• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Vinterresa 2021 - 22

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 1 måndag 29 november 2021.

Kl 06.40 lämnar jag Lottie efter en mycket trevlig långhelg i Tyresta Nationalpark och i Lotties lägenhet i Liljeholmen i Stockholm.

Min lägenhet i Västerås lämnade jag i torsdags. Nu skall färden gå söderut till Spanien och förhoppningsvis även till Marocko i januari, om de släpper in turister då.

När jag kommer till min HB så upptäcker jag att gasen är slut, enligt displayens gula varningstriangel. Hur kan det komma sig. Jag fyllde ju på ny lpg i Enköping i torsdags. Endas natten till fredag var värmen på till ca 21 grader. Resten av nätterna var värmen inställd på ca 8 grader. Så det kan ju inte ha gått åt 20 liter.

Jag går därför ut till gas-skåpet. P 11:s utsida visar frost på nedre delen. Vilket jag tolkar som att där finns det gas. Men tydligen är trycket inte så starkt att värmepaketet kan starta.

Vad har hänt?

Jag stänger av huvudkranen till P 11:n och trycker in slangbrottsventilen till lpg - flaskan samt den lilla gröna knappen, som jag tror är "krocksensorn". Går in igen och startar om Aldedisplayen samt höjer upp inställningen till värmen. Går ut och lägger en hand på avgasröret för att kolla om värmen har startat. Vilket den har.

Förmodligen så hade slangbrottsventilen stängt av sig när lgp flaskan fylldes i Enköping. För den var inte helt tom eftersom det endast gick i 17 liter mot 20 liter gången före. Märkligt är det i alla fall. Men som tur var så var P 11:n helt full då. Så jag hade alltså en nästan tom P 11:a och en full lpg. Tanken var ju att det skulle vara tvärtom.

Ja ja, så kan det tydligen bli. Ingen skada skedd, men jag blev mycket förvånad.

Nu påbörjar jag färden söderut.

Stannar först vid Preem i Enköping för diesel och färskvatten sen i Tornby handelsområde i södra Linköping för att handla lite på Maxi. Därefter fortsätter jag till stugan i Gammalkil, ca tre mil söderut. Här kopplar jag in 230 v extern el. Går in i stugan för att sätta upp en friskluftsventil.

EZA displayen visar inte att det har kommit in extern el samt att den visar endast 48 % batterikapacitet, vilket måste vara fel. Jag startar om displayen och då visar den 99 % batterikapacitet men visar även tre siffror i bredd där det endast brukar vara en siffra. Så jag trycker på knappen för att starta om displayen. Men nu lyckas jag inte start om. Det är helt svart. Jag försöker upprepande gånger. Utan att lyckas.

Så jag ger upp.

Efter lunch, som jag lagar på 220 v, hämtar jag lite saker i garaget på tomten för att lasta in i HB:s garage. Tar fram min kompressor för att kolla luften i samtliga däck. Några behöver påfyllning. Ventilen i cykelns backdäck åker in och jag kan därför ej fylla in mer luft.

Googlar fram en cykelverkstad i Linköping och kör dit för att få hjälp. Mannen sätter på en ventilförlängare och drar ut ventilen en bit och lyckas därmed få in luft. Gjort på några minuter och ville ej har betalt. Verkligen en fin service.

Försöker att boka en färjebiljett på Finnlines via HBK. Men det går ej för de accepterar inte mitt postnummer. Ändrar adressen till Täby, där jag var skriven innan flytten till Västerås. Då gick det att komma vidare. Men tog stopp vid betalningen. Inget av mina två kreditkort funkade. Ringer supporten på Finnlines, men de stängde redan kl 16. Så jag får fortsätta i morgon.

Ringer till Lottie och ser på tv på kvällen. Riksdagen har nu återigen röstat / släppt fram en kvinna till statsministerposten. Det blev mycket politik på tv.
Körde 27,2 mil.


Dag 2 tisdag

Morgon - tv har mycket politik tal. Idag skall det bli skiftelsekonselj på slottet.

Jag gör mig iordning för att åka vidare. Lämnar tomten vid niotiden. Kör till Forsbergs för att få hjälp med EZA - displayen.
Efter ca tio minuters arbete lyckas en man få igång EZA - displayen. Jag behövde inte betala något för de tog aldrig in HB:n i verkstaden utan fixade till det på p - platsen. Verkligen fin service - trots att jag ej är stamkund där.

Nu kan jag verkligen köra söderut.

Stannar på en rastplats för lunch och för att ringa till Finnlines för att få hjälp med bokningen. Betalningen fick bli över telefon. Jag hade ju ett ordernr sedan igår som hon kunde använda. kostnad ca 1270 för dagtur med hbk rabatt på 25 %. Att resa med kl 22 färjan är ca 1700 kr dyrare, men då ingår naturligtvis en hytt. För på den turen har vi ingen rabatt.

I natt sov jag vid incheckningen till färjan.


Körde 43,9 mil.


Dag 3 onsdag.

Kl 08 går jag in i terminalen för att få mina papper för att kunna köra ombord.

Nu sitter jag i matsalen och skriver detta efter att ha intagit en brunch för 8,50 euro.

Vi skall komma till Travemunde kl 19 är det tänkt. Jag fortsätter då till Citti Markt i Lubeck för att sova på deras stora parkeringsplats, utan avgift.

Fortsättning följer.
 
Senast ändrad:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Dag 1 måndag 29 november 2021.

Kl 06.40 lämnar jag Lottie efter en mycket trevlig långhelg i Tyresta Nationalpark och i Lotties lägenhet i Liljeholmen i Stockholm.

Min lägenhet i Västerås lämnade jag i torsdags. Nu skall färden gå söderut till Spanien och förhoppningsvis även till Marocko i januari, om de släpper in turister då.

När jag kommer till min HB så upptäcker jag att gasen är slut, enligt displayens gula varningstriangel. Hur kan det komma sig. Jag fyllde ju på ny lpg i Enköping i torsdags. Endas natten till fredag var värmen på till ca 21 grader. Resten av nätterna var värmen inställd på ca 8 grader. Så det kan ju inte ha gått åt 20 liter.

Jag går därför ut till gas-skåpet. P 11:s utsida visar frost på nedre delen. Vilket jag tolkar som att där finns det gas. Men tydligen är trycket inte så starkt att värmepaketet kan starta.

Vad har hänt?

Jag stänger av huvudkranen till P 11:n och trycker in slangbrottsventilen till lpg - flaskan samt den lilla gröna knappen, som jag tror är "krocksensorn". Går in igen och startar om Aldedisplayen samt höjer upp inställningen till värmen. Går ut och lägger en hand på avgasröret för att kolla om värmen har startat. Vilket den har.

Förmodligen så hade slangbrottsventilen stängt av sig när lgp flaskan fylldes i Enköping. För den var inte helt tom eftersom det endast gick i 17 liter mot 20 liter gången före. Märkligt är det i alla fall. Men som tur var så var P 11:n helt full då. Så jag hade alltså en nästan tom P 11:a och en full lpg. Tanken var ju att det skulle vara tvärtom.

Ja ja, så kan det tydligen bli. Ingen skada skedd, men jag blev mycket förvånad.

Nu påbörjar jag färden söderut.

Stannar först vid Preem i Enköping för diesel och färskvatten sen i Tornby handelsområde i södra Linköping för att handla lite på Maxi. Därefter fortsätter jag till stugan i Gammalkil, ca tre mil söderut. Här kopplar jag in 230 v extern el. Går in i stugan för att sätta upp en friskluftsventil.

EZA displayen visar inte att det har kommit in extern el samt att den visar endast 48 % batterikapacitet, vilket måste vara fel. Jag startar om displayen och då visar den 99 % batterikapacitet men visar även tre siffror i bredd där det endast brukar vara en siffra. Så jag trycker på knappen för att starta om displayen. Men nu lyckas jag inte start om. Det är helt svart. Jag försöker upprepande gånger. Utan att lyckas.

Så jag ger upp.

Efter lunch, som jag lagar på 220 v, hämtar jag lite saker i garaget på tomten för att lasta in i HB:s garage. Tar fram min kompressor för att kolla luften i samtliga däck. Några behöver påfyllning. Ventilen i cykelns backdäck åker in och jag kan därför ej fylla in mer luft.

Googlar fram en cykelverkstad i Linköping och kör dit för att få hjälp. Mannen sätter på en ventilförlängare och drar ut ventilen en bit och lyckas därmed få in luft. Gjort på några minuter och ville ej har betalt. Verkligen en fin service.

Försöker att boka en färjebiljett på Finnlines via HBK. Men det går ej för de accepterar inte mitt postnummer. Ändrar adressen till Täby, där jag var skriven innan flytten till Västerås. Då gick det att komma vidare. Men tog stopp vid betalningen. Inget av mina två kreditkort funkade. Ringer supporten på Finnlines, men de stängde redan kl 16. Så jag får fortsätta i morgon.

Ringer till Lottie och ser på tv på kvällen. Riksdagen har nu återigen röstat / släppt fram en kvinna till statsministerposten. Det blev mycket politik på tv.
Körde 27,2 mil.


Dag 2 tisdag

Morgon - tv har mycket politik tal. Idag skall det bli skiftelsekonselj på slottet.

Jag gör mig iordning för att åka vidare. Lämnar tomten vid niotiden. Kör till Forsbergs för att få hjälp med EZA - displayen.
Efter ca tio minuters arbete lyckas en man få igång EZA - displayen. Jag behövde inte betala något för de tog aldrig in HB:n i verkstaden utan fixade till det på p - platsen. Verkligen fin service - trots att jag ej är stamkund där.

Nu kan jag verkligen köra söderut.

Stannar på en rastplats för lunch och för att ringa till Finnlines för att få hjälp med bokningen. Betalningen fick bli över telefon. Jag hade ju ett ordernr sedan igår som hon kunde använda. kostnad ca 1270 för dagtur med hbk rabatt på 25 %. Att resa med kl 22 färjan är ca 1700 kr dyrare, men då ingår naturligtvis en hytt. För på den turen har vi ingen rabatt.

I natt sov jag vid incheckningen till färjan.


Körde 43,9 mil.


Dag 3 onsdag.

Kl 08 går jag in i terminalen för att få mina papper för att kunna köra ombord.

Nu sitter jag i matsalen och skriver detta efter att ha intagit en brunch för åtta euro.

Vi skall komma till Travemunde kl 19 är det tänkt. Jag fortsätter då till Citti Markt i Lubeck för att sova på deras stora parkeringsplats, utan avgift.

Körde mil
Trevlig resa, skall bli kul att få följa den!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 3 fortsättning

När jag hade skrivit i denna tråd efter bruchen lämnar jag restaurangen. Promenerar lite runt på de olika våningsplanen och stannar i ett rum på våning 6 där det finns en tv på väggen. Tv:n är inställd på svenska tv 4 så jag slår mig ner. I rummet sitter endast en person. Jag känner igen personen som han som körde den tredje HB:n. Så jag börjar att tala med honom, med långt covid- avstånd naturligtvis. Hans HB är över trettio år. Han kommer ifrån Luleå och skall köra vidare till Spanien.

Det blev mycket tv denna em.

Vid 18.30 - tiden tar jag på mig jackan och tar mina två väskor för att gå till taxfrishoppen, som öppnade kl 18. Det var en liten shop, kollade bara på priserna. De verkade högre än de som Citti i Lubeck annoserar om. Så jag köpte inget. Frågar om när man får gå ner till bildäck. Svaret som jag fick var att vi är försenade p.g.a. stark motvind. Märkligt tyckte jag, för jag har inte känt att det "rullar" speciellt mycket. Svaret blev att vinden kommer rakt emot oss och är mycket stark. Vi vet inte om vi kommer att bli en, två eller flera timmar försenade.

Jaha ja! Nu är vi här igen med vardagslivets små förtretligheter.

Restaurangen serverar middag mellan 17,45 och 19.00. Kostar 17 euro. Jag hade inte tänkt äta här utan i min HB efter att jag hade parkerat för natten i Lubeck ca kl 20.00. Men det blev ej så.

När jag kommer till restaurangen strax efter kl 19 så är det stängt. Jag tänkte att eftersom vi är så mycket försenade så kanske de har förlängt öppet - tiden. Men se det hade de ej. Så jag gick till baren för att se om de hade något ätbart. Men det fanns ingen "fast föda". Men en i personalen gick in i köket och ordnade en macka till mig, helt utan avgift. Köpte en Fanta och tog med smörgåsen till tv - rummet på plan 6.

Ser på tv samtidigt som jag äter.

Efter en stund säger kaptenen något i högtalarna som jag inte uppfattade riktigt. Så jag frågar en person till höger om mig. Han svarade på engelska att han inte förstod min fråga. Så jag talar engelska med honom. Kaptenen hade sagt att vi beräknar att komma fram kl 21,15 istället för kl 19.00. Vi fortsätter att tala med varandra en stund. Bl.a. tar jag upp snökaoset i Sveriges södra del. Eftersom han är chaufför frågar jag varför långtradarna inte använder snökedjor. Han svarar att i södra halvan av Sverige så får man inte använda snökedjor. Mycket märkligt tycker jag.

Är det någon av er läsare som vet vad som gäller? Så skriv det gärna här.


Färden slutar med att jag kör av färjan ca kl 22.

Någon tullstation såg jag ej i mörkret. Så ingen kontroll av vaccinpass mm skedde.

Det snöar och är mycket mörkt. Jag kör i 60 / 65 km. Tänker att jag stannar på en bensinstation efter vägen för att sova och i så fall köra till Lubeck i morgon. Efter en stund kör jag in på en bensinstation - men den var så liten och hade inga p - platser så jag fortsatte till Citti i Lubeck.


Kom fram kl 22,30. Resan gick bra i snömådden.


Körde 2,2 mil.


Dag 4 torsdag.


Efter att ha ätit min två nykokta ägg ringer jag till Lottie och berättar om färden hit.

Kl 08 öppnar den stora Citti Market så jag går dit. Efter som det är "masktvång" i Tyskland så tar jag på mig min svarta mask med dubbla filter. Den som jag använde vid renoveringen av stugan i Gammalkil.

20211202_081722.jpg

Eftersom det är svårt att höra vad jag säger med masken på så hade jag skrivit ett papper där jag bad om en exportanmälan som jag lämnade fram i infodisken. Jag fick hjälp med detta. När jag tar emot anmälningsblanketten så säger en annan person att jag inte får ha denna mask på mig. Så jag får ett vanligt engångsmask i papper istället. Jag frågar varför och säger att min mask har dubbla filter så den bör vara bättre. Men jag får till svar att eftersom jag har en liten ventil både på vänster och höger sida så är den olaglig att använda i publika sammanhang.

Jag fattar inget!! Men byter mask. Nu blev istället problemet att mina glasögon immar igen. Så jag kan inte fylla i exportanmälan. Var tvungen att dra ner masken till hakan och torka av glasögonen.

Sen går jag vidare in i butiken för att handla "vuxendricka" och choklad, marsipan, ost, leberkäse mm mm. Jag visste inte att det fanns leberkäse så långt norrut. För på 1980 - talet när mina bekanta i Bayern introducerade denna delikatess för mig så handlades den i speciella köttaffärer. Jag fick då uppfattningen att det var en lokal specialité. Men tider förändras!

Till lunch blev det ju så klart stekt leberkäse och kokt potatis.

Sen kör jag "runt hörnet" för att köpa lpg för 0,879 euro per liter och diesel för 1,509 euro per liter. D.v.s. billigare än i Sverige.

Kör nu A 1 mot Hamburg och Bremen och sen söderut. Vägens högra fil är mycket dålig p.g.a. att den är lagad på många ställen. Det var även några vägarbetsområden. Där den vänstra filen inte var bredare än 2,1 meter, vilket är smalare än min HB är bred för den är över 2,3 meter.

20211202_170030.jpg

Vid 16 - tiden börjar det att skymma.

20211202_170709.jpg

Stannar på en stor bensinstation för natten vid 17 - tiden.

Här ser jag för första gången att det finns markerade p - platser för HB och pb 1 med husvagn.

20211202_170915.jpg

När jag skulle använda den stor el plattan så stängdes elen av. Samma fel som i april. Som blev lagat för några veckor sedan. Så nu skall jag skriva till Caravanhallen och fråga om jag skall åtgärda denna garanti i Frankrike i nästa vecka när jag ändå åker igenom för att komma till Spanien. Så att jag slipper att vänta i ytterligare sju månader.




Körde 25,2 mil idag.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Din mask skyddar dig från att få in andras skit i lungorna, men din utandning går rakt ut så du skyddar ingen annan.

MEN, jobbar en del med mask och vi bör egentligen inte jobba längre än 8 minuter med sådan mask som du har, det är i alla fall det dom lär ut på den fackliga kursen idag. Så den är inte helt ofarlig för användaren!!!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Angående snökedjorna på lastbilar söderut så är det nog bara lathet/snålhet att dessa inte läggs på.
Jag körde över Hallandsåsen häromdagen i det värsta snöovädret i mannaminne...
Flera av lastbilarna (framförallt svenska) körde med kedjor. Fast vad hjälpte det, strax utanför Falkenberg fastnade och krockade några lastbilar så där blev jag sittande.

Blev mycket tänkande då. Tex var jag glad att jag tankat i Halmstad. Stod på tomgång eller med bränslevärmaren på i de sex timmar jag satt där.
Folk med elbil fick slut på elen och övergav sina bilar....
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Angående snökedjorna på lastbilar söderut så är det nog bara lathet/snålhet att dessa inte läggs på.
Jag körde över Hallandsåsen häromdagen i det värsta snöovädret i mannaminne...
Flera av lastbilarna (framförallt svenska) körde med kedjor. Fast vad hjälpte det, strax utanför Falkenberg fastnade och krockade några lastbilar så där blev jag sittande.

Blev mycket tänkande då. Tex var jag glad att jag tankat i Halmstad. Stod på tomgång eller med bränslevärmaren på i de sex timmar jag satt där.
Folk med elbil fick slut på elen och övergav sina bilar....

Det är alltså tillåtet att använda snökedjor i hela Sverige!

Som jag tänkte att det var. Frågan är varför den holländska chaffisen sa att det bara är tillåtit i Norrland. Här behöver således svenska myndigheter bli bättre på att informera vid gränsen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 5 fredag.

De flesta som jag känner har i regel samma morgonprocedur de flesta av veckans dagar. Samma tid och frulle. Personligen går jag i regel upp kl 05 och äter två kokta ägg med kaviar och två glas juice vid 5.30 - tiden.

Sen blir det tv nyheter kl 06 och därefter ett telefonsamtal med Lottie.

Idag rullade jag ut från p -platsen redan kl 07 i det kolsvarta mörkret. Vilket jag normalt inte brukar göra. För idag skall jag besöka en firma efter ca tre timmars körning, enl min gps. Jag vill verkligen hinna att göra detta före lunch.

Skälet är att en låskista till dörren till mitt Gustavianska högskåp har gått sönder. Varför skall jag göra detta just i Tyskland undrar ni kanske.

Den 13 / 6 flyttade jag till min lägenhet i Västerås. Möblerna har stått i mitt förråd i Farsta i tre år efter att jag hade sålt villan och flyttat in permanent i min HB.

Nu upptäckte jag att det inte gick att låsa dörren till skåpet. Så jag tog med mig låskistan till en låsfirma i Tornby som jag har handlat lite med. De sa att fjädern hade gått sönder och att de inte kunde hjälpa mig. Men jag fick en hänvisning till en importör i Bankeryd. Tyvärr hade de slutat att importera dessa små fjädrar. Eftersom mitt skåp förmodligen är över 50 år så är omsättningen så ringa att lagerhållningen blir för dyr. Från denna firma fick jag adressen till deras kontakt i Tyskland.

Nu är alltså stunden kommen till att besöka firman i västra Tyskland.

När jag kom fram visade det sig att firma låg mitt i en mindre stad. Naturligtvis var alla p - platser upptagna på gatan där firman ligger. Men som tur var så hittade jag en tillräcklig stor p - plats två kvarter bort.

Jag går tillbaka och finner dörren till kontoret stängd. Det finns två mobilnr på en pappersskyllt i dörrfönstret. Vid andra försöket fick jag svar. Jag förklarade mitt ärende och efter en stund kom en man och öppnade dörren. Han tittade på min låskista och gick in i ett annat rum. Kom tillbaka med två nya låskistor och gav de till mig. När jag ville betala så sa han nej. Jag fick de.

Bild kommer när telefonen har uppkoppling. Det är samma abonnemang på tel och laptop. Så varför har jag uppkoppling här men ej i tel?

Märkliga tider!!!!!!!!!

20211203_203504.jpg


Varför jag fick två st låskistor och fyra nycklar vet jag ej. Min tyska är inte så bra så att jag ger min in i längre samtal. Den lilla nyckeln är original.


Sen fortsatte jag att köra sydväst på motorvägen. A 1 var helt avstängd för reparation vid ett tillfälle. Jag körde hela em. Ca 15 mil norr om Trier såg jag snö vid vägen och senare även ett tjockare lager i bergen.

20211203_154232.jpg

Vid 16 - tiden började det att skymma. Kl 17 kör jag över gränsen till Luxemburg och stannar på en stor bensinstation. Det var 15 möjliga linjer, i bredd, att välja på om man vill tanka här. Totalt 30 pumpar.
20211203_170704.jpg

20211203_170933.jpg

Jag körde förbi och parkerade på en anvisad plats för HB.

20211203_170232.jpg

Körde 42,0 mil idag.
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Gösta för detaljerade daganteckningar från Din resa söderut 2021/2022. Jag hoppas att den blir fin upplevelse för Dig.

Man lär sig hela tiden nya saker... nu ang. det som är nytt för mig. Du skrev att i Lubeck fyllde Du exportanmälan ... Vad är det för något? Får man fråga vad är det som ska exporteras? Varför fyller Du sådant?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Gösta för detaljerade daganteckningar från Din resa söderut 2021/2022. Jag hoppas att den blir fin upplevelse för Dig.

Man lär sig hela tiden nya saker... nu ang. det som är nytt för mig. Du skrev att i Lubeck fyllde Du exportanmälan ... Vad är det för något? Får man fråga vad är det som ska exporteras? Varför fyller Du sådant?

Hej JanneB!

Därför att jag skall föra ut öl, vin och starksprit från Tyskland. När det gäller öl så finns det två avdelningar i affären, en avsedd för export och på dessa burkar betalar jag ingen pant och får heller ingen pant när jag går till en affär och stoppar i burkarna i automaten. Jag har köpt svenskt och danskt öl. På dessa burkar står det inget om pant.

För vin och spritflaskorna har de ingen speciell exportavdelning så där vet jag inte varför. Förmodligen gäller exportanmälan endast öl som är producerat i Sverige och Danmark.

Priset för ölen var 30 euro för tre flak med 24 burkar á 33 cl oberoende av alkostyrka. Ett flak kostade mellan 12 och 14 euro.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 6 lördag.

Igår körde jag förbi dieselpumparna och parkerade, eftersom jag har ca 25 % kvar och tror att dieseln är billigare i "stan". Så var det i Frankrike och Tyskland för två år sedan. Jag fortsatte på motorvägen in till själva staden Luxemburg. Men inte var soppan billigare där inte. På Shell betalade jag 1,312 euro per liter diesel, fick i 83,92 liter efter mina 671 km ifrån Lubeck. Så HB:n drog 1,25 lit per mil. Det blev mest motorväg i Tyskland och mellan 90 och 100 km / h. Bruttovikt mellan 4 och 4,5 ton. Tankade även 10,16 lit lpg för 0,726 euro per lit. Vilket ger ca 5 lit per dygn vid nollgradigt väder.

Summa summarum det är dyrare att tanka i Sverige. Vilket inte är någon nyhet för någon av oss "på hjul".

Körde 4,9 mil i landet Luxemburg innan jag kom in i Frankrike.

Idag regnar det.

Körde även nu på motorväg mot Lyon. Stannade vid den första bensinstationen för att köpa tre varningsmärken för "döda vinkeln" så att jag kan göra cyklister och fotgängare uppmärksam på mitt begränsade synfält. Det borde vara bättre att polisen undervisar skolelever om detta.

20211204_142728.jpg

Ett märke i bak och ett på varge sida i fram. Kostnad 13.95 euro. I Sverige ca 200 sek.

20211204_142747.jpg


Körde in till stan Nancy för att se efter om jag kan hitta en lämplig p-plats för en stadspromenad och nattvila. Men det hittade jag inte, Så det blev att fortsätta på motorvägen en stund till. Men eftersom jag inte gillar det så vek jag av efter några mil. Tänkte köra väg 958 från Pont-à-Mousson till Commercy men enl min gps så är det 3,5 ton viktbegränsning på denna väg. Provade väg 611 mot Toul men det var samma visa där. Besviken åkte jag tillbaka upp på motorvägen igen. Tänker att jag stannar för natten på en stor bensinstations p-plats, eftersom jag inte fick vara på landet.

Nu står jag vid en bensinstations stora p - plats utefter motorväg A31 i närheten av Toul vid floden Mosel. Alla lastbilsplatser var upptagna så jag står på tvärs över målade rutor för Pb 1 liksom en annan HB som har släp. En kortare HB fick plats i en ruta. Det är gott om p - platser för Pb1 idag så det är nog ingen som bryr sig om att jag tar flera rutor.

Eftersom det är lördag så blev det "bubbel" till middagen och kex med ost på kvällen.

Körde 18,1 mil
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Gösta, intressant att läsa dina reseberättelser :)
Jag har själv aldrig bilat i Frankrike, men hoppas få uppleva det, jag har en fundering om viktbegränsning på landsvägar som du skriver.
Kan denna begränsning verkligen gälla husbilar?, för mej känns det mer som en begränsning för lastbilar som vi ofta har här i samhällen i sverige.
Tråkigt ifall det din gps stämmer angående detta, då kommer man väl inte fram till vingårdar m.m

Lycka till på din resa :cool:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej JanneB!

Därför att jag skall föra ut öl, vin och starksprit från Tyskland. När det gäller öl så finns det två avdelningar i affären, en avsedd för export och på dessa burkar betalar jag ingen pant och får heller ingen pant när jag går till en affär och stoppar i burkarna i automaten. Jag har köpt svenskt och danskt öl. På dessa burkar står det inget om pant.

För vin och spritflaskorna har de ingen speciell exportavdelning så där vet jag inte varför. Förmodligen gäller exportanmälan endast öl som är producerat i Sverige och Danmark.

Priset för ölen var 30 euro för tre flak med 24 burkar á 33 cl oberoende av alkostyrka. Ett flak kostade mellan 12 och 14 euro.
Hej Gösta, tack för ett detaljerat svar.
Man lär sig som sagt hela tiden och nu börjar jag undra om liknande förfarande gäller om man köper dyrare elektronik produkt eller dylik som ska föras ut ur Tyskland.
Ang. 3.5 ton begränsningar så tror jag att det kan ha också att göra med äldre broar som kan vara konstruerade för fordon lättare än viss vikt.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
GPS:en (eller egentligen kartleverantören) är inte att lita på. Många vägar i FR som har "Max 3,5 ton" är helt OK att köra. Men det kan finnas någon bro med begränsning (som det oftast finns en kort omväg till). Om det inte finns omväg så ska viktbegränsningsskylten finnas redan vid vägvisaren mot aktuell ort. Jag körde för skoj skull 958 från Pont-à-Mousson till Commercy i StreetView och det var gott om tung trafik hela vägen...
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta, intressant att läsa dina reseberättelser :)
Jag har själv aldrig bilat i Frankrike, men hoppas få uppleva det, jag har en fundering om viktbegränsning på landsvägar som du skriver.
Kan denna begränsning verkligen gälla husbilar?, för mej känns det mer som en begränsning för lastbilar som vi ofta har här i samhällen i sverige.
Tråkigt ifall det din gps stämmer angående detta, då kommer man väl inte fram till vingårdar m.m

Lycka till på din resa :cool:

Hej Peter!

Ibland är det en bro som har viktbegränsning och då vill jag inte köra över den. Skylten var en allmän skylt om 3,5 ton. Fanns ingen tilläggstavla om lastbil. Därför vände jag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta, tack för ett detaljerat svar.
Man lär sig som sagt hela tiden och nu börjar jag undra om liknande förfarande gäller om man köper dyrare elektronik produkt eller dylik som ska föras ut ur Tyskland.
Ang. 3.5 ton begränsningar så tror jag att det kan ha också att göra med äldre broar som kan vara konstruerade för fordon lättare än viss vikt.

Hej JanneB!

Jag vet inget om elektronik ifrån EU länder. Men det finns några s.k. "skatteparadis" som har ingen eller låg skatt. T.ex. Andorra och Ceuta hade bra vilkor på 1980 - talet hur det är idag vet jag inte.

Broarna tror jag stämmer.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
GPS:en (eller egentligen kartleverantören) är inte att lita på. Många vägar i FR som har "Max 3,5 ton" är helt OK att köra. Men det kan finnas någon bro med begränsning (som det oftast finns en kort omväg till). Om det inte finns omväg så ska viktbegränsningsskylten finnas redan vid vägvisaren mot aktuell ort. Jag körde för skoj skull 958 från Pont-à-Mousson till Commercy i StreetView och det var gott om tung trafik hela vägen...

Hej Belar!

Det kan verkligen vara som du skriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen