• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Går det att byta stolarna i min Hymer?

F

F.d. 28556

Guest
Hej!
Jag är ny här och undrar om någon kanske kan hjälpa mig med tips ang byte av stolar husbil?

Jag har en Hymer Camp 46 husbil 1993 års modell. (Fiat Talento underdel med 1,9 dieselmotor.) Oerhört fin och välskött liten bil jag är så förtjust i MEN, jag gillar inte stolarna fram! De sitter på "plåtlådor" med nån slags skena i var kant. Kan man byta dem mot några sköna stolar, typ beg skinnstolar, kaptensstolar eller nåt?

Har ringt till Hymer, verkstäder, på olika annonser och fått lite svävande svar och hoppas kanske någon här som läser kan ge mer konkret råd/svar.

Alltså går det?
Tips på någon bilmodells stolar som passar någotsånär bra.
Får man göra så eller är det problem med besiktningen sen?

Hoppas på svar:)

MVH
Caroline
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Om jag inte minns fel finns det en tråd som handlar om detta. Ser att du inte är medlem så du kan kanske inte kan se den tråden. Men om jag inte minns fel så var det Saab 9-3 eller 9-5 som passade med väldigt lite modifiering.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Hej!
Jag är ny här och undrar om någon kanske kan hjälpa mig med tips ang byte av stolar husbil?

Jag har en Hymer Camp 46 husbil 1993 års modell. (Fiat Talento underdel med 1,9 dieselmotor.) Oerhört fin och välskött liten bil jag är så förtjust i MEN, jag gillar inte stolarna fram! De sitter på "plåtlådor" med nån slags skena i var kant. Kan man byta dem mot några sköna stolar, typ beg skinnstolar, kaptensstolar eller nåt?

Har ringt till Hymer, verkstäder, på olika annonser och fått lite svävande svar och hoppas kanske någon här som läser kan ge mer konkret råd/svar.

Alltså går det?
Tips på någon bilmodells stolar som passar någotsånär bra.
Får man göra så eller är det problem med besiktningen sen?

Hoppas på svar:)

MVH
Caroline

Tog bort stolarna och monterade plattjärn som jag tog hål i så jag kunde montera skenorna och stolarna från en 9-3 som är lite bredare än underredet, detta blev väldigt bra och inkräktade inget på den säkerhet som tidigare fanns med dom gamla stolarna.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Tog bort stolarna och monterade plattjärn som jag tog hål i så jag kunde montera skenorna och stolarna från en 9-3 som är lite bredare än underredet, detta blev väldigt bra och inkräktade inget på den säkerhet som tidigare fanns med dom gamla stolarna.
Man bör ha i åtanke att på Saab´s stolar - och många andra märkens stolar - så är bältetlåset monterat i stolsfästet. Efter samtal med bilprovningen så bör man förstärka med en tvärstag diagonalt på den sida som bältesinfästningen är samt byta till kraftigare brickor på bultarna i golvet. Stolsunderredet på Fiat/Peugeot/Citroen är inte avsedda för bälteslåset på stolen.
Hälsningar Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Men kan man inte montera bort bälteslåset på stolen man monterar och använda originalbälte/fäste på så sätt så är det ju bara stolen som är bytt och bältetanordningen är original .
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Jag håller med Bengt-Åke. Låt originalbältena vara intakta. Så gjorde vi i våran Ford när vi installerade eldrivna Saab 9-5 stolar. Bättre komfort kan man inte ha. Lätt att höja/sänka när vi svänger stolarna till bords.

Saab- stolar rekommenderas. 1500 på Blocket för båda. Maila om ni vill veta mer.
 
F

F.d. 28556

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Tack för alla svar.:)

När jag funderat för mig själv har jag sett framför mig att man helt sonika byter ut stolarna och fortsätter att använda golvbältena eftersom dom ju går röra och böja ut så där funkar det väl även om utbytesstolarna är ngt bredare än original. Det som jag däremot funderat på är om de får plats på djupet eftersom jag har pentryt precis bakom förarstolen. Tycker det ser lite trångt ut men det kanske beror på hur tjock ryggen är på utbytesstolen.
24May2004_copy1.jpg



Går det bra med Saab 900 stolar också?

Varför ska man ha eldrivna stolar?
MVH
Caroline
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Men kan man inte montera bort bälteslåset på stolen man monterar och använda originalbälte/fäste på så sätt så är det ju bara stolen som är bytt och bältetanordningen är original .

Man kan absolut ta bort detta fäste och använda orginalet som finns i bilen. För mitt vidkommande så ville jag ha bort dessa wires som ju kan vara hur fladdriga som helst. Fördelen med orginalbältet är att det passar i Saabstolarnas bälteslås och gör det hela lite enklare. Sedan är det ju en smaksak hur man vill ha det.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Jag bytte till franska CX-framstolar. Med "lite" MIG-svets så löstes problemet med
stolsbredden. Idag känns det som att sitta i ett flygplan!

Tur att brorsan är meckargalning! :D
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Finns det några bilder?

Mycket intresserad.

Alve
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Jag har monterat Volvo stolar i min gamla Cabby Exus. ( Besiktigad ett antal gånger med dessa stolar.) Byggde nytt underede till pass och förarstol. MEN tänk på att nya stolar har en sidoairbag monterad i stolen. Det är inte bara att montera stolen utan att ta bort Airbagen. När Airbagen inte är ansluten till rätt krets finns det en risk att via statisk urladdning tända airbagen. Skall man montera en sådan stol i en annan bil måste man demontera airbagen först. Man får då ett håll i stolen där airbagen har suttit. Detta fylles enklast med den plast box som airbagen är monterade i från början. Dvs man kan ta ut gasgeneratorn i airbagen och låta resten vara kvar som utfyllnad. Är det ofarligt att demontera en airbag? DEFINITIVT INTE. Att göra detta kräver kunskap! Därför skulle jag klart avråda att montra en stol som har airbag i ett fordon som den inte är designad för. Vid oavsiktlig antändning av en sido airbag kommer person skador att uppstå. Detta är helt klart och utan tvekan. Gamla stolar eller nya utan airbags är inga problems att montera i en nyare bil. Tänk på som tidigare sas att underrredet måste vara dimensionerat för de krocklaster som upstår om stolen har bältesinfästning. Enklast är att anpassa underreden och stol så att ordinarie bältesinfästning kan användas. Om man ändå ändrar till att ha fästpunkter i stolen så var beredd att kunna visa beräkningar på hålfasthet. Om inte annat så för er egen säkerhet.

Som sagt inga problem bara man har ett flertal kunskaper.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Finns det några bilder?
Mycket intresserad.
Alve

Nej, orsaken är att det inte varit av behov tidigare.
Resultatet sitter ju i bilen!

Har använt mig av orginal så långt som möjligt
och "lagt kopplingen" mellan "släden" och sitsbotten.

Tar med mig videokameran i helgen och fotar passa-
gerarstolen som är lös över vintern för att ta bort
bodelsbatteriet.

Tyvärr så får du nog vänta på bilderna någon vecka,
p.g.a. virus så har något i BIOS raderats, så jag kan
inte köra CD-spinnarna för kameraprogramen. :confused:

BIOS-flash är på gång när FRO i STH drar igång efter alla
helger.

Inspirerad av Bror´s eminenta "följetong" så har även
jag "fått till" en del andra ändringar på Uggleboet,
det tyckte jag behövdes på en 21 år gammal bil! :rolleyes:

Och fler blir det när det töat!
Just nu räknar jag strömbrytare till "cockpit"! :p
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Det är ju ingen ålder att prata om. Min fyller 22 i år.

Alve
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Det är nog inte åldern på vare sig bil eller brukare som räknas!

Det är väl upplevelsen som räknas. eller hur? :iknowbest:

OK, kameran är nyladdad så då blir det nog en fotosession i
morgon, lördag.

"3vlig helg!"
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Du har så rätt! Åldern är bara en siffra.

Tack de samma!
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Caroline,
det som avses är att man kan ställa in rygg- och säteslutning
med små elmotorer.
Ibland även sittavstånd till instrumenbrädan.

Bekvämt, men elmotorer brukar väga en del p.g.a. Cu-tråd!
Mindre lämpligt om man måste jaga gram på totalvikten.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Går det att byta stolarna i min Hymer?

Topsy,
de "troner" som stolarna står på är perfekta att gömma bodelsbatterier i! ;)

Alve,
Det rör sig, nu ligger bilderna i kameran.

När jag skruvade isär stol och "släde" för att kunna fotografera alla steg i
"ombyggnaden" så upptäckte jag att jag klarat mig med bara 2 små MIG-
svetsningar! Det mindes jag inte!
Så nu blir väl du och Bror nyfikna. :p

Vad är det tyskarna säger?
-" In den Begrenzung ziegt sich der Meister! "- :D

Nu ska jag bara fixa "BIOS refresh!"
Int´så lätt f´r´n självlärd!
 
Toppen