• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fungerar solcellen?

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Förra året köpte vi en husbil med monterad solcell på taket.
Finns det något sätt att ENKELT ta reda på om den fungerar.
Har ingen mätutrustning och begriper mig inte på dem heller.
Jag tänker något i stil med ” Stäng av det” eller ” Kolla det”
 

moro

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Boden
HBK-Nr
29440
Medlemskap
2024
Köpte 2 digitala volmetrar som jag satte synligt inne i bilen. Den ena före regulatorn och den andra på utgången till batteriet. Då ser man direkt vad solcellen ger och hur mycket det går ut till batteriet. Har för mig att dom kostade en hundring styck.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej ja en multimeter har jag och har mäta inkommande ström från solpanelen den lag på 19,5 volt den voltmätare vill jag har bara för koll hur mycket volt jag har på solpanel .Det bli jobbig i slutänden och plocka allt ut i plåtisen den Regulator sitta inte bra till vill inte ändra så mycket. Volker
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Nu är den nya Regulator ansluten funka ! Men med mycket strul märkte upp kabeln + och - batteri på gamal regulator och solpanel + och - minus på gammmal regulator ansluten på nya men det funka inte .dem i Tyskland har kopplat fel solpanel har aldrig funkat dem gjorde fel.mistänka att solpanelhar aldrigf funkat för den tidigare ägare,i 7 år och jag var tveksam dem sista Åren att det funka inte . Men nu funka detta kanske den gammal funka också .men nu har jag en ny fixat. //Volker
 
Toppen