• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyrverkerier till nyår

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

I Norge er det forbud mot alment salg av fyrverkeri, med ett unntak et par dager før nyttår. Det er og forbudt å benytte fyrverkeri uten spesiell lisens med unntak et par timer nyttårsnatten. Private har ikke lov til å importere noe som helst av fyrverkeri, det er det flere som har fått merke ved tollstasjonene langs grensen - beslag og bøter er resultatet om en blir stoppet.

Intressant! Fungerar lagstiftningen som önskat? Inte mer hemtillverkning?
Kanske nödvändigt med ett undantag några timmar som du skriver för att få allmän acceptans?

I min barndom så var 30 april den stora dagen för fyrverkerier, däremot inte mycket på nyår. Numera uppenbart tämligen olidliga förhållanden i vissa tätorter. För omkring 5 år sedan var vi barnvakt en nyårsnatt inne i Östersund och skjutandet pågick oavbrutet fram till på småtimmarna. Därefter har barnbarnen i stället fått tillbringa några nyårshelger ute hos oss på landet, där det aldrig hörs någon skottlossning (annat än möjligen vid älgjakten).

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Ett riktigt groteskt inlägg, Aake! På flera sätt och tyvärr utan saklighet.

Dessutom vill jag här peka på och honorera det rakryggade modet hos alla de uppräknade affärerna och butikskedjorna, som slutat sälja smällare och raketer. Naturligtvis kan jag ana, att man i många andra länder skulle anse sådana ställningstaganden som både felaktiga och glädjedödande.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

Mitt enda skäl att uttala mig i denna fråga är grundat i att jag sett diverse elände orsakat av hemtillverkade pjäser. Faktiskt även utanför sjukvården; en släkting sprängde sönder hö arm i tonåren.
Men det går iofs ställa till stor skada även med tyngre köpepjäser, något jag sett exempel på i akutsjukvården.

aake

Så här skrev jag och du avfärdade den svåra olyckan med att min unga släkting fick skylla sig själv.
Jag har citerat dig ordagrant i tidigare inlägg och jag tycker att vi får lämna åt övriga deltagare att bedöma vad som eventuellt ter sig "groteskt". Slut för mig!

aake
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Antalet skotträdda (ljudkänsliga) hundar har ökat mycket under den senaste 30-års perioden och man kan fråga sig vad orsaken beror på.
Skotträdsla nedärvs och bör beaktas vid avel men det beror antagligen också på att hundar idag ofta lever ett mer skyddat liv än tidigare. De får helt enkelt inte den miljöträning som ofta krävs för att klara olika ljudeffekter.

Som jämförelse kan nämnas att under nästan 30 år från 1942 och framåt så låg Varbergs brukshundsklubb granne med en skjutbana. Skjutvallen låg 25m från deras plan och det skjöts oftasts samtidigt som hundträningen pågick.
Vid samtal med personer som var aktiva på den tiden så var skotträdsla i stort sett obefintlig bland dåtidens hundar.

Sen är det inte bara fyrverkerier som skapar ljud, det kan skilja rejält beroende på var man bor men här är det mycket smällande under and och fågeljakt. Det blir ofta 25-50 skott om dagen hela helgen flera helger i rad.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Vet inte vilka belägg du har STIG för att skotträdsla har ökat under dom senaste 30 åren? Vi har haft hundar sedan 60-talet och min uppfattning är att skotträdsla fanns i lika hög grad på den tiden som nu, skillnaden är att det har blivit mycket mer smällare och raketer nu än tidigare och det har tillkommit många fler sällskapshundraser än tidigare. Vi bodde vid en skjutbana och en av dom brukshundsklubbar där vi tränade våra hundar (Schäfer, Riesen) låg vid en skjutbana men att det skulle medverkat till att hundarna blivit mindre skotträdda stämmer inte enl. min uppfattning. Vi har haft Bullterrier nu i många år och den rasen är inte skotträdd, det kan ju vara bra att känna till om man prioriterar sådant. Det finns säkert andra raser också som är mer eller mindre känsliga.
Åke
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Tusan vet om man vågar framföra en avvikande åsikt men jag tar chansen.
Jag tycker nämnligen att nyårsfyrverkeri är en fin tradition om det sköts på rätt sätt.
Givetvis skall det ske runt tolvslaget av nyktra och ansvarkännade personer som sköter skjutandet säkert. Terror i bostadsområden skall inte ske och det är ju redan idag olagligt. Att förbjuda en fin tradition totalt tycker jag är fel. Att särintressen skall ge rätt att diktera vilkoren för alla är inget jag stödjer så länge allt sker lagligt och säkert.
Nu blir jag troligen nedsablad men jag tvingas lyssna på skällande hundar utan krav på hundförbud resten av året så litet frihet vill jag också ha kvar.
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Fyrverkerier till nyår

Här där jag bor är det bara tillåtet med raketer mellan kl 23 till 01 nyårsnatten. Men inte hjälper det. De senaste nyåren har det pangats både här och där flera dagar runt nyår av främst av ungdomar. Eftersom ingen ser till att den tillåtna tiden följs (läs främst föräldrar) och missbruk inte beivras så struntar många i det.
Tillverkarna av raketer o smällare är dessutom luriga. Då smällarna blivit förbjudna har de tillverkat och säljer små billiga raketer istället, med ett djäkla knallande ljud rent ut sagt. Rena smällarna som de satt en liten pinne på så de kan kalla det raketer.

Apropå hundar - Min hund var skott-tränad och helt skottsäker tidigare, men efter ett otäckt åsknedslag på gården jag hade tidigare, har han blivit väldigt stressad.
Har bekanta som också hade en hund som inte brydde sig, numera är han livrädd efter att ungdomar roat sig med att kasta smällare på honom under en promenad långt innan nyår.

Det är de där "enstaka" okynnessmällandet som är värst och som jag tycker hundarna reagerar mest på. Runt 12-slaget fungerar det i alla fall för mig att anlägga ljudridå med häftig blues på hög volym på stereon (SRV är bäst ;) ) och ett saftigt märgben så hunden har något att sysselsätta sig med.
Att själv njuta av raketer och färgprakt eller gå på fest hos goda vänner är inte att tänka på, jag får skåla med hunden! GOTT NYTT ÅR! om ett par veckor :twitcy:
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

För att Bestliner inte skall känna sig ensam kan jag också erkänna att ett fint fyrverkeri kan vara trevligt.
Vågar man ställa en fråga, hur många av de med skotträdda hundar har försökt med skotträning av hund?


Lars
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Att ha hund är ju ett egenansvar. Man vet vad man ger sig in på, man vet att det är under en tidsperiod av 10-13 år. Detta för med sig en källa till stor glädje men innebär även att man får göra avkall på vissa sociala självklarheter.

För egen del skulle jag nog inte gå så långt som att jag p.g.a. ett val jag gjort begränsa övriga medborgares möjlighet att upprätthålla traditioner.

mvh/

marunga
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

För att Bestliner inte skall känna sig ensam kan jag också erkänna att ett fint fyrverkeri kan vara trevligt.
Vågar man ställa en fråga, hur många av de med skotträdda hundar har försökt med skotträning av hund?


Lars

Har provat på tidigare hund med dåligt resultat. Fick köra med lugnande medel (och det gick väl an även om man helst inte ville), men det kunde man ju bara göra vid tex nyårsaftonskvällen, kan ju inte droga hunden i några veckor alla såna helger. Tyvärr smittar det om man har en rädd så blir även den andra om man har tex 2, men det kan ta några år. Nu har jag 2 men den äldre (knappt 2 år) bryr sej inte alls om skott (1:a skott på MH) och valpen har inte varit med om nån sån helg ännu, hoppas därför tryggheten som den äldre har smittar även i detta fall...
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Jag ringde till Åkulla friluftsgård och de garanterade smällfritt och tyst över nyår.:)

Vi kommer att åka dit om det inte blir vinterväglag.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Jag ringde till Åkulla friluftsgård och de garanterade smällfritt och tyst över nyår.:)

Vi kommer att åka dit om det inte blir vinterväglag.

Hur kan de garantera det? det finns ju ett flertal andra fastigheter i omedelbar närhet.
Men vi får hoppas att uppgiften stämmer om ni åker dit för den sakens skull.
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Jag ringde till Åkulla friluftsgård och de garanterade smällfritt och tyst över nyår.:)

Vi kommer att åka dit om det inte blir vinterväglag.

Hej Marie o Rolf
Vi var ju där förra nyår och förstår inte hur de kan lova detta? Det smällde från kringliggande fastigheter i vart fall förra året, Ronja tyckte i vart fall att det smällde otäckt :dog:voff voff

Ha en bra kväll
Catrin o Kjell
Ps Ronja hälsar ta med hörselskydd till Wille .....
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fyrverkerier till nyår

Att ha hund är ju ett egenansvar. Man vet vad man ger sig in på, man vet att det är under en tidsperiod av 10-13 år. Detta för med sig en källa till stor glädje men innebär även att man får göra avkall på vissa sociala självklarheter.

För egen del skulle jag nog inte gå så långt som att jag p.g.a. ett val jag gjort begränsa övriga medborgares möjlighet att upprätthålla traditioner.

mvh/

marunga

Nja...håller inte med dig riktigt. Hur tänker du om alla vilda djur som inte har någon husse eller matte som kan ta dom till en lugn plats? Tänk framförallt på alla fåglar som sitter och sover i träden runt om våra hus i samhällen och städer där det smäller som mest. En dagaktiv fågel som i panik ger sig ut i mörkret har inte många chanser att klara sig i mörkret.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Nja...håller inte med dig riktigt. Hur tänker du om alla vilda djur som inte har någon husse eller matte som kan ta dom till en lugn plats? Tänk framförallt på alla fåglar som sitter och sover i träden runt om våra hus i samhällen och städer där det smäller som mest. En dagaktiv fågel som i panik ger sig ut i mörkret har inte många chanser att klara sig i mörkret.

Nu undrar jag om du inte överdriver lite Ludde, krutet tror man uppfanns för cirka 1400 år sedan och jag tror inte fyrverkeri bidragit i någon större utsträckning till utrotning av någon art.
Jag har en känsla av att kraftigt åskoväder förekommer oftare än fyrverkerier och att vilda djur anpassar sig ganska bra om inte vi tvåbenta lägger oss i för mycket.

Lars
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Mama mia hunda tala....
Hej Marie o Rolf
Vi var ju där förra nyår och förstår inte hur de kan lova detta? Det smällde från kringliggande fastigheter i vart fall förra året, Ronja tyckte i vart fall att det smällde otäckt :dog:voff voff

Ha en bra kväll
Catrin o Kjell
Ps Ronja hälsar ta med hörselskydd till Wille .....
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Nja...håller inte med dig riktigt. Hur tänker du om alla vilda djur som inte har någon husse eller matte som kan ta dom till en lugn plats? Tänk framförallt på alla fåglar som sitter och sover i träden runt om våra hus i samhällen och städer där det smäller som mest. En dagaktiv fågel som i panik ger sig ut i mörkret har inte många chanser att klara sig i mörkret.

Mitt utgångsläge var givetvis som hundägare. På vad sätt skulle det ligga på mitt ansvar om fåglar eller vilda djur skräms av aktivitet som är tradition i ett land jag kom till som invandrare.

Tror det är fler fåglar som skadas av bilar, glasaltaner, skyskrapor, flygplan m.m. än av smällare. Senast igår var det en fågel som mitt på ljusa dagen utan anledning flög in i vindrutan på min parkerade husbil.

Jag stöder inte bruket av smällare men det finns tydligen ett latent behov att det skall vara kvar.

mvh/
Marunga
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen