• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Går ej att växla Citroen Jumper 2015

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Glad över min nya skåpbil en Citroen Jumper 2015 som hade gått drygt 6000 mil. Men nu har jag ett stort problem. Ibland går det inte att växla när motorn är igång. Stänger jag av motorn så går det att lägga in en växel. Startar jag den så går det för det i de flesta fallen inte att lägga i en växel. Får den stå någon dag så fungerar den normalt. Ibland går den 100 mil innan problemet uppstår, ibland händer det efter någon mil. Detta har bara hänt på ettans och tvåans växel. Man känner direkt när man rör växelspaken så känns det annorlunda. Jag köpte bilen i maj 2019 och företaget är medveten om problemet. Dom har haft in den på verkstaden och inte hittat något fel. Men ett fel är det. Skickade ett rekommenderat brev till firman för dom svarar inte på mejl. Har en video där jag har filmat när det inte går att växla men vet inte hur man lägger in den på forumet. Fick detta svar.
Från:
Skickat: den 4 november 2020 12:01
Till:
Ämne:



Hej Peter,

Ledsen för sen återkoppling.

Som du vet så har vår auktoriserade verkstad provkört din bil

Ett antal mil och ej lyckats få fram det du upplever. Vi har självklart

Kontrollerat om det skulle finnas någon service-propå på detta

Fenomen. För att du skulle känna trygghet från oss så fick du en

Förlängd garanti på 1 år/1000 mil som löpte ut 31/5. Om du kan peka

på ett uppenbart fel så vill vi självklart hjälpa till! Men om du

lämnar in bilen på en verkstad för felsökning och inget fel hittas

så får du själv stå för kostnaden!

Med vänlig hälsning
 
Senast redigerad av en moderator:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kopplingen ska ju modifieras efter motorstyrka, hade en koppling som aldrig behövdes bytas på en motor som hade gått över 100tusen mil och över 500 hk och totalvikt oftast runt 60 ton den höll så jag är inte imponerad av Fiat`s koppling.:msn_devil:
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja men det vet väl alla att bilar säljs med en mängd olika uppgivna motorstyrkor inte byter man växellådor och bromsar fjädring på alla varianter? Är väl inte helt ovanligt att saker rasar på effektstarka fordon som inte är helt anpassade.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har nog en annan uppfattning om detta. Vilken biltillverkare skulle riskera sitt goda rykte & sin försäljning av en bilmodell där dyra saker som motor, vxllåda eller kraftöverföring högfrekvent går sönder? De få ggr det händer så skickas oftast ett servicemeddelande ut till verkstäderna som åtgärdar felet & en uppmaning till ägarna att uppsöka verkstad för åtgärd. Är det en fråga om säkerhet så återkallas fordonen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hur många på detta eminenta forum har bytt koppling 5-10 kanske fler ? På bilar som oftast går i jämn takt efter fina vägar utan en massa start och stopp som en distrubitionsbil i en innerstad får utstå dessutom med oftast få mil, jag är då inte imponerad :(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Siste Fiat Ducato jeg hadde var en 1999 modell, på den sprakk et drev ved omlag 40 000 km og koblingshavari ved 80 000 forårsaket av en feil ved monteringen ved garantireparasjonen, vekstedet dekket kostnadene ved denne siste skaden. De hadde ikke sikret akslingen for utløserarmen så den skled ut og jeg mistet koplingen. Kjørte omlag 6 mil til verksted uten kopling, kun veksling på gehør og start av motoren i første veksel. Strekningen uten kopling var fra siste ferge på kystveien i Nordland FV 15 til Bodø.

Når det gjelder dobbeltmasse svinghjul så er erfaringen dårligere, en Nissan Navarra fikk havari på koplingen ved 45 000 km oh måtte berges til verksted. Kommentar fra verkstedet var at det var ikke unormalt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Siste Fiat Ducato jeg hadde var en 1999 modell, på den sprakk et drev ved omlag 40 000 km og koblingshavari ved 80 000 forårsaket av en feil ved monteringen ved garantireparasjonen, vekstedet dekket kostnadene ved denne siste skaden. De hadde ikke sikret akslingen for utløserarmen så den skled ut og jeg mistet koplingen. Kjørte omlag 6 mil til verksted uten kopling, kun veksling på gehør og start av motoren i første veksel. Strekningen uten kopling var fra siste ferge på kystveien i Nordland FV 15 til Bodø.

Når det gjelder dobbeltmasse svinghjul så er erfaringen dårligere, en Nissan Navarra fikk havari på koplingen ved 45 000 km oh måtte berges til verksted. Kommentar fra verkstedet var at det var ikke unormalt.

Egentligen hör man om väldigt få kopplingshaverier, både här och på andra forum i andra länder, jag tror inte det är ovanligt mycket fel på Ducatokopplingarna i förhållande till andra. Ett problem kan vara dubbelmassesvänghjulen i samband med ganska typisk husbilskörning, långa sträckor i låg fart på hög växel. Det får förmodligen i vissa fall till följd att svänghjulet går sönder tidigare än normalt. Vår koppling har f.ö. gått
26.000 mil hittills...! :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Glad över min nya skåpbil en Citroen Jumper 2015 som hade gått drygt 6000 mil. Men nu har jag ett stort problem. Ibland går det inte att växla när motorn är igång. Stänger jag av motorn så går det att lägga in en växel. Startar jag den så går det för det i de flesta fallen inte att lägga i en växel. Får den stå någon dag så fungerar den normalt. Ibland går den 100 mil innan problemet uppstår, ibland händer det efter någon mil. Detta har bara hänt på ettans och tvåans växel. Man känner direkt när man rör växelspaken så känns det annorlunda. Jag köpte bilen i maj 2019 och företaget är medveten om problemet. Dom har haft in den på verkstaden och inte hittat något fel. Men ett fel är det. Skickade ett rekommenderat brev till firman för dom svarar inte på mejl. Har en video där jag har filmat när det inte går att växla men vet inte hur man lägger in den på forumet. Fick detta svar.
Från: Bengt Lindholm
Skickat: den 4 november 2020 12:01
Till: verkstadhaninge@dannevall.se
Ämne: WHA318


Hej Peter,

Ledsen för sen återkoppling.

Som du vet så har vår auktoriserade verkstad provkört din bil

Ett antal mil och ej lyckats få fram det du upplever. Vi har självklart

Kontrollerat om det skulle finnas någon service-propå på detta

Fenomen. För att du skulle känna trygghet från oss så fick du en

Förlängd garanti på 1 år/1000 mil som löpte ut 31/5. Om du kan peka

på ett uppenbart fel så vill vi självklart hjälpa till! Men om du

lämnar in bilen på en verkstad för felsökning och inget fel hittas

så får du själv stå för kostnaden!

Med vänlig hälsning





Bengt Lindholm



Lindholm Bil

Box 661, 136 26 Haninge

Besöksadress: Albybergsringen 114

Tel: 08-745 34 80

Mail: bengt@lindholmbil.se

Hemsida: lindholmbil.se
Hej
Jag undrar om det går att få tag på service historiken för bilen.
Om det går att få tag på den digitalt skulle vara bra.
Då skulle det gå att se om växellådan har krånglat tidigare.
Om så är fallet kan försäljaren ha känt till problemet.
Någon få HBK kanske kan svara på om det finns något centralt system för Citroen.
Kanske svårare om bilen är importerad.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej
Jag undrar om det går att få tag på service historiken för bilen.
Om det går att få tag på den digitalt skulle vara bra.
Då skulle det gå att se om växellådan har krånglat tidigare.
Om så är fallet kan försäljaren ha känt till problemet.
Någon få HBK kanske kan svara på om det finns något centralt system för Citroen.
Kanske svårare om bilen är importerad.
Tror inte att det är växellådan på din bil utan felet sitter någonstans i kopplingen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Egentligen hör man om väldigt få kopplingshaverier, både här och på andra forum i andra länder, jag tror inte det är ovanligt mycket fel på Ducatokopplingarna i förhållande till andra. Ett problem kan vara dubbelmassesvänghjulen i samband med ganska typisk husbilskörning, långa sträckor i låg fart på hög växel. Det får förmodligen i vissa fall till följd att svänghjulet går sönder tidigare än normalt. Vår koppling har f.ö. gått
26.000 mil hittills...! :)
Men då är ju inte D-massehjulet anpassat efter fordonet om jag förstår dej rätt:swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men läst att bilar med robotlåda har också haft haveri

Absolut, finns väl inga maskiner som inte har en viss felprocent, men även där går ju att göra fel, t.ex. vad man absolut inte får göra är att
köra med en fot på gasen och en på bromsen, som ju är möjligt med en konventionell automatlåda.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Absolut, finns väl inga maskiner som inte har en viss felprocent, men även där går ju att göra fel, t.ex. vad man absolut inte får göra är att
köra med en fot på gasen och en på bromsen, som ju är möjligt med en konventionell automatlåda.
Hej igen , jo det har jag läst, men då rasar väl inte kopplingen utan det är datorn som får spel eller........... Mvh Bengt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Skulle tro att havererade tvåmassesvänghjul (TMS), kan vara beroende av en eller flera fall av chocklast.
Dvs om man ”tappar kopplingen” så uppstår en chocklast som påverkar i första hand drivaxlar och TMS. Detta kan ge upphov till mindre skador som inte ger omedelbart haveri eller ens märks direkt efter det hänt. Men som väsentligt sänker livslängden på dessa komponenter. T.ex. om fjädrarna i TMS’et bottnar vid en sådan chock så kan sprickor uppstå i fjädrarna som så småningom utvecklas till brott och mer omfattande haveri.
Dock har ju inte detta något med rubriken i sig att göra eftersom ett haveri i fjäderfunktionen hos TMS’et knappast borde ge problem att växla!
Finns ytterligare ett handhavanderelaterat problem som dock skulle kunna ge upphov till problem att växla och det är om man lyckas bränna kopplingen, dvs den blir glasad och kopplar inte ur så det blir svårt att få i en växel. Den är väl inte heller trolig eftersom det brukar vara rätt uppenbart när det händer så det missar man inte om man gjort.
Frågeställarens beskrivning verkar inte stämma in på något av ovanstående.
Mer troligt är det väl något mekaniskt som är i olag i urtrampningslager etc eller växelgafflarna i lådan? Om det är att det inte kopplar ur vilket stämmer med att det går att få i växeln om man stänger av motorn, så ligger problemet troligen någonstans i överföringen. Har råkat ut för detta på min Citroën efter vinterförvaring, fick trampa ur många gånger med kopplingen innan det släppte och jag kunde ta mig ur ”garaget”. Efter detta så har jag inte haft problem med detta. Om det sen var var lamellen som klibbat fast under vintern eller någon rost etc, kan jag inte bedöma. Att motsvarande problem skulle uppstå intermittent och under körning känns ju lite mer långsökt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
I mitt fall stannade jag för natten morgonen därpå då jag inte fick i någon växel med motorn igång , utan först lägga i växel med koppling nere med motor avstängd, kände att bilen ville dra iväg sen växla med hjälp av motorvarv, enda som jag kan komma ihåg var att jag hade kört en hel del på hoppig grusväg på låga växlar och låg fart tycker nog att kopplingen ska tåla det :oops:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Nu har dom plockat ner lådan. Här kommenterar dom.
  1. Den axeln som lamellen ska löpa på var väldigt ”smutsig”, mycket fett och såg ej så fin ut och detta skulle kunna göra detta fenomen.
  2. Det sitter fjädrar i lamellen som ser lite skadade ut.
  3. Uttrampningslagret har ett litet missljud enl film klipp.


190709DD-B7A1-45AC-8385-5C05B27432B3.jpeg190709DD-B7A1-45AC-8385-5C05B27432B3.jpeg3E14D6D4-7387-4405-AB52-804838472454.jpeg190709DD-B7A1-45AC-8385-5C05B27432B3.jpeg3E14D6D4-7387-4405-AB52-804838472454.jpeg53F263C5-7B58-4DC5-A368-789AB97C3C27.jpeg3829D537-2DD6-4E33-81C6-0E7BF6EA411A.jpeg2DED9E9F-61EF-4D4D-85A7-0DD7F061C47A.jpegAC0D4B84-0326-49DA-B2E8-28EFF5DC9E6A.jpegECECADF5-187D-47C3-8F9A-253EA2E003C4.jpegCEC85740-F525-4C40-A9CA-9CB340019925.jpeg



Vi påbörjar återmontering efter en ordentlig rengöring med nytt kopplingskitt.
 
Toppen