• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vi kommer inte ifrån förarfel/mänskliga faktorn så länge människor tillåts köra bil. Vi kanske skall införa samma straffsatser som i Ryssland där ett rattfylleribrott t.ex. kan ge 15års fängelse?
/Åke
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vi kommer inte ifrån förarfel/mänskliga faktorn så länge människor tillåts köra bil. Vi kanske skall införa samma straffsatser som i Ryssland där ett rattfylleribrott t.ex. kan ge 15års fängelse?
/Åke

Kanske det men nu säger ju våra "Rättsexperter"att hådare straff inte hjälper (men det tror jag) Så varför skulle just brott mot trafikregler ge den effekten om inte det ger samma effekt för rån, misshandel, våldtäkter, inbrott och så vidare?:confused:

Klart är att låser vi in dessa marodörer så kan de inte göra oss andra illa så på så sätt är långa strafftider bra, eller:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Kanske det men nu säger ju våra "Rättsexperter"att hådare straff inte hjälper (men det tror jag) Så varför skulle just brott mot trafikregler ge den effekten om inte det ger samma effekt för rån, misshandel, våldtäkter, inbrott och så vidare?:confused:

Klart är att låser vi in dessa marodörer så kan de inte göra oss andra illa så på så sätt är långa strafftider bra, eller:rolleyes:

Jag tycker nog att 15år som i Ryssland för rattfylleri är alldeles för hårt men resultatet blir att vanliga människor kanske tänker sig för innan dom sätter sig vid ratten om dom är onyktra. Yrkesbrottslingar är ett annat klientel där straff inte verkar bita lika bra men nog borde dom sitta minst lika lång tid på en annan typ av anstalt för det dom ställer till med. Ursäkta urspårningen av tråden.
/Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Har fäst mig vid följande tidningsartiklar med olyckan som tema och gjort ett kort utdrag ur respektive artikel (= med polisens slutsatser, om vi ska tro på dem?);

1) När ska vi lära oss köra? - NyTeknik
Utdrag; "Däremot verkar en annan spekulation stämma. Färdskrivarna hos de tre lastbilar som först kolliderade avslöjade att de körde snabbare än den lagstadgade hastighetsgränsen, 80 km/h. Trots dålig sikt och extrem halka."

2) Masskrocken: Tung lastbil sladdade först - NyTeknik
Utdrag; "Nu säger man att 43 fordon i den norrgående filen deltog och 28 i den södergående, varav lite över hälften är tunga fordon.
Det vi tror hände först var att en trailer från Tyskland fick sladd i halkan på Tranarpsbron och sedan har två andra trailers krockat med den första och blockerat E4:an norrut, säger Arne Davidsson, processledare för trafikutredningen vid polisen i Malmö."

De fordon som initialt verkar orsakat olyckan inkl dess svåra påföljder framfördes "alldeles säkert" av lastbilsproffs/yrkesförare! Vad drev(?) de "drabbade" att köra med högsta "lagliga fart 80+++(?)" precis som om det rådde sommarväglag? Trots dålig sikt, kända halk- och andra risker, vädervarningar, tät trafik, egen trafikvana(?) så hade man inte lättat på gasen för att skapa ev marginal för det "oförutsedda" ... ?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

dom fordon som är orsak till detta,,en yrkeskår som har vägen som arbetsplats,,
som delar den med övrig civil trafik,,som är så pressade av dåliga avtal,,som annan bilist inte har de minsta med att göra,,
ja tror att vi i sverige även har en annan kultur där de gäller bilism..som så mycket annat,,:p
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Vi kommer inte ifrån förarfel/mänskliga faktorn så länge människor tillåts köra bil. Vi kanske skall införa samma straffsatser som i Ryssland där ett rattfylleribrott t.ex. kan ge 15års fängelse?
/Åke

Det är större chans /risk och möta en sprit eller drog påverkad bilförare än en Taxibil
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

dom fordon som är orsak till detta,,en yrkeskår som har vägen som arbetsplats,,
som delar den med övrig civil trafik,,som är så pressade av dåliga avtal,,som annan bilist inte har de minsta med att göra,,
ja tror att vi i sverige även har en annan kultur där de gäller bilism..som så mycket annat,,:p

Tyvärr hart du nog Teddi satt "tummen rätt" i detta. Det är fruktansvärt tagiskt att visa förare blir så pressade av sina arbetgivare att andra liv skall riskeras.
Det mäkliga i detta är att det alltid är den lille anställde Chauffören som få stå till svar medan den som ställer kraven Arbetgivaren knappast ens kommer med i ansvarsfrågan:(

Sedan kan vi alltid säga att det är den som kör som har ansvaret, visst sant, men det är inte gott om jobb som vi vet och den som inte "klarar jobbet" åker ut.
God natt:)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Idag kan man läsa i "Nya Wermlandstidningen" att 7 av 10 långtradare med släp kör över tillåten hastighet.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

GOD MEDA
På nyheterna i morse sa dom att man söker två personbilar som dom tror
kan vara orsaken från börgan
DET är nog samma skrot korn i både pbil som lastbil TACK
TOMMY
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Tänk om de inblandade personbilarna haft färdskrivare så man kunde kollat vilken hastighet de hade i dimman!
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

De hade illa fall kört dit eller?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Troligtvis, men det påverkar väl inte olyckan? :wideeyed:
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Tänk om de inblandade personbilarna haft färdskrivare så man kunde kollat vilken hastighet de hade i dimman!

På tunga lastbilar är tillsyningsavgiften för färdskrivaren 1200 kronor per år,
Vi får hoppas att PB ett och PB 2 även i fortsättningen slipper färdskrivare och avgift för detta, dessutom skall skrivaren kalibreras med jämna mellanrum till en kostnad på någon tusenlapp.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Man kan fundera över varför inte husbilar över och under 3,5 ton varit inblandade i vinterns inhemska olyckor! Är husbilisterna som kör året om mer ansvarstagande och avstår från att köra när det förefaller riskfyllt, inget/ingen kanske tvingar dem att köra? Allvarliga personbilsolyckor rapporteras minska, skickligare "vanliga" förare eller vad har hänt?

Tanken på att någon "känner sig tvingad" att köra och gör det, i strid med sitt eget omdöme/körkortsansvar tycker jag är absurt/oacceptabelt, bla map andra trafikanters säkerhet! Jag hoppas att alla körkortsinnehavare resonerar likadant och inte ursäktar enskilda "Kamikazepiloters" körning mot ev eget omdöme/förstånd! Körkortsinnehav och lagar ställer under alla omständigheter samma krav på oss oavsett om vi "tror oss arbeta på vägen eller inte", det finns inga accepterade frislängar!

Det är bra om "verkliga proffs" frågar sig varför lastbilar/lastbilståg nu "råkat" bli så frekvent representerade i vinterns olyckor, spec i södra- och mellersta Sverige och inte till döds försvarar någon slags "yrkesheder" (oerfarna förare, störst går först, "nyttotrafiken går först, ... etc)? Vintrar har vi haft förut, inget nytt för dem som verkligen är "förarproffs"!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Troligtvis, men det påverkar väl inte olyckan? :wideeyed:

Jo i högsta grad säger jag. Hur stod dessa2 pb? Hade de placerat ut varningstrianlar? Faktum är att en Lb med sin stora däck inte "sladdar" på plan väg lika lätt som en Pb. Känner inte av ex. Snömodd på samma sätt som en Pb. Kanske fick den första Lb,n göra en häftig undanmanöver o så gick det som det gick, föraren tappade kontrollen över fordonet. Resten har vi sett resultatet av. Att det blev så omfattande berodde naturligtvis på hastighet o sikt. Men jag vill se den som på kör Motorvägen E4 i 30 km om inga synliga hinder finns.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ja varför är så få HB inblandade i olyckor på vintern heller vilken årstid som helst? Det kanske beror på exponering, hur mycket olika fordonslag vistas på vägen. Ju mer tid du finns i en farlig miljö ju större är naturligtvis chansen att du drabbas. Jag kör HB ungefär 700-1000 mil/år. En Lb har inte ovanligt ca 10000-20000 mil/år på vägen, om den går på långtrad. Nej Relax jag tror inte att vi alla HB förare skulle vara några praktexemplar som bilförare, men väl bra mycket vana än den som kanske endast kör bil på helgen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Jo i högsta grad säger jag. Hur stod dessa2 pb? Hade de placerat ut varningstrianlar? Faktum är att en Lb med sin stora däck inte "sladdar" på plan väg lika lätt som en Pb. Känner inte av ex. Snömodd på samma sätt som en Pb. Kanske fick den första Lb,n göra en häftig undanmanöver o så gick det som det gick, föraren tappade kontrollen över fordonet. Resten har vi sett resultatet av. Att det blev så omfattande berodde naturligtvis på hastighet o sikt. Men jag vill se den som på kör Motorvägen E4 i 30 km om inga synliga hinder finns.

Snälla du, lyft inte saker ur sitt sammanhang när du svarar. Jag replikerade på inlägg #193 och inget annat, läs hela innan du svarar även om du är kraftigt engagerad i frågan! :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen