• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det påstås att "Alla" tunga fordon framförs med för hög hastighet.
PÅ bilden ser ni ett helt vanligt diagramblad från en "analog" Färdskrivare.

Jag vill påstå att så ser det ut på huvuddelen av svenska Yrkeschaufförers diagramblad som kör tunga fordon ut också.
Kanske kan vara intressant för er som inte har sett ett sådant förut, som ni ser framgår av detta När körningen började, hastighet,när bilen står still och när körningen avslutas.
Samt förarens namn. datum för körningen, var startade och slutade körningen och bilen reg.nummer. Är inte något av detta ifyllt korrekt ex. Jönköping har förkortats till JKPG (vilket görs i transportbranchens "fikonspråk":) Ja då blir det rapport vid en trafikkontroll och så har det i statistiken begåtts ett ja just det en "kriminell" handling, det har bötsfällts för detta

Lite "svart på vitt" så att säga.
 

Bilagor

  • Färdsk.jpg
    Färdsk.jpg
    2,1 MB · Visningar: 25
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Mellan 15.30 -16.00 låg du och brände i 90 knyck :D Jag förmodar att det är ditt blad.:p
Jag tycker inte man ska ta sig själv på för stort allvar.Enl alla undersökningar jag sett, tycker typ 90% av dom manliga bilförarna att dom kör bra och säkert.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Mellan 15.30 -16.00 låg du och brände i 90 knyck :D Jag förmodar att det är ditt blad.:p
Jag tycker inte man ska ta sig själv på för stort allvar.Enl alla undersökningar jag sett, tycker typ 90% av dom manliga bilförarna att dom kör bra och säkert.

Nu var inte detta något som skulle visa andra vilken förträfflig bilförare jag är inte alls:)

Bara visa ett exempel på hur det kan se ut och gör för de allra flesta svenska chaufförer på svenska seriösa Åkerier skall väl tilläggas.

Vill du har mer fakta så har jag som lagen säger visa upp de 28 senaste dagarna för det måste jag ha med att visa vid kontroll av Polis.
Ja du vippen knappast 90 men väl 85-86 KM/ vilket är max för det fordonet som visas på kortet.
Men hur var det nu. vad är högsta tillåtna hastighet på Motorväg för ett tungt fordon utan släp?:rolleyes:
Som du även kan se är det ett "stopp" innan 15.30 = Lastning av LB,n. (själva lastbilen)

Körtiden mellan ca 15.30-16.00 E4 Skillingaryd -JKPG, (släpet avställt på företag i Sk-ryd för lastning).

Övrig körtid vanliga Småländska landsvägar.
 
Senast redigerad av en moderator:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

De va till och gå i försvarsställning .Det va ett skämt från min sida.Och vad det gäller hastighets reglerna så kan jag dom, jag har arbetat som yrkeschauför från och till på utlandskörninar.Last bilar har som sagt fartbegränsare i regel satta på 87km/h Vissa mer andra mindre Man kör vad bilen klarar så e de bara.Sen finns det dom som e duktiga och håller hastigheten.Men dom är J-V sällsynta fåglar.Nu e det väl inte det som gör att svenne banan kör och smäller på rak landsväg.Nä det ska bromsas och tittas och fan vet vad.Varför ska folk bromsa innan avfarten på motorväg varför kan folk inte gasa på påfarten.Varför kan folk inte släppa gasen i 5 sek och göra en lucka.Varför kan inte skåningar blixlåsprincipen.När man försöken blir man prejad även av yrkeschauförer i tunga bilar
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Som sagt vippen försvarställning eller inte. ja kanske efter alla påhopp som inte helt stämmer med verkligheten.
Sedan det där med att "Man kör vad bilen klarar så e de bara" naja vippen ser det ut så på "mitt" diagram:)

Nu tar även jag detta som du skrev lite på humorsidan ,visst men för de som inte som du är "invigda" så kan det där med de 90 km/h som syns på diagrammet bli det som gäller därav förklaringen.

När det gäller dina övriga refelektioner om hur många tydligen glömt att påfarter till Motorvägar heter Axelerationsträcka att det är där som man skall öka hastigheten för att i en lucka komma in i Trafikrytmen som andra vill kalla trafikflödet vilket är samma sak egentligen (Hårklyveri):) och avfartena heter just Fartminskningsträcka och på denna slå av på hastigheten vid avkörning och inte som du skriver börja bromsa in på motorvägen, Ja det vet inte jag men så verkar många göra.Och framförallt att ibland ta en titt i backspegeln/arna innan det körs ut i vänstra körfältet:)

Jag har kört en hel del i Skåne framförallt då till färjelägren i Malmö och Trelleborg men är det verkligen så illa att just Skåningar skulle vara dåliga på Blixtlåsprincipen:confused:
Du vet naturligtvis mer om det än jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Storkaschen på E4 i Skåne

Nu är jag lite nyfiken. Ni som bor där nere har ni hört vad utredningen om det som borde vara Sveriges största seriekrock har visat sig bero på. Var det halkan, heller att "alla" låg för närma(Ja jag vet man skall hålla avstånd) men ändå, hade den första bilen något tekniskt fel? Kanske en framhjulspunktering eller annat? För av någon anledning så måste den första bilen ha fått stopp på något sätt:wideeyed:
Trevligt om ni som kan följa nyheterna lokalt kan ge ett svar:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Storkaschen på E4 i Skåne

Nu är jag lite nyfiken. Ni som bor där nere har ni hört vad utredningen om det som borde vara Sveriges största seriekrock har visat sig bero på. Var det halkan, heller att "alla" låg för närma(Ja jag vet man skall hålla avstånd) men ändå, hade den första bilen något tekniskt fel? Kanske en framhjulspunktering eller annat? För av någon anledning så måste den första bilen ha fått stopp på något sätt:wideeyed:
Trevligt om ni som kan följa nyheterna lokalt kan ge ett svar:)

Första bilen kanske tvärbromsade för att rädda livet på en hare? Men vem skulle våga erkänna det!
/Åke
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

han kunde t.o.m rädda en fluga,,:p men dom bakom,,dom brydde sej inte om hans heroiska insats,,alltså ska deras körkort återkallas:D:D:D
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Storkaschen på E4 i Skåne

Första bilen kanske tvärbromsade för att rädda livet på en hare? Men vem skulle våga erkänna det!
/Åke

Ok är det vad som utredningen visat?

Då får jag tacka för de seriösa svaren.
Eller är det bara "en egen Leif G" gissning?:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ursäkta mig Vingen3 , jag har själv varit inblandad i en kökrock oförskylld, jag höll avstånd och stannade men blev påkörd bakifrån så att jag åkte in i nästa o.s.v.
men det går ju inte att bevisa att någon är ansvarig när alla sitter ihop. Det skulle förvåna mig om man inte kommer fram till att olyckan berodde på väglaget sedan att väghållaren inte skött sitt jobb med sandning m.m. kommer nog ingen att hållas ansvarig för. Min gissning är att någon fick sladd men det är ju inte den ensam som är ansvarig när dom bakomvarande har kört för fort och hållit för korta avstånd i förhållande till sikt, väglag och däcksutrustning.
Vi får väl se om det blir någon utredning?
/Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Lastbilarnas färdskrivare visade tydligen en hastighet på 80 till 90km/h.

Att några harar springer ut på bron samtidigt i båda riktningarna är knappast troligt.

Med all sannolikhet helt enkelt för hög hastighet i förhållande till rådande omständigheter. (Halka och dimma):confused: eller.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Lastbilarnas färdskrivare visade tydligen en hastighet på 80 till 90km/h.

Att några harar springer ut på bron samtidigt i båda riktningarna är knappast troligt.

Med all sannolikhet helt enkelt för hög hastighet i förhållande till rådande omständigheter. (Halka och dimma):confused: eller.

Helt klart har "det gått" i dessa hastigheter på en glashal väg i dimma ja då kan man förstå att det gick åt h-vete. Var det endast på bron det var halt? Om inte borde de som kört hela vägen från Helsingborg ha märk halkan och av ren självbefaresedrift saktat ner.
Jag tror inte att alla "Kamizaseförare" åkte kolonn just vid det tillfället.

Men frågan kvarstår har det inte gjort något uttalande om detta efter utredning?

Kanske det aldrig går att få ett svar mer än vad som sagts tidigare för hög hastighet och dålig sikt och en plötsligt uppkommen halka.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ett gammalt känd fenomen är att det fryser sent under broar men tidigt på broar.:rolleyes:
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

När jag tog körkort var min körskolelärare förbannad varje morgon det stod i tidningen att en avkörning eller olycka berodde på väglaget. Han menade att det berodde på att trafikanterna inte anpassat sig till väglaget.

Att det ofta är extra halt på broar är väl vida känt och borde ju inte vara mindre känt bland yrkeschaufförer.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Utan halka hade olyckan aldrig hänt trots för höga hastigheter och för korta avstånd. Vill man undvika sådana olyckor måste väghållarna ta ett större ansvar för sandning, saltning och hastighetsskyltning på utsatta sträckor, att försöka få alla bilförare att plötsligt ändra beteende och följa reglerna tror jag är omöjligt. Alla vill fram så fort som möjligt och att följa gällande regler är svårt när man uppfattar att man då har ett avvikande beteende som andra stör sig på.
/Åke
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag tror inte man kan belasta någon enskild i dessa olyckor, det var ju faktiskt 2 st både norrgående och södergående, här finns flera faktorer som bidragit och orsakat dessa olyckor, utredningen får avgöra detta. Jag har gjort ett urklipp från Svensk Åkeritidning, där vägyteexperten Johan Granlund uttalar sig om olyckorna. Jag har följt denna debatt från början, hade inte tänkt uttala mig i denna debatt och forum, men när jag läst detta expertuttalande från Johan Granlund blev det aktuellt med detta inlägg. Det kan ju vara intressant att läsa vad experterna har att säga.
Till sist vill jag säga detta att lastbilstrafiken och våra yrkeschaufförer har fått en oförtjänt kritik i denna debatt. "Vi kör för er/din skull".Bild (4).jpg
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

När jag tog körkort var min körskolelärare förbannad varje morgon det stod i tidningen att en avkörning eller olycka berodde på väglaget. Han menade att det berodde på att trafikanterna inte anpassat sig till väglaget.

Att det ofta är extra halt på broar är väl vida känt och borde ju inte vara mindre känt bland yrkeschaufförer.

Allt du skriver är sant. MEN vet alla som kör E4 från Helsingborg och norr/söder ut att det är en lång bro just där?

Jag har nog kört den vägen 100-tals gånger under mina år som chaffis. Förr var det en "svacka" där efter Åstorp sedan byggdes vägen om och jag måste erkänna att jag de första gångerna inte hade en susning om att det var en lång bro som byggts:msn_embarrassed:

Då kanske det kan förklara överraskningen för de som sällan eller aldrig tidigare kört denna väg, bra vägförhållanden på Motorvägen innan och så kommer denna bro med underkylning som gjorde den såphal. Och så gick det som det gick.
Tranarpsbron är ju inte kort precis (523 m mer än en halv kilometer lång) och på den stäckan får det rum många fordon på denna hårt trafikerade väg.

Dåligt av väghållaren att inte insett detta faktum och agerat innan denna tragiska olycka.:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag tror inte man kan belasta någon enskild i dessa olyckor, det var ju faktiskt 2 st både norrgående och södergående, här finns flera faktorer som bidragit och orsakat dessa olyckor, utredningen får avgöra detta. Jag har gjort ett urklipp från Svensk Åkeritidning, där vägyteexperten Johan Granlund uttalar sig om olyckorna. Jag har följt denna debatt från början, hade inte tänkt uttala mig i denna debatt och forum, men när jag läst detta expertuttalande från Johan Granlund blev det aktuellt med detta inlägg. Det kan ju vara intressant att läsa vad experterna har att säga.
Till sist vill jag säga detta att lastbilstrafiken och våra yrkeschaufförer har fått en oförtjänt kritik i denna debatt. "Vi kör för er/din skull".Visa bilaga 66823

Tack skall du ha för detta, tycker att det klargör en hel del. Bara det faktum att media visade en bild på en katastrof som visade sig vara 4 inblandade fordon på olika körfält.
Jag fick bilden av att det var totalkaos med massor av fordon krockade:wideeyed:

Vinkling av media med andra ord:mad:

Intressant vad denne "expert" säger om dubbade och odubbade däck faktiskt:rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag gillar inte att man skyller på naturlagarna när det otvivelaktigt är förarna som är ansvariga för de olyckor som de orsakar!

Jappe
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jag gillar inte att man skyller på naturlagarna när det otvivelaktigt är förarna som är ansvariga för de olyckor som de orsakar!

Jappe

Nej kanske inte det Jappe men de flesta av oss är inte mer än människor med vad det innebär.
Plötsliga väghinder, Älgen som hoppar upp på vägen 5 m framför dig, visst du körde för fort, Bilen framför dig som utan synlig anlednig plötsligt tvärbromsar du låg för nära och så vidare.
Jag beundrar alla som inte har dessa svaghetet:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen