• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Dag 89 onsdag.

Efter frulle gör jag iordning min stolsryggsäck med två rågsmörgåsar och en liten burk öl.
När jag går över parkeringen ser jag denna bil som har fått polisen att reagera. Bilen såg jag för första gången för två eller tre veckor sedan. Såg att det stod en termos vid förardörren. Tänkte att föraren hade glömt den när hen skulle ta en skogspromenad. Sen har jag sett termosen varje gång som jag har gått förbi. Tyckte att det var konstigt att den stod kvar där vecka efter vecka.

Tyvärr är det så att många människor slänger skräp på p-platsen. Så flera gånger i vecka måste personal från naturvårdsstiftelsen plocka upp det. Det finns ordentliga stora soptunnor för skräpet, på p - platsen och vid busshållplatsen. Förmodligen har denna personal tipsat / anmält denna bil till polisen, eftersom den har stått där i minst två veckor på samma plats, med termosen utanför bilen.

Visa bilaga 199136

Det som jag funderar på är om polisen har inlett någon skallgångskedja för att se om en person ligger skadad någonstans i skogen, utom synhåll från de markerade lederna. För här är det alltid fler än 100 bilar varje dag. Så många människor går på de olika markerade lederna. Samt några bär och svampplockare går ju naturligtvis in i skogen bort från lederna.

Nu återstår att se hur länge det dröjer innan bilen hämtas av en bärgare.

Idag tar jag Hällmarksslinga på fem km. Det var några veckor sedan som jag sist gick den. Omväxling förnöjer.
Först är det en grusväg, där kan jag ha ganska hög fart, tycker jag. Går ikapp och om två damer. Efter någon km blir det en stig med många stenar och rötter som gör att här måste jag sänka farten för att se efter var jag sätter mina fötter, så att jag inte ramlar.

Utefter denna slinga så kan man se många markerade gränser. Markerade med stenar ovanpå varandra. Samt några där stenarna har ramlat av.

Visa bilaga 199137 Visa bilaga 199138

Ser även en ovanlig trädformation.

Visa bilaga 199142

Vid ett annat stället på ett stort berg ser jag denna runa. Konstigt nog endast en runa på hela berget.

Visa bilaga 199143


Vid ett vägskäl där flera markerade leder korsar varandra viker jag av från Hällmarksslingan och tar istället Bylsjöslingan / Barnvagnsslingan förbi den trevliga grillplatsen med de många änderna. Är lite trött på änderna som snabbt kommer fram och tigger bröd. De t.o.m. stoppar in näbben innanför långbyxorna för att leta efter mat.

Så vid nästa vägsjäl tar jag av och går Sörmlandsleden en dryg km till Årsjön där jag brukar rasta vid en grillplats på ett tältområde. Här finns även ett dass.

Ibland är det utlagda brädor att gå på ibland finns det ordentligt gjorda trappor.

Visa bilaga 199154

När jag nästan är framme ser jag denna "jättegryta" samt en till.

Visa bilaga 199144

Jättegrytorna är bildade när inlandsisen smälte och allt vatten förde med sig stenar som fastnade någonstans och snurrade runt runt. Den fysiska nötningen gjorde så småningom hål i berget.

Det börjar att "duggregna" innan jag kommer fram till tältområdet. Så jag sätter mig på min stolsryggsäck inne i vindskyddet som nu även fungerade som ett regnskydd. Utanför vindskyddet finns en grillplats. Utanför denna står ett tält.

Visa bilaga 199146

När jag har njutit av utsikten och mitt fm - fika så kommer en ung kvinna ut ur tältet. Vi hälsar och hon säger att de är ifrån Belgien. De har gått ifrån samma parkeringsplats som jag.

Eftersom det inte regnar längre så lägger jag min jacka i ryggan. Promenerar tillbaka i skjorta och tröja. Men uppehållsvädret varar inte så länge. Utan det börjar så smått att dugga igen.

När jag kommer hem så är tröjan, skjortan och ryggan ganska blöta. Så det blir till att byta om till en torr skjorta. Innan jag lagar lunch.

Efter lunch tar jag ut alla saker i garaget och sopar rent golvet. Nu möblerar jag om. För att se om jag kan få tillräckligt med plats för en elcykel. Golvet är ca 205 cm långt på bredden av husbilen. Cyklar som jag tidigare har mätt på Biltema är ca 180 cm långa och drygt 100 cm höga. Min garagedörr är ca 110 cm hög. Så nu vet jag att jag kan ev köpa en fullstor herrcykel om jag någon gång i framtiden bestämmer mig för det. Behöver således ej köpa en liten vikbar cykel med 20 tums hjul.

På sen em kör jag till mitt förråd i Farsta. Har lite att pyssla med där. Stannar kvar till imorgon.

Körde 1,5 mil.
Ett litet tipps Gösta köp ingen herr cykel köp en damcykel. Det blir inte lättar med åren att slänga benet över stången. Ett tips i all välmening.
MVH Abbenn
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 90 torsdag 10 / 9

Efter frukost åker jag till Biltema i Haninge för att träffa en anställd som kan berätta om elcyklar. Han säger att de som har batteriet ovanpå bakhjulet kan kännas lite vingliga p.g.a. batteriets vikt. De som har motorn i framhjulets nav kan ibland göra en rivstart, speciellt om man är ovan. Det bästa är om så mycket vikt som möjligt är i mitten och nertill. Alltså att motorn sitter i vevhuset och att batteriet är på ramen. Vi går igenom några tekniska siffror. Alla större cyklar klarar en vikt av 120 kg. De flesta batterier är på 36 v /250 w och mellan 10 och 14 Ah. Man kan reglera hur mycket hjälp man vill ha av elmotorn. Lite hjälp så kan man köra flera mil än om man vill ha mycket hjälp.

Det är mycket att tänka på innan jag köper en cykel.

Ni som har köpt och använt en elcykel får gärna skriva hur ni resonerade innan ni bestämde er för en speciell cykel. Vad är viktigast?

När jag lämnar Biltema åker jag till Cirkel K för att tanka vatten och diesel. De har strömavbrott så någon diesel blev det inte men färskvattnet fungerade.

Nästa stopp blir "basen" i Tyresta Nationalparks parkering.

Körde 2,8 mil


Dag 91 fredag.

Det är lite kyligt på morgonen.

När jag går ur slafen kl 4,30 så vill inte armaturerna ge något ljus. Går fram till displayen och konstaterar 0 % batteri. Jaha ja, då var det dax igen. Har ju inte kört så många mil den senaste veckan. Har dessutom lagat nästan all mat på el-plattan samt tittat mycket på TV om kvällarna. Så en hel del el har ju gått åt. Solen är inte heller så stark nuförtiden. Så kraften uppifrån ger endast några Ah.

Blir alltså tvungen att starta motorn, för att ladda batteriet. Efter några minuter får jag igång bodelsdisplayen och kan få ljust och värme igen. Efter ca 20 min har jag 11 % batterikapacitet av mina 130 Ah. Stänger därför av motorn.

För två veckor sedan skrev jag om mitt problem med mitt EZA litiumbatteri. Jag har fått / bokat en tid hos Caravanhallen idag kl 07.

Så jag är där i god tid. När de öppnar säger en anställd att de ej kan hjälpa mig idag. För han som är kunnig på EZA är hemma med sjukt barn. Så vi får ta det om två veckor då jag redan har bokat in två hela dagar för olika garantiärenden och 6 500 mils service.

Nu tänker jag att det är bäst att inte köra tillbaka till Tyresta. Utan färden går nu istället till Lövholmens Naturreservat i Nynäshamn. För att därigenom få upp batteri - % -en. Det är ungefär fyra mil ifrån Caravanhallen i Fors.

Jag har varit till Lövholmen förut, så jag vet att det är värt ett nytt besök.
När jag kommer fram kokar jag thevattnet på gas-spisen för att spara på batteriet. Sen går jag fem-km-meters-slingan.

På ett ställe ser jag ett snår med björnbär. Går naturligtvis fram och plockar en del. De är visserligen små men ack så goda. Samt en bekväm plockhöjd.

Lunch tillagas idag med hjälp av gas. På em tar jag fram min solstol och sätter mig att läsa.
Därefter går färden tillbaka till Tyresta för att ladda batteriet. Motorn ger mellan 30 och 50 Ah till bodelsbatteriet.

När jag kommer fram har jag 80 %. Så även ikväll kan jag se på TV.

Imorgon är jag bjuden på släktlunch hemma hos Lottie som fyller år. Stannar kvar hela helgen. Åker tillbaka till Tyresta på måndag morgon. Jocke har lovat att cykla hit, på måndag eller tisdag, för att jag skall få känna på hur det är med en el-cykel.

Körde 10,1 mil
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Vi har haft elcyklar med oss i europa i 8 år. En hopfällbar 20 tum och en 28 tum. De har varit fantastiskt användbara. Vi har stannat inom en radie av en mil utanför byar och städer och utan problem rullat in till tätorten. Våra cyklar är av märket Ecoride. Vi märker ingen större försämring av batterierna. Det finns fyra effektlägen. när vi använder mellanläget, dvs hjälpa till lite själv så är tre, fyra mil inget problem. Med full sprutt på elen så handlar det om en mil. Möjligen två beroende på hur mycket backar det är. Köp, du kommer inte att ångra dig.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Draumur, för info!

Dag 92 lördag 12 /9.

Redan strax efter kl 06 tar jag fram mina gå - stavar, ryggan och packar ner fm - mellis.

Går Barnvagns-slinga medsols denna gång. Får se om jag upptäcker andra saker än när jag går åt andra hållet, chans finns.

Det visar sig att jag, ganska snart, ser en Bäverdammvall som jag aldrig har sett förut. Snart ytterligare en "ny" vall. Den tredje vallen har jag sett varje gång som jag har gått denna markerade led.

Bild från tel.


20200912_065635.jpg

När jag kommer fram till grillplatsen som jag brukar stanna vid ser jag att det står fem st mindre tält på själva leden.

Jag vandrar vidare. För när jag går åt detta håll så blir det för tidigt med fika.

20200912_070936.jpg

Ser ett träd som "växer" ihop med, eller snarare, lyfter upp en del av ett berg / sten.

När jag nästan har gått hela sträckan viker jag av mot "fågelsjön".

Den sista biten är stängd med el-stängsel för där finns nu ett gäng kor. Stannar på "min" sida. Ser att några kossor slickar varandra. Det har jag inte sett tidigare, vad jag kommer ihåg.

20200912_074406.jpg
Sätter mig på stolsryggan och tar fram fm-fikat.

När jag kommer hem kollar jag upp hur långt min "steglängd" är samt ändrar inställningen i min tel. med fyra enheter från 75 cm till 71 cm. För att få ett rättvisare resultat.

Vid tiotiden startar jag motorn och kör till Liljeholmen för att deltaga i Lotties födelsedagslunch med hennes barn, med respektive partner, och barnbarn.

Det blir några timmars trevlig samvaro.

Stannar kvar över natten.

Körde 2,6 mil och gick 11 129 steg.


Dag 93 söndag


Vilodag.

Lottie och jag går runt Trekantssjön, ca två km. För övrigt är vi i lägenheten.

Efter lunch sitter jag en timme på balkongen och läser.

Vi talar en hel del om mitt ev köp av el-cykel. Jag funderar på om det går att ladda cykelbatteriet från mitt 130 Ah litiumbatteri, som är mitt bodelsbatteri. Har en omvandlare till 220 volt. Cykelbatterierna är i regel på 36 v / 250 w och mellan 10,4 och 14 Ah.

Om jag endast cyklar en eller två mil är det nog inga problem. Men om batteriet endast har ca 10 % kvar - hur går det då?

Kan jag verkligen föra över el i tre till sex timmar? Om jag har fulladdat bateri. Sen jag kom till Sverige den 22 mars i år så har jag endast stått med extern el i två nätter och en dag. Det var på en camping i Norrland, när jag tvättade kläder i två dagar.

Ni som har el - cyklar och fricampar hur gör ni?

Skriv gärna här och berätta.

Stannar hela dygnet hos Lottie.

I morgon bitti kör jag till Tyresta Nationalparks parkering, igen.

Körde 0 mil. Blev bara 5 264 steg.
 
Senast ändrad:

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Dag 90 torsdag 10 / 9

Efter frukost åker jag till Biltema i Haninge för att träffa en anställd som kan berätta om elcyklar. Han säger att de som har batteriet ovanpå bakhjulet kan kännas lite vingliga p.g.a. batteriets vikt. De som har motorn i framhjulets nav kan ibland göra en rivstart, speciellt om man är ovan. Det bästa är om så mycket vikt som möjligt är i mitten och nertill. Alltså att motorn sitter i vevhuset och att batteriet är på ramen. Vi går igenom några tekniska siffror. Alla större cyklar klarar en vikt av 120 kg. De flesta batterier är på 36 v /250 w och mellan 10 och 14 Ah. Man kan reglera hur mycket hjälp man vill ha av elmotorn. Lite hjälp så kan man köra flera mil än om man vill ha mycket hjälp.

Det är mycket att tänka på innan jag köper en cykel.

Ni som har köpt och använt en elcykel får gärna skriva hur ni resonerade innan ni bestämde er för en speciell cykel. Vad är viktigast?

När jag lämnar Biltema åker jag till Cirkel K för att tanka vatten och diesel. De har strömavbrott så någon diesel blev det inte men färskvattnet fungerade.

Nästa stopp blir "basen" i Tyresta Nationalparks parkering.

Körde 2,8 mil


Dag 91 fredag.

Det är lite kyligt på morgonen.

När jag går ur slafen kl 4,30 så vill inte armaturerna ge något ljus. Går fram till displayen och konstaterar 0 % batteri. Jaha ja, då var det dax igen. Har ju inte kört så många mil den senaste veckan. Har dessutom lagat nästan all mat på el-plattan samt tittat mycket på TV om kvällarna. Så en hel del el har ju gått åt. Solen är inte heller så stark nuförtiden. Så kraften uppifrån ger endast några Ah.

Blir alltså tvungen att starta motorn, för att ladda batteriet. Efter några minuter får jag igång bodelsdisplayen och kan få ljust och värme igen. Efter ca 20 min har jag 11 % batterikapacitet av mina 130 Ah. Stänger därför av motorn.

För två veckor sedan skrev jag om mitt problem med mitt EZA litiumbatteri. Jag har fått / bokat en tid hos Caravanhallen idag kl 07.

Så jag är där i god tid. När de öppnar säger en anställd att de ej kan hjälpa mig idag. För han som är kunnig på EZA är hemma med sjukt barn. Så vi får ta det om två veckor då jag redan har bokat in två hela dagar för olika garantiärenden och 6 500 mils service.

Nu tänker jag att det är bäst att inte köra tillbaka till Tyresta. Utan färden går nu istället till Lövholmens Naturreservat i Nynäshamn. För att därigenom få upp batteri - % -en. Det är ungefär fyra mil ifrån Caravanhallen i Fors.

Jag har varit till Lövholmen förut, så jag vet att det är värt ett nytt besök.
När jag kommer fram kokar jag thevattnet på gas-spisen för att spara på batteriet. Sen går jag fem-km-meters-slingan.

På ett ställe ser jag ett snår med björnbär. Går naturligtvis fram och plockar en del. De är visserligen små men ack så goda. Samt en bekväm plockhöjd.

Lunch tillagas idag med hjälp av gas. På em tar jag fram min solstol och sätter mig att läsa.
Därefter går färden tillbaka till Tyresta för att ladda batteriet. Motorn ger mellan 30 och 50 Ah till bodelsbatteriet.

När jag kommer fram har jag 80 %. Så även ikväll kan jag se på TV.

Imorgon är jag bjuden på släktlunch hemma hos Lottie som fyller år. Stannar kvar hela helgen. Åker tillbaka till Tyresta på måndag morgon. Jocke har lovat att cykla hit, på måndag eller tisdag, för att jag skall få känna på hur det är med en el-cykel.
Viköpte
Tack Draumur, för info!

Dag 92 lördag 12 /9.

Redan strax efter kl 06 tar jag fram mina gå - stavar, ryggan och packar ner fm - mellis.

Går Barnvagns-slinga medsols denna gång. Får se om jag upptäcker andra saker än när jag går åt andra hållet, chans finns.

Det visar sig att jag, ganska snart, ser en Bäverdammvall som jag aldrig har sett förut. Snart ytterligare en "ny" vall. Den tredje vallen har jag sett varje gång som jag har gått denna markerade led.

Bild från tel.


Visa bilaga 199320

När jag kommer fram till grillplatsen som jag brukar stanna vid ser jag att det står fem st mindre tält på själva leden.

Jag vandrar vidare. För när jag går åt detta håll så blir det för tidigt med fika.

Vi köpte Biltemas damcyklar med batteriet över bakhjulet, upplever väl att vikten känns men det har inte varit några problem, fjärde året nu och vi är nöjda, bekväma att åka med och inte så dyra, lycka till!

Visa bilaga 199321

Ser ett träd som "växer" ihop med, eller snarare, lyfter upp en del av ett berg / sten.

När jag nästan har gått hela sträckan viker jag av mot "fågelsjön".

Den sista biten är stängd med el-stängsel för där finns nu ett gäng kor. Stannar på "min" sida. Ser att några kossor slickar varandra. Det har jag inte sett tidigare, vad jag kommer ihåg.

Visa bilaga 199322
Sätter mig på stolsryggan och tar fram fm-fikat.

När jag kommer hem kollar jag upp hur långt min "steglängd" är samt ändrar inställningen i min tel. med fyra enheter från 75 cm till 71 cm. För att få ett rättvisare resultat.

Vid tiotiden startar jag motorn och kör till Liljeholmen för att deltaga i Lotties födelsedagslunch med hennes barn, med respektive partner, och barnbarn.

Det blir några timmars trevlig samvaro.

Stannar kvar över natten.

Körde 2,6 mil och gick 11 129 steg.


Dag 93 söndag


Vilodag.

Lottie och jag går runt Trekantssjön, ca två km. För övrigt är vi i lägenheten.

Efter lunch sitter jag en timme på balkongen och läser.

Vi talar en hel del om mitt ev köp av el-cykel. Jag funderar på om det går att ladda cykelbatteriet från mitt 130 Ah litiumbatteri, som är mitt bodelsbatteri. Har en omvandlare till 220 volt. Cykelbatterierna är i regel på 36 v / 250 w och mellan 10,4 och 14 Ah.

Om jag endast cyklar en eller två mil är det nog inga problem. Men om batteriet endast har ca 10 % kvar - hur går det då?

Kan jag verkligen föra över el i tre till sex timmar? Om jag har fulladdat bateri. Sen jag kom till Sverige den 22 mars i år så har jag endast stått med extern el i två nätter och en dag. Det var på en camping i Norrland, när jag tvättade kläder i två dagar.

Ni som har el - cyklar och fricampar hur gör ni?

Skriv gärna här och berätta.

Stannar hela dygnet hos Lottie.

I morgon bitti kör jag till Tyresta Nationalparks parkering, igen.

Körde 0 mil. Blev bara 5 264 steg.

Körde 10,1 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 94 måndag.

Efter en gemensam havregrynsfrukost lämnar jag Lottie strax efter halv sju.

Kör till Gasolfyllarna i Jordbro. Kommer fram innan de öppnar kl 08.00. Får i 15 lit till en kostnad av 172,50.
Det var 11 dagar sedan som jag fyllde. Vilket ger en kostnad av 15,68 per dygn. Det mesta har använts till kýlskåpet eftersom jag till stor del har lagat mat på el-plattan och värmen inte har behövts, under denna period.

Sen kör jag till Rudans friluftsområde, som har infart ifrån Jordbro industriområde. Där kokar jag thevatten och gör iordning två rågbrödssmörgåsar.

Surfar ett tag innan jag kör till ICA Maxi för att handla lite livsmedel. Går även in till Biltema för att fortsätta med mitt kunskapsinhämtande angående El - cyklar. Finns hur mycket som helst att lära. När det gäller att ladda el - cykelns batteri ifrån mitt bodelsbatteri på 130 Ah sa en anställd att om cykelns batteri är på 13 Ah så borde jag kunna ha den på laddning i 10 timmar om bodelsbatteriet är fulladdat. Vilket det är om jag har kört ett par timmar.

Det bör således ej vara något problem med att ladda el-cykeln, eftersom jag ytterst sällan står stilla i mer än två dagar i följd. Med undantag av Marocko där jag stod stilla i fem dygn på två campingar och sex dygn på en camping. Vilket var ca 40 % av tiden i det landet. Där ingick 220 v el i dygnspriset.

Färden går nu vidare till Tyresta Nationalparks p-plats.

Lagar dagens lunch på min el-platta. Eftersom jag står på en p-plats så tar jag inte ut mitt campingbord utan äter inomhus. Däremot så tar jag fram solstolen efteråt och sitter ute någon timme och läser.

På kvällen blir det , som vanligt i Sverige, TV. På nyheterna talas det om att Spanien, Frankrike och Storbritannien har nu fått en ökat smittspridning av Covid 19. Jag hoppas på att kunna tillbringa första kvartalet 2021 i Marocko. Därför är jag intresserad av hur det ser ut i Frankrike och Spanien. I december hoppas jag kunna få köra "östra" vägen till Grekland.

Körde 4,1 mil.


Dag 95 tisdag 15 / 9.

Efter en tidig frukost gör jag mig iordning för en morgonpromenad i Nationalparken / Naturreservatet. Lämnar hemmet kl 06.00. Risken för att möta en massa människor är som minst denna tid på dygnet. Brukar möta en eller två personer före kl 08.00. Vilket är positivt ur pandemisynpunkt. Dessutom är jag morgonpigg - så det är inget problem för mig.

När jag har gått ungefär halva sträckan på Barnvagnsslinga så stannar jag och tar av mig jackan och lägger ner den i ryggsäcken. Då hör jag en bekant röst som säger "God morgon" i klar och tydlig ton. Det är en man och hans fru som går om mig. I våras så brukade jag möta detta par kl 07 på denna slinga. Under aug och sep har jag funderat på varför jag ej har sett de. Skönt att nu veta att de är friska.

När jag kommer tillbaka till p-platsen ser jag att sidodörren på en plåtis är öppen och att ett par sitter där och läser på sina telefoner. Bilen år tyskreggad. Jag går fram och snackar ett tag. Gillar att tala med utlänningar för att höra vad de tycker om vår fina natur. Som alla utlänningar verkar att gilla samt att det är så enkelt att fricampa i Sverige mot i deras hemländer.

För min egen del så gäller det att inte glömma bort de utländska språken. Vilket är en av flera anledningar till att jag tar kontakt.

När det blir dags att fixa lunch kollar jag först på EXA displayen, som visar endast 36 % kvar av batteriets 130 AH. Beslutar därför att laga dagens lunch på gasspisen.

Efter ca tre timmar har solen gett mitt batteri 3 % - enheter. Förmodligen kommer det inte att vara så mycket kapacitet kvar i morgon bitti. Lite bekymmer är det när jag inte har extern el inkopplad.

Idag är det mulet - så det blir till att sitta inne.

Surfar lite på Estland. Jag vill / önskar att starta min vinterresa med att färja över dit. För att sen köra söderut.

Går in på UD;s hemsida. De avråder idag för resor till Baltikum, Slovenien och Slovakien. Så där sprack det.
Men hur det ser ut om några månader vet vi inget om idag.

Kl 17,30 kommer Jocke och Ewa hit för att jag skall få prova deras el-cyklar. Det känns lätt att cykla i uppförsbacken här. Tack för att jag fick denna fina möjlighet att prova på. Tack även för ett trevligt samtal och den info om era erfarenheter.

Kvällens TV - tittande har reducerat bodelsbatteriets effekt till 29 %. Så imorgon blir det till att köra iväg tidigt.

Startade inte motorn idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 96 onsdag.

Vaknar tidigt och går upp 04,30. Efter min enkla frukost gör jag mig iordning för att ta en extra tidig morgonpromenad. Hoppas på att kunna få se lite vilda djur.

Lämnar bilen kl 05,15 i det kolsvarta mörkret. Så idag har jag pannlampan på mig över mössan och tänd. Går Barnvagnsslingan medsols för att så snabbs som möjligt komma fram till bäverdammarna.

Pannlampan lyser endast ett tiotal meter fram. Ser inga djur i mörkret. Efter en halvtimme är det så ljust så att jag kan släcka pannlampan. Men fortfarande lite mörkt utanför leden.

Kl 06 kommer jag fram till vad jag tror är bävrarnas hydda. Sätter mig ner och spanar ut i Bylsjön. Inga bävrar i sikte.

20200825_071912.jpg

Sitter stilla i 15 till 20 min i lite lätt duggregn. Sen går jag vidare. Tyvärr ser jag överhuvud taget inga vilda djur.

Jag får möte av en cyklist, trots att det är förbjudet att cykla på leden, från och med i år. Denna tidiga timme är det inte någon stor trafik på leden så jag säger inget.

När jag har kommit hem och skall lägga in stavarna och ryggsäcken i garaget så kommer cyklisten fram till mig. Det visar sig vara en tillsyningsman. Vi samtalar en lång stund. Bl.a. om den parkerade Pb 1 som polisen har satt ett avspärrningsband runt om. Bilen har ju stått ca tre veckor nu. Jag frågar om det var han som hade kontaktat polisen, vilket han bekräftar. Jag har tidigare skrivit om denna bil.

Tillsyningsmannen säger att parkeringen räknas som privat eftersom det är Naturvårdsverket som äger marken och därför kan kommunala parkeringsvakter inte bötfälla.

Jag säger att jag har mailat Trafikverket och frågat vad som gäller om det finns ett vägmärke med ett P på. De svarade att där får man parkera hur länge som man vill, om det ej finns några tilläggstavlor. Däremot när jag läser på korkortononline.se så skriver de att det är begränsat till 24 timmar. Tillsyningsmannen säger att Trafikverkets åsikt gäller. Jag har aldrig frågat någon parkeringsvakt, däremot har jag naturligtvis skrivit ut mailet ifrån Trafikverket.

Efter lunch åker jag till Maxi för att handla. Sen blir det till Farsta centrum. Skall se om det finns någon affär som säljer cyklar. Går runt en stund, men hittar ingen affär. Stannar kvar på p-platsen, som är avgiftsfri i tre timmar.

Strax före 16 parkerar jag utanför mitt förråd. Gör några ärenden. Stannar kvar över natten.

Körde 4,4 mil.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Provcykla om möjligt innan du köper elcykeln titta inte bara på specen. Jag har provat några olika och vissa är väldigt lätta att ställa hastigheten medan andra drar iväg med ganska hög hastighet vilket får till följd att man inte kan trampa med jämn kadens vid lägre hastigheter i stället får man trampa lite och sedan göra ett upphåll.
Frugan har en gammal variant med djup ram, batteri under pakethållaren och navdrift i framhjulet. Den är vinglig och kan spinna till i uppförsbacka på grusväg, rekommenderas ej men den funkar trots allt bra i det stora hela. Kolla också vikten, lätt att glömma och inte minst övriga komponenter som cykeln är byggd på, det är lätt att stirra sig blind på det som tillhör driften och missa vevparti, bromsar, fälgar däck osv som sedan inte håller måttet.
Hälsningar
Peter
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Provcykla om möjligt innan du köper elcykeln titta inte bara på specen. Jag har provat några olika och vissa är väldigt lätta att ställa hastigheten medan andra drar iväg med ganska hög hastighet vilket får till följd att man inte kan trampa med jämn kadens vid lägre hastigheter i stället får man trampa lite och sedan göra ett upphåll.
Frugan har en gammal variant med djup ram, batteri under pakethållaren och navdrift i framhjulet. Den är vinglig och kan spinna till i uppförsbacka på grusväg, rekommenderas ej men den funkar trots allt bra i det stora hela. Kolla också vikten, lätt att glömma och inte minst övriga komponenter som cykeln är byggd på, det är lätt att stirra sig blind på det som tillhör driften och missa vevparti, bromsar, fälgar däck osv som sedan inte håller måttet.
Hälsningar
Peter
Åk till en cykelhandlare som säljer flera olika märken och prova alla. Sen kan man välja en billig från nåt stort varuhus men då vet man vilken skillnad det är på cyklingen och inte bara på priset.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man kommer till en korsning kan det kännas lite otäckt eftersom man kanske behöver stanna och slutar trampa och bromsar men cykeln fortsätter att dra iväg. Beror på en eftersläpning av givaren som känner av om man trampar eller inte annars skulle motorn gå till och från hela tiden man gjorde ett litet upphåll.
Likadant när man ska iväg från stilla stående så kan man själv få dra igång cykeln och det kan bli lite jobbigt innan motorn börjar dra.
Min lösning är att montera en liten spak som gör att man kan strunta i givaren som känner av om man trampar eller inte då slipper man problem med stopp och start och står det enkelt från styret, men det är inte tillåtet egentligen men det blir smidigare körning.
Motorer som sitter i vevpartiet brukar ha en frikoppling när man frirullar sitter den i navet så snurrar den hela tiden och det känns om motorn är avstängd batteriet slut eller liknande blir ett visst motstånd. Fanns / finns cyklar som har en planetväxel i navmotorn gör en del ljud ifrån sej.
Sitter motorn i framhjulet så blir det gyrokrafter som känns i styret och är det halt eller regnat så kan det bli problem i en sväng speciellt som motorn kan dra iväg när man bromsar.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 97 torsdag 17 / 9.

"Jobbar" en stund på kontoret / förrådet. Fyller en femlitersdunk med färskvatten, som jag använder till matlagning och för att dricka. Eftersom jag aldrig har tömt den stora 100 liters-tanken och gjort den ren med något medel. Använder endast det vattnet till disk och tvätt.

Efter fm-mellis åker jag till en cykelverkstad i Trollbäcken / Tyresö. Det är en mindre firma, som har funnits där i många år. Frågar om el-cyklar. De har fått reparera många "billiga" el-cyklar. Så deras rekommendation är att satsa några tusenlappar extra. Motorn i vevpartiet och batteriet i ramen.
De har ingen uppfattning om ifrån vilket land som batterierna är bäst. Som vanligt så finns det bra och mindre bra tillverkare i de flesta länderna.

Vilket inte gör det lättare för mig att välja.

Em tillbringar jag med några vänner på en restaurang i Tyresö centrum. Vi är mellan fyra och tio personer som brukar träffas på måndagar och torsdagar för att samspråka om allt möjligt. "Pratvatten" inmundigas förstås. Vi har bokat fyra bord vid en avskild del för att kunna tänka på Coronasäkerheten.

Vid dessa tillfällen parkerar jag på en p-plats i ett industriområde som ligger inom gångavstånd.

På kvällen blir det TV.

Körde 1,9 mil. Ja inte blir det några långa körningar här i Stockholmstrakten.



Dag 98 fredag.

Eftersom jag nu är i Tyresö startar jag tidigt från den tidsbegränsade p-platsen. Kör till ett skogsparti för att försöka hitta några kantareller.

Det blev bara tre små stycken. Kör vidare till ett ställe i Haninge, där jag, och Lottie, tidigare har hittat kantareller. Men idag blev det tyvärr inget.

Vänder och kör till "favoriten" Tyresta i Haninge kommun.

Nu blir det en ytterst liten förrätt till lunch. Med äkta smör steker jag dyrgriparna. Huvudrätt blir rotsaksomelett. Ingen dessert.

Sen tar jag ut min solstol, pall och det lilla bordet. Går bort en kort bit ifrån p-platsen och sätter mig i gräset vid skogen. Vill ju inte göra sken av att jag campar.

Körde 2,0 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 99 lördag

Tar det lugnt hemma. Läser och skriver.

Kl 9,30 åker jag till Liljeholmen för att hämta Lottie. Vi skall resa till Bagarmossen för att fira Lotties yngsta barnbarn som fyllde 1 år i torsdags. Tillsammans med barnets faster och farbror samt deras familjer och barnets gammelmormor och gammelmorfar skall vi äta lunch ute på gården. Naturligtvis med Coronaavstånd.

Det blev några timmars trevligt umgänge innan vi åter körde till Liljeholmen. Tack Erik och Mika för en fin dag tillsammans.

Nu gjorde vi iordning bilen för morgondagens färd till Uddevalla.

Körde 4,8 mil.


Dag 100 söndag.

Efter en ovanligt tidig grötfrukost åker vi till Ekerö för att överraska Lotties dotter Lisa som har namnsdag idag.

Vi blir där någon timme. Tack Lisa för en fin morgonstund.

Sen går färden vidare till Lotties fritidshus i norra Uddevalla på gränsen till Saltkällan i Munkedals kommun. Vi är framme kl 14. Då blir det några gångers promenad den sista biten fram till stugan. Det går att köra fram men blir svårt att vända bilen och helt omöjligt att parkera på tomten.

Lottie tänder eld i vedspisen för att där laga lunch. Som är förberedd i Stockholm. Sen em tänder jag eld i den öppna spisen i sovrummet, för det är ungefär 13 grader inne.

Så på kvällen sitter vi och njuter framför den öppna brasan och känner att det, så småningom, blir varmare.

Tanken är nu att vi blir här ca en vecka. För att stänga för vintern. Ev åker vi hit någon gång till under hösten. Då får vi i så fall ta med oss vatten i dunkar. För här är det endast sommarvatten.

Körde 50,3 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 101 måndag.

Även här blir det havregrynsgröt till frukost. Med den skillnaden att först har Lottie tänt i vedspisen i köket. Att laga mat på vedspisen gör även att det blir varmare i hela huset, utan att behöva använda el-elementen.

Det blev en lång frukost med en hel del prat och senare läsning.

På em blir det tomtarbeten. Lottie rensar ogräs på en grusgång och jag tar fram den el-drivna gräsklipparen. Gräset var ca 20 cm högt på många ställen. Det blir en hel del gräsklipp som jag lägger på jorden runt hallonbuskarna som vi planterade igår. Resten av gräsklippet lade jag på komposthögen så att det blir fin jord till nästa år.

Körde inget idag.


Dag 102

Efter frukost tar vi och kör till Saltkällans rastplats. Sen går vi in på ängen för att plocka björnbär och fortsätter in i skogen för att leta efter svamp.

Det blev en hel del björnbär och vi såg även en hel del kart, så det finns möjligheter i nästa vecka för hugade spekulanter. Svamp var det sämre med.

Efter någon timme kör vi till Foss kyrka för att sköta om några gravar. Därefter till Munkeland för inköp av en blomma och till Hemköp för lite livsmedel.

Vi åker till en granne för att pigga upp henne med blomman och en chokladask. Hon har nu en tuff tid med att ta hand om sin sjuka man.

Vi blir hemma resten av dagen, med mera tomtarbeten.

Körde 1,9 mil.
 
Senast ändrad:
Toppen