• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Funktionsfrågor om Lithium, laddning, Smartshunt..

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hur vet Smartshunten om kapasiteten i batteribanken? Den måste ju få ett värde till att förhålla sig till.. eller flyttas den fram vartefter man laddar och shunten upptäcker "hey, här går det ju in ännu mer än förra värdet".
Förklara gärna så en femåring förstår.

Ska man ladda lithiumbatteriet fullt före installation samt låta laddaren balancera upp batterierna?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
När jag står på ställplats/camping något dygn vill jag inte övervaka laddningen utan bara sätta i sladden, hemma har jag inte el inkopplad
Samma som jag.
BMS & 230V Victron-laddare hanterar spänning väldigt bra och återgår i iON underhållsläge när batteriet är fulladdat. Jag ”stänger” ingenting utan förbrukar friskt Ampere varje e.m./kväll… Samma med solcellsladdning (bl.a. när HB’n är avstängd under sommaren) dvs. under soliga dagar (högsta laddningsprio) och när batteriet väl är laddat då stoppar solcells-regulatorn och- eller BMS vidare laddning.
Det enda jag håller koll på ibland är att batteriet fulladdas till 14,6V för att underlätta cellernas ballansering.

J-Sixten

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
41018
Medlemskap
2025
Jag har frågat om detta i en annan tråd men bara fått svaren ”koppla bort batterierna” …
Men jag har tillgång till carport med eluttag och funderar på att låta elkabeln vara inkopplad antingen hela tiden eller t ex en vecka varje månad under vinterförvaringen så får det bli den underhållsladdning det blir på både startbatteriet och bodelsbatterierna. Har lihiumbatterier i bodelen och solceller på taket. Troligtvis bly i startbatteriet. (Hymer 2021)
Är det någon som VET om man kan göra så eller absolut inte ska göra så?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Laddade första batteriet rmed Victron 25A och det tog 2 timmar och 12 minuter innan det stannade på Voltage 13,6 och Currant 0.0.
6mm2 laddkablarna från laddaren blev lite ljumna men inte heta.
Ska ladda det andra idag.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har frågat om detta i en annan tråd men bara fått svaren ”koppla bort batterierna” …
Men jag har tillgång till carport med eluttag och funderar på att låta elkabeln vara inkopplad antingen hela tiden eller t ex en vecka varje månad under vinterförvaringen så får det bli den underhållsladdning det blir på både startbatteriet och bodelsbatterierna. Har lihiumbatterier i bodelen och solceller på taket. Troligtvis bly i startbatteriet. (Hymer 2021)
Är det någon som VET om man kan göra så eller absolut inte ska göra så?

Självklart kan du ha kabeln i hela tiden, det är det absolut bästa för blybatterier.
Se bara till att dina LFP har laddstopp vid minusgrader. Vill du inte ladda dem, ta ur säkringen vid batterierna, brukar vara en maxi på 50A.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har 230V ansluten 24/7 under säsongen när husbilen står i mitt garage, jag har kyl/frys igång från april tom oktober, samt wifi, kamera m.m. då laddar min Victron ip22, minns inte exakt med vilken spänning i storage, vill minnas 13,3 eller 13,4V.
Dock får jag ingen laddning av startbatteriet den vägen, då måste jag antingen stoppa i säkringen i ebl, (men det blir för hög storage-spänning för lfp), eller köra ut husbilen i solljus då laddar panelerna även startbatteriet, lite tokigt blir det.
Under vintern har jag ingen 230V ansluten till bilen, då kopplar jag en Biltema 10A i bly/syra-läge direkt på startbatteriet under motorhuven, då laddas även bo-batteriet lagom via dc/dc, har ju fortfarande några förbrukare igång över vintern.
Vad har du för typ av ebl? Schaudt?

Toppen