• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Funktionsfrågor om Lithium, laddning, Smartshunt..

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.756
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hur vet Smartshunten om kapasiteten i batteribanken? Den måste ju få ett värde till att förhålla sig till.. eller flyttas den fram vartefter man laddar och shunten upptäcker "hey, här går det ju in ännu mer än förra värdet".
Förklara gärna så en femåring förstår.

Ska man ladda lithiumbatteriet fullt före installation samt låta laddaren balancera upp batterierna?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.380
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
När jag står på ställplats/camping något dygn vill jag inte övervaka laddningen utan bara sätta i sladden, hemma har jag inte el inkopplad
Samma som jag.
BMS & 230V Victron-laddare hanterar spänning väldigt bra och återgår i iON underhållsläge när batteriet är fulladdat. Jag ”stänger” ingenting utan förbrukar friskt Ampere varje e.m./kväll… Samma med solcellsladdning (bl.a. när HB’n är avstängd under sommaren) dvs. under soliga dagar (högsta laddningsprio) och när batteriet väl är laddat då stoppar solcells-regulatorn och- eller BMS vidare laddning.
Det enda jag håller koll på ibland är att batteriet fulladdas till 14,6V för att underlätta cellernas ballansering.
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag har frågat om detta i en annan tråd men bara fått svaren ”koppla bort batterierna” …
Men jag har tillgång till carport med eluttag och funderar på att låta elkabeln vara inkopplad antingen hela tiden eller t ex en vecka varje månad under vinterförvaringen så får det bli den underhållsladdning det blir på både startbatteriet och bodelsbatterierna. Har lihiumbatterier i bodelen och solceller på taket. Troligtvis bly i startbatteriet. (Hymer 2021)
Är det någon som VET om man kan göra så eller absolut inte ska göra så?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.756
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Laddade första batteriet rmed Victron 25A och det tog 2 timmar och 12 minuter innan det stannade på Voltage 13,6 och Currant 0.0.
6mm2 laddkablarna från laddaren blev lite ljumna men inte heta.
Ska ladda det andra idag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har frågat om detta i en annan tråd men bara fått svaren ”koppla bort batterierna” …
Men jag har tillgång till carport med eluttag och funderar på att låta elkabeln vara inkopplad antingen hela tiden eller t ex en vecka varje månad under vinterförvaringen så får det bli den underhållsladdning det blir på både startbatteriet och bodelsbatterierna. Har lihiumbatterier i bodelen och solceller på taket. Troligtvis bly i startbatteriet. (Hymer 2021)
Är det någon som VET om man kan göra så eller absolut inte ska göra så?

Självklart kan du ha kabeln i hela tiden, det är det absolut bästa för blybatterier.
Se bara till att dina LFP har laddstopp vid minusgrader. Vill du inte ladda dem, ta ur säkringen vid batterierna, brukar vara en maxi på 50A.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.880
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har 230V ansluten 24/7 under säsongen när husbilen står i mitt garage, jag har kyl/frys igång från april tom oktober, samt wifi, kamera m.m. då laddar min Victron ip22, minns inte exakt med vilken spänning i storage, vill minnas 13,3 eller 13,4V.
Dock får jag ingen laddning av startbatteriet den vägen, då måste jag antingen stoppa i säkringen i ebl, (men det blir för hög storage-spänning för lfp), eller köra ut husbilen i solljus då laddar panelerna även startbatteriet, lite tokigt blir det.
Under vintern har jag ingen 230V ansluten till bilen, då kopplar jag en Biltema 10A i bly/syra-läge direkt på startbatteriet under motorhuven, då laddas även bo-batteriet lagom via dc/dc, har ju fortfarande några förbrukare igång över vintern.
Vad har du för typ av ebl? Schaudt?
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Självklart kan du ha kabeln i hela tiden, det är det absolut bästa för blybatterier.
Se bara till att dina LFP har laddstopp vid minusgrader. Vill du inte ladda dem, ta ur säkringen vid batterierna, brukar vara en maxi på 50A.
Tack PeterK. Du verkar kunna det här så jag litar 100% på ditt svar.
Men det verkar som startbatteriet är ett AGM. Det står Varta 669 392 RA på det. Efter Googling som visar att 8 av 10 fordon med start/stop funktion har AGM batteri och artnr tyder på att det är ett 105Ah AGM startbatteri. Förändrar detta förutsättningarna för att låta strömkabeln sitta i hela vintern?
Mina lithiumbatterier är 2st 165 Ah Skanbatt Heat V2, det står även BMS i Beskrivning-Specifikation och jag läste att de värms automatiskt med påslag vid 0C till +5C innan underhållsladdning startar (med 120W så det drar lite ström utöver själva underhållsladdningen).
Det finns en 50A flatstiftsäkring i en hållare under elektroblocket och det ser ut som det sitter en säkring i en svart lite kraftigare hängsäkringshållare som ligger trångt till ovanpå ett av batterierna. Vilken säkring är det som du menar man kan ta ut om jag skulle vilja göra det för säkerhets skull eller för att inte förvärmningen ska behöva gå på vid kyla.//J-S
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.244
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Tack PeterK. Du verkar kunna det här så jag litar 100% på ditt svar.
Men det verkar som startbatteriet är ett AGM. Det står Varta 669 392 RA på det. Efter Googling som visar att 8 av 10 fordon med start/stop funktion har AGM batteri och artnr tyder på att det är ett 105Ah AGM startbatteri. Förändrar detta förutsättningarna för att låta strömkabeln sitta i hela vintern?
Mina lithiumbatterier är 2st 165 Ah Skanbatt Heat V2, det står även BMS i Beskrivning-Specifikation och jag läste att de värms automatiskt med påslag vid 0C till +5C innan underhållsladdning startar (med 120W så det drar lite ström utöver själva underhållsladdningen).
Det finns en 50A flatstiftsäkring i en hållare under elektroblocket och det ser ut som det sitter en säkring i en svart lite kraftigare hängsäkringshållare som ligger trångt till ovanpå ett av batterierna. Vilken säkring är det som du menar man kan ta ut om jag skulle vilja göra det för säkerhets skull eller för att inte förvärmningen ska behöva gå på vid kyla.//J-S
Enklast är att lyfta minuspolen på bodelsbatterierna ,och koppla en separat laddare till startbatteriet,så har jag gjort i flera år.
Sedan får du fråga Skanbatt vid vilket laddningstillstånd SOC som batterierna bör långtidsförvaras.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
AGM har exakt samma kemi som ett bly/syra-batteri, men med en annan konstruktion, så de kräver också en underhållsladdning ifall de står inkopplade. 50A-säkringen jag tänkte på är den som sitter vid batterierna.

Jaha du har LFP med Heat, då tänker jag vilken typ av 230V-laddare du har, och speciellt ifall den har ett "storage-läge", har den det så ska det funka bra att ha kabeln i 24/7. du kan testa när du vinterställt husbilen med kabeln i att mäta spänningen på bobatterierna, är den under 13,8V har du troligen ett storage-läge på din laddning.
Din solpanels-regulator kommer troligen inte att ge någon högre ström i carporten, men kolla gärna.

Det rekommederas ofta att långtidsförvara LFP med en laddningsstatus på 50-80% SoC, men t.ex degradering på batteri-backuper i typ solcellsanläggningar är extremt små, det är elektroniken som kommer att ge upp före cellerna på LFP i en husbil.
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Enklast är att lyfta minuspolen på bodelsbatterierna ,och koppla en separat laddare till startbatteriet,så har jag gjort i flera år.
Sedan får du fråga Skanbatt vid vilket laddningstillstånd SOC som batterierna bör långtidsförvaras.
Jag har förstått att många lyfter minuspolerna på bodelsbatterierna och en del på både start- och bodelsbatterierna. Men för mig hade det varit enklast om man bara kunde stoppa i elsladden och låta det bli den underhållsladdning det blir eftersom jag har tillgång till el i carporten.
Alltså OM man kan göra så utan att något av batterierna kan ta skada av det.
Mitt startbatteri sitter "bökigt" till under golvet i förarhytten och bodelsbatterierna sitter mycket trångt placerade innanför en utvändig liten lucka.
Det är därför jag envist frågar om möjligheten att bara stoppa i sladden ;=) //J-S
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
AGM har exakt samma kemi som ett bly/syra-batteri, men med en annan konstruktion, så de kräver också en underhållsladdning ifall de står inkopplade. 50A-säkringen jag tänkte på är den som sitter vid batterierna.

Jaha du har LFP med Heat, då tänker jag vilken typ av 230V-laddare du har, och speciellt ifall den har ett "storage-läge", har den det så ska det funka bra att ha kabeln i 24/7. du kan testa när du vinterställt husbilen med kabeln i att mäta spänningen på bobatterierna, är den under 13,8V har du troligen ett storage-läge på din laddning.
Din solpanels-regulator kommer troligen inte att ge någon högre ström i carporten, men kolla gärna.

Det rekommederas ofta att långtidsförvara LFP med en laddningsstatus på 50-80% SoC, men t.ex degradering på batteri-backuper i typ solcellsanläggningar är extremt små, det är elektroniken som kommer att ge upp före cellerna på LFP i en husbil.
Ok, då vet jag att AGM startbatteriet kan stå på underhållsladdning via elsladden hela vintern.
Backar jag in i carporten kommer solpanelerna garanterat inte få någon sol på hela vintern.
Vad gäller lithiumbatterierna förstår jag inte vad det blir för skillnad med Heat-funktion för undwrhållsladdning vid kyla jämfört med avstängning vid kyla ??
Laddaren är en Schaudt Booster WA 121545 men jag hittar ingenting i bruksanvisningen (på tyska:=) om "storage-läge" så jag antar att den funktionen inte finns. Vad innebär då det? //J-S
 

J-Sixten

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Ok, då vet jag att AGM startbatteriet kan stå på underhållsladdning via elsladden hela vintern.
Backar jag in i carporten kommer solpanelerna garanterat inte få någon sol på hela vintern.
Vad gäller lithiumbatterierna förstår jag inte vad det blir för skillnad med Heat-funktion för undwrhållsladdning vid kyla jämfört med avstängning vid kyla ??
Laddaren är en Schaudt Booster WA 121545 men jag hittar ingenting i bruksanvisningen (på tyska:=) om "storage-läge" så jag antar att den funktionen inte finns. Vad innebär då det? //J-S
Rättelse: Schaudt laddaren är tydligen på 12V sidan. Det står i instruktionsbokan att på 220V underhållsladdas batterierna av laddmodulen i elblocket EBL30. Jag kan ingenting om detta ... //J-S
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Rättelse: Schaudt laddaren är tydligen på 12V sidan. Det står i instruktionsbokan att på 220V underhållsladdas batterierna av laddmodulen i elblocket EBL30. Jag kan ingenting om detta ... //J-S

Ok, Din booster är en såkallad dc/dc-laddare som endast laddar dina bobatterier när motorn är igång.

Ditt ebl30 laddar bobatterier+startbatteriet när 230V är ansluten till husbilen.
Den underhållsladdningen har lite för hög spänning till bobatterierna (LFP) enligt mitt tycke.
Denna inbyggda laddare har en egen säkring andra från vänster på ebl30.

Jag tror faktiskt att det enklaste för dej blir att ladda några timmar var annan eller var tredje vecka, genom att ansluta extern 230V, alternativt ha kabeln ansluten hela tiden och styra till-/från-slag med en timer, urladda gärna dina LFP till 50-60% SoC innan du ställer in husbilen.


ebl30.jpg
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.756
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Funderar på om säkerhetsbrytaren verkligen sitter rätt.
Den ska ju sitta så nära pluspolen på batteriet.

Om den löser ut så har jag inget skydd till solcellsregulatorn.

Sätter jag regulatorn före säkerhetsbrytaren är det risk för bakström via regulatorn?
Solcellsregulatorn ska ju ha inkopplat batteri innan man kopplar in solcellerna.

Hur ska det sitta regulator och batteri blir skyddade vid eventuell strömrusning och säkerhetsbrytaren till batteriet löst ut?
Eller är det så att man ”offrar” regulatorn om batterierna kopplas ifrån för att solcellerna matar på med spänning…
Dagens tankegång och inte helt klar i tankarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.379
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Funderar på om säkerhetsbrytaren verkligen sitter rätt.
Den ska ju sitta så nära pluspolen på batteriet.

Om den löser ut så har jag inget skydd till solcellsregulatorn.

Sätter jag regulatorn före säkerhetsbrytaren är det risk för bakström via regulatorn?
Solcellsregulatorn ska ju ha inkopplat batteri innan man kopplar in solcellerna.

Hur ska det sitta regulator och batteri blir skyddade vid eventuell strömrusning och säkerhetsbrytaren till batteriet löst ut?
Eller är det så att man ”offrar” regulatorn om batterierna kopplas ifrån för att solcellerna matar på med spänning…
Dagens tankegång och inte helt klar i tankarna.
Jag kollade lite, men..... Har du en VICTRON regulator också till solpanelerna ??
I så fall så har du ju en hel del funktioner i den som täcker dina frågor.
Dels vid inkoppling till bat. är 12V default inställning på VICTRON och det är egentligen bara om du har 24V batteribank den skall vara inkopplad först så den känner av batterierna, står i instruktionerna. Så du kan koppla bort batterierna från Victron solpanelsregulatorn utan att koppla bort solpanelerna från den, och när den inte känner av batterier på sin utgång så skickar den inte heller ut någon laddström på utgången till batterierna. När den åter blir inkopplad så analyserar den batterierna i någon liten minut innan den släpper på laddströmmen på utgången igen.
Att Victronen skulle offras för att man kopplar från batterierna och solpanelerna bara matar på är ingen risk.
Man kan väl jämföra det med att koppla bort laddkablarna från en 230V batteriladdare utan att dra ur 230V sladden..... Inte exploderar laddaren för det, och även om du har en laddare som är ställd på Trafo/strömförsöjning och matar på utan batterier så händer inget om du tar bort sladdarna från grejen som försörjs av den, men som sagt, från Victron'en kommer inget ut om det inte finns någon "mottagare".

Min första solpanelsregulator för länge sedan stängde inte av utgången när man kopplade bort batterierna..... Inget dramatiskt hände då heller, men man fick akta sig när solen sken för det fanns då ström i systemet och lampor gick att tända..... men mest fick man tänka sig för om man plockade och kopplade i elsystemet, men en säkring på sladden från solregulatorn tog bort strömmen om det behövdes.

Det mesta av det här med on eller off på utgången ser man i Appen till Victron'en, där går det också att stänga av utgången helt även om allt är inkopplat, om man skulle vilja.
Om du nu har en Victron, men andra moderna regulatorer har liknande funktioner.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen