• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyrverkerier till nyår

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fyrverkerier till nyår

Ja stackars alla djur, fattar inte att det inte är ett allmänt förbud, folk kan ju inte heller hantera pjäserna, många allvarliga olyckor som följd, både personskador och materiella skador som bränder.

Sen alla vilda djur och fåglar. Plus miljöförstörningen, dels i tillverkningsprocessen, dels när skiten hamnar i naturen efter förättat "nöje".

Detta var en utsvängning, hoppas ni hittar en lugn ställplats!

/Ludde
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Bra skrivet, Ludde K!

Inte minst aspekten att det gäller alla djur, tama som vilda i vår natur och inte alls bara hundar och katter.
Härom dagen berördes ämnet i ett radioprogram, och där berättade en ledande veterinär och expert på området, att man numera nästan helt slutat använda div s k lugnande preparat avsedda att lindra obehaget av smällare och fyrkerier hos djur. Enligt denne så ger sådana preparat huvudsakligen en trötthetskänsla hos djuret medan de psykologiska reaktionerna kvarstår oförändrade.

Usch och fy för detta ofog, som dock enligt min bedömning minskat en hel del på senare år, men kanske är det bara i vårt villaområde i Onsala???
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

Ludde

Vi som bor långt ute på landet slipper slikt oväsen. Men jag tror faktiskt att ett förbud mot försäljning av smällare skulle kunna tänkas vara kontraproduktivt, leda till hemtillverkning av kraftfullare och mycket farligare pjäser.

I de yngre tonåren lyckades jag tillverka imponerande bomber av dels egentillverkat svartkrut och dels en blandning av natriumklorat (Klorex) och socker. Sådant torde vara ännu lättare idag när alla ohängda gossar har tillgång till bombrecept på Internet.

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Jag anser att ett förbud att använda dessa smällare och raketer i tättbebyggda områden vore det enda rätta. För att ändå kunna göra det vid särskilda tillfällen ska det fordras tillstånd utfärdat av t ex polis eller räddningstjänsten.

Aakes spekulation om diverse hemmagjorda produkter tror jag endast skulle gälla någon promille och vore ju långt bättre än det elände som nu tusentals både "små och stora oansvariga gossar" ställer till under längre perioder.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

Förbud ute på landet känns mer angeläget, i tätorterna är det ändå så mycket oväsen.

Och jag tror att Flat Mates underskattar ungdomens företagsamhet. Om det inte fanns smällare att köpa så skulle detta hantverk verkligen få fart. Vi har tillbringat påsken i en bergsby på Kreta under några år och där kan man tro att det råder ett fullskaligt inbördeskrig, unga män som kastar kraftfulla hemgjorda bomber från bilar eller mopeder. Ortsborna har varnat oss från att gå utomhus under de värsta kvällarna och efter några kvällspromenader så vet jag varför, sådana explosioner hör man aldrig här hemma.

aake
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Tillhör som hundägare dom som gärna ser ut förbud. Jag tror att majoriteten av oljudet kommer från helt vanliga familjefäder som tycker detta är kul (tycker fortfarande själv att detta är jättekul och älskar fyrverkerier, men har fått lite andra perspektiv på senare år). Så ett förbud skulle nog ta bort majoriteten av smällandet och spara mycket lidande. Om kommunerna bjöd till lite mer och arrangerade ett stort fyrverkeri på 20 minuter (istället för allmänt fyrverkeri ett par veckor) skulle det kunna bli trevligt ändå.

Förbud är något som man skall vara sparsam med, men om det varit lika många människor som djur som lider hade detta varit förbjudet för länge sen.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Nu för tiden är det väll inte så jäkla farligt det handlar ju om raketer riktiga smällare är ju förbjudna sen flera år och det handlar om en helg per år det kan man nog överleva :twitcy:

Micke
 
H

hianders

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Micke - det handlar faktiskt om fler helger som t ex sista april och även påsk. Många börjar ju också "smälla" vid jul och fram till nyårsafton!

Vi hundägare som har och har haft skakande hundar vid dessa tillfällen tycker def inte om raketer och puffar!!

Sen håller jag med Ludde att vi skall också tänka på de vilda djuren som säkert inte heller gillar oljud och fyrverkerier.

Så fram för en skjutfri nyårsafton!!!

matte Inger
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fyrverkerier till nyår

Ludde

Vi som bor långt ute på landet slipper slikt oväsen. Men jag tror faktiskt att ett förbud mot försäljning av smällare skulle kunna tänkas vara kontraproduktivt, leda till hemtillverkning av kraftfullare och mycket farligare pjäser.

I de yngre tonåren lyckades jag tillverka imponerande bomber av dels egentillverkat svartkrut och dels en blandning av natriumklorat (Klorex) och socker. Sådant torde vara ännu lättare idag när alla ohängda gossar har tillgång till bombrecept på Internet.

aake

Vi bor också ute på landet, men vi har grannar någon kilometer ifrån som skjuter raketer. Vi måste stänga in alla fåren i ladugården, annars blir de totalt galna och rymmer...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

Mitt enda skäl att uttala mig i denna fråga är grundat i att jag sett diverse elände orsakat av hemtillverkade pjäser. Faktiskt även utanför sjukvården; en släkting sprängde sönder hö arm i tonåren.
Men det går iofs ställa till stor skada även med tyngre köpepjäser, något jag sett exempel på i akutsjukvården.

aake
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

Om fyrverkerier tycker jag inte, vare sig som hundägare eller utan hund. Det finns regler för hur fyrverkerier skall skötas men vem bryr sig! Svenska kennelklubben har en sida där man räknar upp vilka affärer som bojkottar att sälja raketer, där kan man handla om man uppskattar deras insats, det gör vi.
Smällare och fyrverkerier | Svenska Kennelklubben
Åke
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fyrverkerier till nyår

Aakes argumentation i ämnet förvånar mig. Vad är det för relevans att berätta hur de gör på Kreta? I Syrien bär de sig ännu värre åt, och totalt oskyldiga människor - och djur - får lida de hemskaste tänkbara kval.

Alla de där figurerna, som redan tillverkar egna bomber och fyrvekeripjäser eller ev kan komma att göra så om ett ev förbud skulle drabba dem, ja de får ju faktiskt ta ansvar själva för sina experiment.

Vi andra, vanliga människor och alla vanliga tama och vilda djur, är ju totalt oskyldiga till det elände som denna tråd handlar om i grunden. Det som Aake inte tycks ha någon förståelse för alls. Märkligt!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

Aakes argumentation i ämnet förvånar mig. Vad är det för relevans att berätta hur de gör på Kreta? I Syrien bär de sig ännu värre åt, och totalt oskyldiga människor - och djur - får lida de hemskaste tänkbara kval.

Alla de där figurerna, som redan tillverkar egna bomber och fyrvekeripjäser eller ev kan komma att göra så om ett ev förbud skulle drabba dem, ja de får ju faktiskt ta ansvar själva för sina experiment.

Vi andra, vanliga människor och alla vanliga tama och vilda djur, är ju totalt oskyldiga till det elände som denna tråd handlar om i grunden. Det som Aake inte tycks ha någon förståelse för alls. Märkligt!

Man får hoppas att du inte uppsåtligen vantolkar vad jag skriver?
Att jag uttrycker viss oro för att lagstiftning skulle kunna tänkas få kontraproduktiva effekter betyder inte att jag på något sätt uppskattar smällare. Det borde framgå av min redogörelse för påsktraditionerna på Kreta och av de erfarenheter från sjukvården som jag nämnde i inlägg 13.

aake
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Fyrverkerier till nyår

Vi åkte runt i Moseldalen i Augusti och i Koblenz brände dom av det häftigaste fyrverkeriet jag sett vet inte varför men det verkade aldrig sluta och ingen sa ett ord om att det borde förbjudas kanske ett svenskt fenomen.

Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fyrverkerier till nyår

I Norge er det forbud mot alment salg av fyrverkeri, med ett unntak et par dager før nyttår. Det er og forbudt å benytte fyrverkeri uten spesiell lisens med unntak et par timer nyttårsnatten. Private har ikke lov til å importere noe som helst av fyrverkeri, det er det flere som har fått merke ved tollstasjonene langs grensen - beslag og bøter er resultatet om en blir stoppet.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fyrverkerier till nyår

Flat Mates skrev "Alla de där figurerna, som redan tillverkar egna bomber och fyrvekeripjäser eller ev kan komma att göra så om ett ev förbud skulle drabba dem, ja de får ju faktiskt ta ansvar själva för sina experiment"

Det handlar faktiskt oftast om barn och om du önskar införande av gammaltestamentliga lagar så bör du vara nöjd med resultatet för den släkting jag nämnde. Gossen som skjöt sönder sin högra arm vid 14 års ålder med en hemtillverkad sprängladdning har nu varit handikappad i mer än 50 år.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen