• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Går ej att växla Citroen Jumper 2015

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Glad över min nya skåpbil en Citroen Jumper 2015 som hade gått drygt 6000 mil. Men nu har jag ett stort problem. Ibland går det inte att växla när motorn är igång. Stänger jag av motorn så går det att lägga in en växel. Startar jag den så går det för det i de flesta fallen inte att lägga i en växel. Får den stå någon dag så fungerar den normalt. Ibland går den 100 mil innan problemet uppstår, ibland händer det efter någon mil. Detta har bara hänt på ettans och tvåans växel. Man känner direkt när man rör växelspaken så känns det annorlunda. Jag köpte bilen i maj 2019 och företaget är medveten om problemet. Dom har haft in den på verkstaden och inte hittat något fel. Men ett fel är det. Skickade ett rekommenderat brev till firman för dom svarar inte på mejl. Har en video där jag har filmat när det inte går att växla men vet inte hur man lägger in den på forumet. Fick detta svar.
Från:
Skickat: den 4 november 2020 12:01
Till:
Ämne:



Hej Peter,

Ledsen för sen återkoppling.

Som du vet så har vår auktoriserade verkstad provkört din bil

Ett antal mil och ej lyckats få fram det du upplever. Vi har självklart

Kontrollerat om det skulle finnas någon service-propå på detta

Fenomen. För att du skulle känna trygghet från oss så fick du en

Förlängd garanti på 1 år/1000 mil som löpte ut 31/5. Om du kan peka

på ett uppenbart fel så vill vi självklart hjälpa till! Men om du

lämnar in bilen på en verkstad för felsökning och inget fel hittas

så får du själv stå för kostnaden!

Med vänlig hälsning
 
Senast redigerad av en moderator:

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Vad är problemet? är väl bara lämna in bilen hos en auktoriserad verkstad för felsökning. Hittas nåt fel så begär ett kostnadsförslag på vad reparation kommer kosta. Kontakta sedan firman igen för överenskommelse hur felet ska åtgärdas/lösas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad är problemet? är väl bara lämna in bilen hos en auktoriserad verkstad för felsökning. Hittas nåt fel så begär ett kostnadsförslag på vad reparation kommer kosta. Kontakta sedan firman igen för överenskommelse hur felet ska åtgärdas/lösas.

Om jag förstod rätt har den förlängda begagnatbilgarantin gått ut, då är det väl egentligen en sak mellan köparen och verkstaden?
 
Senast ändrad:

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jo garantin är utgången men de skrev att de var villiga att hjälpa till om det fanns något fel då skulle jag försöka få det åtgärdat av dem eller få en viss ersättning beror ju lite på vad det kostar och hur stort felet är.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Hade kört 20 mil när det hände första gången. Problemet är att dom ska hitta felet. Hittar dom ingenting så kan det bli dyrt för mig. Det finns inga felkoder. Provkör dom någon mil så är det inte så sannolikt att det händer just då. Det vore bra om man hade lite koll på vad det kan vara.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Om inte de kan hitta felet måste man ju kunna lämna den till vilken annan firma som helst bara de har godkänt den. Ett sätt är ju att lämna bilen hos dem någon vecka så kan de prova lite då och då när de har tid.
 
F

F.d. 22252

Guest
Frågan är ju om det finns något sätt att provocera fram felet tillfälliga fel är något av det svåraste som finns och inte ovanligt att det blir problem eftersom ingen till slut tror på den andre.
Man undrar på om det finns någon backspärr som kan påverka eller om det ligger armar utanpå lådan som kan vara glappa annars så måste det nog var inuti lådan.
Det kan eventuellt vara ett kopplingsfel man kan ju inte lägga i en växel om kopplingen inte kopplar ur, man kan ju växla utan koppling om man kör och har bra motoröra.
Att jag misstänker kopplingen beror på att ren mekanik i en växellåda inte gärna ändrar sig när den få stå däremot kan hydralik i en koppling ha problem med luft som kan bero på olika saker.
Kan du genom att testa själv eller någon motorkunnig kompis och få fram felet så blir det hela enklare.
En historia om en dam som hade problem med sin bil som gick dåligt men aldrig när man kollade på verkstaden men en mekaniker bad om att få följa med när hon provkörde och det första hon gjorde var att dra ut choken och hänga handväskan på den hon förklarade att hon trodde att den var gjord för det.
 

boggi

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
32356
Medlemskap
2024
Hade ett liknade fel på min Fiat 2.8 2003. Var ibland svår att få i vx. Sonen lånade den en helg och när dom skulle köra hem så fick han inte i vx. Men en annan hb körare hjälpte han. Tro att det var luft i kopplingen som han luftade. Felet var borta och kom ej tillbaka. Om du känner igen dig som den gode samariten så ett stort tack.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
När det här uppträder så går det inte att lägga in någon växel. Men låter jag bilen stå ett tag så går det helt plötsligt att växla.
Det svåra är att det inte uppträder ofta. Ibland kan jag köra 100 mil och ibland bara 5 mil.
Men man känner direkt när det inte ska gå att växla. Växelspaken känns konstig när det är på väg att inträffa
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Gör som boggi säger, titta på youtube hur det går till att lufta (finns lite varianter av urtrampningslager) fungerar inte det är jag rädd att du får dela motor- växellåda och byta koppling :msn_dontknow:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Peter du har visst lite otur med växellådor 44mad0235.gif.

Min första fråga är redan besvarad, att det tar mot vilken växel du än prövar med.
Vad händer om du stänger av motorn, lägger i ettan, håller ner kopplingen och startar bilen ? (Eller måste lådan kanske ligga i neutral för att startmotorn skall funka), om inte, känns det som startmomentet går lite trögt för bilen vill dra lite fast kopplingen är nere... eller verkar det då att funka "normalt".

Det låter ju nästan som om ingående axeln i växellådan inte stannar helt och det hindrar en växel att gå i smidigt. Antagligen så är nog backen modern i din låda. Om inte.... så är bästa testet att försöka lägga i backen. Om det då skrapar för att backkugget inte går in i en svagt snurrande låda är vi åter i att ingående axeln i lådan inte stannar helt.
Om ingående axeln inte stannar helt så finns det flera orsaker. Jag antar att det sitter ett dubbelmassesvänghjul i din bil och det ökar på ev. felorsaker lite.
-Slavcylindern trycker inte tillräckligt på solfjädern så kopplingen inte släpper till 100%. Kanske för att det finns eller kommer in lite luft i systemet.
-Eller en slang som inte riktigt tål trycket och töjer sig.
-Något är lite trasigt/brustet i tryckplattan/solfjädern så det inte släpper till 100% ibland.
-Stödlagret för växellådsaxeln kärvar lite ibland så det drar axeln med sig.
-Dubbelmassesvänghjulet glappar så delen som lamellen/tryckplattan ligger mot nuddar lamellen lite.
-Lamellen kärvar lite på splinsen så den inte flyttar sig det lilla som behövs bort från svänghjulet.

Lite mysko att det kan funka så länge ibland, men mekaniska ting kan luras på många sätt som man inte blir klok på.
Du skulle behöva hitta och få felet åtgärdat och betalt, för om det ev. "bara" skulle vara slavcylindern så är det nog säkert varianten som kräver bortplockning av hela lådan och allt jobb som hör dit. Om det ev. härrör sig från själva kopplingen och dubbelmassesvänghjulet så blir det samma jobb men en hel del dyra delar så att allt helst blir nytt när det ändå är sönderplockat även om bilen inte gått så långt.

Att det skulle vara själva lådan verkar underligt, för då borde felet vara kvar även när motorn är avstängd.

M.v.h. JANKRO.

I filmen så är det säkert ingående axeln som snurrar i lådan för där hör du det trevliga kuggskrapet när han försöker lägga i backen som jag skrev om ovan (lite beroende av konstruktion).
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Japp JANKRO i filmen ser man att hela bilen rör sig när växeln ligger i
och kopplingen är nere och han startar bilen. Den vill ju framåt och startmotorn går tungt
till en början.

Man kan göra som så att man lägger i ettan. Startar motorn om detta går sedan släppa upp kopplingen
till dragläget och hålla den där någon sekund eller 2 sedan lägga ur växeln upp med kopplingen och stänga av motorn.
Testa igen om växlarna fungerar med motorn igång och kopplingen nere.
Det kan vara lamellaxellagret i vevaxeln (om det finns något) som kärvar men det borde vara konstant nästan varje gång.
Annars så glider nog inte lamellen på axeln som den skall. Fukt och smuts kan göra så att lamellen fastnar på svänghjulet.
Nu har säkert någon annan skrivit just detta redan. Men men jag är för trött för att minas tre minuter tillbaka. Usa-valet tar ut sin rätt efter flera timmar av vakenhet. :cool:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Oljebyte i växellådan.
Det kan vara värt att testa. Då går det att se om det är metallspån på pluggen.
Inte då är det ny olja i alla fall.
Jag hade en bil som inte gick att växla till slut. Oljan var en enda vit sörja. Kondens.
Jag byte oljan och växellådan fungerade bra efter det.

Min personbil har gemensam behållare för broms och koppling.
Ibland kan kopplingspedalen vara trög att trycka ner.
Om Citroen har den lösningen vet jag inte.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vad du kan göra är att byta bromsvätskan i kopplings systemet om det inte är gjort. Hjälper inte det är felet i kopplingen, antingen i slavcylindern eller tryckplattan. Då är det bara att demontera vxl lådan o byta kopplingsats. Tror inte felet ligger i svänghjulet, då får du isf vibrationer samt oljud från det.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Tack för era funderingar. Jankro jag och växellådor verkar inte vara en bra kombination. Skulle kanske haft en rem Johan.Har lämnat in bilen på felsökning. Visat dom filmen. Men det känns inte bra att dom säger att dom ska försöka hitta felet. Dom måste hitta felet enligt mig. Skriver hur det går med bilen
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det där med att byta bromsvätskan i kopplingssytemet kanske är intressant?
Har själv funderat vad Citroën fabriken häller i för skit?
Har en plåtis (Citroën) som varit inne på första service efter knappa 2år och 1150mil.
Dröm om min häpnad när det visar sig att det ingår byte av bromsvätska på första servicen! Annars gäller inte garantin. Tom verkstaden tyckte det kändes pinsamt.
Det får i alla fall mig att undra vad dom häller för billig skit på fabriken? Normalt är väl att man rekommenderar byte vart 5’e år eller nåt åt det hållet. Även om det kanske inte alltid görs heller.
 
Toppen