• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyrverkerier till nyår

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fyrverkerier till nyår

Vad jag menar är att smällare är en plåga även för vilda djur, inte bara tamdjuren, som vi människor kan undvika att de utsätts för eländet. Dom vilda djuren har inget val...

Som sagt, varje nyår så måste alla mina får knös in i lagårn för att de inte ska få totalt spel....vis av erfarenhet en nyårsnatt för ett antal år sen när dom inte var instängda och vi + våra gäster sprang runt i byn i finstassen och jagade får i en halvmeter snö och femton minus....:wub:
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Tycker vi ska skilja på skotträdsla och rädsla för smällare , raketer o åska .Har själv en hund som inte är ett dugg rädd för skott , sitter ca 25 meter ifrån när vi skjuter lerduva , är på jakt eller jaktmässor då det smäller överallt , då bryr hon sig inte ett dugg. Men hon är livrädd för smällare , raketer och dyligt .Vår dotter hade hästar för några år sedan när vi bodde med grannar som hade fyrverkerier, då fick vi tillbringa många nyårsnätter med dom . Inte så kul med en stor livrädd häst i en liten box !Men som sagt det är stor skillnad på skotträdsla och rädd för smällare .Sevallbo
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Tycker vi ska skilja på skotträdsla och rädsla för smällare , raketer o åska .Har själv en hund som inte är ett dugg rädd för skott , sitter ca 25 meter ifrån när vi skjuter lerduva , är på jakt eller jaktmässor då det smäller överallt , då bryr hon sig inte ett dugg. Men hon är livrädd för smällare , raketer och dyligt .Vår dotter hade hästar för några år sedan när vi bodde med grannar som hade fyrverkerier, då fick vi tillbringa många nyårsnätter med dom . Inte så kul med en stor livrädd häst i en liten box !Men som sagt det är stor skillnad på skotträdsla och rädd för smällare .Sevallbo

Kan vara men behöver inte vara. Jag har haft hundar med olika varianter. Den senaste som var rädd blev skrämd som liten av ett olyckligt sammanträffande med fyrverkeri, efter det var det panik även i jakttider...
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Att ha hund är ju ett egenansvar. Man vet vad man ger sig in på, man vet att det är under en tidsperiod av 10-13 år. Detta för med sig en källa till stor glädje men innebär även att man får göra avkall på vissa sociala självklarheter.

För egen del skulle jag nog inte gå så långt som att jag p.g.a. ett val jag gjort begränsa övriga medborgares möjlighet att upprätthålla traditioner.

mvh/

marunga

För min del är det här skon klämmer. Traditionen tycker jag är ett rejält fyrverkeri runt tolvslaget, och kanske att ungdomarna håller på med lite mindre saker på kvällen innan. Detta var "normalt och "tradition". Ser det som ett större problem att det man nu upprätthåller är att smälla i veckor innan nyårsafton OCH mycket större mängder än tidigare. Detta är ett problem som inte är självvalt även om hundägandet är det. Här i västra Göteborg har det varit mer än tre omgångar med fyrverkeri redan och många enstaka smällar. Vi har tur med en hund som ännu inte är rädd för det, men ser ju lidandet hos andra.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Vi är uppfödare av jakthundrasen flat coated retriever och kan också intyga att det är vanligt, att hundar, som vid jaktarrangemang av diverse slag inte alls är rädda för skott, reagerar med stor rädsla och olustkänsla för smällare och raketer i bostadsområdet. Hundar är tillräckligt kloka för att inse den stora skillnaden.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Vi är uppfödare av jakthundrasen flat coated retriever och kan också intyga att det är vanligt, att hundar, som vid jaktarrangemang av diverse slag inte alls är rädda för skott, reagerar med stor rädsla och olustkänsla för smällare och raketer i bostadsområdet. Hundar är tillräckligt kloka för att inse den stora skillnaden.

Hur reagerar dom vilda djuren på alla skott vid dessa jaktarrangemang?, men det kanske dom kan skilja på också.

Lars
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Jag tillhör nog dom som önskar att man förbjöd fyrverkerier som inte anordnas av seriös arrangör med vederbörligt tillstånd.

Denna "tradition" har, åtminstone där jag bor, urartat fullständigt. På nyårsafton bränns det av sanslösa mängder av fyrverkeripjäser av berusade nyårsfirare. Ofta är de dåligt riktade, och hamnar lite var som helst. Man känner oro för sin egen säkerhet när man går ut.

Vår hund är lyckligtvis inte rädd, men jag har kompisar vars hundar är totalt panikslagna. Visserligen tar man på sig ett stort ansvar när man skaffar hund, men jag tycker inte man skall behöva fly ut i ödemarken varje nyår.

Många handlare i Strömstad har valt ta bort fyrverkeripjäser ur sitt sortiment och dom gynnar vi hela året, framför de som fortfarande säljer sk...ten...

/TommyQ
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Här har vi en tråd där vi nog inte blir eniga igen. Som jag tidigare skrivit gillar jag våra traditionella nyårsfyverkerier. Missbruk tycker jag nog lika illa om som alla hundägare.
En sak som jag inte gillar är alla djäkla skällande hundar som i tid och otid skäller och ylar samt förorenar där de drar fram. Det är i min mening lika stor terror som fyverkerier tydligen är för vissa. Att man sedan skall mötas av lösspringande hundar utan kontroll från sina ägare ser jag som minst lika farligt som fyverkerier. Vi har olika syn på varandras intressen så det kanske är tid att börja ropa på hundförbud eller licens för innehav som dras in vid missbruk eller störning av andra. Nu blir det säkert ett jäkla liv på alla hundägare men en störning är en störning för oss alla och kan man förbjuda en störning så kan man förbjuda alla eller?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Som sagt, hundägande är ett stort ansvar. Dels gentemot hunden men i lika stor grad mot omgivningen. Å andra sidan kan jag som hundägare knappt lastas för att folk reagerar irrationellt när jag kommer med min hund.

Sen skräpar hundar ner också. Det ser man inte minst utefter våra vägar på rasplatser..:)

/marunga
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Man kan inte argumentera bort ett problem genom att ställa ett problem mot ett annat. När det gäller certifikat för hundägare så gärna för mig. Olämpliga hundägare är aldrig bra för hunden eller allmänheten så ett cert. skulle alla tjäna på men är man så mån om hunden kanske man skall tänka på smällarna också, det är för hundens skull diskussionen om smällarna kommer upp.
Åke
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Man kan inte argumentera bort ett problem genom att ställa ett problem mot ett annat. När det gäller certifikat för hundägare så gärna för mig. Olämpliga hundägare är aldrig bra för hunden eller allmänheten så ett cert. skulle alla tjäna på men är man så mån om hunden kanske man skall tänka på smällarna också, det är för hundens skull diskussionen om smällarna kommer upp.
Åke

Min erfarenhet av hur hundägare sköter sina jyckar som skäller i tid och otid gör att antal cert efter en tid skulle bli mycket lågt. Jag tror att vi kan tåla varandras intressen men det bör då fungera åt båda hållen. De ända hundar jag tycker behövs är blindhundar, polishundar och dyligt. Resten är ägarens särintrese som om det stör kan förbjudas som fyverkerier eller? Aternativet kunde ju vara att tåla varandras intressen utan förbudskrav.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Min erfarenhet av hur hundägare sköter sina jyckar som skäller i tid och otid gör att antal cert efter en tid skulle bli mycket lågt. Jag tror att vi kan tåla varandras intressen men det bör då fungera åt båda hållen. De ända hundar jag tycker behövs är blindhundar, polishundar och dyligt. Resten är ägarens särintrese som om det stör kan förbjudas som fyverkerier eller? Aternativet kunde ju vara att tåla varandras intressen utan förbudskrav.

Tråkigt att du har haft oturen att träffa på så många okunniga hundägare med ouppfostrade hundar. Tyvärr är det nog så att det finns många hundägare som inte borde ha hund, eller har fel typ av hund, men att de är i majoritet tror jag inte på.

Men nu var det inte detta som tråden skulle handla om, utan fyrverkerier. Om vi skall fortsätta diskutera hundägare och hunduppfostran så resonerar jag gärna med dig om detta i en annan tråd. Hundpsykologi är ett av mina stora intressen...

/ TommyQ
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Det finns nog inte många som ser alternativen att få ha hund eller att få skjuta raketer som likvärdiga iallafall inte i min värld.
Åke
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Se det positivt. Snart är det vår, då är nyårsmällarna ett minne blott. Då kommer påsksmällarna...
/M
 

Bilagor

  • NIC_2401.jpg
    NIC_2401.jpg
    632,7 KB · Visningar: 1

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Se det positivt. Snart är det vår, då är nyårsmällarna ett minne blott. Då kommer påsksmällarna...
/M
Helt riktigt. Efter våren kommer sommar med åska och sedan höst med älgjakt och då smäller det igen:D Aldrig får det vara lungt och både skall och smällarfritt:)
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

En helt enkelt strålande tråd som fullständigt ballat ut - av snart 60 inlägg kom kanske 2 tips till hundvänliga platser. Skärpning krävs!
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Ja, en del tar de chanser som finns att vara tykna - mycket konstruktivt!

Det vore på sin plats att du flat mates slutar med dessa tillmälen du ger till folk som inte för stunden tycker som du!
Jag ställer en fråga och den var tydligen lite svår för dig att svara på, låt då bli men sluta kalla folk för tykna och liknande.
Här förs en diskussion med olika åsikter, det accepterar jag och det får du göra också.

Lars
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen