• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hejsan en fundering hur stor batteribank och solfångare har du .En som drar söder till hösten är det tänkt.
om Inget kommer i mellan och tack för en trevlig tråd
Joh7


Jag har två paneler på taket vet ej om det är 2 x 130 eller 2 x 150 W. Har ett litiumbatteri på 130 Ah.

På EZA displayen kan jag läsa att jag på morgonen får in 1 A och mitt på dagen 5 A. Fär två år sedan i mars fick jag in som mest 12 A mitt på dagen.

När jag laddar laptopen så försvinner 3 A

/Gösta
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Istället för att ha brist på ström, investera och sätt i en Efoy-bränslecell så har ni alltid ström (www.efoy.com). Dyrt i inköp, javisst, men ström har ni alltid, själv gör vi av med 5-10 Liter Metanol/år. Väldigt bekvämt, köpte vår redan 2009 och skulle inte kunna tänka mig vara utan trots paneler på taket.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Dag 54 fredag 21 / 1.

Soluppgången dokumenterades. Med olika zoomvariabler.

Visa bilaga 220801 Visa bilaga 220802

Visa bilaga 220803

Strax före kl 09 kör jag till Lidl för att handla. Vill alltid komma strax efter att de har öppnat - för då är det som minst med kunder och den ev smittspridningen som lägst. Alla kunder och anställda bär mask till skillnad från i Sverige.

Skulle egentligen kunna cykla de två km men jag behövde ladda bodelsbatteriet därför fick jag avstå från motionen ( alltså den fysiska inte den skrivna till "kontakta oss") Här är det vanskligt att använda M - ordet.

När jag var tillbaka på grusplanen tog jag fram min solstol med tillbehör och satte mig i bara kortbyxorna och läste en timme i min bok.

Därefter lagade jag lunch som jag åt ute. Fortsatte sedan att läsa och sola.

Visa bilaga 220805

Här är det "gott å leva" Så här vill jag tillbringa några timmar varje dag. Men det går ju inte för sig när man är kär och längtar till Lottie.

Sen em går jag på strandpromenaden. En bra bit ifrån småbåtshamnen ser jag att det finns en särskild avdelning där det är förbjudet att röka. Visserligen en kort sträcka men ändå en markering mot den skadliga rökningen.

Visa bilaga 220806

För mig som inte är så "slängd" i spanska så går det inte att misstolka skylten.

Jag går och går och kommer äntligen fram till ett riktigt konditori, alltså med egen tillverkning i huset. Jag frågade personalen. Inte något dussinställe som köper in varor från ett leveransbageri. Kondiset finns på denna gata och heter La Jijonenca.

Visa bilaga 220811 Visa bilaga 220807

I disken finns bl.a. detta:

Visa bilaga 220808 Visa bilaga 220809

När jag beställer en Caffe Latte så får jag en liten kopp inte som i Sverige en stor mugg. Jag beställde en smördegsbakelse med choklad ovanpå, syns i mitten på disken. Det var en rektangulär bit med bara äppelmos mellan den kavlade degen. Men fick en klick gräddee direkt ifrån gräddblåsan. Inte som i Sverige att grädden finns i själva Napoleonbakelsen. Det är ju ett smart drag här i det varma klimatet att bakelserna inte inhåller grädde som är gjorda på nätterna som i Sverige.

Jag kan varmt rekomendera detta riktiga kondiset när ni är här .

På tillbakavägen ser jag en massa mindre fiskar som simmar omkring i havets kajkant.

Visa bilaga 220810

När jag kom hem igen så skrev jag detta. "Bu för censur" nu blir det till att laga mat och solen har lagt sig under tiden så jag missade att fota nedgången.


Körde 0,4 mil
Caféer med namnet La Jijonenca finns lite varstans i Spanien. Eftersom söta bakverk inte är min grej har jag inte testat. Har bara tolkat det som ännu en kedja i den likriktade restaurangvärlden. Ska kanske testa en liten klick glass där.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Istället för att ha brist på ström, investera och sätt i en Efoy-bränslecell så har ni alltid ström (www.efoy.com). Dyrt i inköp, javisst, men ström har ni alltid, själv gör vi av med 5-10 Liter Metanol/år. Väldigt bekvämt, köpte vår redan 2009 och skulle inte kunna tänka mig vara utan trots paneler på taket.


Tack för tipset. Verkr mycket intressant.

Du skrev att det vart dyrt. Vet du ungefär hur mycket?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Caféer med namnet La Jijonenca finns lite varstans i Spanien. Eftersom söta bakverk inte är min grej har jag inte testat. Har bara tolkat det som ännu en kedja i den likriktade restaurangvärlden. Ska kanske testa en liten klick glass där.

Det visste jag inte att det var en stor landsomfatande kedja. Men personalen sa att tillverkningen skedde i huset här i Estepona.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Dag 52 onsdag.

Efter fm thé med smörgås gör jag mig redo för avfärd. Stannar till och utför de "obligatoriska! vattenarbetena innan jag checkar ut och betalar 16 euro. Skulle ha köpt el också med trodde att min körning på ca 50vmin skulle ladda batteriet till fullo. Men tji fick jag för vid sjutiden slocknade alla lampor och laddningen av laptopen upphörde.

Kör in till Tarifa via den västligaste infarten, för där vet jag att man kan tanka lpg, eftersom jag gjorde det för ca två år sedan. Betalade 0,789 per liter. Vilket motsvarar 17,358 för en P 11 som man kan få byta till sig för 15 euro, åtminstånde i Almeria. Jag som alltid har trott att det är billigare att tanka lpg än att byta flaska. För i Sverige är det det. Men man slipper ju att lyfta den ca 25 kg tunga flaskan och få in den i det trånga gasskåpet. Men jag skall ändå byta min spanska flaska om jag hittar en med propangas i. För har i Tarifa hade de endast med Butan och det fill jag inte ha. För Siv (Livibil) skrev här ovan att de hade nattfrost och då funkar inte Butangas.

Körde sedan på stora gator upp till den stora grusplansparkeringen vid Lidl och östra infarten. Här träffade jag Jan och Elisabeth. Vi satt och pratade några timmar.

Tack Elisabeth och Jan för en trevlig em.

Efter lunch körde jag stora vägen till Estepona och parkerade på den stora grusplanen vid småbåtshamnen, Här stod min kära Lottie och jag 27 & 28 feb 2019.

Visa bilaga 220758 Visa bilaga 220770

Såg en intressant text på baksidan av en tysk HB
Visa bilaga 220760 Visa bilaga 220759

Idag var det endast lite vind här bredvid min HB och häcken bakom. Så fram med solstolen mm och iförd endast kortbyxor läste jag i min bok.

Idag lagade jag all mat på gasspisen eftersom batteriet inte är fulladdat. Dessutom väntar jag avsiktligt med dagens noteringar till imorgon.

Numera lägger jag ofta passians på kvällen med endast en lampa tänd. För att läsa i boken krävs det flera lampor.

Det är en av skillnaderna mellan fricamping och att betala för el på en vanlig camping eller ställplats. Som fricampare får man tänka efter hur man använder el, vatten mm.


Körde 7,5 mil Vilket inte är mycket med tanke på att ladda bodelsbatteriet.



Dag 53 torsdag.

När jag ringde till min kära särbo Lottie idag på morgonen talade vi en del om vad vi skall göra i mars månad. Sista veckan i februari skall jag försöka få in bank ID på min spanska telefon när jag besöker mitt bankkontor i Tyresö. Skall bli intressant att se om de accepterar min spanska telefon eller om jag endast får en dosa och ett plastkort.

Satt ute och läste i solen på fm. Idag läser jag Henning Mankells bok "Danslärarens återkomst" eftersom jag igår läste ut boken "Heroine".

På em blev det en jättelång promenad i "stan" och på hemvägen tog jag strandpromenaden.

Fina blomsterarrangemang på en av de större gatorna.

Visa bilaga 220767 Visa bilaga 220768

Såg en traktor som flyttade sand men varför skulle det bli sådana här vallar med jämna mellanrum.

Visa bilaga 220769

Såg att här finns en stranddel där det är förbjudet att röka. Tänkte fota skylten men då var batteriet urladdat. Dessa nya smarta telefoner kräver mer laddning än vad jag tänker på.

Efter en stund ser jag en stor folksamling. Det är en stor val som har hamnat på stranden idag kl 11. Den var troligen död innan den kom in. Nu skulle den lyftas upp på en semitrailer med hjälp av en jättestor kran. Jag stannade naturligtvis en stund och tittade på. Lyftet tog tid men gick bra. Verkligen synd att jag inte kunde fota.

Nedan koopierar jag in en artikel ifrån "Svenska Magasinet"

"En död val som mäter mellan 12 till 15 meter har strandat på La Rada-stranden i Estepona i morse. Händelsen väckte stor uppmärksamhet och många tog sig till stranden för att se valen. Forskare från Aula del Mar och Instituto Oceanográfico är på plats för att klarlägga orsaken.

Enligt uppgifter i Diario SUR ska det röra sig om en sillval som ingår i familjen fenvalar som är den största efter blåvalen. Den kan väga upp emot 70 ton.

Valen tros ha varit död i cirka tio dagar.

Dagens händelse beskrivs som ”mycket sällsynt”. Varje år inträffar det bara en eller två gånger att valar strandar längs Andalusiens kust. Att det inträffar mellan Estepona och Málaga är mycket sällsynt."

Körde bara ca 50 meter för att byta plats.
Kul att följa Din resa, läst allt och får notis när något nytt kommer i Din tråd. Synd att inte Lottie kunde komma ner till Dig. Ha det gott och kör försiktigt.
Jens
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 54 lördag.

Ca 12 grader ute på den tidiga morgonen,
När det fortfarande är mörkt, kl 7.44, så ser jag att polisen kör omkring oss, vilket jag uppskattar. De cirklar runt mellan oss HB:ar.

IMG_20220122_074415.jpg IMG_20220122_074429.jpg

I natt har det varit bra avstånd.

IMG_20220122_095552.jpg


Går ut på fm och sätter mig i solstolen och läser en stund. Men vinden tilltar så jag går in och surfar på nätet.

När jag skall laga lunch och tar fram det nyinköpta smörpaketet så är smöret mycket mjukt i sin koncistens, Hur kommer det sig? Jag köpte det ju igår fm och det har legat i kylen sedan dess,

IMG_20220122_113257.jpg

Sen ser jag att smörpaketet endast har ca 40 % fetthalt. Jag visste inte att det ens fanns smör med så låg fetthalt. Har aldrig sett det i något land som jag har varit i.

Efter lunch och dagens eko på SR så tar jag på mig min ryggsäck och går ca två km till Mercadona för att köpa några flaskor Cava som Tommy D rekomenderade i en speciell tråd för Spanienresenärer.

Här ser jag att man inte behöver nudda knappen för att framkalla "grön gubbe". Vilket jättebra initiativ i dessa Covidtider med stark smittspridning. Men de har kanske redan funnits före pandemin. Jag såg det först idag.

IMG_20220122_134012.jpg

Därefter tar jag den längre vägen hem, för jag vill återigen besöka det fina konditoriet och prova någon annan bakelse.

Sitter länge på trotoarserveringen, med gott covidavstånd till några andra gäster.

Det blåser kraftigt när jag återigen börjar min promenad. Så jag går på en gata parallellt med strandpromenaden. Dock måste jag gå sista biten i närheten.

IMG_20220122_152658.jpg

Väl hemma igen så tar jag fram solstolen och sätter mig i lä och läser. Efter en timme ser jag att vågor slår högt upp i skyn bakom första raden av HB. Så jg går förbi första muren och ställer mig emellan de två murarna, där den närmast havet är att betrakta som en vågbrytare.

Vilken fin upplevelse att se havet så aggresivt.

IMG_20220122_162810.jpg IMG_20220122_162903.jpg

När jag är tillbaka i solstolen fotar jag därifrån för att få med HB:arrna.

IMG_20220122_164401.jpg IMG_20220122_170544.jpg

Fick inte till några bra och tydliga bilder på de höga vågorna som syns mellan HB:arna. Men förstora och tittta till höger så kanske det syns.

Muren som vågorna slog sig över gick Lottie och jag på för två år sedan utan att bli blöta om fötterna. När jag tänker på det så saknar jag Lottie.

Körde inget idag, inte ens cykel men promenerade mins fem km.
 

Bilagor

  • IMG_20220122_162858.jpg
    IMG_20220122_162858.jpg
    2,4 MB · Visningar: 43
  • IMG_20220122_162856.jpg
    IMG_20220122_162856.jpg
    2 MB · Visningar: 42

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
låter som du får mycket motion genom allt promenerande

Det sägs att det är bra för hälsan och fem - sex km klarar jag av utan problem. Ibland två gånger per dag.

Det blir även mycket stillasittande med körning, äta och sola. Sitter även när jag lägger patiens, löser Sudoku eller läser.
 
Senast ändrad:

Nymon

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
32885
Medlemskap
2024
Det sägs att det är bra för hälsan och fem - sex km klarar jag av utan problem. Ibland två gånger per dag.

Det blir även mycket stillasittande med körning, äta och sola. Sitter även när jag lägger patiens, löser Sudoku eller läser.
Sen är det ju bra att cykla med om man stänger av elen på hojen!
/Kjell
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 55 söndag.

Idag var det mulet nästan hela dagen. 12 grader ute på morgonen.

Gick inte upp förän kl 06 idag och då var det 84 % kvar i bodels-batteriet- eftersom det är mörkt denna tid så har jag en lampa tänd fram till kl 9 vilket medförde att tre % - enheter försvann.

Jag gick ut och fotade solen när den försökte att bryta igenom molnen. Samma motiv och tid bara olika zoominställning.

IMG_20220123_090702.jpg IMG_20220123_090707.jpg

Efter exponeringen kommer polisen och kör igenom området. Jag vinkar till de och de vinkar tillbaka. De sa inget om att jag inte bar masken för mun och näsa. Jag var ju ensam ute på den stora grusplanen. Många tycker nog att det var för tidigt för att vara utanför sina HB.

I natt var det bra avstånd till min grannar. Men på raden närmast havet var det som vanligt annorlunda.

IMG_20220123_090743.jpg IMG_20220123_090752.jpg

När jag åter är inne så börjar jag att göra glass. Köpte denna förpackning grädde, som var förpackade i 3 x 2 dl. Vispade 4 dl som fördubblades i volym. Vilket jag anser vara mycket bra, Grädden var även mycket god. Använder riktigt ekologiskt Bourbon vaniljpulver som smaksättning. Tillverkat av Khoisan Gourmet Ltd. Äkta vara vill jag ha - inte den kemiska smaksättningen Vanilinsocker.

IMG_20220123_094655.jpg IMG_20220123_095740.jpg

Istället för ägggula anvander jag kikärtsspad från en förpackning kokta kikärtor. Sen vänder jag ner den vispade grädden i socker och spadblandningen. Därefter fyller jag några små förpackningar till hälften innan jag fryser in glassen.

IMG_20220123_095753.jpg IMG_20220123_101919.jpg

När jag började att vispa visade EZA displayen att det fanns 81 % i batteriet och under tiden gav solinstrålningen in 1 A. När det var färdigvispat så var det fortfarande 81 %. Elen som jag använde minskade inte förhållandet i bodelsbatteriet tack vare att solen fanns bakom molnen och ändå bidrog med energi. Vilket förvånade mig. Jag trodde att % - talet skulle vara något lägre efter vispningen.


I morse tände jag även två ljus som jag hade köpt igår. När jag skall slänga emballaget såg jag att det fanns en varningstext där.


IMG_20220123_105201.jpg

Efter tillverkningen tog jag en kort promenad till badplatsen. Där såg jag mycket mörka moln över husen på andra sidan. Det blåste även en hel del.

IMG_20220123_110319.jpg

Efter lunch gick jag till marknaden i närheten, som de har varje söndag. Därför var ca en tredjedel av den stora grusplanen belamrad med en hel del Pb 1. Där var det många människor men inte på något vis trångt.

Satt en stund och läste i min solstol, tots att det var mulet. När jag gick in visade EZA displayen 95 % alltså en ökning med hela 13 % - enheter under em. Det tycker jag var glädjande, Gratis är gott. ( investeringen ör ju en engångskostnad som alltid finns där - oberoende av hur solinstrålningen är).

Körde inget idag.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej Gösta Följer dina resor med glädje får ju inte köra längre så ja åker med dig .ang el 3% på 3 tim tycker ja låter mycke vad blir det i amper du har väl led belysning antar jag dom är väl inte på en watt engång mina var bara 0.2 w spotarna 3×0.2 t taket
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det där såg ju smarrigt ut. Men kikärtsspad som ersättning för ägg är det något som vanligen används?
Hälsningar
Peter

Hej Peter!

Ja det är vanligt hos veganer. Jag är allätare men för några år sedan så ville jag experimentera och se om jag kunde få till det utan att använda råvaror från djurriket.

Samt att det ör bra att kunna använda hela förpackningen som man köper. Innan så slängde jag spadet. Det gör jag fortfarande när det gäller andra sorters bönor.

Istället för vanlig grädde från kor använde jag då Soyavisp /soyacuisine.

Så jag lyckades att göra en helt vegansk glass. Men den blev lite lösare i konsistensen.

/Gösta
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta Följer dina resor med glädje får ju inte köra längre så ja åker med dig .ang el 3% på 3 tim tycker ja låter mycke vad blir det i amper du har väl led belysning antar jag dom är väl inte på en watt engång mina var bara 0.2 w spotarna 3×0.2 t taket

Hej Olansson!

Tack för att du gillar mina noteringar.

När det gäller det elektriska så vet jag inte. Jag läser endast av displayen från EZA systemet.

/Gösta
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Gösta Följer dina resor med glädje får ju inte köra längre så ja åker med dig .ang el 3% på 3 tim tycker ja låter mycke vad blir det i amper du har väl led belysning antar jag dom är väl inte på en watt engång mina var bara 0.2 w spotarna 3×0.2 t taket

2w är dom väl?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen