• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Poker och Esbjörn,
tack för råd och tips om solpanel. Ber att kanske få återkommer efter semestern då jag nog inte hinner med detta på återstående 4 veckor. Prioriterar grejer i bilen för att kunna använda den under just semester 10-12 dagar
Återkommer
hälsningar Bror
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej!
Satt just och funderade hur länge vi följt dig och dina vedermödor....
1 år och 2 månader firar vi imorgon!
Kanske värt en gemensam skål för en envis och vansinnigt händig man?
Kramen
Marina
Medlem i Brors idolklubb
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
Herre gud Marina, har jag hållit på så länge. Tyckte väl att jag missat en massa annat kul-vad nu det kan vara.
Då tar vi en riktig skål imorgon och firar de fjorton månaderna. Vad skålar vi med? Champis verkar överdrivet eller????? Hade tänkt vänta med champisen tills bilen är besiktad om ändå inte riktigt klar.
Brukar inte stå ut så länge med olika projekt utan hoppar emellan några olika saker. Renoverar ju också en gammal Hudson från 1930 men det är så ofantligt mycket jobb så där står man inte ut att jobba all ledig tid. Vore kul att hinna med att flyga lite också och skall faktiskt göra mitt årliga flygprov imorgon och efter det orkar man bara slappa och hämta krafter till husbilsjobbet.
Skål för dessa 14 månader och tack :music-icon::music-icon::music-icon:..................
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Mina vänner,

vilka fantastiska människor det finns runt om i vårt avlånga land. Tänker på all de som har den goda smaken att heja på mitt stolliga husbilsbygge. Tackar för alla glada tillrop och mail.
Tisdag igen och nu med stråååålande väder. Vad hjälper det, bara att hoppa i snickarbyxorna för att ha bekväm tillgång till tumstock och timmermanspennan.
När jag var i Grundsund i helgen så fick jag med mig elkabel till bodelen och information om hur dessa kablar skall kopplas så jag följer dessa anvisningar med brun, blå ,svart och gröngul kabel. Plus naturligtvis jordfelsbrytare. Skall se till att det blir kollat ordentligt sedan. All kabel är nu dragen för 220 volt och ligger i s.k. Vprör. Har valt att sätta en kopplingsdosa vid varje förbrukare för att lätt kunna göra tillägg om så skulle behövas. Kommer också att ha tre stickkontaktsuttag. En i sittbänken på den bakre dinetten, en i köksskåpet och ytterligare en lågt på diskbänkskåpet. Borde kanske också satt en i överskåpet över dinetten. Inte för sent ännu så det kan bli av. Kanske bra till ev tv el.dyl
Har också jobbat med gångjärnen till köksskåpet och just limmat en list/ram till ett av skåpen i jigg som nu skall torka till imorgon.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:..................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 23  juni  2009 005  A.jpg
    23 juni 2009 005 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 31
  • 23  juni  2009 007  B.jpg
    23 juni 2009 007 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 33
  • 23 juni 2009  C.jpg
    23 juni 2009 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 30

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja Bror!
Håller med om att spara champagnen men ett litet glas konjak till kvällskaffet
kanske kan vara något?
Det finns i alla fall i mitt barskåp....ler.
Marina
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Marina,
kan man ta en liten svart Renault???........ det jag jobbar med är ju en Peugeot
Vill inte gärna blanda så det får bli två små svarta Renault'er.
Finns i skåpet tror jag
Trevlig kväll.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Marina,
kan man ta en liten svart Renault???........ det jag jobbar med är ju en Peugeot
Vill inte gärna blanda så det får bli två små svarta Renault'er.
Finns i skåpet tror jag
Trevlig kväll.
Hälsningar Bror

Inte för att jag vill göra nån avundsjuk - men 1972 gick jag en utbildning i Stockolm i tre månader och bodde vid den tiden i Malmö. Det betydde veckopendling till hotell i fjollträsk.

Just då var det betydligt billigare att flyga Bulltofta - Kastrup - Arlanda - Bulltofta, än Bulltofta - Arlanda t.o.r om man flög hem inom inom perioden 3 - 17 dagar. Det passade mig, och företaget som betalade, som hand i handsken och innebar att jag i stort sett varje måndag morgon passerade Kastrup. En liter Svart Renault kostade 29 kr där då. Det var skitbilligt även med 1972 års priser - så jag lade upp ett lager...

....Hick!:twitcy:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Nu har jag ställt fram två öl, en till dig Bror, och en till mig.
Eftersom du inte är här, så kommer jag att dricka ur bägge själv för att fira de här 14 månaderna.
Kommer att återgälda dig ölen när vi träffas.
Calle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God Afton Calle,
tackar för biran. Alltid riktigt gott med en kall öl men du skrev att du ställde fram två öl och jag var törstig så jag klämde dem båda. För förståss återgälda detta i en framtid. Borde klämt en svart Renault också men det är arbetsdag i morgon så det får anstå tills i helgen.
Inget husbilsjobb idag pga att jag svettats i en flygmaskin i två timmar då jag gjort min årliga periodiska flygcheck med en herre från luftfartsverket. Sådana pass är jobbiga särskilt om det är riktigt varmt.
Mera i morgon
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Man får ju aldrig klaga på värmen, men idag har verkilgen svetten runnit. Bra orsak för en kall pilsner efter jobbet. Man skall vara ledig och på badstranden sådana här härliga dagar. Jaja drömma kan man ju alltid. Min tid kommer……
Idag har jag jobbat med att dra klart alla kablar och framför allt kopplat klart 230 volts delen, så nu är detta gjort. Vidare med att dra 12 v kabel i mellanväggarna. Många kablar blir det. Kan ju koppla på en del olika sätt om man drar fram en pluskabel till t:ex strömbrytarna och har en gemensam minusplint. Så kommer jag att koppla in mina ljusgrejer. En 6 kv.mm svart kabel på varje sida dragen direkt till chassit och en röd dito också 6 kv.mm till en plusplint dessutom en +plint under diskbänken matning av belysning, trapp mm.
Anslutit pannan med en stickpropp ( 230 V)för ev framtida enkel urmontering i händelse av fel eller service.
Är också klar med allt som skall dras under toastolen så nu skall den skruvas fast och anslutas. Saknar dock en backventil till färskvattnet så jag kan inte prova systemet ännu. Väntar på mycket godis från Tyskland som borde vara här snart.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.-.-.-.-.----------.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 25  juni  2009 002  A.jpg
    25 juni 2009 002 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26
  • 25  juni  2009 004  B.jpg
    25 juni 2009 004 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 26
  • 25  juni  2009 005  C.jpg
    25 juni 2009 005 C.jpg
    1,7 MB · Visningar: 25

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

:music-icon:Hej Bror!
Nu börjar jag min semester, är så vansinnigt glad!
Lider med dig som ska jobba i värmen.
Du får väl införa siesta och ta en liten tupplur i värsta värmen?
M.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7220

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Här var´e rena partystämningen vill jag lova.
Fjorton månaders hårt slit och tankearbete är väl värt att fira, inte med champagne kanske men absolut med en utsökt Renault.

Apropå Renault så skulle jag önska dig ett Durasottiskåp på 22 m3 för att kunna förverkliga din optimala husbilsdröm, Bror. Där finns det svängrum som heter duga och ändå är skåpet relativt nätt. Bara lite för långt i min smak. Men tänk vad enkelt det vore att inreda det. Ta och kolla på marknaden. Det finns några till salu. Byggs på Renault Master chassi.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Marina,
lyckliga ni som har semester. Skall ju bli fint väder nästa vecka också. Vart bär det av??
Hoppas att ni får det skönt med mycket sol o bad och lata dar.
Beträffande siesta så är det inget för oss nordbor. Jobbar vidare för min del för min tid kommer........
Du vet, gammal man gör så gott han kan. Tid för vila kommer vare sig man vill eller inte.
Ta det lungt i trafiken och lev väl.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Här var´e rena partystämningen vill jag lova.
Fjorton månaders hårt slit och tankearbete är väl värt att fira, inte med champagne kanske men absolut med en utsökt Renault.

Apropå Renault så skulle jag önska dig ett Durasottiskåp på 22 m3 för att kunna förverkliga din optimala husbilsdröm, Bror. Där finns det svängrum som heter duga och ändå är skåpet relativt nätt. Bara lite för långt i min smak. Men tänk vad enkelt det vore att inreda det. Ta och kolla på marknaden. Det finns några till salu. Byggs på Renault Master chassi.

Hej Poker,
ja varför hänga läpp. 14 månader är lång tid men hittills har det enbart varit kul. Vet ju inte mycket om husbilar men vet ganska väl vad jag vill. Gör ofta som Fälldin -dagtingar med mitt samvete, önskan och viljan att göra så bra ifrån mig som möjligt. Vill bara göra jobbet en gång så att säga.
Vet vilket skåp du menar och det har potensial. Skall kolla lite på detta och se vad det kan bli. Vill ju egentligen ha en bil med kraftig motor typ amerikans bil med en riktig v8 men nu föll det sig inte så det får duga med denna gamla Peugeot en tid framåt så får vi se sedan.
Nu blir det bingen.
Hälsningar Bror
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja nu är det så att det är jag som har en vecka innan maken får sin.
Först ut till Väddö där vi har stuga....
Men sen blir det Värmland och sedan Norrland.
Åkte Vildmarksvägen förra året och blev helt tagna av fjällvärlden vi såg i Stekenjokk.
Eventuellt åker vi till Malmberget/ Koskullskulle där jag är född.
Vi tar det lite som det kommer, men fiske och naturupplevelser är vad vi jagar.
Det är inte målet som är det viktigaste utan resan, tycker vi.
Härligt ska det bli!
Förra året insåg vi att hade lite för bråttom neröver så vi tar igen det i år.
Jag har två tonårsflickor hemma som avskyr husbilen men de far 3 veckor till
Spanien med sin pappa i bil så då passar vi på och gör det vi tycker om.
Önskar dig en härlig sommar!
M.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lyckliga du.........
En stund på egen hand är stimulerande. Är lite avundsjuk på de som nu har ledigt i detta fantastiska väder. Nåja alla har säkert förtjänat att få lite egentid och ledighet under sommaren. Vintern är ju lång nog.
Norrland är ju underbart oavsett årtsid beroende på vad man tycker om. Myggen t.ex och knotten tillsammans med bromsen kan ju vara en plåga. Å andra sidan är det härligt att åka skoter på vintern och naturen är ju underbar.
Tillönskar dig och alla andra en solig och skön semester. Min tid kommer...som sagt
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Varmt även idag så det räcker. Bara man tänker på jobb så blir man trött. Vad hjälper det? Det är bara att stoppa i svettremmen i hatten och sätta igång.
Har monterat gasolgenomföring i gasollådan fortsatt med att sätta på lås och handtag på skåpdörrarna över spisen. Tagit upp hål , förstärkt och limmat väggen för duschuttag på vänster sidas bakdel.
Mätt och borrat för sidoblinkers. Massor av andra småsaker som inte syns men som måste dit.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...........
Trevlig helg/semester.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 26  juni  2009 001.jpg
    26 juni 2009 001.jpg
    1,7 MB · Visningar: 36
  • 26  juni  2009 005  A.jpg
    26 juni 2009 005 A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 37
  • 26  juni  2009 004.jpg
    26 juni 2009 004.jpg
    1,6 MB · Visningar: 29

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Återigen en mycket varm dag. Gillar egentligen inte bastu, men nu tvingas man jobba i denna värme. Tvingas o tvingas ja........... Skall det hända något så gäller det ju att ligga i.
Kom på en, enligt min bättre hälft, genialisk förvaringside. Har ju förlängt köksbänken men har inte tänkt på att man kan utnyttja allt utrymme. Så min fru for till IKEA och inhandlade en fiffig grej och som skall fungera som förvaring i vår husbil. Svårt att förklara så kolla bilderna. Gäller nu att hitta ett svalt utrymme för förvaring av några bira och kanske en låda vin. Lådor skramlar ju inte som en bryggeribil precis...
Vidare så är allt vatten nu inkopplat inkl toastolen. Fattas bara att ansluta till pannan för att få varmvatten men struntar kanske i detta just nu för det känns inte som ett behov för stunden. Koncentrerar mig på det som är viktigt för att kunna besiktiga och använda bilen . Besiktning 21 juli......... Borde inte vara något problem. Men till dess skall även hytten målas så tid har jag ont om just nu. Tänkte ju inte rolla den, det är lägre än Glocalnet så jag kanske skall anlita hjälp med slipning mm.
Damen som fixar och syr dynorna till bilen ringde idag och talade om att dessa var klara, så jag skall åka till Limmared på måndag e.m och hämta dessa. Trodde nog inte att dessa skulle bli klara men undrens tid är inte förbi.
Lördagkväll jaja och inget annat än jobb.. Gillar detsamma som Calle Bonath så jag "pressar" i mig någon eller ett par byxvarma bira då jag inte haft förståndet att i ett tidigt skede placera dessa i kylen. Smakar mycket bra i alla fall.......
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.........................
Trevlig lördagskväll och var rädda om varandra.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 27  juni  2009 003  Duschuttaget klart  A.jpg
    27 juni 2009 003 Duschuttaget klart A.jpg
    1,6 MB · Visningar: 42
  • 27  juni  2009 005  B.jpg
    27 juni 2009 005 B.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
  • 27 juni  2009  C.jpg
    27 juni 2009 C.jpg
    1,6 MB · Visningar: 37
  • 27  juni  2009 009 Färdigkopplat  D.jpg
    27 juni 2009 009 Färdigkopplat D.jpg
    1,6 MB · Visningar: 40
Toppen