• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

tänk att det skall behövas folk som släpper livet till i denna sveriges största masskrock,,
innan polisen tar sitt ansvar mot fortkörning av 40-tonnare,,läs noga tidningen,,
11-12 tradare kommer att åtalas för vårdslöshet i trafik,,en vållande till annans död,,
på en allmän väg där alla andra ska dela vägen med dessa egoister,,

idag drog jag motorvägen till mölndal,,3 mil,,alla trailers körde mella 90-100..
en halksladd på ett sånt fordon går inte att häva,

jag är glad att ja har slutat köra,,men förbannad när man får en 40-tonnare tre meter bakom,,i 100km i timmen,,det är en hemsk utveckling på våra vägar,,
åklagarmyndigheten har ett annat kort att ta till uti fall,,

det är hemskt,,
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Nej att jag är kraftigt arrangerad i denna fråga är nog en överdrift. Endast nyfiken på utredningen av tidernas största kökrock i Sverige . Vad tar jag ur sitt sammanhang? Klart att två stillastående fordon på en hårt trafikerad Motorväg har betydelse om dessa var en orsak till en ev inbromsning eller väjning har betydelse. Jag läste ditt inlägg som att det var ovidkommande.ursäkta i så fall feltolkningen."
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ingen trevlig läsning Teddi men misstänkt/åtalad är inte dömd, vi får se vad framtiden i detta kommer att visa. Själv blir jag lika f-bannad som du när jag får en bil PB eller LB som ligger tätt bakom.

Men Teddi att kalla en yrkeskår för "Trafikens bödlar", det gör mig verkligen ledsen, ja jag känner faktiskt olust att sådana benämningar används.

Jag vill tro/ hoppas att du skrivit detta i ilska utan att egentligen mena det:)
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

facit finns i hand,,kläm åt dessa s.k. vägens riddare..
dom är vägens bödlar,,tyvärr,,
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Är det inte dags att avrunda denna diskussition snart?
Läser man lite i detta så slås man snart att det är en liten maktkamp.
Yrkesbilister mot svensöner i trafiken. Det är ganska lätt att sitta bakom tangentbordet och ha åsikter om det mesta, men vi som inte är yrkesbilister borde kanske fundera lite på verkligheten. De flesta yrkesbilister har något mål att nå fram till på angiven tid. Väglag tas inte hänsyn till. Lagar om körtider mm är otroligt hårda och är föremål för polisens gransknig nära nog dagligdags.
Jag är en av dem som har åsikter om pb2 t:ex. Har mycket svårt att förstå att vem som helst kan ta ett tungt fordon och färdas på vära vägar utan egentlig utbildning om hur det är att framföra ett tungt fordon. Dess säregna egenskaper, bromsförmåga mm. En yrkesbilist har att ta fullt körkort gå ykb kurser mm.
Min undran ibland är hur det kan vara möjligt för att en vanlig svensson med enkelt B kort kan ha rätt att framföra t:ex en ombyggd tung buss på 10-15 ton och 10 till 15meters längd utan någon som helst utbildning på detta fordon. Det är ju bara att omregistrera bussen till pb2 och hela världen står öppen. Man eller rättare sagt jag har djupa synpunkter på detta. Har själv fullt körkort sedan många år tillbaka och tio års bussförarjobb och med en ordentligt kännbar utbildning och kostnad för detta.
Till er som nu spyr galla över yrkestrafiken borde stanna upp och fundera lite längre. Vi är alla beroende av transporter på våra vägar. Järnvägstransporter kan man ju bortse från under de kalla månader vi har vilket kan ses vara ynkligt, men vi får vad vi betalar för och folkvalda eller hur. De som behövs minst är privatbilismen och däribland räknas ju faktiskt vi husbilsåkare. Ta hänsyn till yrkeskåren och hjälp till för att göra deras vardag lite enklare och smidigare. Kör själv sedan många år tillbaka mycket personbil, brukar bli runt tre tusen mil per år ch ser hur personbilisterna ger yrkestrafiken stora problem. Tag bara vägar med wireräcken. Vilken personbilist har inte satt en tradare eller buss i en besvärlig situation då de måste om till varje pris när dubbelfilsdelen närmar sig sitt slut. Hur många yrkesbilister har tvingats bromsa för svenne? Har sett hundratals sådana tillfällen. Sorgset faktiskt.
Många av oss kastar faktiskt sten i glashuset.
Enligt mig borde faktiskt fortfarande gälla B kort upp till totalvikt 3500 kg och därefter utbildning och körkort därefter. Ledsen om jag trampar en del på tårna nu men det struntar jag i. Allt för mycket skit kastas på en hel yrkesgrupp som trots allt finns till för oss. Hur mycket låter inte flertalet av oss om inte beställd leverans kommer i rätt tid?
Fundera lite mera innan ni har synpunker på en hel yrkeskår och dess strävan att serva oss vanliga hederliga människor. Ibland kanske det går några kilometer för fort men har det egentligen någon betydelse. Ser ofta människor som kör långt utöver hastighetsbegränsningar och körförmåga men det är ju vanliga personbilister och ibland husbilister och fördon med släp - husvagn.
I min värld så finns inte pb2 t:ex och ytterligare en del synpunkter. Färdskrivare och utbildning borde vara standard på och att få framföra fordon över 3500 kilo för rättvisans skull om det nu finns någon rättvisa. Räkmackor är gott.........
Nu vet jag att det kommer en massa skit om detta, skriv bara på för ni har inte rätt............har sett för mycket av svensöner i trafiken och tror att även ni andra sett detta men det gäller kanske inte alla. Många är ju i sina egna ögon alldeles för bra och självgoda. Ingen nämnd och ingen glömd........
Tror ju egentligen inte att det finns NÅGON som inte tallat på reglerna hur bra man än låtsas vara...........
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Mycket bra skrivet Bror, jag har förutom det du tar upp, blivit upprörd över dessa inlägg utan fakta. Tex nån har eventuellt sett 2 personbilar som eventuellt stog stilla - genast har några fått fakta som ingen annan har för då kommer nya förklaringar om hur det verkligen gått till, ja åtminstone skrivs det som om det vore ett facit - ge polisen facit så kan dom slippa lägga ner massa arbete...

Bror tar också upp den tvåsidiga fajten mellan yrkestrafik och personbilstrafik och vem av dessa hemskingar som verkligen kan köra bil. För mej är det inte svårare än så att det finns rötägg i alla grupper, yrken, förarkategorier osv, det är bara för dj-ligt att dessa ska få så mycket energi så att alla andra i den gruppen ska ta stryk. Jag hoppas att alla som läser inser att det är vissa som är fartblinda i sitt skrivande, förhoppningsvis bara där... Vi har många VÄLDIGT bra chaufförer både yrkesmässigt och privata, glöm inte bort dom för dom är trots allt majoriteten.

Efter vad jag läst och hört så ska utredningen snart vara klar, är det nån som funderat att vänta och se vad den innehåller???
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Hej Bror Axelson

Tack för ditt inlägg i denna debatt, jag stöder detta till 100%, du får 10poäng av 10 möjliga.
Underbart att det finns folk som uppskattar vårt arbete och insatts i samhället, jag tycker det
är bedrövlig läsning att smutskasta hela den svenska yrkeskåren och lastbiltrafiken som bödlar
"Vi kör för er/din skull".
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Bra skrivet.
Naturligtvis är det så att det finns rötägg inom chaffiskåren precis som det finns rötägg inom alla yrken -även polismyndigheten -
och kanske hela mänskligheten faktiskt.
Men vem är du/jag att döma?
Om man ser till trafiken i stort så verkar det ju vara privatbilismen mot yrkestrafiken och där borde yrkestrafiken vara den segrande. Ingen absolut ingen privatbilisn what so ever har samma rätt till vägen. Vårat liv och vår livsstil styrs av transporter av olika slag, typ post och leverans av annat typ Schenker m.fl som levererar dagigvaror mm som vi behäver i vår vardag.
Tyvärr fungerar ju inte vår järnvägstrafik som man kunde önska så alternativet blir landsvägstransporter. Miljömupparna skriker i högan sky över detta men dom vill liksom vi andra ha sitt livsmedel mm. Vi har en otrolig dubbelmoral i detta land.
Det är som redan skrivet mycket lätt att sitta vid ett tangentbord och spy galla över trafiken men rannsaka dig själv som bilist. Tycker du att du är en tillgång i trafiken? Det tror inte jag. Ingen privatbilist har samma rutin och erfarenhet av trafiken som yrkesbilisterna som dessutom skall komma fram och leverera varor som vi efterfrågar varje dag. Om JAG vore yrkesbilist och hade lite stake och samhörighet så skulle jag ställa in alla transporter under under en viss tid och låta medborgarna överväga vikten av transport som dessutom hårt kontrolleras av våra s.k. myndigheter som ara belastar yrkestrafikens vardag med kontroller bot för fem minuters extra körtid mm.
Ni som ar synpunkter på yrkestrafikens förutsättningar ta reda på fakta, sluta svamla om någon kilometers för snabb körning, ni som privatbilister är absolut inte någons förebild med er framfart. Om man som privatbilist skulle uppträda helt felfritt så skulle det inte finnas olyckor och framför allt inte dödsolyckor.
Heja svensson du är nog bäst i trafiken, inga fartöverträdelser inga rödljuskörningar, att så få bilar har blinkers, talade i mobilen mm - du är fantastisk.
Vakna upp nu.
Hälsningar
Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

En kan forundres over hvorfor får en gammel linjebuss med boinredning plutselig lov til å kjøres med høyere fartsgrense når den omregistreres til PBII og nå kan kjøres uten utvidet kjørkort om føreren er gammel nok. Sverige er det eneste landet som har disse særlovene.

Ferdskriver er etter eu-regler påbudt i alle busser og alle yrkeskjøretøy over 3500 kg totalvekt. Disse kjøretøygrupper skal og ha fartssperre litt over høyeste tillatte hastighet for kjøretøygruppen. For private tyngre kjøretøy er ikke ferdskriver påbudt på kjøretøy under 12 tonn, og fartssperren er kunn anbefalt - en kan argumentere for en setting som gir rom for høyeste tillatte fart i Sverige eller på motorveier i Frankrike for husbiler og for de fleste er en da oppe på bilens normale ttoppfart og sperren blir ikke satt.

Personlig ville jeg foretrekke at fartsgrensene for tyngre kjøretøy var den samme uansett hva bilen er registrert som. Differensering av kjørkort i vektklasser er meget fornuftig, det kreves endel mer å kjøre en litt tyngre bil enn en liten p-bil og en trenger den ekstra kunnskap og trening. Faktisk ville jeg gjerne sett at det var enda en C-klasse for biler opp til 12 eller 15 tonn - det er litt mer krevende å kjøre disse mellomtunge doningene enn de mindre opp til 7500 kg. Samtidig burde det være krav for tyngste klasse at en hadde kjørt regelmessig et par år i en av de to letter C-klassene før en kunne ta tyngste.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Tack Bror för ditt inlägg. Nu tycker jag att vi gör som vi skall i trafiken ,sammarbetar, ta hänsyn till varandra, vara överseende med när någon gör fel, för det gör vi alla någon gång privat eller yrkeskschaufför sak samma.
Ingen absolut ingen normalt funtad person vill förosaka en olycka i trafiken avsiktligt så....

Vi delar på vägen heller hur:)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det kan inte vara kul för HBK:s medlemmar som kör omkring med gamla ombyggda bussar och andra tunga husbilar med ett B-kort enl. övergångsbestämmelsen att läsa om sin förmodade inkompetens. Eftersom det inte hänt några större olyckor i den gruppen så att undantagsbestämmelsen blivit rättsligt prövad har den fått fortsätta att gälla. Dom som kör omkring med gamla bussar är säkert ofta mycket tekniskt kunniga och insatta, vilket ju krävs för att hålla igång sådana fordon.
/Åke
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ja, nu har ju inte jag sagt något om kompetens hos de som äger och kör gamla fordon typ husbuss. Tror istället att dessa är kapabla att framföra dessa plus att de är mycket duktiga tekniker. De flesta har väl byggt sina bussar.
Det jag finner kymigt är ju att egentligen alla regler sätts ur spel när man registrerar om till pb2. Inte längre gäller farter, färdskrivare och körkortsbehörigheter. Dessa fordon finns ju ibland oss i trafiken och i händelse av kontroll av våra myndigheter så gäller inte körtider, raster mm medans yrkesfolk synas i sömmarna. Kan synas märkligt i mina ögon.
Nu har vi ju dessa regler så det är ju OK.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det ju inte säkert att man kan köra en buss på 10-15 ton bra, bara för att man har byggt om/reparerat den? Jag tycker nog att gränsen för ett B-Kort borde gå vid 4,2 ton som föreslagits, sedan kommer väl C1-Kort där det krävs lite mera, och då får man köra upp till 7,5 ton.
De här ändringarna gäller ju inte retroaktivt, men känns vettiga tycker jag?! :)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

en yrkeskår som själva har förhandlat fram en milersättning,, i alla led,,
alltså ju snabbare du kör,,desto mer pengar tjänar du,,

ett ackordsystem på allmänna vägar,,absurt,om varor kommer fram i tid?? vad skiter ja i detta,
bilarna är manipulerade,,strypta från början,,

ja ber om ursäkt för bödlar,,

byter ut det mot kamikazechaufförer,, ha de:D:D:D:D

usch,,så tråkigt detta blev,,ämnet är lika stort som olyckan,,

jag önskar mej själv nu en trevlig helg,,ock tackar för det,,:D:D


såklart ja önskar alla andra debattörer desamma,,ha de gött,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Ja, nu har ju inte jag sagt något om kompetens hos de som äger och kör gamla fordon typ husbuss. Tror istället att dessa är kapabla att framföra dessa plus att de är mycket duktiga tekniker. De flesta har väl byggt sina bussar.
Det jag finner kymigt är ju att egentligen alla regler sätts ur spel när man registrerar om till pb2. Inte längre gäller farter, färdskrivare och körkortsbehörigheter. Dessa fordon finns ju ibland oss i trafiken och i händelse av kontroll av våra myndigheter så gäller inte körtider, raster mm medans yrkesfolk synas i sömmarna. Kan synas märkligt i mina ögon.
Nu har vi ju dessa regler så det är ju OK.
Hej bror!
I ditt inlägg 205 skriver du: "Min undran ibland är hur det kan vara möjligt för att en vanlig svensson med enkelt B-kort kan ha rätt att framföra t.ex. en ombyggd tung buss på 10-15ton och 10-15m längd utan någon som helst utbildning på detta fordon" är inte detta förmodad inkompetens? Tekniskt insatta och uppdaterade personer är ofta allmänt uppdaterade vad gäller regler m.m. Varför ska fritidsfordon ha färdskrivare?
/Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Det ju inte säkert att man kan köra en buss på 10-15 ton bra, bara för att man har byggt om/reparerat den? Jag tycker nog att gränsen för ett B-Kort borde gå vid 4,2 ton som föreslagits, sedan kommer väl C1-Kort där det krävs lite mera, och då får man köra upp till 7,5 ton.
De här ändringarna gäller ju inte retroaktivt, men känns vettiga tycker jag?! :)
Hej!
Dom som kör ombyggda bussar är ofta mogna personer som kör på ett trafiksäkert sätt. Hur ofta har du haft en gammal husbuss 3m bakom dig? Många bussolyckor sker med unga bussförare med nytagna busskort som dom kanske tagit på sommaren men får ändå köra med kanske 122 passagerare i en ledbuss på motorväg i snöstorm. Altså med mycket liten erfarenhet. Vilken åker du helst med?
/Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

Knepigt att nu gäller det körkortsbehörighet som överhuvudtaget inte har någonting med olyckan i Skåne att göra.
Kan vi inte även ventilera lite gråvatten för att därefter ta oss an trådens ursprung, nämligen olyckan på Tranarpsbron.

(Misstänker att även om en del av förarna har legat på gränsen för tillåten hastighet i "bra väder" inte saknade den behörighet som myndigheterna kräver.):cool:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fy vilken olycka! - "Väglaget orsakar inte en masskrock

En diskussion som ovan om ”yrkesbilism” kontra ”Svensson” känns främmande för mig i det här sammanhanget/tråden?!

Är t.ex taxichafförer, poliser, ambulansförare, servicefolk/hantverkare med bil som arbetsredskap, bilprovare/-testare/-utvecklare som arbetar med fordonsutveckling, distributionsbilsförare av fordon under 3,5 ton = ”Svenssöner” när de vistas på allmän väg? Till vilken kategori ska man sedan räkna dem som av olika orsaker måste pendla till och från sitt arbete, mm?

När en förare tillåts framföra ett motorfordon på allmän väg, så har han/hon oavsett bokstäver i sina körkort identiska lagar, regler, kunskaper och hänsynskrav att förhålla sig till (dvs, tillräcklig kompetens för detta).

Många HB kollegor kör husbilar >3,5 ton på B kort -96 och före, kanske lite häftigt med över 7,5 ton men i övrigt likartat med ex Tyskland. Jag upplever inte att dessa HB kollegor är någon skadeutsatt/äventyrlig grupp! De tycks behärska de trafikregler som krävs på våra allmänna vägar lika bra som andra trafikanter (kanske lite försiktigare än andra ... men det är väl inte fel att känna sina ev begränsningar).
Jag tycker för egen del inte att det är någon märkbar skillnad i att köra en husbil som råkar väga över eller under 3,5 ton. Själv har jag en del "onödiga bokstäver" i kortet som i sig inte ger mig mer "kompetens" på våra allmänna vägar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen