• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Går ej att växla Citroen Jumper 2015

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Glad över min nya skåpbil en Citroen Jumper 2015 som hade gått drygt 6000 mil. Men nu har jag ett stort problem. Ibland går det inte att växla när motorn är igång. Stänger jag av motorn så går det att lägga in en växel. Startar jag den så går det för det i de flesta fallen inte att lägga i en växel. Får den stå någon dag så fungerar den normalt. Ibland går den 100 mil innan problemet uppstår, ibland händer det efter någon mil. Detta har bara hänt på ettans och tvåans växel. Man känner direkt när man rör växelspaken så känns det annorlunda. Jag köpte bilen i maj 2019 och företaget är medveten om problemet. Dom har haft in den på verkstaden och inte hittat något fel. Men ett fel är det. Skickade ett rekommenderat brev till firman för dom svarar inte på mejl. Har en video där jag har filmat när det inte går att växla men vet inte hur man lägger in den på forumet. Fick detta svar.
Från:
Skickat: den 4 november 2020 12:01
Till:
Ämne:



Hej Peter,

Ledsen för sen återkoppling.

Som du vet så har vår auktoriserade verkstad provkört din bil

Ett antal mil och ej lyckats få fram det du upplever. Vi har självklart

Kontrollerat om det skulle finnas någon service-propå på detta

Fenomen. För att du skulle känna trygghet från oss så fick du en

Förlängd garanti på 1 år/1000 mil som löpte ut 31/5. Om du kan peka

på ett uppenbart fel så vill vi självklart hjälpa till! Men om du

lämnar in bilen på en verkstad för felsökning och inget fel hittas

så får du själv stå för kostnaden!

Med vänlig hälsning
 
Senast redigerad av en moderator:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Är det inte samma behållare för både broms och koppling ??
Det är inte att få ny vätska i behållaren som är grejen. Utan det gäller att lufta båda system så att du får den nya vätskan ner i slavcylindern till kopplingen som gör nytta, det är det som är vitsen med det hela. Ser du att vätskan är mörk o grumlig i behållaren så är den ännu sämre längre ner i systemen. Gäller både bromsar o koppling. Är den för dålig (för mkt fukt i) så blir pedalen o vätskan mjuk o orkar inte trycka in kopplingen fullt med svårighet att lägga i växel som följd. Blir extra svårt ju lägre växel det är. Samma sak med bromsen, blir sämre tryck på bromsklossarna helt enkelt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu är den ju inlämnad med tydliga anvisningar om troligt kopplingsfel det borde de klara det är ju ingen raketforskning precis och inte helt ovanlgt. Tyvärr har ju mekaniker gått från reparatörer till komponentbytare vilket också gjort arbetet tråkigare. Är det lika illa på utbildningssidan så blir det som det blir.
 
F

F.d. 22252

Guest
Långt ifrån alla fel genererar felkoder och ibland är en felkod beroende av ett helt annat fel än man kan tro. Felsökning har jag alltid tyckt varit spännande och intressant oavsett vad det gäller tyvärr tror jag ibland att jag tillhör ett utdöende släkte.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Defender130 Detta har ju nästan skrivits redan längre upp. Missade det men till andra så kan denna info vara bra att veta.

Bromsvätskebyte görs vartannat år på många bilmärken pga att
bromsvätskan drar åt sig fukt.
Dessutom så samlas det en hel del rester från alla rörliga delar och slangar mm i ett bromssystem
och dessa kan skada andra viktiga delar i detta system.
Testa gärna en 2år gammal bromsvätska med en mätare som mäter fukthalten så kommer du att se att
den är knappt godkänd efter 2år.
Redigerad: Skrev ju fel. Skall inte vara vattenhalten utan fukthalten man mäter.
Detta görs vartannat år på vissa bilmärken och man byter bromsvätskan vartannat år
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har för mej att inte vätska kan komprimeras, rätta mej om jag har fel.

Jag tror att det var en liten hopblandning med fukt i bromsvätskan i bromsarna som i värsta fall bildar ångblåsor när temperaturen stiger, och därigenom ger en mjuk bromspedal (i bästa fall) i sämsta fall bromsbortfall?
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bromsvätskan.
Bilarna var enklare förr. Nu är det en del andra saker i ett bromssystem ABS, ESP mm. Mera saker brukar vara lika mer underhåll. Då är det nog ännu viktigare med underhållet, tex byte av bromsvätskan.

En varm sommar dag mycket utförsbackar och anliggande bromsar.
Gammal bromsvätska, kanske inte den bästa kombinationen om man har otur.

Slavcylindern till kopplingen. Om den har samma behållare är det viktigt att lufta även den. Annars är vätskan gammal i och till slavcylindern.

Alla som har byt ut väldigt gammal bromsvätska vet hur skitig den kan vara, precis som Tony skrev.
Även bromsarna blir bättre.

Bromsvätska är inte olja. Vad jag kommer ihåg är den någon form av alkohollösning.
Olja går inte att blanda med vatten. Alkohol går att blanda med vatten.
Bromsvätskan har en smörjande effekt på packningar etc.

Man bör även ha koll på att inte behållaren är helt full ända upp till locket.
Det har jag råkat ut för efter byte på personbilen.

Åke
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hör väl egentligen inte till ämnet. Är inte säker men ......... tror att det är större risk att få "glasade" belägg på fel metod att åka utför svåra backar än att få "ångblåsor" i systemet.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Defender130 Detta har ju nästan skrivits redan längre upp. Missade det men till andra så kan denna info vara bra att veta.

Bromsvätskebyte görs vartannat år på många bilmärken pga att
bromsvätskan drar åt sig fukt.
Dessutom så samlas det en hel del rester från alla rörliga delar och slangar mm i ett bromssystem
och dessa kan skada andra viktiga delar i detta system.
Testa gärna en 2år gammal bromsvätska med en mätare som mäter fukthalten så kommer du att se att
den är knappt godkänd efter 2år.
Redigerad: Skrev ju fel. Skall inte vara vattenhalten utan fukthalten man mäter.
Detta görs vartannat år på vissa bilmärken och man byter bromsvätskan vartannat år
2 år låter lite i vilket fall som helst. Man kunde ju tro att DOT4 borde vara std idag?
DOT5 är väl fortfarande lite överkurs bland biltillverkare pga pris och miljö.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hör väl egentligen inte till ämnet. Är inte säker men ......... tror att det är större risk att få "glasade" belägg på fel metod att åka utför svåra backar än att få "ångblåsor" i systemet.
Hoppas du inte råkar ut för bromsar som slutar fungera i en skaplig nedförsbacken.
Det har jag gjort i unga dar. Det var inga fel på beläggen men mycket gammal bromsvätska.
Efter en halvtimmes vila så gick det att hjälpligt köra vidare.
Efter denna upplevelse så ser jag till att min vätska håller måttet. :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att byta ut all bromsvätska enligt serviceintervallet är väl placerade pengar i förebyggande underhåll.
Kostnaden brukar ligga runt 1000kr, men en hel del verkstäder stryker denna åtgärd för att verka billigare, sen ursäktar de sig med att "kunder brukar inte vilja ha detta underhåll" :msn_wall:
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom all hydraulolja till bilar suger fukt och absolut inget görs för att stoppa det eller använda en annan olja så är det stor risk för korrosion i alla hydrauliska cylindrar och ofta beroende på ett dåligt materialval. Tänk om det skulle vara gjort likadant i ett flygplan där alla roder och klaffar är hydrauliska då skulle det ramla ner flygplan till höger och vänster.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hoppas du inte råkar ut för bromsar som slutar fungera i en skaplig nedförsbacken.
Det har jag gjort i unga dar. Det var inga fel på beläggen men mycket gammal bromsvätska.
Efter en halvtimmes vila så gick det att hjälpligt köra vidare.
Efter denna upplevelse så ser jag till att min vätska håller måttet. :)
Unga dar ????? Bytte ingen bromsvätska då .............. bara körde bromsar som drog åt alla håll , gamla trumbromsar eller i bästa fall skivor fram, bromsslangar som flexade var nog inte ovanligt heller, då gällde det bilar som kanske hade gått både 40 å 50 tusen mil, dagens bilar rasar kopplingen på bilar som gått 2-3 tusen mil som någon skrev pga handhavandefel även om dom har robotlåda vet inte om kvaliteten blivit så mycket bättre, såg på sprängskissen av dubbelmassesvänghjulet, många delar var det :wideeyed:
 
F

F.d. 22252

Guest
Trumbromsar är ju svårt att få dra jämnt speciellt volvos som var gjorda så att de skulle fungera som hjälpservo.
Men trumbromsar behöver mycket mindre kraft och jag tror inte bromscylindern blev lika varm som på en skivbroms.
En person bil hade mellan 40 - 60 hk klart kopplingen håller bättre än om det är 150hk och servohjälp så man inte upplever hur mekaniken får jobba. Det är väl så växellådan på min bil överlevt ganska lätt bil och ingen turbo klen motor.
 
Toppen