• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej P -O!

Tack! Alltid roligt att få "feed back" på mina dagnoteringar.

Nätterna varierar mella plus 6 och 12 grader. Dagarna mellan 15 och 23 grader.

Just nu söndag kväll kl 20,34 är det 13 grader ute och 27 grader inne. Ibland har det varit 34 grader inne på sen em när HB:n har stått i solen hela tiden. De senaste dagarna har det varit omväxlande sol och molningt. Lite blåsigt här vid havet.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 49 söndag.

I morse fick jag tillbaka internetdelningen till laptopen ifrån telefon. Jag skriver helst på laptopen eftersom den har ett "riktigt" tangentbord.

På fm satt jag i solen bakom HB:n och läste i min bok.

IMG_20220116_094923.jpg

Efter lunchen och dagens eko på radion blev det en lång promenad. Behöver leta reda på ett ställe för att få färskvatten till stora tanken.
Klarar mig några dagar till innan det definitivt är slut. Såg igår en vattenpost på strandpromenaden men den var avstängd förmodligen för att det är vinter. Tyvärr hittade jag ingen vattenpost - så jag får fylla när jag åker härifrån.

Såg att några hus hade galler för fönster och balkongdörrar även på andra våningen. Har det i äldre tider varit många bostadsinbrott i Spanien?

IMG_20220116_150625.jpg

I slutet av strandpromenaden finns detta torg. Är Bamse en förlaga?

IMG_20220116_152750.jpg IMG_20220116_152825.jpg

Hittade inger riktigt kondis i stan så det blev ett café på strandpromenaden istället. Sist som jag fikade ute var med Tommy i Altea. Det känns länge sedan nu.

IMG_20220116_160630.jpg

På Strandpromenade finns det regler att följa.

IMG_20220116_162610.jpg

Väl hemma igen blev det en stund i passagerarstolen med bena uppe i "tvärsoffan" och boken i handen.

Lokalpolisen och Gaurdia Civil kör runt oss några gånger per dag. Vilket är uppskattat. De säger inget om att vi har stolar och små bord ute.

Körde inget

Kl 9,30 hade jag 72 % batteri kvar och kl 19.00 hade solen höjt % - talet till 87. För idag lagade jag all mat på gasspisen. Nu ikväll utnyttjar jad denna solenergi till att ladda telefon och laptopen.
 

Bilagor

  • IMG_20220116_163823.jpg
    IMG_20220116_163823.jpg
    2,5 MB · Visningar: 88
  • IMG_20220116_163912.jpg
    IMG_20220116_163912.jpg
    3,9 MB · Visningar: 87
  • IMG_20220116_164136.jpg
    IMG_20220116_164136.jpg
    4,6 MB · Visningar: 85

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 50 måndag

Tog det som vanligt lugnt på morgonen. Det var 11 grader ute på natten och även kl 6.45.
På fm en lång promenad i stan. Såg dena målade fasad.


IMG_20220117_095204.jpg

I lördags såg jag en frisörsalong på en stor gata ett antal kvarter ifrån min bostad. Jag gick dit kl 10 för att klippa mig, kostade 6 euro. För tre år sedan kostade det 200 sek i Tyresö och för två år sedan 100 sek i Agadir.

Nu slipper HBK Lotties inlägg framöver efter att hon i lördags gjort ett inlägg som (naturligtvis) inte godkändes och aldrig publicerades.

Efter klippningen gick jag hem och lagade lunch. Satt ute i solen och läste efter dagens eko k l12,30.

Träffade en dansk man som bor i Lund. Vi talade en stund i blåsten innnan jag gick in för att ta på mig en tjock tröja. Satt nog en dryg timme i lite lä framför HB:n.

Jag har fått några sms från min operatör som jag har svårt att förstå. Så vid 16,30 tiden gick jag åter igen in till city för att på den stora gatan besök Orange och få spanskan förklarad / översatt till engelska. Dock klarade expediten inte a att tala engelska, trots att hon var ung. Men med hennes telefons hjälp så översatte googel translate. Meddeladena var inget att bry sig om. Så jag gock hem igen via strandpromenaden.

Efter middagen tog jag dessa foton på solnedgången vid 18,30 tiden Samma klockslag men olika inzoomning.

IMG_20220117_183011.jpg

IMG_20220117_183020.jpg

Tittade på HBK:s husbilsplatser inför morgondagens avfärd. Det börjar bli hög tid för nytt färskvatten och inköp av ett byte av min spanska flaska.

Körde inget idag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Gösta, jag märker att du brottas med spanskan då och då.
Jag kan starkt rekommendera dej att installera Google översätt-appen.
Jag tror att du fixar den, och du kommer att bli imponerad vad enkelt du helt plötsligt behärskar alla världens språk.

Ett litet smakprov med översättning av text i meddelande
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta, jag märker att du brottas med spanskan då och då.
Jag kan starkt rekommendera dej att installera Google översätt-appen.
Jag tror att du fixar den, och du kommer att bli imponerad vad enkelt du helt plötsligt behärskar alla världens språk.

Ett litet smakprov med översättning av text i meddelande

Tack Peter!

Du har rätt. Jag lyckades att installera appen. Provade även att skriva in en text på svenska som direkt översattes till spanska. Helt fantastiskt!

Naturligtvis var det den appen som gjorde jobbet igår på Orange och även hos husbilsverkstaden i Le Havre för två år sedan när kretskortet till värmesystemet pajade. Fast fransmannen talade in ett meddelande som telefone skrev ut i text.

Ja, dessa nya telefoner är ju fantastiska. Synd bara att jag är så slö och lat för att installera olika funktioner. Jag måste väl inse att jag behöver "uppdatera" mig.

Må väl!

/Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 51 tisdag.

Efter tre dygn på samma ställe, utan att ens ha startat motorn så är det nu dax för avfärd österut. Har inte bestämt hur långt.

Tog först några bilder på soluppgången. Samma klockslag men olika zoominställningar.

IMG_20220118_083518.jpg IMG_20220118_083525.jpg

Bilderna ovan kl 08,35 och nedan kl 8,53.

IMG_20220118_085301.jpg IMG_20220118_085315.jpg


Efter fm thé bär det av. Kör på smala lokala vägar längst kusten. Först till Zahara de los Atunes, Atlantera och sen till El Lentiscal där tog vägen slut så fick vända för att komma upp på N - 340.

Kör mot och Tarifa och stannar på Campingen Rio Jara väster om Tarifa. Här finns många långa men smala tomter och en hel del träd. Så det blir inte så mycket sol som jag vill. Tog i första hand in för att lösa vattenproblemen. Stannar bara en natt. Hade blivit flera om jag hade hittat en plats där jag kunnde sitta med bar överkropp och sola.

IMG_20220118_131308.jpg IMG_20220118_131417.jpg

Det är endast 15 km till Afrika, enl campingen, förmodligen fågelvägen.

IMG_20220118_131434.jpg IMG_20220118_131453.jpg

Enligt campingen så så är denna plats den sydligaste delen av Europa. Men Malta måste väl ligga längre söderut, jag har ej kollat.
Vägen ut till havet och surfarnas vågor utanför själva campen. Såg 20 "skärmar" i luften och många inne på campen samtidigt.

IMG_20220118_131733.jpg IMG_20220118_132258.jpg

Några kommer med tält andra med större "bostäder"

IMG_20220118_132032.jpg IMG_20220118_161146.jpg

Det finns även fin utsmyckning inne på campen

IMG_20220118_132532.jpg

Körde 6,0 mil
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Hej Gösta nu är vi nära varandra igen, jag cyklade och hälsade på dig i Gammalkil förra året. Vi står nu på stora grusplanen i Tarifa längst bort från Lidl, det står Hymer i grillen på bilen. Det verkar som att du kommer passera här imorgon vore kul om vi kunde träffas.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta nu är vi nära varandra igen, jag cyklade och hälsade på dig i Gammalkil förra året. Vi står nu på stora grusplanen i Tarifa längst bort från Lidl, det står Hymer i grillen på bilen. Det verkar som att du kommer passera här imorgon vore kul om vi kunde träffas.


Hej Jan!

Ja absolut kommer jag. Det är en bra plats. Kommer nog sen fm idag.

/Gösta
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Dag 51 tisdag.

Efter tre dygn på samma ställe, utan att ens ha startat motorn så är det nu dax för avfärd österut. Har inte bestämt hur långt.

Tog först några bilder på soluppgången. Samma klockslag men olika zoominställningar.

Visa bilaga 220689 Visa bilaga 220690

Bilderna ovan kl 08,35 och nedan kl 8,53.

Visa bilaga 220691 Visa bilaga 220693


Efter fm thé bär det av. Kör på smala lokala vägar längst kusten. Först till Zahara de los Atunes, Atlantera och sen till El Lentiscal där tog vägen slut så fick vända för att komma upp på N - 340.

Kör mot och Tarifa och stannar på Campingen Rio Jara väster om Tarifa. Här finns många långa men smala tomter och en hel del träd. Så det blir inte så mycket sol som jag vill. Tog i första hand in för att lösa vattenproblemen. Stannar bara en natt. Hade blivit flera om jag hade hittat en plats där jag kunnde sitta med bar överkropp och sola.

Visa bilaga 220694 Visa bilaga 220695

Det är endast 15 km till Afrika, enl campingen, förmodligen fågelvägen.

Visa bilaga 220696 Visa bilaga 220697

Enligt campingen så så är denna plats den sydligaste delen av Europa. Men Malta måste väl ligga längre söderut, jag har ej kollat.
Vägen ut till havet och surfarnas vågor utanför själva campen. Såg 20 "skärmar" i luften och många inne på campen samtidigt.

Visa bilaga 220698 Visa bilaga 220700

Några kommer med tält andra med större "bostäder"

Visa bilaga 220699 Visa bilaga 220702

Det finns även fin utsmyckning inne på campen

Visa bilaga 220701

Körde 6,0 mil

Stämmer bra att det är den sydligaste delen på fastland Europa. Räknar man in öar så är Gavdos, Grekland den sydligaste.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 52 onsdag.

Efter fm thé med smörgås gör jag mig redo för avfärd. Stannar till och utför de "obligatoriska! vattenarbetena innan jag checkar ut och betalar 16 euro. Skulle ha köpt el också med trodde att min körning på ca 50vmin skulle ladda batteriet till fullo. Men tji fick jag för vid sjutiden slocknade alla lampor och laddningen av laptopen upphörde.

Kör in till Tarifa via den västligaste infarten, för där vet jag att man kan tanka lpg, eftersom jag gjorde det för ca två år sedan. Betalade 0,789 per liter. Vilket motsvarar 17,358 för en P 11 som man kan få byta till sig för 15 euro, åtminstånde i Almeria. Jag som alltid har trott att det är billigare att tanka lpg än att byta flaska. För i Sverige är det det. Men man slipper ju att lyfta den ca 25 kg tunga flaskan och få in den i det trånga gasskåpet. Men jag skall ändå byta min spanska flaska om jag hittar en med propangas i. För har i Tarifa hade de endast med Butan och det fill jag inte ha. För Siv (Livibil) skrev här ovan att de hade nattfrost och då funkar inte Butangas.

Körde sedan på stora gator upp till den stora grusplansparkeringen vid Lidl och östra infarten. Här träffade jag Jan och Elisabeth. Vi satt och pratade några timmar.

Tack Elisabeth och Jan för en trevlig em.

Efter lunch körde jag stora vägen till Estepona och parkerade på den stora grusplanen vid småbåtshamnen, Här stod min kära Lottie och jag 27 & 28 feb 2019.

IMG_20220119_174728.jpg IMG_20220120_193049.jpg

Såg en intressant text på baksidan av en tysk HB
IMG_20220119_174819.jpg IMG_20220119_174800.jpg

Idag var det endast lite vind här bredvid min HB och häcken bakom. Så fram med solstolen mm och iförd endast kortbyxor läste jag i min bok.

Idag lagade jag all mat på gasspisen eftersom batteriet inte är fulladdat. Dessutom väntar jag avsiktligt med dagens noteringar till imorgon.

Numera lägger jag ofta passians på kvällen med endast en lampa tänd. För att läsa i boken krävs det flera lampor.

Det är en av skillnaderna mellan fricamping och att betala för el på en vanlig camping eller ställplats. Som fricampare får man tänka efter hur man använder el, vatten mm.


Körde 7,5 mil Vilket inte är mycket med tanke på att ladda bodelsbatteriet.



Dag 53 torsdag.

När jag ringde till min kära särbo Lottie idag på morgonen talade vi en del om vad vi skall göra i mars månad. Sista veckan i februari skall jag försöka få in bank ID på min spanska telefon när jag besöker mitt bankkontor i Tyresö. Skall bli intressant att se om de accepterar min spanska telefon eller om jag endast får en dosa och ett plastkort.

Satt ute och läste i solen på fm. Idag läser jag Henning Mankells bok "Danslärarens återkomst" eftersom jag igår läste ut boken "Heroine".

På em blev det en jättelång promenad i "stan" och på hemvägen tog jag strandpromenaden.

Fina blomsterarrangemang på en av de större gatorna.

IMG_20220120_164249.jpg IMG_20220120_164307.jpg

Såg en traktor som flyttade sand men varför skulle det bli sådana här vallar med jämna mellanrum.

IMG_20220120_165109.jpg

Såg att här finns en stranddel där det är förbjudet att röka. Tänkte fota skylten men då var batteriet urladdat. Dessa nya smarta telefoner kräver mer laddning än vad jag tänker på.

Efter en stund ser jag en stor folksamling. Det är en stor val som har hamnat på stranden idag kl 11. Den var troligen död innan den kom in. Nu skulle den lyftas upp på en semitrailer med hjälp av en jättestor kran. Jag stannade naturligtvis en stund och tittade på. Lyftet tog tid men gick bra. Verkligen synd att jag inte kunde fota.

Nedan koopierar jag in en artikel ifrån "Svenska Magasinet"

"En död val som mäter mellan 12 till 15 meter har strandat på La Rada-stranden i Estepona i morse. Händelsen väckte stor uppmärksamhet och många tog sig till stranden för att se valen. Forskare från Aula del Mar och Instituto Oceanográfico är på plats för att klarlägga orsaken.

Enligt uppgifter i Diario SUR ska det röra sig om en sillval som ingår i familjen fenvalar som är den största efter blåvalen. Den kan väga upp emot 70 ton.

Valen tros ha varit död i cirka tio dagar.

Dagens händelse beskrivs som ”mycket sällsynt”. Varje år inträffar det bara en eller två gånger att valar strandar längs Andalusiens kust. Att det inträffar mellan Estepona och Málaga är mycket sällsynt."

Körde bara ca 50 meter för att byta plats.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej!
Angående att du retar dig på att lpg är dyrare än att byta flaska, tror du eller du kanske vet att det är 15 Euro på alla ställen där man kan byta flaska, men ligger dessa ställen på din väg eller får du köra omvägar, som kostar diesel, även om den också är billigare än här hemma, så tror jag det kan bli en del pengar, vet inte hur det är med lpg i Spanien, men tror inte det kan vara så mycket sämre tillgång än i Italien, där om inte varje mack har det, så var annan eller var tredje, vi behövde aldrig köra speciellt för att tanka lpg, utan det var alltid på vägen vi skulle, sen skiljde priset lite (0.75 - 0.83 Euro litern), men inte värt att köra omvägar för.
Tack för den intressanta reseberättelsen!!!
Mvh
Anders
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Anders!
Roligt att du gillar min berättelse. Jag gillar din Italien berättelse, så tack för att även du skriver.

Jag är förvånad att flaskor är billigare än lpg eftersom hanteringen kräver mer personal.

I Spanien så har Repsol ofta gas, men ej alltid. De flesta andra märken säljer inte gas. Finns någon udda liten mack, som i Tarifa. De säljer Butanflaska för drygt 17 euro.

Jag kör ingen omväg för att tanka.
 

Anna&Ove

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11987
Medlemskap
2027
Hej Gösta! Följer med spänning din resa! Några frågor till dig ang, gasol:
Har du en fast flaska för LPD eller har du två?
Har du en Spansk gasolflaska som du byter eller fyller du den gamla Spanska gasolflaska eller har du en Svensk flaska med en Spansk mellankoppling?
Ha en fortsatt trevlig resa!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta! Följer med spänning din resa! Några frågor till dig ang, gasol:
Har du en fast flaska för LPD eller har du två?
Har du en Spansk gasolflaska som du byter eller fyller du den gamla Spanska gasolflaska eller har du en Svensk flaska med en Spansk mellankoppling?
Ha en fortsatt trevlig resa!


Hej Hansove!


Roligt att läsa att du gillar min text.

Jag har en fastskruvad lpg flaska i samma storlek som en P 11:a. Rymmer således 22 liter men skall bara tankas till 80 % och påfyllningen stängs av automatiskt. Sen får det dessutom plats med en vanlig P 11: a i gasskåpet. Har även två P 11:eek:r i garaget, varav en är en spansk flaska som jag byter på Repsol. Till den spanska har jag en adapter som ansluts mellan flaskan och duokopplingen. Till påfyllningen till lpg har jag ett antal adapter som passar i Tyskland, Frankrike och Spanien. Om de passar i andra länder vet jag ej, ännu.

/Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 54 fredag 21 / 1.

Soluppgången dokumenterades. Med olika zoomvariabler.

IMG_20220121_083907.jpg IMG_20220121_083916.jpg

IMG_20220121_083943.jpg

Strax före kl 09 kör jag till Lidl för att handla. Vill alltid komma strax efter att de har öppnat - för då är det som minst med kunder och den ev smittspridningen som lägst. Alla kunder och anställda bär mask till skillnad från i Sverige.

Skulle egentligen kunna cykla de två km men jag behövde ladda bodelsbatteriet därför fick jag avstå från motionen ( alltså den fysiska inte den skrivna till "kontakta oss") Här är det vanskligt att använda M - ordet.

När jag var tillbaka på grusplanen tog jag fram min solstol med tillbehör och satte mig i bara kortbyxorna och läste en timme i min bok.

Därefter lagade jag lunch som jag åt ute. Fortsatte sedan att läsa och sola.

IMG_20220121_141251.jpg

Här är det "gott å leva" Så här vill jag tillbringa några timmar varje dag. Men det går ju inte för sig när man är kär och längtar till Lottie.

Sen em går jag på strandpromenaden. En bra bit ifrån småbåtshamnen ser jag att det finns en särskild avdelning där det är förbjudet att röka. Visserligen en kort sträcka men ändå en markering mot den skadliga rökningen.

IMG_20220121_155807.jpg

För mig som inte är så "slängd" i spanska så går det inte att misstolka skylten.

Jag går och går och kommer äntligen fram till ett riktigt konditori, alltså med egen tillverkning i huset. Jag frågade personalen. Inte något dussinställe som köper in varor från ett leveransbageri. Kondiset finns på denna gata och heter La Jijonenca.

IMG_20220120_164101.jpg IMG_20220121_161435.jpg

I disken finns bl.a. detta:

IMG_20220121_161448.jpg IMG_20220121_161453.jpg

När jag beställer en Caffe Latte så får jag en liten kopp inte som i Sverige en stor mugg. Jag beställde en smördegsbakelse med choklad ovanpå, syns i mitten på disken. Det var en rektangulär bit med bara äppelmos mellan den kavlade degen. Men fick en klick gräddee direkt ifrån gräddblåsan. Inte som i Sverige att grädden finns i själva Napoleonbakelsen. Det är ju ett smart drag här i det varma klimatet att bakelserna inte inhåller grädde som är gjorda på nätterna som i Sverige.

Jag kan varmt rekomendera detta riktiga kondiset när ni är här .

På tillbakavägen ser jag en massa mindre fiskar som simmar omkring i havets kajkant.

IMG_20220121_171030.jpg

När jag kom hem igen så skrev jag detta. "Bu för censur" nu blir det till att laga mat och solen har lagt sig under tiden så jag missade att fota nedgången.


Körde 0,4 mil
 

Bilagor

  • IMG_20220121_140521.jpg
    IMG_20220121_140521.jpg
    4,7 MB · Visningar: 102
Senast redigerad av en moderator:

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Gillar du inte glass???
Såg ut som det var riktigt bra gjord glass, kanske nästan lika god som Italiensk!
Mvh
Anders
Hejsan en fundering hur stor batteribank och solfångare har du .En som drar söder till hösten är det tänkt.
om Inget kommer i mellan och tack för en trevlig tråd
Johnny
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen