• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 163 söndag

Idag är det vilodag.

På fm skriver jag här, i tråden och kollar mail och bankärenden.

Efter lunch tar jag fram cykeln och cyklar runt Lillsjön. Blev en mil enl cykelns display.

Em ägnas åt utejobb med ved. Samt städning av HB:n.

Skönt att slippa alla småpartiklar som uppstår inomhus när jag använder cirkelsågen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 164 måndag 23 /11

På morgonen ringer jag några hantverkare. VVS manen skall komma i kväll för att kolla de befintliga maskinerna: pump, varmvattenberedare mm.
Ringer el - firman för att beställa kopplingsdosor. Ringer även till plåtslagarfirman som var här. Jonas tyckte att plåten vid taknocken / vindskivan såg dålig ut.
Kollar mailen.

På fm går jag in i huset för att fortsätta arbetet med att dra "slang" på vinden. En slang till varje taklampa. Från taklampan till vägguttag och strömbrytare. Hinner med fyra rum fram till lunch. Svärfar hade byggt takstolarna väldigt tätt. Med ett cc på ca 42 cm, så blir det trångt att få upp överkroppen mellan takstolarna. Dessutom skall armarna också upp för att kunna hantera skruvdragaren för att skruva fast slangen.

Efter lunch blir det som vanligt utejobb med ved till nästa år. Samt att bära in färdiglagrad till kommande dagars eldande.

Sen em återigen inomhus med slangdragningen, från takcentralen till vägguttag. Slangen tar nu slut!!!!!!!!! Jag som trodde att det skulle räcka med 80 till 90 meter. Rullen var på 100 meter. Räknar fram att det ser ut som om att det i verkligheten kommer att fattas ca 40 meter till!!!! Hur märkligt som helst. Visserligen ville Jonas att vi skall investera i en luft / luft pump och där försvann ca 12 meter slang, som jag inte hade räknat med.

Jaha, ja. Får skriva ett mail till elfirma och beställa en rulle slang till.

Börjar med att riva väggen ovanför diskbänken. För att VVS mannen lättare skall se hur det ser ut.

Blir besviken att han inte kom eller att han inte ens ringde och meddelade förhinder.

Ytterligare ett exempel som spär på min negativa uppfattning om hantverkare.

Verkligen en dålig marknadsföring.

Körde inget idag och gick inte ens utanför tomten.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Dag 164 måndag 23 /11

På morgonen ringer jag några hantverkare. VVS manen skall komma i kväll för att kolla de befintliga maskinerna: pump, varmvattenberedare mm.
Ringer el - firman för att beställa kopplingsdosor. Ringer även till plåtslagarfirman som var här. Jonas tyckte att plåten vid taknocken / vindskivan såg dålig ut.
Kollar mailen.

På fm går jag in i huset för att fortsätta arbetet med att dra "slang" på vinden. En slang till varje taklampa. Från taklampan till vägguttag och strömbrytare. Hinner med fyra rum fram till lunch. Svärfar hade byggt takstolarna väldigt tätt. Med ett cc på ca 42 cm, så blir det trångt att få upp överkroppen mellan takstolarna. Dessutom skall armarna också upp för att kunna hantera skruvdragaren för att skruva fast slangen.

Efter lunch blir det som vanligt utejobb med ved till nästa år. Samt att bära in färdiglagrad till kommande dagars eldande.

Sen em återigen inomhus med slangdragningen, från takcentralen till vägguttag. Slangen tar nu slut!!!!!!!!! Jag som trodde att det skulle räcka med 80 till 90 meter. Rullen var på 100 meter. Räknar fram att det ser ut som om att det i verkligheten kommer att fattas ca 40 meter till!!!! Hur märkligt som helst. Visserligen ville Jonas att vi skall investera i en luft / luft pump och där försvann ca 12 meter slang, som jag inte hade räknat med.

Jaha, ja. Får skriva ett mail till elfirma och beställa en rulle slang till.

Börjar med att riva väggen ovanför diskbänken. För att VVS mannen lättare skall se hur det ser ut.

Blir besviken att han inte kom eller att han inte ens ringde och meddelade förhinder.

Ytterligare ett exempel som spär på min negativa uppfattning om hantverkare.

Verkligen en dålig marknadsföring.

Körde inget idag och gick inte ens utanför tomten.
Hej Gösta.
Det spelar ingen roll var du är. Antingen du kör omkring i Europa eller Afrika.Det är lika roligt att läsa om en husrenovering någon stans i Sverige. Jag hoppas du orkar fortsätta med skrivandet för det är det första jag titta efter när jag besöker hemsidan.
Ha det gott.
Hälsar Abben
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Hej Gösta.
Det spelar ingen roll var du är. Antingen du kör omkring i Europa eller Afrika.Det är lika roligt att läsa om en husrenovering någon stans i Sverige. Jag hoppas du orkar fortsätta med skrivandet för det är det första jag titta efter när jag besöker hemsidan.
Ha det gott.
Hälsar Abben
Jag med
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 165 tisdag

Har telefonkontakt med elfirman. Normalt är tydligen att deras grossist levererar varorna under natten. Men det kan vara svårt för en chaufför att hitta hit ut, mitt i skogen. Det finns inga ordentliga namnskyltar vid vägkorsningarna. Jag önskar inte att bli väckt mitt i natten av ett telefonsamtal från en chaufför som har kört vilse. Det slutar med att varorna istället skickas med Postnord, på dagtid. Vilket innebär att det kan dröja några dagar innan jag får varorna. Men det gör inget, för det finns annat som jag kan jobba med.

Risken att bli arbetslös är obefintlig!

Jag fortsätter med jobbet i köket. Får ner väggen till diskbänken. Kollar under hur kopplingarna ser ut. Under vasken är det en mycket stor "mutter" C 8 cm bred). Sån stor skiftnyckel har inte jag. Jonas tycker att bänkhöjden på ca 85 cm är för låg, därför vill han ta ner bänken och sen höja den. Men jag är mycket tveksam. För det innebär förmodligen mycket arbete.


20201124_115432.jpg

Efter lunch tar jag fram min motorsåg. Det finns några kraftiga / grova grenar på marken som jag sågar upp. För en månad sedan så tillverkade jag en enkel sågbock av gamla plank som fanns tillgängligt, från svärfars tid.

Sen em åter igen inomhus.

Nu tar jag fram en varmluftspistol och värmer färgen på de övermålade skruvarna på gångjärnen till en innerdörr mellan hallen och tamburen. Vi tycker att den dörren är i vägen, för tamburen är mycket liten. Det är så lågt i taket att det inte går att lyfta av dörren, på ett normalt sätt.

De översta fyra skruvarna går bra att frilägga, efter en stunds värme och ett skrapande med en kraftig bred skruvmejsel. Det var svårare med de nedersta. Orkade inte stå på knä så länge, så det får bli en fortsättning någon annan dag.

Gör kväller vid mörkrets inbrott vid 17 - tiden.

Googlar lite på köksskåp. Funderar på ett lågt skåp till diskbänken och ett högt som skall användas som skafferi. Hittar intressanta skåp på IKEA.

Körde inget.


Dag 166 onsdag.

Åker tidigt till Bauhaus i Tornby för att köpa vindavisningsskivor av frigolit / cellplast. Köper några skivor som är 10 mm tjocka, 600 mm breda och 1200 långa. Skivorna skall klyvas på mitten för att passa mellan takstolarna.

Stannar vid Maxi för att handla. Det är första gången som jag besöker denna butik. En fördel med Maxi är ju att det är lätt att parkera, visserligen över fyra små p-rutor. Samt att det är gott om plats inne i butiken. Lätt att hålla Coronaavstånd trots en hel del kunder.

VVS killen ringde. Han åkte förbi i morse, men jag var redan borta. Han bor granne med min granne. I morse!!!! Det var i min tidräkning fm!!!!
Han skall försöka att hinna komma ikväll eller i morgon bitti.

Ja ja man får hoppas.

På em sätter jag upp några skivor vid takfoten, efter att först ha delat dem med hjälp av en vanlig slidkniv. Frigolit är lätt att jobba med. Lätt att dela.

Eftersom Jonas lämnade kvar sin skruvdragare så använder jag den idag. Tidigare har jag spikat upp skivorna, vilket var svårt p.g.a. det trånga utrymmet.

Körde 6,1 mil
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Dag 165 tisdag

Har telefonkontakt med elfirman. Normalt är tydligen att deras grossist levererar varorna under natten. Men det kan vara svårt för en chaufför att hitta hit ut, mitt i skogen. Det finns inga ordentliga namnskyltar vid vägkorsningarna. Jag önskar inte att bli väckt mitt i natten av ett telefonsamtal från en chaufför som har kört vilse. Det slutar med att varorna istället skickas med Postnord, på dagtid. Vilket innebär att det kan dröja några dagar innan jag får varorna. Men det gör inget, för det finns annat som jag kan jobba med.

Risken att bli arbetslös är obefintlig!

Jag fortsätter med jobbet i köket. Får ner väggen till diskbänken. Kollar under hur kopplingarna ser ut. Under vasken är det en mycket stor "mutter" C 8 cm bred). Sån stor skiftnyckel har inte jag. Jonas tycker att bänkhöjden på ca 85 cm är för låg, därför vill han ta ner bänken och sen höja den. Men jag är mycket tveksam. För det innebär förmodligen mycket arbete.


Visa bilaga 202890

Efter lunch tar jag fram min motorsåg. Det finns några kraftiga / grova grenar på marken som jag sågar upp. För en månad sedan så tillverkade jag en enkel sågbock av gamla plank som fanns tillgängligt, från svärfars tid.

Sen em åter igen inomhus.

Nu tar jag fram en varmluftspistol och värmer färgen på de övermålade skruvarna på gångjärnen till en innerdörr mellan hallen och tamburen. Vi tycker att den dörren är i vägen, för tamburen är mycket liten. Det är så lågt i taket att det inte går att lyfta av dörren, på ett normalt sätt.

De översta fyra skruvarna går bra att frilägga, efter en stunds värme och ett skrapande med en kraftig bred skruvmejsel. Det var svårare med de nedersta. Orkade inte stå på knä så länge, så det får bli en fortsättning någon annan dag.

Gör kväller vid mörkrets inbrott vid 17 - tiden.

Googlar lite på köksskåp. Funderar på ett lågt skåp till diskbänken och ett högt som skall användas som skafferi. Hittar intressanta skåp på IKEA.

Körde inget.


Dag 166 onsdag.

Åker tidigt till Bauhaus i Tornby för att köpa vindavisningsskivor av frigolit / cellplast. Köper några skivor som är 10 mm tjocka, 600 mm breda och 1200 långa. Skivorna skall klyvas på mitten för att passa mellan takstolarna.

Stannar vid Maxi för att handla. Det är första gången som jag besöker denna butik. En fördel med Maxi är ju att det är lätt att parkera, visserligen över fyra små p-rutor. Samt att det är gott om plats inne i butiken. Lätt att hålla Coronaavstånd trots en hel del kunder.

VVS killen ringde. Han åkte förbi i morse, men jag var redan borta. Han bor granne med min granne. I morse!!!! Det var i min tidräkning fm!!!!
Han skall försöka att hinna komma ikväll eller i morgon bitti.

Ja ja man får hoppas.

På em sätter jag upp några skivor vid takfoten, efter att först ha delat dem med hjälp av en vanlig slidkniv. Frigolit är lätt att jobba med. Lätt att dela.

Eftersom Jonas lämnade kvar sin skruvdragare så använder jag den idag. Tidigare har jag spikat upp skivorna, vilket var svårt p.g.a. det trånga utrymmet.

Körde 6,1 mil
Gösta det fins special nycklar till mutter på vattenlåset be vvs killen ta med en sådan
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej!
Jag är ingen duktig "VVS kille", men nog borde väl en gammal hederlig rörtång råda bot på dessa muttrar?


//Jocke
Jo det går med mormortång me man får vara försiktig muttern är klen så klämmer man så nyper det till så får man inte loss den för det ( gammal vvsare)
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 167 torsdag.

Besiktningsmannen kommer som avtalat vid niotiden. Vi går gemensamt in i huset. Han använder ett instrument.
Han säger att nu luktar det inte alls så dåligt som det gjorde när han var här första gången. I.o.f.s.inte så konstigt. För nu är ju all isolering bortforslad och innertaken och innerväggarna rivna. Luftcirkulationen är stor, eftersom det delvis är öppet vid altanen.

De svarta prickarna på ytterväggarna är med stor sannolikhet mögel. Det går tyvärr inte att skrapa bort. Men det finns ett kemiskt medel som dödar möglet, som han kan spruta på väggarna. Skall ta mindre än en timme, om det är fritt på golvet inom en meter ifrån väggen.

Vi kommer överens om att han skall göra detta på torsdag i nästa vecka.

Vid 12,30 tiden kör Postnordbilen in på tomten. Jag får ta emot min 100 meter långa slang, som jag bär till huset. Brevbäraren kommer efter med en kartong med övrigt material. Därefter står vi ute och pratar en 5 - 10 min om området. Jag frågar om den rätta postadressen, eftersom jag har sett två olika. Korrekt är Gammalkil säger han. Det blev en trevlig pratstund.

I Stockholmsområdet har jag inte upplevt att brevbäraren eller en paketutkörare har tid med socialt samtal.

Blir som vanligt omväxlande arbete inomhus och med ved utomhus.

När jag lagar middagsmat ser jag ett ljus igenom vindrutan. En man kommer in på tomten. Jag stänger av spisen och öppnar dörren. Det är min grannes granne som är VVS manen som skulle ha kommit tidigare i veckan. Så nu äntligen kan vi gå in i huset och gå igenom de "maskiner" som finns. Ett expansionskärl på vinden som har slangar som slutar halvvägs mitt i den nerrivna väggen fyller inge funktion nu. Så den tycker han att jag skall ta den.

Vi talar om hur vi skall gå vidare. Han säger att nu får man inte tillstånd till att gräva ner en sepitank i jorden. Utan det är trekammarsbrunn som gäller. Vi skall ta ny kontakt i april. Ett förslag är att köpa en förbränningstoa. Då behövs inget vatten. Allt blir till lite aska. Jag tycker att det låter bra. Skall tala med Jonas om det.

Körde inget idag
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 168 fredag 27 / 11

Det är vitt på marken , nu på morgonen när jag går över gräsmattan.

20201127_104044.jpg
Börjar dagens jobb med att starta varmluftpistolen. Värmer upp färgen på de nedersta skruvarna på dörren mellan tamburen / nya huvudentrén och hallen. Lyckas efter en stund att skrapa bort så mycket färg att jag kan skruva ur skruvarna. Trycker till dörren på gångjärnssidan och får därmed loss dörren. Ställer den åt sidan för senare transport till återvinningsstationen. Nu blir det enklare att komma in i huset, denna väg.

Inga besök idag. Jobbar på som vanligt med att riva en del ytterväggar, så att besiktningsmannen kan spruta på de svarta prickarna i nästa vecka. Blir nästa klar. Drar även lite slang och sätter upp en takdosa, två vägguttagsdosor och en dosa för en strömbrytare i sovrum nr 1.

Upptäcker ett vacker "frostmönster" på ett fönster.

20201127_104028.jpg

Efter lunch tar jag fram motorsågen och kapar upp några smala träd i lämpliga längder.

Ser att det är is i en hink. Har tydligen varit minusgrader i natt. Men på min display i HB:n har det aldrig visat lägre utetemperatur än +2 grader.

Sen em åter igen in i huset för lite jobb.

Efter att jag hade diskat middagsdisken ser jag att det endast finns ca 25 % vatten kvar i stora tanken. Får åka och tanka imorgon eller på söndag.

Körde inget idag.


Dag 169 lördag.

Nu på morgonen snöar det i Gammalkil.

20201128_083321.jpg

Ville meddela detta på en gång. Därför denna tidiga uppdatering.
 
Senast ändrad:
Toppen