• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar solcellen?

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Förra året köpte vi en husbil med monterad solcell på taket.
Finns det något sätt att ENKELT ta reda på om den fungerar.
Har ingen mätutrustning och begriper mig inte på dem heller.
Jag tänker något i stil med ” Stäng av det” eller ” Kolla det”
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kolla att bobatteriet laddas när solen är framme en morgon efter det att ni har använt el från batteriet på kvällen/natten innan och inte haft någon 230V ansluten. På någon panel borde det finnas en indikering om bobatteriet laddas (plusström) eller laddas ur (minusström). Gör kollen med så få 12V-förbrukare på som möjligt.

Tittar man efter laddaström direkt efter det att du har stannat efter en längre resa så ser du säkert inget. Batteriet är säkert fulladdat då.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Litt avhengig hvordan regulatoren er koblet mot batteribanken så kan en se på bodelens panel om det lades eller ikke. Men uansett hvordan det er koblet vil en med Volt valget på panelet se om spenningen øker om dagen. Og er spenningen over 13 V så må det nesten finnes en ladning på gang, da batteriet uten ladning og litt forbruk veldig fort kommer under denne spenningen. For meg er dette det enkleste ja/nei svaret på frågan.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Denna är prisvärd , Amazon DE ,

www.amazon.de/Battery-Guard/b/ref=bl_dp_s_web_9661806031?ie=UTF8&node=9661806031&field-lbr_brands_browse-bin=Battery-Guard


Battery Guard Bluetooth voltage display
Suggested price: EUR 25.13
Our Price: EUR 21.80 FREE Delivery on orders over EUR 29 shipped by Amazon. Delivery Details
You Save: EUR 3.33 (13%)
Prices for items sold by Amazon are inclusive of German VAT. For other items, please see details.
27 new from EUR 21.80
  • The easy way to battery monitor using the Bluetooth. Possible monitoring 6, 12 and 24 volt
  • Up to 10 vehicles can be monitored. Power consumption only approx. 6 – 24 mW
  • In the event of incorrectly connected poles won't develop any damage to the transmitter or the battery
  • Free App in App Store, Google play store or downloading Microsoft store in » intact battery guard «
  • From Android 4.3./iPhone 4S/Windows 10
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej vill lyfta en gammal tråd ! Min fråga är solpanel lada min batteri ? Har mäktig från regulator inkommande plus och minus det visa sig att jag har 19,5 volt påandasidan plus och minus 13,25 volt min solpanel är 80 eller 100dwatt jag vet inte bilen är köpt i Tyskland .Har inbyggt en voltmeter .men efter en dag visades samma volt ingen rökning 12,3 volt på morgen kväll 12,3 volt har en vanlig regulator Anlägning är ca 9 år gammal .min fråga ladda sopannel min batteri eller inte ( batteri90 Ah varta prfiossinel 1,5 år gammal ) Med vänlig hälsning, Volker
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Så nu har jag köpt en Regulator peak power 2,0 10 Amp begangnat från en kille från Husbilsklubben ,ska sätta in i Helgen hoppas att det funka .Jag gick ner till Plåtis och kolla i dag då lag strömmen på voltmätare på 12,2 volt hoppas det orrdnat sig med en ny Regulator!! Volker
 
Toppen