• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 56 måndag 24 / 1.

Telia har skrivit till Lottie att hon kommer att bli faktuerad om jag ringer från min spanska telefon. Vilket jag starkt ifrågasätter. Lottie har pratat med tre olika medarbetare på Telia men fick inget bra svar. Därför ringde jag till min operatör holaWifi. De har svarat skriftligt att Lottie inte skall behöva betala något när jag ringer.

Telia hävdade att det var de spanska operatörerena som faktuerade Telia. Men det skall alltså vara fel. Dör försvann en del av fm i telefon.

Efter lunch ger jag mig iväg österut.

Stannar på första Repsol macken för att köpa lpg och att byta min spanska gasflaska. Men de hade endast Butan och det vill jag inte ha. Lpg:n kostade 0,899 euro per liter vilket motsvarar 19,78 euro för en P 11:a.

På den andra Repsol kunde jag byta min tomma flaska mot en full med Propan. Kostade 16,12 euro. Alltså är det 3,66 euro billigare att använda flaska istället för det bekvämare lpg. Ca 40 sek för arbetet med bytet och att lyfta ca 25 kg in i det trånga skåpet.

Sist jag tankade lpg var i Tarifa den 19:e. Tankade idag drygt 10 lit vilket blir ca 2 lit per dygn för i första hand matlaging och varmvatten. ca 20 sek.

Svängde in i Miljas. Såg två svenskreggade HB men trångt som vanligt så jag stannade ej utan körde fram till vattenutkastaren och fyllde fullt i stora tanken.

Stannade för natten på en stor p - plats ( som är marknad på onsdag och lördagar) i Fuegirola. Körde in i stora valvet.

IMG_20220124_155436.jpg

Efter att ha parkerat så upptäckte jag att displayen på kylskåpet blinkade. Finns ingen gastillförsel. För jag hade stängt huvudkranen till lpg:n och glömt att öppna den till den spanska flaskan.

Men

När jag öppnar huvudkranen och slangavbrottsventilen till den spanska flaskan hör jag ett väsande ljud och det blåser lite, alltså ett läckage. Hämtar verktyg och skruvar åt lite till men det hjälpte ej. Försöker att lokalisera läckan och ändra på slangens vinkel utan positivt resultat. Jag vågar inte dera åt muttrarna mer för då kanske något går sönder. Så i morgon skall jag googla på husbilsverkstäder för att ev få hjälp.


Här är det gott om utrymme.

IMG_20220124_153354.jpg IMG_20220124_153343.jpg


Men många vill ju "vara nära" så de körde in på ett annat ställe.

IMG_20220124_154619.jpg IMG_20220124_154355.jpg

Jag tog en lång promenad på em. Såg denna skylt. Är det stoppförbud för taxi på övergångsstället men inte för andra?

IMG_20220124_155918.jpg

Körde 6,3 mil så bodelsbaztteriet är nu fullladdat.
 

Bilagor

  • IMG_20220124_154355.jpg
    IMG_20220124_154355.jpg
    3,9 MB · Visningar: 58

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Dag 56 måndag 24 / 1.

Telia har skrivit till Lottie att hon kommer att bli faktuerad om jag ringer från min spanska telefon. Vilket jag starkt ifrågasätter. Lottie har pratat med tre olika medarbetare på Telia men fick inget bra svar. Därför ringde jag till min operatör holaWifi. De har svarat skriftligt att Lottie inte skall behöva betala något när jag ringer.

Telia hävdade att det var de spanska operatörerena som faktuerade Telia. Men det skall alltså vara fel. Dör försvann en del av fm i telefon.

Efter lunch ger jag mig iväg österut.

Stannar på första Repsol macken för att köpa lpg och att byta min spanska gasflaska. Men de hade endast Butan och det vill jag inte ha. Lpg:n kostade 0,899 euro per liter vilket motsvarar 19,78 euro för en P 11:a.

På den andra Repsol kunde jag byta min tomma flaska mot en full med Propan. Kostade 16,12 euro. Alltså är det 3,66 euro billigare att använda flaska istället för det bekvämare lpg. Ca 40 sek för arbetet med bytet och att lyfta ca 25 kg in i det trånga skåpet.

Sist jag tankade lpg var i Tarifa den 19:e. Tankade idag drygt 10 lit vilket blir ca 2 lit per dygn för i första hand matlaging och varmvatten. ca 20 sek.

Svängde in i Miljas. Såg två svenskreggade HB men trångt som vanligt så jag stannade ej utan körde fram till vattenutkastaren och fyllde fullt i stora tanken.

Stannade för natten på en stor p - plats ( som är marknad på onsdag och lördagar) i Fuegirola. Körde in i stora valvet.

Visa bilaga 220944

Efter att ha parkerat så upptäckte jag att displayen på kylskåpet blinkade. Finns ingen gastillförsel. För jag hade stängt huvudkranen till lpg:n och glömt att öppna den till den spanska flaskan.

Men

När jag öppnar huvudkranen och slangavbrottsventilen till den spanska flaskan hör jag ett väsande ljud och det blåser lite, alltså ett läckage. Hämtar verktyg och skruvar åt lite till men det hjälpte ej. Försöker att lokalisera läckan och ändra på slangens vinkel utan positivt resultat. Jag vågar inte dera åt muttrarna mer för då kanske något går sönder. Så i morgon skall jag googla på husbilsverkstäder för att ev få hjälp.


Här är det gott om utrymme.

Visa bilaga 220945 Visa bilaga 220947


Men många vill ju "vara nära" så de körde in på ett annat ställe.

Visa bilaga 220942 Visa bilaga 220948

Jag tog en lång promenad på em. Såg denna skylt. Är det stoppförbud för taxi på övergångsstället men inte för andra?

Visa bilaga 220949

Körde 6,3 mil så bodelsbaztteriet är nu fullladdat.
Jag lyckades vid ett tillfälle få med packningen från den tomma flaskan så det blev dubbla packningar, då pös det och gick inte att täta med att dra åt, kolla detta å lycka till!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag lyckades vid ett tillfälle få med packningen från den tomma flaskan så det blev dubbla packningar, då pös det och gick inte att täta med att dra åt, kolla detta å lycka till!
Tack för tipset.

Jag såg ingen packning alls. Så det kanske är felet. Hittade inte någon lös packning i skåpet. Så min kanske följde med den tomma flaskan.
 

Per o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20702
Medlemskap
2024
Dag 56 måndag 24 / 1.

Telia har skrivit till Lottie att hon kommer att bli faktuerad om jag ringer från min spanska telefon. Vilket jag starkt ifrågasätter. Lottie har pratat med tre olika medarbetare på Telia men fick inget bra svar. Därför ringde jag till min operatör holaWifi. De har svarat skriftligt att Lottie inte skall behöva betala något när jag ringer.

Telia hävdade att det var de spanska operatörerena som faktuerade Telia. Men det skall alltså vara fel. Dör försvann en del av fm i telefon.

Efter lunch ger jag mig iväg österut.

Stannar på första Repsol macken för att köpa lpg och att byta min spanska gasflaska. Men de hade endast Butan och det vill jag inte ha. Lpg:n kostade 0,899 euro per liter vilket motsvarar 19,78 euro för en P 11:a.

På den andra Repsol kunde jag byta min tomma flaska mot en full med Propan. Kostade 16,12 euro. Alltså är det 3,66 euro billigare att använda flaska istället för det bekvämare lpg. Ca 40 sek för arbetet med bytet och att lyfta ca 25 kg in i det trånga skåpet.

Sist jag tankade lpg var i Tarifa den 19:e. Tankade idag drygt 10 lit vilket blir ca 2 lit per dygn för i första hand matlaging och varmvatten. ca 20 sek.

Svängde in i Miljas. Såg två svenskreggade HB men trångt som vanligt så jag stannade ej utan körde fram till vattenutkastaren och fyllde fullt i stora tanken.

Stannade för natten på en stor p - plats ( som är marknad på onsdag och lördagar) i Fuegirola. Körde in i stora valvet.

Visa bilaga 220944

Efter att ha parkerat så upptäckte jag att displayen på kylskåpet blinkade. Finns ingen gastillförsel. För jag hade stängt huvudkranen till lpg:n och glömt att öppna den till den spanska flaskan.

Men

När jag öppnar huvudkranen och slangavbrottsventilen till den spanska flaskan hör jag ett väsande ljud och det blåser lite, alltså ett läckage. Hämtar verktyg och skruvar åt lite till men det hjälpte ej. Försöker att lokalisera läckan och ändra på slangens vinkel utan positivt resultat. Jag vågar inte dera åt muttrarna mer för då kanske något går sönder. Så i morgon skall jag googla på husbilsverkstäder för att ev få hjälp.


Här är det gott om utrymme.

Visa bilaga 220945 Visa bilaga 220947


Men många vill ju "vara nära" så de körde in på ett annat ställe.

Visa bilaga 220942 Visa bilaga 220948

Jag tog en lång promenad på em. Såg denna skylt. Är det stoppförbud för taxi på övergångsstället men inte för andra?

Visa bilaga 220949

Körde 6,3 mil så bodelsbaztteriet är nu fullladdat.
Marknaden är väl tisdag o lördag? Blev du inte bortkörd i morse? Fortsatt härlig resa.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Marknaden är väl tisdag o lördag? Blev du inte bortkörd i morse? Fortsatt härlig resa.

Så är det. Jag tog fel på dagar.

Det är p förbud mellan kl 7 och 14. Eller så missförstod jag även det. För kl 5 knackade det på dörren. Jag var vaken - så det var inga problem. För då ville några att jag skulle köra iväg. Kanske börjar marknaden redan kl 07.
 

Per o Maggan

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20702
Medlemskap
2024
Så är det. Jag tog fel på dagar.

Det är p förbud mellan kl 7 och 14. Eller så missförstod jag även det. För kl 5 knackade det på dörren. Jag var vaken - så det var inga problem. För då ville några att jag skulle köra iväg. Kanske börjar marknaden redan kl 07.
Tur du är morgonpigg. De börjar nog bygga då, öppnar först vid 9.30.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 57 tisdag.

Som framgår ovan så knackade det på dörren kl 05. Det var två män som skulle bygga marknadsstånd denna tidiga timme. Det var bara att plocka undan saker så att de ej rammlar ner på golvet under förflyttningen.

Till den nästan fullbelagda parkeringen bredvid hade jag ingen lust att ta mig in. Utan jag ställde in gps:en på Almeria. Långt borta i öster, på sydkusten. Där har jag varit flera gånger.

Det är kolsvart, så jag kör sakta, men jag vill inte stanna på en vanlig gata här i city, utan kör upp på A 7:an. Kör en timme innan jag hittar en p - plats för att äta. Igår hade jag googlat fram tre adresser för HB verkstäder. Ställer in den första som är i Malaga, Kommer dit kl 08. Men de öppnar inte förän kl 09. Ser bara en massa Pb 1 i fönstrena - så jag tror inte att det är rätt. Så jag kör till adress nr två. Där var det öppet. Jag hälsar och försöker att på spanska förklara att jag har ett problem med min spanska P 11:a. Det gick skapligt men för säkerhets skull tar jag om allt på engelska. Jag behöver träna på att tala spanska, därför gör jag så här. De kunde skriva in mig till den 2:a feb. Men det tackade jag nej till. Den tredje adress finns i Almeria och där tänker jag stanna några dagar. Så det är ok om verkstaden kan ta in mid i slutet av veckan. Jag chansar på det.

Kör vidare till efter kl 09. Svänger in på en bensinstation för att fixa thé. När jag sätter mig ser jag några människor som står och pratar i närheten och de blir fler och fler.

IMG_20220125_111822.jpg

Ser även att det finns en tvättstuga en bit bort. Går dit för att kolla. Ser bra ut med maskinerna. Bestämmer mig för att tvätta en maskin.
När jag upprepade gånger går mellan HB och tvättstugan ser jag att det kommer flera bilar och parkerar bredvid mig och på större delen av hela p - området. Det verkar som om det skall bli ett protesetmöte, för en banderoll sätts upp.

IMG_20220125_112609.jpg

Nu blir det helt omöjligt för mig att köra därifrån. Men jag får vänta och vid 11 - tiden lagar jag lunch. När jag har ätit färdigt så är mötet över och bilarna försvinner efter hand.

Vid 12,30 tiden startar jag på nytt färden i österled. Nu blåser det mycket. Känns att det går tyngre och ibland "gungar" bilen till vid starka kastvindar. Det känns inte bra. Funderade på om jag skulle stanna i Motril och fortsätta en vindstilla dag. Men jag gjorde inte det. Kom fram till Almeria och parkerade bakom konserthuset vid 15,30 tiden. Här stod Lottie och jag för två år sedan och jag gjorde det även för några veckor sen. Efter att ha kört i många timmar så känns det i rumpan. Därför tar jag en promenad till Mercadonna i närheten ( 5-6 kvarter ).

När jag kommer hem igen sätter jag in kylvarorna i kylskåpet sköljer av ett äpple och tar en ny promenad under tiden som jag äter mitt em fika. Går en sväng på p-platserna. Konstaterar att det finns fyra N reggade HB i ett hörn och där sitter de och samtalar i solen. Det ör flest tyskreggde, sen franska och holländska. Såg en LT och en DK reggade men ingen S.

Efter en stund ser jag detta

IMG_20220125_165622.jpg
Caravandoktorn läser jag på ett släp efter en Plåtis. Jag går natulrligtvis fram till skjutdörren och frågar efter doktorn. En man tittar ut och jag förklarar nu på tyska mitt gasproblem. Att det läcker ut gas ifrån en av adapterna. Han följer med mig hem. Han tar loss en adapter och tror att et fattas en packning. Så han går och hämtar några st. Men det hjälpte ej, eller det kan vara flera fel. Då tog han den "toppen" på flaskan och konstaterar att en gänga är förstörd. Jag tror att den antingen har blivit det när den har legat i ett skåp och åkt i över två år eller så har jag dragit år muttern för hårt. Han säger att jag får gå till en järnaffär och köpa en ny "topp".

Så jag promenerar in till stan och hittar snart en järnaffär

IMG_20220125_171134.jpg

Där jag lägger fran den trasiga / defekta "toppen" och frågar på spanska om de har en sån här. Ja svarade expediten och går efter en. I detta fall är det enkelt när man endast behöver säga några få ord och har med sig saken som man vill köpa en liknande. Väl hemma igen fottar jag delen.

IMG_20220125_175659.jpg

Vet ej om den slitna gägan syns på bilden nedan.

IMG_20220125_175717.jpg

Jag sätter ihop delaran men det pyser ut gas i alla fall. Så jag återvänder till doktorn och ber om hjälp. Han skall just äta middag så han söger att han kommer över till mig i morgon bitti kl 10. För mig är det långt framskridet på dagen. Men vad gör det. Jag har inget speciellt för mig eller inbokat i morgon. Nu hoppas jag att doktorn fixar till gasproblemet. Så att jag kan använda den spanska flaskan.

Körde 24,8 mil
 

Bilagor

  • IMG_20220125_163910.jpg
    IMG_20220125_163910.jpg
    5,2 MB · Visningar: 90
  • IMG_20220125_161543.jpg
    IMG_20220125_161543.jpg
    2,6 MB · Visningar: 93
  • IMG_20220125_161535.jpg
    IMG_20220125_161535.jpg
    2,6 MB · Visningar: 99

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 58 onsdag.

Det regnar på morgonen och är ca 12 plusgrader. Vet ej om jag kan lita på min termometer för jag upplever att det nästan alltid är 12 grader på den tidiga morgonen.

Är inne till stax före kl 10. Tar fram paraplyet och går ut och ställer mig vid gasskåpet så att doktorn kan se att jag är beredd på hans besök.
Men inte kommer han inte. Efter en stund ser jag att han tar ner flaggan på släpet. Då misstänker jag att han tänker köra ifrån denna plats utan att hjälpa mig. Därför går jag fram till honom. Ser att han håller på att plock med något. Han ser mig och pekar att jag skall gå till fönstret på förardörren.

Jag frågar om han har glömt mig. Vilket han förnekar. Har fått ej akutjobb - kommer till dig i em sa han.

Jag går hem igen och hämtar lite sopor som behöver slängas. Det blir en promenad till allén för att hitta en papperskorg. Sen går jag mot strandpromenaden. Kommer på att jag borde gå tillbaka till järnaffären för att köpa läckspray. Men vad det heter vet jag ej. Så tillbaka hem för att hämta telefonen. Klicka på appen "översätt" och där skriva in på svenska det som telefonen skall översätta till spanska.

Hur kunde jag klara mig på mitten av 1980 - talet utan telefon här i Spanien och Marocko och Algeriet? men det gick det med.

Nåväl jag går tillbaka till järnaffären. Men de har ingen läckspray. Så när jag är hemma igen så blandar jag vatten och diskmedel och penslar på. Men ser inga bullor vid skarvarna. Kan ju vara själva slangen tänker jag och hämtar en trasa för att torka rent innan jag penslar på diskmedlet. Men inga bubblor ser jag. Sticker nu in en hand så långt det går och följer slangen till duofästet. Där blåser det ut gas. Stänger av huvudkranen och tar ut den tunga flaskan. Kopplar lös slangen för att se om jag kan upptäcke något fel. Men nej. Sätter tillbaka slangen och derar åt muttern ordentligt. Ställer in flaskan och kopplar ihop allt. När jag nu öppnar gasen igen så är det alldeles tyst och jag känner inget blås på handen. Det lucktar ej heller gas.

Så nu tror jag att felet är avhjälpt. Utan doktorns medverkan, vilket käns jättebra att jag klarade av allt själv.

Sen blev jag lite irriterad på mig själv att jag inte redan för några dagar sedan kollade på slangens fäste bakom flaskan. Men nu har jag lärt mig något nytt till nästa gång. Om minnet finns med då, är ju den frågan som jag då får se svaret på.

Det duggregnar omväxlande med regn så jag går in och fixar till lunch. Sitter sen och läser i min bok. På em upphör regnet så då blir det en ny promenad.

Doktorn kom aldrig. Vilket jag tycker är märkligt - få se om han dycker upp i morgon. Jag stannar här några dagar till.

Körde inget idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 58 torsdag 27 / 1.

Tack för tipset Tommy!

På fm tar jag fram cykeln. Cyklar till där Caravandoktor fanns tidigare. Men han var ej där nu. det är verkligen dålig marknadsföring att bara försvinna. Om han istället hade sagt att "jag klarar inte av att laga ditt problem" så hade det varit helt ok, för mig.

Jag fortsätter cyklandet till strandpromenaden och långt västerut. Till detta monument.

IMG_20220127_100257.jpg IMG_20220127_100316.jpg

Texten är lite förstörd. Men det är ett monument över Koncentrationslägret Mautlhausen i Öterrrike.

IMG_20220127_100339.jpg

Varför det finns i Almeria vet jag ej.

Mittemot finns en stor park.

IMG_20220127_100819.jpg

Cyklar förbi två utegym. Stannar vid stranden och ser detta:

IMG_20220127_101758.jpg IMG_20220127_101815.jpg

På strandpromenadens cykelmarkerade led är det hastighetsbegränsning som inte många följer.

IMG_20220127_101927.jpg

När jag kommer hem igen så kom solen fram. Jag beslutar mig för att ta fram solstolen.

IMG_20220127_103034.jpg

Sen går jag in och lagar mat som jag äter ute. Tyvärr har då solen gömt sig. Men sitter kvar och läser i två timmar. Kl 15 blev det fullt solsken - så då gick jag in och böt till kortbyxor och "bästa skjortan" som min far sa om att skippa skjortan av tyg och sola med bar överkropp. Där satt jag och läste i ytterligar två timmar. För vid 17 -tide började det att blåsa kallt. Gick in då för resten av kvällen

Batteriet hade 77 % laddning kl 9.30 och 96 % kl 17.00. Idag har jag inte använt den elektriska plattan utan lagat all mat med gas.
Körde inget idag.
 

Bilagor

  • IMG_20220127_101611.jpg
    IMG_20220127_101611.jpg
    2,2 MB · Visningar: 70

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 59 fredag.

Monumentet ovan är rest för att hedra de personer som var härifrån Almeria och dog på koncentrationslägtet i Österrike.

På fm tog jag en promenad till Mercadonna här i närheten för att handla innan det blir för mycket folk i affären på em.

De accepterade mitt kreditkort ifrån Norweigian, så då behöver jag inte tänka på kontanter för att få mat mm.

Här finns det gott om plats för flera HB.

IMG_20220128_103132.jpg

I affären såg jag att de sålde en sorts knäckebröd ifrån Wasa för 8 euro / kg vad de kostar i Sverige vet jag ej. För jag köper inte Barillakoncernens knäcke utan gynnar de mindre tillverkarna istället. Jag köpte detta sesamknäcke istället för 0,90 euro för 250 gram vilket blir 3,60 euro / kg, om jag räknar rätt.

IMG_20220128_104243.jpg

När jag kom hem lagade jag lunch som jag åt ute i min solstol. För idag skiner solen skapligt varmt. Efter lunch böt jag om till kortbyxor och satt ytterligare några tummar i solen och läste ut min bok Danslärarens återkomst av Henning Mankell.

Sen blev det fruktstund med endast saftiga och goda apelsiner.

Därefter en cykeltur in mot city. Ville kolla om jag kan få ut kontanter ur väggen. Kom först till banken Unicaja. Gick in i förrumet och försökte med Norwigiankortet som numera är anslutet till Mastercard. Men banken accepterade inte mitt kort. Nu såg jag på skärmen att de sammarbetar med ATM som jag absolut inte vill använda. Så det var bara bra att kortet inte funkade här. ATM skulle ha en avgift på 8, xx % på uttaget belopp. Vilket nästa är stölld!! När jag gick runt husknuten såg detta

IMG_20220128_154553.jpg

Fortsatte att cykla och kom så småningom till Caixa bank. De gillade inte heller mit Norweigiankort men accepterade Forex visakort vilket jag redan hade testat i förra veckan. Så det blev till slut några sedlar.


När jag cyklade förbi järnvägsstationen såg jag detta fina lok.

IMG_20220128_155326.jpg

Däerfter cyklade jag hem, Nu såg jag två svenskreggade HB så jag stannade en stund för ett trevligt samtal. Bredvid mig hade en dansk parkerat sin tyskreggade HB. Han sa att det är billigare att köpa en HB i Tyskland mot hemma i Danmark.

Talade som vanligt en stund med Lottie på kvällen.

Körde inget idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 60 lördag.

Någon gång mellan kl 7 och 8 såg jag att marknaden började byggas upp. Här är de alltså minst två timmar senare än i Fuengirola som började kl 05.

Jag går dit vid tio tiden. Ganska mycket folk vid grönsaksavdelningen närmas konserthuset.




IMG_20220129_103610.jpg

IMG_20220129_103633.jpg
Det fanns även många sorters kryddor i lös vikt att köpa.
 

Bilagor

  • IMG_20220129_103727.jpg
    IMG_20220129_103727.jpg
    5,1 MB · Visningar: 59
  • IMG_20220129_103743.jpg
    IMG_20220129_103743.jpg
    4,7 MB · Visningar: 60

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Fortsätter på lördagen.

Skriver nu på telefonen och råkade trycka på sänd. Kan inte se någon ändraknapp här.

Ibland har jag ingen internetdelning. Så jag kommer inte åt att skriva på laptopen.

Många kryddor i lös vikt.

IMG_20220129_103743.jpg

Naturligtvis även en massa kläder, klockor, leksaker, porslin, kökssaker mm mm.

Här finns inga provhytter. Jag skulle aldrig köpa ett par långbyxor på en marknad utan att prova.

Fanns två ställen där man kunde köpa munkar. I långa strängar och kaffe.

IMG_20220129_101617.jpg

På dagen pratade jag med min ena granne, som är en ung tysk familj med en bebis på 8 mån. De hyr ut sin lägenhet och åker runt här med sin " plåtis". Där de sover i övervåningen.

IMG_20220129_152922.jpg

Liksom i Sverige så får de föräldrapenning, som de klarar sig på med ett enkelt levende och fricamping. Campingplatsernas avgifter har de inte råd med.

På em satt jag som vanlig i solen och läste. Nu med boken Omerta av Mario Puzo. Den handlar om maffian.

Cyklade en tur till Santander bank för att se om mitt Norwegian kreditkort accepterades. Det gjorde det. Avgift på 2,90 euro per uttag och max 500 euro per gång. Kursen var 11,02694.

Avslutar med dagens soluppgång. Som jag glömde i förra inlägget.

IMG_20220129_085737.jpg

Körde inget.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Skriver nu på telefonen och råkade trycka på sänd. Kan inte se någon ändraknapp här.

Ibland har jag ingen internetdelning. Så jag kommer inte åt att skriva på laptopen.
Det går ju att sätta upp telefonen så att den delar med sig internet m.h.a. wifi. Prova Inställningar -> Nätverk och så ett eller två steg till, brukar det vara. Lycka till! :)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 61 söndag.

Nu är det vilodag.

Började med att fota soluppgången.

IMG_20220130_083920.jpg IMG_20220130_090142.jpg



Gjorde inget speciellt. Satt i solen och läste i min bok.

IMG_20220130_100044.jpg

På em tog jag en lång promenad. Drack en öl på en servering. Kostade 3 euro. I sverige minst 6 euro.

Lite statistik för den som så önskar.

I går kväll hade jag 94 % av bodelsbatteriet.
Idag kl 06 var det 89 %
kl 08 88 % förbrukning en lampa och kylskåpet. Efter att ha kokat thévatten på elplattan var det 79 %
Lagade lunch på elplattan då blev det 61 %
Solens instrålning petade upp det till 76 % fram till kl 17.35. Då lagade jag en svampomellett till middag och batteriet sjönk till 63 %


Nätterna brukar dra 4 % 34 enheter


Körde inget i dag heller,
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 62 måndag 31 / 1.

Sista dagen på årets första vintermånad. Hårda vindar och regn i stora delar av södra Sverigen, enl nyheterna.

Även här i Almeria har det blåst idag och solen har lyst lite svagt bakom lätta moln eller om det kanske kallas dis.

Cyklade och handlade livsmedel på fm, när det inte är så många kunder i affären. Åt lunch ute i solstolen, som vanligt denna vecka.

Därefter några timmars läsning. Tog en em promenad till ett konditori för fika.

Körde inget idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 63 tisdag 1 / 2

Återigen en ny månad.

Jag beslutade igår att lämna Almeria idag och fortsätta färden till en av mina kusiner och hennes man som bor i Guardamar del Segura på östkusten i Valenziaregionen. Ingrid föreslog igår på telefon att vi skulle träffas kl 12.

Jag tog farväl av mina tyska grannar och åkte till den andra stora parkeringen för att tömma svart - och gråvatten i en markbrunn. Nu hade en cirkus satt upp ett staket i närheten så det blev lite trångt att köra fram, men det ordnade sig utan problem.

Jag körde motorvägen norrut och kom fram i tid.

Vi satt hela em på deras stora takteras och samtalade om allt möjligt, som man gör när man inte har träffats på några år p.g.a. pandemin. Vi åt och drack i solen. Det blev många timmars trevligt umgänge.

Körde 28,2 mil



Onsdag 2 / 2.

Dagens första foto.

A.jpg

Vi träffades kl 10 för att gå en lång sträcka till veckans marknad. Här fanns allt att köpa. Ingrid köpte mycket frukt och grönsaker allt annat krimskrams och kläder lät vi vara. Jag hade kylen full så det blev ej att jag handlade något.

På vägen dit såg jag denna ovanliga husspira. Vet ej om det tidigare hade något religiöst samband med huset. Idag säljs de markiser i bottenvåningen,

B.jpg

Efteråt tog vi en öl på en av deras balkonger innan vi tog en ny promenad. Denna gång genom staden och upp till Kastellet som var byggt på 1300 - talet.

c.jpg d.jpg e.jpg

Fin utsikt blev det när vi äntligen kom upp.

f.jpg g.jpg

Fanns en modell på hur det förmodligen såg ut innanför ringmuren, på Medeltiden.

h.jpg

Det fanns några infotavlor.

i.jpg j.jpg

Körde ej idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen