surfplattan som slår konkurrenterna på fingrarna

Håll i dig nu, för nu ska jag lista specifikationerna för LG:s kommande surfplatta G-slate som börjar säljas till våren. Snacka om att konkurrenterna kommer att få det jobbigt!

- Dubbelkärnig Tegra 2-processor
- 8,9-tumsskärm med 3D-stöd
- 3D-kamera på 5 megapixel
- spelar upp 1080p-video på en tv
- 32 gigabyte lagringsutrymme
- gyroskop
- accelerometer
- frontkamera på 2 megapixel
- operativsystemet Android 3.0

Mig veterligen finns det inte någon annan modell som ens ligger i närheten av de finesser som G-Slate kan visa upp. Det enda som är lite surt är att det krävs speciella glasögon för att uppleva 3D-effekten
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det är tydligen i USA som allt händer vad det gäller "plattor". LG i Sverige uppger att man kommer att sälja surfplattor på den svenska marknaden men att G-Slate ”är en USA-produkt”.

De andra är Motorola Xoom och iPad 2 båda USA-produkter. Japansvenska SonyE ligger lågt som vanligt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Oj... Ni har förhoppningsvis hittat något vid det här laget.
Ber om ursäkt, missat detta inlägget... :oops:

En länk som går att följa är:
Route 66 - Android-applikation på AppBrain

Grymt bra GPS inkl. röst uppringning via blåtand utan programmering,
bara säg namnet på personen i tfn listan, voula´! :D

Har inte koll på läget ang. kartor i öst... Men land för land går oxå att köpa!

Mvh. Magnus

Har nu installerat Route66 inkl. livstids gratis kart uppdateringar för knappt en 4-hundring/Europa

Hej Stollen.
Vad köpte du Route 66 med en livstids uppdatering ??
Ps.
Finns i den östeuropa ?. Min gamla har bara väst.

Mvh
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.943
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Jag har nu under några veckor känt på några appar till Ipad. Bl a Navigon, Tomtom, CoPilot, NavMii, iGo och ett gäng gratisappar. Jag har några riktiga nördar på jobb som också hjälpt mig. Vidare har jag följt de utmärkta trådarna här på forumet, inte minst Knarreviks inlägg. Jag har också tragglat genom ett antal tester och forum på svenska, tyska och engelska.

De flesta apparna har goda fördelar och några är riktigt bra. Min absoluta favorit bland navigationsapparna till iPad har dock blivit Navigon. Jag tycker den är i en klass för sig. Lätta och logiska, men ändå avancerade menyer, hyggligt snabb,bra kartor,bra reseinfo och har också mycket bra expansionsmöjligheter. (Ett fint sätt att uttrycka att allt inte ingår från början :) Ett av tilläggen man kan köpa är "ADAC guide för camping och husbilsparkering". (Deras Campingguide "ADAC Camping Caravaning Führer" håller jag för den bästa i Europa de senaste 25 åren.) Med ADAC-tillägget får man automatiskt in 10 - 12000 campingar och stellplatser över hela Europa i Navigons POI och adressregister, dvs tillägget blir helt integrerat i Navigonprogammet. Söker man på POI får man ADAC som val. Man kan då välja om man vill ha upp ala camping och stellplatser i närheten eller kring någon ort. Skriver man ex in en ort och börjar stava "camp" eller "stell" som gatuadress får man de camping eller stellplatserplatser som finns omkring den angivna orten. De visas med ikon på kartan och samtidigt kommer en liten gul ADAC-knapp upp. Trycker man på knappen får man all info om campingen eller stellplatsen och ADAC:s klassificering av platsen. Sedan navigerar Navigon givetvis direkt till den plats man valt, eller lägger in den som delmål om man vill det. Stellplatsguiden har jag inte använt mycket men ADAC:s campingguide har som sagt varit vår ständige följeslagare i minst 25 år.

Navigon kostar nu 419 kronor. Då får man navigationsprogrammet och Europakartor. Sedan kostar trafikinformation och "Panorama View" extra. Man kan också hänga på Michelins olika reseguider mm. ADAC-tillägget kostar 169 kronor.

Av de tester jag läst kan jag konstatera att jag inte är ensam om min förtjusning över Navigonappen till iPad och iPhone.

Jag kan tillägga att jag för några år sedan övergav Navigon till förmån för Garmin som vanlig navigator. Skilllnaden mellan min gamla Navigon navigator och den nya Navigon-appen i Ipad är som natt och dag!

Dessutom laddade jag givetvis ner Navigon-appen även i min nya Iphone! :) Kanon eftersom den dessutom har ett utmärkt fotgängarläge. Som många tidigare beskrivit kan man kostnadsfritt tanka ner appen i ex iPhone om man tidigare köpt den till iPad, eller vice versa, via "AppStore" OBS! Du måste ha samma iTunes-konto kopplat till båda enheterna.

Krister N
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Navigon kostar nu 419 kronor. Då får man navigationsprogrammet och Europakartor. Sedan kostar trafikinformation och "Panorama View" extra. Man kan också hänga på Michelins olika reseguider mm. ADAC-tillägget kostar 169 kronor.

Har de sänkt priset nyligen?
De måste ha sänkt priset rejält. Synd att jag inte fick reda på detta för några dagar sedan eftersom jag laddade ned iGo (285 kr.) som i och för sig är en utmärkt app men kanske inte lika bra som Navigon. Men å andra sidan vad är 285 kr. om hundra år?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.943
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Japp, de har halverat de flesta app-priserna nu i februari. Antagligen för de bedömde att jag då skulle skriva positivare om dem i HBK! ( Eftersom jag inte är helt omutlig funkade ju det!) :)

Det gör dem faktiskt rejält konkurennskraftiga även mot mindre avancerade appar.

Krister N
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.943
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Har de sänkt priset nyligen?
De måste ha sänkt priset rejält. Synd att jag inte fick reda på detta för några dagar sedan eftersom jag laddade ned iGo (285 kr.) som i och för sig är en utmärkt app men kanske inte lika bra som Navigon. Men å andra sidan vad är 285 kr. om hundra år?

Jo på tal om utgifter så diskuterade jag och hustrun mina små utlägg kring datorer, telefoner, navigatorer, mjukvara och appar mm, som jag anser att man måste ha för att bl a kunna bedriva ett vettigt husbilsliv. Hustrun konstaterade storögt och med träffsäker syrlighet: "Å jag som trodde att husbilen var den största utgiften"! :oops:
 
Toppen